Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9561
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-27 14:23:55
Jim Morrison skrev: 2022-11-27 13:22:14
Nattuggla_ skrev: 2022-11-27 11:43:01 Samspelade eller inte så är det sant som många är inne på. Dickinson, Woods och Aagaard är spets på ett annat sätt än Krüger och Norman. Samma med Shilkey och Fortier i Björklöven. Sen borde Elliott och Schilling kunna mäta sig med Bernhardt och Nässén men det har man ju inte sett röken av än sålänge.

Oavsett hur bra våran centersida ser ut på pappret så hade jag gärna sett en offensiv spets in där, som typ Dickinson. Och en renodlad målskytt, vilket vi inte har.

Jag ska erkänna att jag hade en övertro på att spelare som Krüger och Norman skulle bidra mer offensivt nu än tidigare i deras karriärer pga en klart sämre liga.
Och jag trodde Lekkerimäki skulle kunna smälla dit 10-15 mål iallafall. Han gjorde ändå 7 mål på 26 SHL matcher ifjol. Nu har han 1 på 20 allsvenska matcher. Där hade jag helt fel.

KG har byggt ett namnkunnigt lag, men såhär i efterhand otroligt obalanserat och felbyggt, tyvärr.
Vet inte. Tycker inte man behöver ha massvis av poängspelare för att gå upp. Jag är fine med att dela upp poänggörandet på många spelare istället, till exempel som Färjestad förra året där ingen var över 1 PPG. Eller som HV71 som bara hade två stycken. Jag tar hellre fyra bra kedjor som alla kan producera med rätt coachning.

Får man 30+ poäng av fyra-fem spelare och 20+ poäng av fyra-fem spelare så är det ett bra lag.
Fast vi har ju ingen sådan? En spelare som gör poäng konstant och presterar varje kväll. Dickinson, Woods, Shilkey, Aagaard är spelare som är stekheta iprincip hela tiden, oavsett motstånd.
Jag tror definitivt att Krüger, Brodin, Klasen, Liss, Elliott och eventuellt Karlsson kommer hamna på 30+ poäng när säsongen är slut. Sedan har vi massa som kommer få minst 20 poäng. Och då har vi tillräckligt med poänggörande. Inga skyttekungar men tycker som sagt inte det behövs om det istället fördelas på flera.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4800
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av diftobbe89 »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-27 11:43:01 Samspelade eller inte så är det sant som många är inne på. Dickinson, Woods och Aagaard är spets på ett annat sätt än Krüger och Norman. Samma med Shilkey och Fortier i Björklöven. Sen borde Elliott och Schilling kunna mäta sig med Bernhardt och Nässén men det har man ju inte sett röken av än sålänge.

Oavsett hur bra våran centersida ser ut på pappret så hade jag gärna sett en offensiv spets in där, som typ Dickinson. Och en renodlad målskytt, vilket vi inte har.

Jag ska erkänna att jag hade en övertro på att spelare som Krüger och Norman skulle bidra mer offensivt nu än tidigare i deras karriärer pga en klart sämre liga.
Och jag trodde Lekkerimäki skulle kunna smälla dit 10-15 mål iallafall. Han gjorde ändå 7 mål på 26 SHL matcher ifjol. Nu har han 1 på 20 allsvenska matcher. Där hade jag helt fel.

KG har byggt ett namnkunnigt lag, men såhär i efterhand otroligt obalanserat och felbyggt, tyvärr.
Du förstår väl att Dickinson hade varit dålig här han också, han har en bra säsong för att han spelar i just MoDo och inte DIF. Vi ska inte värva fler ''stjärnor'' det är bortkastade pengar.
Spela fult
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8131
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Mattias_87 »

Något jag har tänkt på sedan igår är vilken sjukt stort spelaromsättning vi har haft dom senaste åren. Måste tillhöra toppen bland "elitlag" och då blir det såhär. Ingen kontinutet överhuvudtaget.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4800
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av diftobbe89 »

Rudi skrev: 2022-11-27 00:42:53 Det är väl bara inse att Modo går upp i år. Synd att Hank skeppades av Jocke annars hade vi ju tävlat om SM-guld nu.
Vi hade inte behövt oroa oss om Hank stämplar in till match iallafall, vi hade inte behövt oroa oss om han förstår och utför sin roll till 100%, samma med Ahlén, det är därför många saknar och tar upp dessa som exempel. Laglojala maskiner.

Det kan låta märkligt men jag tycker vi har onödigt många fina namn, allsvenskan är ingen liga där man behöver ha stjärnor på varje position för att vara framgångsrik och gå upp. Tvärtom. Skitgörat måste man göra kväll efter kväll och där kryllar det inte direkt av spelare i DIF som är beredda att smutsa ned sig. Eftersom alla vill vara stjärnor.

Hade köpt den här truppen desto mer i SHL. Men jag tror det lutar åt att vi sumpar den chansen och jag köper inte att allt skulle vara Fagervalls fel, tror inte det blir enorm skillnad med en ny coach. Men jag kan ha fel.
Spela fult
Manijock
Inlägg: 7893
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Säsongen 22/23

Inlägg av Manijock »

diftobbe89 skrev: 2022-11-27 16:58:35
Rudi skrev: 2022-11-27 00:42:53 Det är väl bara inse att Modo går upp i år. Synd att Hank skeppades av Jocke annars hade vi ju tävlat om SM-guld nu.
Vi hade inte behövt oroa oss om Hank stämplar in till match iallafall, vi hade inte behövt oroa oss om han förstår och utför sin roll till 100%, samma med Ahlén, det är därför många saknar och tar upp dessa som exempel. Laglojala maskiner.

Det kan låta märkligt men jag tycker vi har onödigt många fina namn, allsvenskan är ingen liga där man behöver ha stjärnor på varje position för att vara framgångsrik och gå upp. Tvärtom. Skitgörat måste man göra kväll efter kväll och där kryllar det inte direkt av spelare i DIF som är beredda att smutsa ned sig. Eftersom alla vill vara stjärnor.

Hade köpt den här truppen desto mer i SHL. Men jag tror det lutar åt att vi sumpar den chansen och jag köper inte att allt skulle vara Fagervalls fel, tror inte det blir enorm skillnad med en ny coach. Men jag kan ha fel.
Nej du kan inte ha fel. Exakt såhär är det faktiskt! Finns inte en chans i helvetet att vi plötsligt börjar jobba hårdare än motståndet bara för att vi får en ny coach. Möjligen ett par matcher i vanlig ordning men sen faller man tillbaka till det där lattjo liret med polarna igen. Väldigt besviken på många som jag var bombis på hade rätt karaktär på förhand. Men visade sig vara lika bekväma och lata som många andra hemvändare genom åren. Mackan Nilsson, Daniel Tjärnqvist, Nisse Ekman mfl. William Eklund även om han till skillnad från övriga inte va gammal. Ge oss två som tar rygg på killar som Söderlund och typ Wiktor Nilsson så kanske man kan väcka några killar som i sin tur väcker några till. Men det måste vara ös, grit och framförallt uthållighet. Juniorerna som vanligen är dem som pumpar på de andra(lex Davidssons) är ju snarare energidränerande det här året.

Vi är ett glidgäng och dessa passar bättre i mellanregistret i SHL än i HA.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Andspe »

Manijock skrev: 2022-11-27 18:57:17
diftobbe89 skrev: 2022-11-27 16:58:35
Rudi skrev: 2022-11-27 00:42:53 Det är väl bara inse att Modo går upp i år. Synd att Hank skeppades av Jocke annars hade vi ju tävlat om SM-guld nu.
Vi hade inte behövt oroa oss om Hank stämplar in till match iallafall, vi hade inte behövt oroa oss om han förstår och utför sin roll till 100%, samma med Ahlén, det är därför många saknar och tar upp dessa som exempel. Laglojala maskiner.

Det kan låta märkligt men jag tycker vi har onödigt många fina namn, allsvenskan är ingen liga där man behöver ha stjärnor på varje position för att vara framgångsrik och gå upp. Tvärtom. Skitgörat måste man göra kväll efter kväll och där kryllar det inte direkt av spelare i DIF som är beredda att smutsa ned sig. Eftersom alla vill vara stjärnor.

Hade köpt den här truppen desto mer i SHL. Men jag tror det lutar åt att vi sumpar den chansen och jag köper inte att allt skulle vara Fagervalls fel, tror inte det blir enorm skillnad med en ny coach. Men jag kan ha fel.
Nej du kan inte ha fel. Exakt såhär är det faktiskt! Finns inte en chans i helvetet att vi plötsligt börjar jobba hårdare än motståndet bara för att vi får en ny coach. Möjligen ett par matcher i vanlig ordning men sen faller man tillbaka till det där lattjo liret med polarna igen. Väldigt besviken på många som jag var bombis på hade rätt karaktär på förhand. Men visade sig vara lika bekväma och lata som många andra hemvändare genom åren. Mackan Nilsson, Daniel Tjärnqvist, Nisse Ekman mfl. William Eklund även om han till skillnad från övriga inte va gammal. Ge oss två som tar rygg på killar som Söderlund och typ Wiktor Nilsson så kanske man kan väcka några killar som i sin tur väcker några till. Men det måste vara ös, grit och framförallt uthållighet. Juniorerna som vanligen är dem som pumpar på de andra(lex Davidssons) är ju snarare energidränerande det här året.

Vi är ett glidgäng och dessa passar bättre i mellanregistret i SHL än i HA.
Tycker inte nödvändigtvis vi står och faller på kämparinsatsen som många härinne tycker. Känner mer att vi kämpar oerhört hårt och fel. Omständigt uppspel som tar död på all fart vi har vilket gör att vi hela tiden spelar start och stopp. Enda som bryter mönster där är Söderlund som oftast transporterar in pucken med fart. Man tycker ju att uppspelsfasen bör sitta vid det här laget, men känns oerhört förvirrat och osäkert. Vilket blir extra tydligt i PP. Så länge vi är i offensiv zon är allt frid och fröjd, men får motståndarna ut pucken så kommer vi knappt in i offensiv zon.

Vår jr-kedja är bra i anfallszon men en säkerhetsrisk i egen zon vilket emellanåt blir uppenbart när de får stå och avlossa skott i slottet.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9561
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

– ”Ludde” är borta en tid, allt mellan en till sex veckor. Vi vet inte riktigt. Tungt avbräck i en match som är spelmässigt riktigt riktigt bra. Det är surt att tappa gubbar i den och förlora på det sättet, att vi inte får in pucken. säger Fagervall.

En riktigt, riktigt, bra match senast tydligen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5855
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Daniel942 »

Bild
DIF!
Knickedick
Inlägg: 1332
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Knickedick »

Problemet är att vi är ojämna i tempo. Spelare med hög fart bör spela med spelare som också har hög fart. Och deras fart bör användas i speluppbyggnaden. Men vi spelar fast en stillastående spelare i ficka. Ska vi spela på spelare i ficka måste det finnas avlastningsalternativ med fart för direkt spel. Som det är nu står alla still och väntar på att någon spelare ska lösa allt och vissa spelare är direkt olämpliga till pucktransport. Vi fortsätter att envisas med att spela på detta sätt trots att vi är sönderlästa och alla lag sätter direkt press/check och överbelastar på spelaren i ficka. Det är därför vi i panik ofta skickar in pucken mot en stillastående back framför eget mål och motståndarna pressar oss till misstag där och får chanser och skott i vår skottsektor.... Det är vi själva som bjuder in till det....Inte en enda gång har jag sätt två spelare som kommer ned och tar fart i egen zon. Inga som "bågar". Gå tillbaka till grunderna.
Nu är junisarna skadade annars borde de få spela non-stop. De är de enda som har ett eget grundspel i ryggmärgen och därför klarar de ofta av att spela sig hela vägen.

Allt annat är katastrof just nu.
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Säsongen 22/23

Inlägg av Doyle »

Garpen ny tränare o Fagervall får sparken..
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9561
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

Ja jösses…. Garpen.. more of the same.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Knickedick
Inlägg: 1332
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av Knickedick »

Daniel942 skrev: 2022-11-28 15:26:22 Bild
Bra att vi agerar!

Garpen och Ragge då. Känns ju landslagsmässigt...
Hoppas vi får se en tydlig förändring även på isen.

Men Tobias Pehrsson äger väl fortfarande spelidén? Vilken tränare som helst känns ju bara som en marionett då.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Säsongen 22/23

Inlägg av DIF_Soldier »

Jim Morrison skrev: 2022-11-28 15:29:53 Ja jösses…. Garpen.. more of the same.
Den sämsta förbundskapten i modern tid. Här tänker KG med arslet. JG har inte uträttat ett piss som tränare.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9561
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

DIF_Soldier skrev: 2022-11-28 15:34:03
Jim Morrison skrev: 2022-11-28 15:29:53 Ja jösses…. Garpen.. more of the same.
Den sämsta förbundskapten i modern tid. Här tänker KG med arslet. JG har inte uträttat ett piss som tränare.
Ett steg i sidled. Jag ser denna säsong som officiellt vaskad nu.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Säsongen 22/23

Inlägg av DIF_Soldier »

Knickedick skrev: 2022-11-28 15:32:55
Daniel942 skrev: 2022-11-28 15:26:22 Bild
Bra att vi agerar!

Garpen och Ragge då. Känns ju landslagsmässigt...
Hoppas vi får se en tydlig förändring även på isen.

Men Tobias Pehrsson äger väl fortfarande spelidén? Vilken tränare som helst känns ju bara som en marionett då.
Mmm ja, bra att vi gör. Skitsamma VAD vi gör. Pöbeln lika upplyst som vanligt
Säg den glädje som varar
Skriv svar