SHL 22/23

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2291
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

SHL 22/23

Inlägg av crike »

Praetori skrev: 2023-03-24 09:26:22
Döden skrev: 2023-03-24 09:15:55
Praetori skrev: 2023-03-24 09:04:21
Döden skrev: 2023-03-23 21:16:27
crike skrev: 2023-03-23 20:08:23 BIF-MIF, Timashov får en pass som han inte kan hantera, tittar efter pucken som om han letar efter sina linser som han tappat på isen och snurrar samtidigt runt och vänder ryggen ut mot banan.
In kommer en av Westerholmarna och trycker Timashov i ryggen.

Jag har svårt att värdera vad som är rätt utifrån att det är en tackling i ryggen mot sargen men när kommentatorerna säger att ”om Timashov hade fått passen på bladet så hade ansvaret varit hans”.
Jag fattar det här med ”kontroll” och att vara ”tacklingsbar” men om försvararen ska behöva värdera om motståndaren bara är dålig och kladdar med pucken eller om han faktiskt kan hantera den så är det oerhört svårt att välja när man ska tackla och inte.
Reagerade också på den kommentaren… så om man inte får kontroll på pucken så är man fredad??
Tycker spelare alltför ofta sätter sig i det där dåliga läget dvs stå ”en bit från sargen”.
Förstår precis vad Staffan menar. En spelare med kontroll på pucken som ändå väljer att vända ryggen mot är både tacklingsbar och medansvarig.
En spelare som inte har kontroll/knappt har pucken går att betrakta som tacklingsbar men ansvaret för fysisk kontakt ligger i högre grad för den som söker tacklingen. Detta då tacklingen i sig inte fyller någon funktion för att erövra pucken utan man kan lika gärna gå på puck direkt istället för att tackla någon i ryggen i ett farligt läge.
Fattar ju VAD han säger men köper det inte riktigt, om du redan ”gått in för att tackla/erövra pucken” och motspelaren börjar schabbla med pucken, då ska du vara snabbtänkt, sen i just det här specifika fallet så tycker jag inte Westerholm satsade för fullt heller, kändes mer som att gå in i närkamp.
Kan köpa en tvåa för den kändes inte överlagd på något sätt.
Han hade ju oceaner av tid att gå på insida eller gå efter puck. Men nu är det ju en av Westerholmarna så i sammanhanget kanske det räknas som tidsnöd :lol:

Sen tycker jag inte heller att det är en Game på den dock.
Man kan väl säga att det här är inte helt lätt, dels ser Westerholm att en passning går mot Timashov och därför sticker ut för att försvara, då står Timashov väldigt fint med ryggen mot sargen. Sen från det att Timashov uppenbarligen inte får kontroll och vänder sig om så skulle jag gissa på mindre än 0.5 sekunder till att Westerholm träffar honom. Jag tror faktiskt han väljer en annan tackling än annars då han sätter sin axel rätt lågt (typ skulderbladet på Timashov). Jag köper en 2:a men det går så oerhört snabbt där ute och vill vi att det ska leva så kan man inte ta Game för en sådan här.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 22/23

Inlägg av Praetori »

crike skrev: 2023-03-24 13:23:10
Praetori skrev: 2023-03-24 09:26:22
Döden skrev: 2023-03-24 09:15:55
Praetori skrev: 2023-03-24 09:04:21
Döden skrev: 2023-03-23 21:16:27

Reagerade också på den kommentaren… så om man inte får kontroll på pucken så är man fredad??
Tycker spelare alltför ofta sätter sig i det där dåliga läget dvs stå ”en bit från sargen”.
Förstår precis vad Staffan menar. En spelare med kontroll på pucken som ändå väljer att vända ryggen mot är både tacklingsbar och medansvarig.
En spelare som inte har kontroll/knappt har pucken går att betrakta som tacklingsbar men ansvaret för fysisk kontakt ligger i högre grad för den som söker tacklingen. Detta då tacklingen i sig inte fyller någon funktion för att erövra pucken utan man kan lika gärna gå på puck direkt istället för att tackla någon i ryggen i ett farligt läge.
Fattar ju VAD han säger men köper det inte riktigt, om du redan ”gått in för att tackla/erövra pucken” och motspelaren börjar schabbla med pucken, då ska du vara snabbtänkt, sen i just det här specifika fallet så tycker jag inte Westerholm satsade för fullt heller, kändes mer som att gå in i närkamp.
Kan köpa en tvåa för den kändes inte överlagd på något sätt.
Han hade ju oceaner av tid att gå på insida eller gå efter puck. Men nu är det ju en av Westerholmarna så i sammanhanget kanske det räknas som tidsnöd :lol:

Sen tycker jag inte heller att det är en Game på den dock.
Man kan väl säga att det här är inte helt lätt, dels ser Westerholm att en passning går mot Timashov och därför sticker ut för att försvara, då står Timashov väldigt fint med ryggen mot sargen. Sen från det att Timashov uppenbarligen inte får kontroll och vänder sig om så skulle jag gissa på mindre än 0.5 sekunder till att Westerholm träffar honom. Jag tror faktiskt han väljer en annan tackling än annars då han sätter sin axel rätt lågt (typ skulderbladet på Timashov). Jag köper en 2:a men det går så oerhört snabbt där ute och vill vi att det ska leva så kan man inte ta Game för en sådan här.
Ja nej Game tar de ju för att Dima kliver av och det är allsvensk nivå på domarna.
Och absolut ska man inte väda ryggen mot och undkomma tackling eller ansvar. Men samtidigt, varför tacklar han alls där istället för att ta pucken. Han är mållåst på tackling och förtjänar en tvåa, minst, kanske en femma men inte Game (han kunde kört över honom fullständigt).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1379
Blev medlem: 2012-03-01

SHL 22/23

Inlägg av Ohddan »

Robban börjar se så där bekymrad ut i skoter-ajks bås som han gjorde efter 5 raka torsk i vårt :D
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1810
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

SHL 22/23

Inlägg av Andspe »

Bör TV:kontrakten förhandlas separat? Just nu ser vi många små hålor i toppen av shl. Där hyran är låg och där kommunen stoppar in pengar genom olika vägar. Det är således inte längre någon fråga om att alla ska ha samma förutsättningar.

(Jag vet att storlagen har mycket fördelar med, men detsamma gäller nackdelarna.)
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7936
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

SHL 22/23

Inlägg av Mattias_87 »

Andspe skrev: 2023-03-24 20:25:12 Bör TV:kontrakten förhandlas separat? Just nu ser vi många små hålor i toppen av shl. Där hyran är låg och där kommunen stoppar in pengar genom olika vägar. Det är således inte längre någon fråga om att alla ska ha samma förutsättningar.

(Jag vet att storlagen har mycket fördelar med, men detsamma gäller nackdelarna.)
Inte förhandlas separat, men bör finnas en viss individuell utdelning av den peng som finns. Men det kommer ju inte övriga SHL lag gå med på.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2291
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

SHL 22/23

Inlägg av crike »

Lite kul att det händer nu för nu i slutspelet har jag funderat på hur jag själv hade reagerat på en rejäl ”gnuggning” med handsken i ansiktet. Ska nog lägga till att jag har typ en ”fobi” och klarar inte av att någon sätter upp handen mot ansiktet på mig.
Så spontant har jag iaf funderat i banorna på en rejäl uppercut, så denna från Glenn tycker jag är fin faktiskt.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -hogerkrok
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 22/23

Inlägg av Praetori »

crike skrev: 2023-04-08 16:04:53 Lite kul att det händer nu för nu i slutspelet har jag funderat på hur jag själv hade reagerat på en rejäl ”gnuggning” med handsken i ansiktet. Ska nog lägga till att jag har typ en ”fobi” och klarar inte av att någon sätter upp handen mot ansiktet på mig.
Så spontant har jag iaf funderat i banorna på en rejäl uppercut, så denna från Glenn tycker jag är fin faktiskt.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -hogerkrok
Helt rätt enl mig.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-3.0
Inlägg: 1080
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

SHL 22/23

Inlägg av Donkels-3.0 »

Är ju egentligen inget lag av dom 4 jag unnar att vinna, fisk med hittejoel och rogern nä, växköp med den rödhåriga häradsbetäckaren från Karlstad blä, Urebru rent och skärt hittepålag, Norrlandsgnaget äckliga svin i hela laget förutom Möller och Robban men lägger till slut min röst på gnaget från byskträsk då ändå Robban tränar dom och jag unnar honom personligen en framgång så vinn med pajasarna från norr och kom sedan hem till oss
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1379
Blev medlem: 2012-03-01

SHL 22/23

Inlägg av Ohddan »

Man håller på Robert så klart. Övriga SHL skiter man fullständigt i just nu.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 22/23

Inlägg av Praetori »

Ohddan skrev: 2023-04-10 19:04:19 Man håller på Robert så klart. Övriga SHL skiter man fullständigt i just nu.
Känns lite som att större delen av hockeysverige har ögon för främst AS just nu.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 22/23

Inlägg av Praetori »

Växjö Frölunda är fanimig HÖG nivå.
Inte topp NHal men jag tror definitivt att de kunde ha varit med och tävlat.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-3.0
Inlägg: 1080
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

SHL 22/23

Inlägg av Donkels-3.0 »

Praetori skrev: 2023-04-10 21:19:20 Växjö Frölunda är fanimig HÖG nivå.
Inte topp NHal men jag tror definitivt att de kunde ha varit med och tävlat.
ALDRIG, dom hade bägge två blivit överkörda och kommit toksist i NHL
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 22/23

Inlägg av Praetori »

Donkels-3.0 skrev: 2023-04-11 07:33:25
Praetori skrev: 2023-04-10 21:19:20 Växjö Frölunda är fanimig HÖG nivå.
Inte topp NHal men jag tror definitivt att de kunde ha varit med och tävlat.
ALDRIG, dom hade bägge två blivit överkörda och kommit toksist i NHL
Överkörda av toppklubbarna i NHL absolut men de sämre lagen där är både tempofattigare och kluddigare än vad som visades upp i den där semin. Högstanivån är ändå så pass hög att duktiga NHL-spelare som kommit "hem" eller över lockouts sett relativt osynliga ut i SHL.
Kvalitén på NHL är överskattad bortsett från toppskiktet och topplinor i mitten/bottenträsket.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-3.0
Inlägg: 1080
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

SHL 22/23

Inlägg av Donkels-3.0 »

Praetori skrev: 2023-04-11 08:45:59
Donkels-3.0 skrev: 2023-04-11 07:33:25
Praetori skrev: 2023-04-10 21:19:20 Växjö Frölunda är fanimig HÖG nivå.
Inte topp NHal men jag tror definitivt att de kunde ha varit med och tävlat.
ALDRIG, dom hade bägge två blivit överkörda och kommit toksist i NHL
Överkörda av toppklubbarna i NHL absolut men de sämre lagen där är både tempofattigare och kluddigare än vad som visades upp i den där semin. Högstanivån är ändå så pass hög att duktiga NHL-spelare som kommit "hem" eller över lockouts sett relativt osynliga ut i SHL.
Kvalitén på NHL är överskattad bortsett från toppskiktet och topplinor i mitten/bottenträsket.
Eftersom ingen av oss kommer kunna bevisa våra respektive teser så blir det här en ickefråga
Praetori
Inlägg: 13543
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

SHL 22/23

Inlägg av Praetori »

Donkels-3.0 skrev: 2023-04-11 12:12:24
Praetori skrev: 2023-04-11 08:45:59
Donkels-3.0 skrev: 2023-04-11 07:33:25
Praetori skrev: 2023-04-10 21:19:20 Växjö Frölunda är fanimig HÖG nivå.
Inte topp NHal men jag tror definitivt att de kunde ha varit med och tävlat.
ALDRIG, dom hade bägge två blivit överkörda och kommit toksist i NHL
Överkörda av toppklubbarna i NHL absolut men de sämre lagen där är både tempofattigare och kluddigare än vad som visades upp i den där semin. Högstanivån är ändå så pass hög att duktiga NHL-spelare som kommit "hem" eller över lockouts sett relativt osynliga ut i SHL.
Kvalitén på NHL är överskattad bortsett från toppskiktet och topplinor i mitten/bottenträsket.
Eftersom ingen av oss kommer kunna bevisa våra respektive teser så blir det här en ickefråga
Ja eftersom det aldrig spelats tävlingsmatcher är det ju svårt att säga.
I vänskapsmatcher har ändå Svenska lag stått upp rätt bra mot kvalificerat NHL-motstånd och det finns ju en hel del spelare som spelat på båda sidor och sagt sig känna att de nog skulle rått på NHL-motstånd.
Sen är det inget snack om att topplagen och topplirarna i NHL är ett par nivåer över SHLs absoluta topp men slutspelsbataljen mellan Frölunda och Växjö hade betydligt högre nivå än många av NHL-matcherna med strykgängslag som Arizona och Ducks som man sett på senaste (riktigt usla stundvis).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar