HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4784
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av diftobbe89 »

Mattias_87 skrev: 2022-11-25 22:09:42
Per-Allan skrev: 2022-11-25 22:08:45 Större lönecheck och drömmar om större ligor. Detta gör att de inte vill riskera skador i bonngårdsserien.
Kommer större ligor vilja ha dom när dom är såhär usla?
Låt Lekkerimäki starta om i Nacka HK och bli lagkamrat med Felix Carenfelt en tidigare junior. Vi har en extrem övertro på våra strykrädda juniorer säsong efter säsong.
Spela fult
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Jag vet inte, säkert bara jag.
Men det känns lite skevt att börja klaga på Kidsen i truppen, dom är inte problemet

Våra tilltänkta "ledande Stjärnor" känns helt passé, så sinnessjukt att dessa namn tillsammans inte kan hålla en högre nivå än så här.
Eller är det så enkelt bara att deras bästa tid var för 2-3 år sedan?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4784
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av diftobbe89 »

Lee Harvey Oswald skrev: 2022-11-25 22:29:14 Jag vet inte, säkert bara jag.
Men det känns lite skevt att börja klaga på Kidsen i truppen, dom är inte problemet

Våra tilltänkta "ledande Stjärnor" känns helt passé, så sinnessjukt att dessa namn tillsammans inte kan hålla en högre nivå än så här.
Eller är det så enkelt bara att deras bästa tid var för 2-3 år sedan?
Jag håller med dig, lägger säkert fokus på helt fel saker men några jävla förstarundor beter dom sig inte som. Men naturligtvis är det ännu mer frustrerande att titta på våra ''stjärnor''.

Det enklaste är väl helt enkelt att göra sig av med Fagervall även om jag har svårt att se Krüger bli en annan spelare för det. Han är inte bättre i den här ligan. Något måste nog göras annars blir det ett kort slutspel (det blir det säkert ändå iofs).
Spela fult
Användarvisningsbild
ken1968
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2011-10-28

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av ken1968 »

Nåt måste iallafall hända, vi kan inte ha spelare som åker runt och tror att dom är på allmänhetens åkning, hockey har alltid handlat om att jobba hårdare än motståndaren, spelar ingen roll om man lirat NHL finaler eller varit toppspelare i olika ligor, man är aldrig bättre än senaste matchen, Idrott är väldigt rättvist då man aldrig är bättre än det som man gör just nu. Ocj jobbar man inte ja då förlorar man 43 raka mot Almtuna. Detta Djurgårdslag har massvis med talang, och borde sopa banan med dom flesta lag, men då det mer eller mindre bara är Söderlund som verkligen tar i och jobbar, vilket inte verkar tilltala tränarna alls då Berglund som knappt håller i div 1 går före match efter match. Nej gillar Fagerwall som person, men nu har det gått så många matcher både förra året och i år, och man kan konstatera att han inte äger laget eller förmår spelarna att vilja jobba hårt för varje vinst, utan accepterar att dom glider om kring som i veteran serien där man leker hockey. Är respekten för stor att kräva jobb för att vissa spelare heter typ Norman, kruger mfl. Nej denna säsong börjar glida oss ur händerna. Sen publikmässig varför släpa sig till hovet för att se ett gäng lata spelare. Man förtjänar samma publik som gnaget just nu, man går knappast för att se en B rulle på bio om man vet att filmen är skit. Nej visa hjärta börja jobba förtjäna publik vinster.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av Praetori »

ken1968 skrev: 2022-11-25 22:39:53 Nåt måste iallafall hända, vi kan inte ha spelare som åker runt och tror att dom är på allmänhetens åkning, hockey har alltid handlat om att jobba hårdare än motståndaren,
Vi "vinner" mot lag som försöker "spela" mer enbart på lite sköna skills men förlorar mot lag som vet att deras enda överlevnadschans ligger i 100% uppoffring i 60min.

Varför? Jo för att ett lag som spelar blåställshockey är JOBBIGT att möta. Man måste göra det tråkiga och smärtsamma jobbet för att komma åt och straffa dem. Man måste vrida upp tempot till en nivå som blåställslirarna inte mäktar med och bekväma spelare gör inte det och då blir lag som Almtuna mardrömsmotstånd .
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av Nattuggla_ »

Av Almtunas 21 skott på mål idag så var 19 i skottsektorn. Ganska sjukt ändå.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-25 22:56:54 Av Almtunas 21 skott på mål idag så var 19 i skottsektorn. Ganska sjukt ändå.
Ja, det är liksom inget hokus pokus att vi har så svårt att vinna/stänga matcher när det ser ut så här i typ varje match.
Vi närmar oss halva serien spelad snart
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8119
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av Mattias_87 »

Det kanske börjar bli dags att skrota spelsystemet. Visst jobbigt då vi har den röda linjen och juniorlagen kör samma spelsystem. Men detta går ju inte.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev: 2022-11-25 23:03:57 Det kanske börjar bli dags att skrota spelsystemet. Visst jobbigt då vi har den röda linjen och juniorlagen kör samma spelsystem. Men detta går ju inte.
Inte där det brister. Det står fyra spelare runtomkring och tittar på en motståndare som får slöskrinna in och sätta en i bröstet på Galajda utan att passera centrallinjen. Det är "don't read and don't react"-försvarsspel. Inget man ser i övriga DIF-lag. Total icke-kemi och rädsla för att göra fel individuellt eller nåt. Äh jag vet fan inte och vad värre är så verkar inte Fagervall eller Ragge heller veta.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-3.0
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av Donkels-3.0 »

Mattias_87 skrev: 2022-11-25 23:03:57 Det kanske börjar bli dags att skrota spelsystemet. Visst jobbigt då vi har den röda linjen och juniorlagen kör samma spelsystem. Men detta går ju inte.
Exakt så, "framåtlutat" måste skrotas för evigt och en ny mer pragmatisk syn på hockey måste implementeras men för det krävs det stora utrensningar bland våra småpåvar som inte har den förmågan att förändra sin syn på hockey är för stolta/dumdryga att erkänna att dom har fel
StatKing
Inlägg: 14
Blev medlem: 2022-11-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av StatKing »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-25 22:56:54 Av Almtunas 21 skott på mål idag så var 19 i skottsektorn. Ganska sjukt ändå.
Tyckte det här lät så märkligt så jag var tvungen att kolla igenom matchen igen. Jag räknade alla Almtunas skott och 9 av 21 kom ifrån skottsektorn.

Har du en egen definition av skottsektorn? Jag utgick från följande som SHL har publicerat:
"Själva skottsektorn definieras i bilden nedan genom den övre och nedre skottsektorn kombinerat och det är från den ytan en spelare ställer till med oerhörda problem för ett försvarande lag om han får till ett skott."
Bild
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Inlägg: 710
Blev medlem: 2007-08-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av Jimmy Peterson »

StatKing skrev: 2022-11-25 23:44:39
Nattuggla_ skrev: 2022-11-25 22:56:54 Av Almtunas 21 skott på mål idag så var 19 i skottsektorn. Ganska sjukt ändå.
Tyckte det här lät så märkligt så jag var tvungen att kolla igenom matchen igen. Jag räknade alla Almtunas skott och 9 av 21 kom ifrån skottsektorn.

Har du en egen definition av skottsektorn? Jag utgick från följande som SHL har publicerat:
"Själva skottsektorn definieras i bilden nedan genom den övre och nedre skottsektorn kombinerat och det är från den ytan en spelare ställer till med oerhörda problem för ett försvarande lag om han får till ett skott."
Bild
Officiella statistiken sa 19 för Almtuna och 27 för DIF när det gällde skott i skottsektorn.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av Magnutz »

Det finns positioner som skulle må bra av att stärkas upp. Så är det. Sen får väl väldigt få spelare i truppen ut något av sin potential. Inte ett enda vettigt anfall i synk idag. Det är frustrerande. Att vi dessutom släpper till enormt mycket i egen zon oavsett motstånd oroar lika mycket.

Kvällens match var det sämsta jag sett på ett bra tag.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
StatKing
Inlägg: 14
Blev medlem: 2022-11-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av StatKing »

Jimmy Peterson skrev: 2022-11-25 23:48:24
StatKing skrev: 2022-11-25 23:44:39
Nattuggla_ skrev: 2022-11-25 22:56:54 Av Almtunas 21 skott på mål idag så var 19 i skottsektorn. Ganska sjukt ändå.
Tyckte det här lät så märkligt så jag var tvungen att kolla igenom matchen igen. Jag räknade alla Almtunas skott och 9 av 21 kom ifrån skottsektorn.

Har du en egen definition av skottsektorn? Jag utgick från följande som SHL har publicerat:
"Själva skottsektorn definieras i bilden nedan genom den övre och nedre skottsektorn kombinerat och det är från den ytan en spelare ställer till med oerhörda problem för ett försvarande lag om han får till ett skott."
Bild
Officiella statistiken sa 19 för Almtuna och 27 för DIF när det gällde skott i skottsektorn.
Det är helt galet fel. De måste ha råkat lägga in en 1:a framför 9:an.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

HA 22/23: Djurgårdens IF - Almtuna 25/11

Inlägg av BigJ »

Verkar helt klart vara en fnurra på tråden mellan Fagervall och våra stjärnspelare när man lyssnar på presskonferensen...

Är som sagt inget fan av Fagervall men vill nog ändå tro att hans analys är ganska rätt.
Skriv svar