Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
EspenK
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

Tror inte att det finns några lätta matcher i ett slutspel.

Vi har förlorat mot alla i topp 6 så…

Jag ser gärna att vi ser oss själva som underdogs. Bättre att vi sliter varje byte än att vi åker runt ”like our farts dont smell”.


Tycker det är fyra lag som haft rejält tryck mot oss i matcherna.

Tälje, Modo,Mora och framför allt Björklöven. De lag som ligger över oss. Just nu.

Klart man hoppas på en fjärdeplats. Hemmaplan kan bli viktigt. Sen blir det ju svinsvårt i semi ändå.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Daniel942 »

En tillbakablick på grundserien. Visserligen 2 matcher kvar men.. ;)
För övrigt en av dom roligaste grundserier jag följt med DIF tycker jag, vårt lag är magiskt.

DIF!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Mattias_87 »

Hemmafördelen är ju särskilt viktigt i Hockeyallsvenskan då man kör på: H-H-B-B-H-B-H systemet.
Avskaffa tre mot tre.
Manijock
Inlägg: 7836
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Säsongen 22/23

Inlägg av Manijock »

Daniel942 skrev: 2023-03-04 18:16:08
Manijock skrev: 2023-03-04 15:49:09 Inte säkert att Ssk blir sämre utan Videll. Finns en liten chans att man knyter näven nu och övriga steppar upp.

Men ja det är klart att det instinktivt är ett brutalt avbräck för dem. Lite synd att de med största sannolikhet lär gömma sig bakom detta nu OM vi skulle slå dem.
Fast det där är ju som att säga att vi inte skulle bli sämre utan Krüger i laget..?
Klart att det är ett stort avbräck för dom.
Vilket jag ju skriver i andra stycket.... "det är klart att det instinktivt är ett brutalt avbräck för dem."

Säger bara att man ska akta sig att sätta sig för mycket på "favorit-tåget". Det finns miljoner exempel på lag som svetsat samman när stjärnorna trillat bort. Ssk är dessutom en oerhört välcoachad lagmaskin i grunden.
Användarvisningsbild
bbjs
Inlägg: 133
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Säsongen 22/23

Inlägg av bbjs »

dr111DIF skrev: 2023-03-04 11:49:55 Det är inte säkert vi går tälje. Slutar vi 4a och de 5a blir de valbara och jag tror Mora tar tälje utan Videll hellre än Karlskoga.

Så: om vi slutar 4a får vi Karlskoga med en extra hemmamatch, slutar vi 5a blir det tälje där vi börjar borta.
Är det inte så att ettan/tvåan lär välja play-in lagen till 99% då de är typ 20p sämre...
Trean (Mora till 95%) väljer bland 4-6 och med stor sannolikhet lär det bli SSK..
Kvar blir då vi å BIK, oavsett om vi kommer 4/5/6:a... enda uppsidan är att fyran har hemmafördel.
Eller har jag missförstått något ?

Edit: Ja det hade jag...
"Inför kvartsfinalen väljer lag 1 (serieettan) motståndare bland de fyra lägst rankade lagen (lag 5 och lag 6, samt vinnarna i åttondelsfinalen). Därefter väljer lag 2 (serietvåan) enligt samma princip, och så vidare"
Så Trean får inte välja 4:an... så ja blir vi femma lär det bli SSK
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Säsongen 22/23

Inlägg av emilin »

Daniel942 skrev: 2023-03-04 18:19:16 En tillbakablick på grundserien. Visserligen 2 matcher kvar men.. ;)
För övrigt en av dom roligaste grundserier jag följt med DIF tycker jag, vårt lag är magiskt.

Så jävla underbart att se denna sammansatta historik av årets spel, detta gör att man på riktigt backar en hel del i sin kritik till årets presentation.
Har en personlig fråga till dig, är det du som skapar dessa underbara klipp, som vi i familjen kan njuta av.
GreveQuist
Inlägg: 66
Blev medlem: 2010-01-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av GreveQuist »

Daniel942 skrev: 2023-03-04 18:19:16 En tillbakablick på grundserien. Visserligen 2 matcher kvar men.. ;)
För övrigt en av dom roligaste grundserier jag följt med DIF tycker jag, vårt lag är magiskt.


Wow! :D
Manijock
Inlägg: 7836
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Säsongen 22/23

Inlägg av Manijock »

Daniel942 skrev: 2023-03-04 18:19:16 En tillbakablick på grundserien. Visserligen 2 matcher kvar men.. ;)
För övrigt en av dom roligaste grundserier jag följt med DIF tycker jag, vårt lag är magiskt.

Den filmen fångade inte särskilt mycket av säsongens ångest :lol: Välbehövligt! Tack för det
Dju
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Dju »

Daniel942 skrev: 2023-03-04 18:19:16 En tillbakablick på grundserien. Visserligen 2 matcher kvar men.. ;)
För övrigt en av dom roligaste grundserier jag följt med DIF tycker jag, vårt lag är magiskt.

Förjävla fint!!
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2012-03-01

Säsongen 22/23

Inlägg av Ohddan »

Hur är våra siffror sen poängen började trilla in igen?
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 425
Blev medlem: 2011-04-10

Säsongen 22/23

Inlägg av John Terry »

Ohddan skrev: 2023-03-05 16:30:10 Hur är våra siffror sen poängen började trilla in igen?
Oklart vilka siffror du syftar på. Men i korta drag så har de varit okej, förutom senaste 3-4 matcherna innan Almtuna-matchen (som var bra) som var sämre.

Men målvaktsspelet har steppat upp rejält samt special teams. Vilket vi vinner matcher på. Typ som under hösten med den stora skillnaden att "siffrorna" för spelet i lika styra inte är på tok så usla som de var då. De var verkligen skitdåliga. Åka ur serien-dåliga.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9488
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

John Terry skrev: 2023-03-06 09:45:36
Ohddan skrev: 2023-03-05 16:30:10 Hur är våra siffror sen poängen började trilla in igen?
Oklart vilka siffror du syftar på. Men i korta drag så har de varit okej, förutom senaste 3-4 matcherna innan Almtuna-matchen (som var bra) som var sämre.

Men målvaktsspelet har steppat upp rejält samt special teams. Vilket vi vinner matcher på. Typ som under hösten med den stora skillnaden att "siffrorna" för spelet i lika styra inte är på tok så usla som de var då. De var verkligen skitdåliga. Åka ur serien-dåliga.
Vi har ju haft rätt bra, eller i alla fall okej, siffror bakåt sedan Garpen tog över men rätt dåliga framåt oavsett tränare. Hur som helst tror jag inte det kommer ändras någonting strukturmässigt såhär sent på säsongen utan nu får vi köra på det vi har. Rida på en het målvakt och hoppas att många lägger i en ny växel när det blir ”på riktigt”. Slutspel är ju slutspel. Du kan komma långt på en grym målvakt och att rätt spelare blir heta.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 425
Blev medlem: 2011-04-10

Säsongen 22/23

Inlägg av John Terry »

Jim Morrison skrev: 2023-03-06 10:18:10
John Terry skrev: 2023-03-06 09:45:36
Ohddan skrev: 2023-03-05 16:30:10 Hur är våra siffror sen poängen började trilla in igen?
Oklart vilka siffror du syftar på. Men i korta drag så har de varit okej, förutom senaste 3-4 matcherna innan Almtuna-matchen (som var bra) som var sämre.

Men målvaktsspelet har steppat upp rejält samt special teams. Vilket vi vinner matcher på. Typ som under hösten med den stora skillnaden att "siffrorna" för spelet i lika styra inte är på tok så usla som de var då. De var verkligen skitdåliga. Åka ur serien-dåliga.
Vi har ju haft rätt bra, eller i alla fall okej, siffror bakåt sedan Garpen tog över men rätt dåliga framåt oavsett tränare. Hur som helst tror jag inte det kommer ändras någonting strukturmässigt såhär sent på säsongen utan nu får vi köra på det vi har. Rida på en het målvakt och hoppas att många lägger i en ny växel när det blir ”på riktigt”. Slutspel är ju slutspel. Du kan komma långt på en grym målvakt och att rätt spelare blir heta.
Ja första 10-15 matcherna med Garpen hade vi nästan bäst siffror i serien defensivt. Otrolig förbättring över en natt typ. Det har blivit sämre med tiden. Men inte alls, som sagt, lika dåligt som det var under hösten. Offensiven är en akilleshäl (som grundar sig i vårt svaga spel ut ur egen zon och genom mittzon) där har inget hänt öht.
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2012-03-01

Säsongen 22/23

Inlägg av Ohddan »

Ni pricka rätt bra :)
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2688
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

På de senaste 10 matcherna har DIF mest poäng av alla med 25 av 30 möjliga det är ju fantastiskt. Sen har man gjort mest mål av alla lag i ligan på de senaste 10 matcherna med 37 och har släppt in näst minst mål på de 10 senaste med 19 insläppta. Detta är ju otroligt bra statistik och överlägset det bästa under hela säsongen på alla punkter. Det känns skönt att Garpen har börjat hitta rätt precis i rätt tid.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Skriv svar