Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5731
Blev medlem: 2012-09-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Vikas »

Får se hur långt in i säsongen vi går innan paniken sätter in.

Byter vi tränare runt jul? Eller siktar vi på topp 8 eller vad det nu är för att ta oss till "slutspel" och sen värva in 6 nya spelare innan deadline?
thelinho
Inlägg: 989
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av thelinho »

Ja nu börjar det kännas. En viss frustration har smugit sig på sedan omgång 2. Premiären var stundtals fantastisk, och tendenser från omgång 1 (första och sista perioden) har knappt synts till efter målfesten mot Västerås.

Ett fritt och taggat Djurgården, med erfarenhet, energi och brutala talanger som rent utsagt flög fram i första perioden och körde över motståndet. Men vad händer nu? Det står nästan still, match efter match, och spelet ser obekvämt ut. Hämmar man spelarna egna förmågor genom att hamra in spelsätt som inte lirar med just det - våra spelare? Bäst hockey spelade vi åtminstone innan ”vi sätter defensiven först”.

Med vår trupp ska vi kunna leverera offensivt och defensivt, gör det inte för taktiskt komplicerat. Om det är frustrerande för oss, så är det nog ännu värre för våra spelare.

Oavsett top3 i serien, en fantastisk trupp och nu snart även en taggad Linus Klasen. Timingen hade fan inte kunnat vara bättre. Jag tror att det kommer lossna, men för guds skull, Keep it simple.
Wikegårds järnkaminer
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2690
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Man kan ju förstå själv att det kan ju inte vara lätt för Krüger t.ex. att tagga till i en vanlig serielunk match i allsvenskan när han har spelat Stanley cup finaler. Snacka om kontrast. Det är det som är lite farligt när man värvar spelare som har vunnit det mesta redan och är i slutet på sin karriär, det kanske är lite svårt att tända till till 100% i en vanlig serielunk match i allsvenskan då. Jag vet inte har aldrig varit i dessa situationer men jag kan tänka mig att det kan vara så. Det behövs nästan ett slutspel för att dessa spelare ska tända till.

Men det ska sägas att jag tycker att Krüger har skött sig någorlunda hittills särskilt i BP där han är bäst. Men jag tror att han har mer kapacitet än han har visat hittills.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Säsongen 22/23

Inlägg av DIF_Soldier »

klintan85 skrev: 2022-10-29 00:06:14 Man kan ju förstå själv att det kan ju inte vara lätt för Krüger t.ex. att tagga till i en vanlig serielunk match i allsvenskan när han har spelat Stanley cup finaler. Snacka om kontrast. Det är det som är lite farligt när man värvar spelare som har vunnit det mesta redan och är i slutet på sin karriär, det kanske är lite svårt att tända till till 100% i en vanlig serielunk match i allsvenskan då. Jag vet inte har aldrig varit i dessa situationer men jag kan tänka mig att det kan vara så. Det behövs nästan ett slutspel för att dessa spelare ska tända till.

Men det ska sägas att jag tycker att Krüger har skött sig någorlunda hittills särskilt i BP där han är bäst. Men jag tror att han har mer kapacitet än han har visat hittills.
Forumet är lika historielöst som mänskligheten i allmänhet. Vi höll ju på att missa Kvalserien året vi gick upp och grejade det på slutet. Toppa formen rätt, låt Modo bränna sitt krut

Låt nu Klasen visa dasen, kör sen över Solna-asen
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2690
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

DIF_Soldier skrev: 2022-10-29 00:12:36
klintan85 skrev: 2022-10-29 00:06:14 Man kan ju förstå själv att det kan ju inte vara lätt för Krüger t.ex. att tagga till i en vanlig serielunk match i allsvenskan när han har spelat Stanley cup finaler. Snacka om kontrast. Det är det som är lite farligt när man värvar spelare som har vunnit det mesta redan och är i slutet på sin karriär, det kanske är lite svårt att tända till till 100% i en vanlig serielunk match i allsvenskan då. Jag vet inte har aldrig varit i dessa situationer men jag kan tänka mig att det kan vara så. Det behövs nästan ett slutspel för att dessa spelare ska tända till.

Men det ska sägas att jag tycker att Krüger har skött sig någorlunda hittills särskilt i BP där han är bäst. Men jag tror att han har mer kapacitet än han har visat hittills.
Forumet är lika historielöst som mänskligheten i allmänhet. Vi höll ju på att missa Kvalserien året vi gick upp och grejade det på slutet. Toppa formen rätt, låt Modo bränna sitt krut

Låt nu Klasen visa dasen, kör sen över Solna-asen
Jo men HA är mycket bättre nu än den var då. Och titta på HV förra säsongen de gasade på från början och släppte aldrig taget och var aldrig direkt hotade. Självklart är det viktigast att vara bäst när det gäller, titta bara på Färjestad i SHL förra säsongen de låg länge långt ner i tabellen under grundserien men sen var som bäst i slutspelet. Men vill nog ändå att man hittar ett bra spel och självförtroende innan dess.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2016-02-24

Säsongen 22/23

Inlägg av Harmageddon »

klintan85 skrev: 2022-10-29 02:23:51
DIF_Soldier skrev: 2022-10-29 00:12:36
klintan85 skrev: 2022-10-29 00:06:14 Man kan ju förstå själv att det kan ju inte vara lätt för Krüger t.ex. att tagga till i en vanlig serielunk match i allsvenskan när han har spelat Stanley cup finaler. Snacka om kontrast. Det är det som är lite farligt när man värvar spelare som har vunnit det mesta redan och är i slutet på sin karriär, det kanske är lite svårt att tända till till 100% i en vanlig serielunk match i allsvenskan då. Jag vet inte har aldrig varit i dessa situationer men jag kan tänka mig att det kan vara så. Det behövs nästan ett slutspel för att dessa spelare ska tända till.

Men det ska sägas att jag tycker att Krüger har skött sig någorlunda hittills särskilt i BP där han är bäst. Men jag tror att han har mer kapacitet än han har visat hittills.
Forumet är lika historielöst som mänskligheten i allmänhet. Vi höll ju på att missa Kvalserien året vi gick upp och grejade det på slutet. Toppa formen rätt, låt Modo bränna sitt krut

Låt nu Klasen visa dasen, kör sen över Solna-asen
Jo men HA är mycket bättre nu än den var då. Och titta på HV förra säsongen de gasade på från början och släppte aldrig taget och var aldrig direkt hotade. Självklart är det viktigast att vara bäst när det gäller, titta bara på Färjestad i SHL förra säsongen de låg länge långt ner i tabellen under grundserien men sen var som bäst i slutspelet. Men vill nog ändå att man hittar ett bra spel och självförtroende innan dess.
Tror det ingen som glömt bort senaste sejouren i HA. Det var en jävla resa mentalt. Däremot bytte vi tränare under pågående säsong det året vi gick upp och låg pyrt till. Vi fick världens självförtroende när Säcken kom in just det läget och laget spelade som ett lag/enhet därefter. Det gjordes en hel del ändringar under den säsongen och man lutade sig inte tillbaks. Känns som många har glömt bort vad som faktiskt krävdes när vi tog oss tillbaks. Däremot är det segt att man har inställningen att lösa sig med tiden som tyvärr varit någon form av mantra en lång period. Då ser man inte till de faktiska problem och då löser man inte problem.

T.ex. Brodda och Krüger gör det riktigt bra i BP, liksom andra spelare i den spelformen. Tyvärr är jag orolig att de kommer bränna mycket energi på det som gör att de inte har ork för det offensiva i det långa loppet. Speciellt om det är tänkt att vara en producerande enhet. Det kommer vara mer påtagligt när junisarna försvinner. Där måste det till en förändring på sikt.

Någon som vet om Brodda spelade BP under 18/19?
Han producerade en hel del framåt men spelade också i en omgivning där hans egenskaper kom fram på ett sätt vi vill se honom i.

Sen hoppas jag inte att man får se samma skit på onsdag som man såg nere Kristianstad igår. Speciellt inte från DIF håll
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Mattias_87 »

Tänk på Leksand som låg sist vid årsskiftet och sedan gick upp. Det är aldrig kört.

Sedan är det normala i HA att det lag som vinner serien oftast inte går upp, undantaget HV förra säsongen.

Jag tror fortfarande att detta kommer att gå vägen men då måste Fagervall få hjälp och någon måste hoppa in på gymmet och se om Ölvestad kör för hårt på spelarna.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2016-02-24

Säsongen 22/23

Inlägg av Harmageddon »

Mattias_87 skrev: 2022-10-29 08:15:41 Tänk på Leksand som låg sist vid årsskiftet och sedan gick upp. Det är aldrig kört.

Sedan är det normala i HA att det lag som vinner serien oftast inte går upp, undantaget HV förra säsongen.

Jag tror fortfarande att detta kommer att gå vägen men då måste Fagervall få hjälp och någon måste hoppa in på gymmet och se om Ölvestad kör för hårt på spelarna.
Det är sant att det är aldrig kört. Beror på vilka förändringar man gör och hur väl det slår ut.

Leksand sparkade norska tränaren och tog in Per-Erik Johansson mitten av säsongen när dem sig tillbaks till SHL.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Säsongen 22/23

Inlägg av DIF_Soldier »

Mattias_87 skrev: 2022-10-29 08:15:41 Tänk på Leksand som låg sist vid årsskiftet och sedan gick upp. Det är aldrig kört.

Sedan är det normala i HA att det lag som vinner serien oftast inte går upp, undantaget HV förra säsongen.

Jag tror fortfarande att detta kommer att gå vägen men då måste Fagervall få hjälp och någon måste hoppa in på gymmet och se om Ölvestad kör för hårt på spelarna.
Allt hänger på Rensfeldt varaeller icke vara är jag rädd. Hur FAN går moramuppen ostraffad?
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2690
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Jag hoppas att alla sköter sig nu på Onsdag både från AIK och DIFs sida så att det inte blir sådan skandal som igår i Kristianstad. Eller att det blir samma problem som det har varit i fotbollen. Visa att hockeyn är bättre än fotbollen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
HCCL
Inlägg: 224
Blev medlem: 2019-04-23

Säsongen 22/23

Inlägg av HCCL »

klintan85 skrev: 2022-10-29 14:25:14 Jag hoppas att alla sköter sig nu på Onsdag både från AIK och DIFs sida så att det inte blir sådan skandal som igår i Kristianstad. Eller att det blir samma problem som det har varit i fotbollen. Visa att hockeyn är bättre än fotbollen.
Vad hände Kristianstad?
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2690
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

HCCL skrev: 2022-10-29 17:37:15
klintan85 skrev: 2022-10-29 14:25:14 Jag hoppas att alla sköter sig nu på Onsdag både från AIK och DIFs sida så att det inte blir sådan skandal som igår i Kristianstad. Eller att det blir samma problem som det har varit i fotbollen. Visa att hockeyn är bättre än fotbollen.
Vad hände Kristianstad?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... yd-avbrots
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2690
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Känns mycket bättre idag hittills spelet och en kedja med Liss och Klassen kan bli väldigt intressant i fortsättningen. Sen kan man ju inte klaga så mycket på säsongen hittills. I toppen på tabellen, bäst pp, bäst bp och släpper in minst mål i ligan. Det är 5 mot 5 som har varit lite dåligt men det kommer. Huvudsaken att de tar poängen, som är en styrka i sig att ta poäng även fast man inte har spelat på topp.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1850
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Andspe »

Någon som har koll huruvida Stefan Elliott är spelklar till derbyt?
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Mattias_87 »

Andspe skrev: 2022-10-30 12:14:03 Någon som har koll huruvida Stefan Elliott är spelklar till derbyt?
Han landar ju samma dag har jag för mig så förmodligen inte.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar