Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

SirDIFalot skrev: 2022-10-15 22:47:00
BigJ skrev: 2022-10-15 22:42:52
SirDIFalot skrev: 2022-10-15 22:21:59
BigJ skrev: 2022-10-15 22:18:54 Tycker det ser mycket lovande ut, första gången sedan finalåret som vi har en defensiv som känns trygg. Övertygad att offensiven kommer när spelarna känner att de kan lita på försvarsspelet.
Vad i defensiven är det du gillat? Jag tycker senaste 2-3 matcherna är en klar förbättring. Men jag har ju väldigt svårt att se hur man kan vara nöjd me defensiven om man släpper till flest skott i serien, både totalt och inom skottsektorn. Målvaktsspelet fenomenalt såklart. Men det ser jag ändå som något separat.
Det jag gillar är att defensiven nu börjar sitta, vilket det inte gjort sedan finalåret. Att det inte var bra i början av serien är ju bara att konstatera.
Ok, gillar också utvecklingen senaste matcherna. Även om det känns som det kommit på "bekostnad" av offensiven. Sen hjälper det ju såklart att ha en storspelande målvakt.
Det är inte på "bekostnad av" utan snarare otur och tillfälligheter. Det kommer spruta in mål vart det lider med det spelet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Säsongen 22/23

Inlägg av SirDIFalot »

BigJ skrev: 2022-10-15 22:54:06
SirDIFalot skrev: 2022-10-15 22:47:00
BigJ skrev: 2022-10-15 22:42:52
SirDIFalot skrev: 2022-10-15 22:21:59
BigJ skrev: 2022-10-15 22:18:54 Tycker det ser mycket lovande ut, första gången sedan finalåret som vi har en defensiv som känns trygg. Övertygad att offensiven kommer när spelarna känner att de kan lita på försvarsspelet.
Vad i defensiven är det du gillat? Jag tycker senaste 2-3 matcherna är en klar förbättring. Men jag har ju väldigt svårt att se hur man kan vara nöjd me defensiven om man släpper till flest skott i serien, både totalt och inom skottsektorn. Målvaktsspelet fenomenalt såklart. Men det ser jag ändå som något separat.
Det jag gillar är att defensiven nu börjar sitta, vilket det inte gjort sedan finalåret. Att det inte var bra i början av serien är ju bara att konstatera.
Ok, gillar också utvecklingen senaste matcherna. Även om det känns som det kommit på "bekostnad" av offensiven. Sen hjälper det ju såklart att ha en storspelande målvakt.
Förvisso är Lindbom enastående men sett till matchen idag vill jag nog påstå att vik:s målvakt fick göra "svettigare" räddningar, de flesta skotten kom där Lindbom hade fri sikt. Håller delvis med om att offensiven blivit lidande men idag fanns det ju många givna målchanser som ändå inte blev något pga vik:s målis.
Idag kommer vi undan med sju tillsläppta skott i skottsektorn. Vi har snittat 19(!) innan idag.
Expert.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Säsongen 22/23

Inlägg av BigJ »

Ok, hur många hade vi i skottsektorn? (Alltså egna chanser)
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Säsongen 22/23

Inlägg av SirDIFalot »

BigJ skrev: 2022-10-15 23:06:09 Ok, hur många hade vi i skottsektorn? (Alltså egna chanser)
13-7 i vår favör idag. Det tar man ju varje match om det erbjuds.
Expert.
Manijock
Inlägg: 7832
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Säsongen 22/23

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev: 2022-10-15 22:17:52
Manijock skrev: 2022-10-15 21:42:23 Jag är iallafall glad att vi har Fagervall och Ragge som coachar när jag ser detta iallafall :lol:
Kan du inte säga vad du tycker när du inte håller med istället och skriva något sakligt istället för att alltid köra något sånt här?
Har ju tjatat mig tokig över vad jag tycker :lol: Alm är viktig och ska ha mycket speltid i 5-5 samt boxplay. Vilket är exakt vad han får i nuläget. Vilket jag då naturligtvis gillar! Han bidrar med ett par saker ingen annan back gör. Nämligen konsten att totalt ta kontroll över motståndarnas bästa spelare genom att dränka deras fart.

Garrison var senaste spelaren som hade den egenskapen. Han var dock sämre på grillorna än Alm. Möjligen liiiite bättre med puck, men det är liksom inte deras huvudsakliga arbetsuppgift. Samt att laget inte ska släppa in mål när de är inne.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Säsongen 22/23

Inlägg av DIF_Soldier »

Att år efter år behöva täcka för JVM är hopplöst. Hur många gånger ska man inte behöva genomleva att juniorer kommer tillbaka med stukat självförtroende?

Vill det sig illa nu så kommer vi ha tre forwards och en back som återvänder sämre än nu, men framförallt en målvakt som kommer tillbaka antingen skadad eller mänsklig.

Vi har inte råd med detta. JVM är fan döden.
Säg den glädje som varar
Donkels-3.0
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Donkels-3.0 »

Det tråkiga är inte att JVM finns utan ett flertal av dom "bondiska" lagen knappt producerar några egna talanger överhuvudtaget (Växköp som är det tydligaste exemplet) och därför nästan aldrig länsas på spelare under den tiden på året då JVM pågår
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Säsongen 22/23

Inlägg av DIF_Soldier »

Krüger
Brodin
Liss-Klasen
Karlsson

PP 1-3-1 style. Hade kanske fått fart på PP igen. Sylvassa hot från båda sidor, både Klasen och Liss kan skjuta direkt. Snuskig offensiv.

Come on KÅ-GE
Säg den glädje som varar
Kaffe86
Inlägg: 1
Blev medlem: 2022-10-17
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Kaffe86 »

Mot Västerås såg det stundtals väldigt förvirrat ut i egen zon.
Ragnarsson har en del att jobba på där!
Vi skulle behöva få hem Klasen som kan ta pucken bakom eget mål och ta in den i anfalls zon på ett enkelt sätt.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Säsongen 22/23

Inlägg av Puckey »

Kaffe86 skrev: 2022-10-17 19:07:09 Mot Västerås såg det stundtals väldigt förvirrat ut i egen zon.
Ragnarsson har en del att jobba på där!
Vi skulle behöva få hem Klasen som kan ta pucken bakom eget mål och ta in den i mål på ett enkelt sätt.
Korrigering :wink:
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2688
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Hur länge ska Lindbom och pp rädda detta lag. Det blir intressant på fredag när DIF för första gången ska möta ett tänkbart topplag. Ytterell tycker jag har varit den bästa backen hittills, inte bara för sitt backspel utan också hans attityd och det är ofta han som tar tag i snacket på isen. Kan bli en viktig spelare med sin rutin från förra året. Och sen tycker jag att Wiktor Nilsson har varit den bästa junioren hittills, inte den junioren det snackades mest om innan.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
EspenK
Inlägg: 9052
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

klintan85 skrev: 2022-10-19 19:45:53 Hur länge ska Lindbom och pp rädda detta lag. Det blir intressant på fredag när DIF för första gången ska möta ett tänkbart topplag. Ytterell tycker jag har varit den bästa backen hittills, inte bara för sitt backspel utan också hans attityd och det är ofta han som tar tag i snacket på isen. Kan bli en viktig spelare med sin rutin från förra året. Och sen tycker jag att Wiktor Nilsson har varit den bästa junioren hittills, inte den junioren det snackades mest om innan.
Hur länge ska Joel få bestämma i svensk hockey?
Användarvisningsbild
Hildi
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-02-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Hildi »

Någon som vet varför matchen nästa lördag (29e) mot hästen har flyttats fram till 18.00 från 15.00? Har inte sett någonting ang detta från officiella kanaler.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2688
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Jag skulle vilja se Söderlund med Östlund och Lekkerimäki, det skulle vara intressant och se vad de kan göra tillsammans. Det verkar som att Söderlund har svårt att passa in i någon kedja hittills men Forsberg ska ju verkligen inte vara i andrakedjan och att ha Söderlund i fjärdekedjan känns bortkastat.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Czerkawski
Inlägg: 132
Blev medlem: 2019-04-23

Säsongen 22/23

Inlägg av Czerkawski »

Ursäkta om frågan har ställts (som den säkert har), men är det nåt slags derbygrupper eller dylikt i HA?
Eftersom det har varit rundgång i motståndet. Två gånger mot SSK, Västerås, Kristianstad, snart SSK igen.
Skriv svar