Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Mattias_87 »

Man får ju tänka på att det är sexiga Kristianstad vi möter också. För det motståndet är det dyra priser. Sedan påverkar ju fotbollen mycket också då det är mycket matcher där nu. Men tar vi några vinster på raken nu ligger topp 3 hela säsongen (som vi ska göra) så tror jag det kommer bättra på sig ordentligt med biljettförsäljningen snart.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev: 2022-09-27 20:21:17 Man får ju tänka på att det är sexiga Kristianstad vi möter också. För det motståndet är det dyra priser. Sedan påverkar ju fotbollen mycket också då det är mycket matcher där nu. Men tar vi några vinster på raken nu ligger topp 3 hela säsongen (som vi ska göra) så tror jag det kommer bättra på sig ordentligt med biljettförsäljningen snart.
Det är inte ett problem specifikt för oss. Har kollat på ett gäng SHL-matcher och det har varit pinsamt tomt på läktarna. Jag tippar att vi kommer ligga bra till jämfört med många andra klubbar men det är ett reellt problem för Svensk hockey om det fortsätter.

Det behövs profiler, känslor och vettiga priser. Det finns en del att jobba på.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Säsongen 22/23

Inlägg av Puckey »

Praetori skrev: 2022-09-27 23:00:26
Mattias_87 skrev: 2022-09-27 20:21:17 Man får ju tänka på att det är sexiga Kristianstad vi möter också. För det motståndet är det dyra priser. Sedan påverkar ju fotbollen mycket också då det är mycket matcher där nu. Men tar vi några vinster på raken nu ligger topp 3 hela säsongen (som vi ska göra) så tror jag det kommer bättra på sig ordentligt med biljettförsäljningen snart.
Det är inte ett problem specifikt för oss. Har kollat på ett gäng SHL-matcher och det har varit pinsamt tomt på läktarna. Jag tippar att vi kommer ligga bra till jämfört med många andra klubbar men det är ett reellt problem för Svensk hockey om det fortsätter.

Det behövs profiler, känslor och vettiga priser. Det finns en del att jobba på.
Många barnfamiljer kommer nog att välja bort hockeymatcher m.m. med tanke på ekonomin i år. Hoppas att man tagit höjd för det..
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2689
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Det spelar inge roll att DIF spelar i en sämre liga man fortsätter att läcka lika mycket som vanligt. Detta är verkligen två steg tillbaka.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Säsongen 22/23

Inlägg av Magnutz »

Jag ser det som att vi behöver vinna 8/10 matcher för att trenden ska sätta sig och sen fortsätta. Kvällens faceplant måste vara undantaget och max ett sånt till de kommande 8 matcherna är "ok".

Att förlora hemma mot Kristianstad är genant. Inget annat.

Upp på banan igen nu.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Nattuggla_
Inlägg: 3196
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Efter två matcher så är vi näst sämst i serien på att släppa till skott i skottsektorn, bara Östersund är sämre (38 för oss, att jämföras med Björklöven som har 19, bäst i serien).
Och det är ju precis så det ser ut också, man sätter sig i otroligt knepiga situationer i egen zon och våra backar kör fast.
Sämst underliggande siffror, av de som finns tillgängligt officiellt ska sägas, har nummer fyrtioett.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-09-28 22:37:22 Efter två matcher så är vi näst sämst i serien på att släppa till skott i skottsektorn, bara Östersund är sämre (38 för oss, att jämföras med Björklöven som har 19, bäst i serien).
Ja virrigt är ordet bakom "sämst". Det glappar rätt bra och särskilt med motståndare som rör sig över centrallinjen som ingen vill ta ansvar för initialt.
Nattuggla_ skrev: 2022-09-28 22:37:22 Sämst underliggande siffror, av de som finns tillgängligt officiellt ska sägas, har nummer fyrtioett.
Vilka underliggande siffror? 8e bästa OISVS i laget (vilket ändå känns relevant att titta på för en spelare som mest fått defensivt tunga skituppgifter så här långt).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2022-09-28 22:37:22 Efter två matcher så är vi näst sämst i serien på att släppa till skott i skottsektorn, bara Östersund är sämre (38 för oss, att jämföras med Björklöven som har 19, bäst i serien).
Och det är ju precis så det ser ut också, man sätter sig i otroligt knepiga situationer i egen zon och våra backar kör fast.
Sämst underliggande siffror, av de som finns tillgängligt officiellt ska sägas, har nummer fyrtioett.
Det här är rätt anmärkningsvärt. Man kan säga vad man vill om vilka backar vi har men i egen zon försvarar hela laget, inklusive forwards och centrar. Detta är snarare ett systemfel som varit implementerat länge, dvs att vi överbelastar puckbärare i egen zon och lämnar endast en egen spelare framför eget mål. Superlätt att få dit pucken och farligt avslut.

Bild

Detta har gjort att vi senaste fyra åren(!!) varit top3 eller top5 mest släppta skott i egen skottsektor samt typ högst xGA/60. Recept för katastrof och inte konstigt att vi åkt ut. Enligt mig bör detta åtgärdas omgående.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

Som jag skrivit tidigare så ser det ibland ut som att vi "tappar bort" spelare mellan blocken som uppstår via indelningen med centrallinjen.
Särskilt när motståndarna fått vända bakom förlängda ett par gånger och det tittas på puck (av behov). Om en egen spelare då är "upptagen" på sin sida trots att han egentligen är "närmst" det nya hotet så finns det yta i skottsektorn trots att alla har "gjort sitt jobb".

Bilden nedan representerar INTE exakt ovanstående men dock principen. Överbelastningen tvingar 44 att ha beredskap vs orange tills 90 är rättvänd men han bör samtidigt hålla sig på sin sida av centrallinjen för att inte sätta resten av laget i skiten. Samtidigt finns utrymme (röd pil) där en motståndare kan "dyka upp" och då brukar våra gubbar (i övre bildkant) bli överraskade.

Bild
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_
Inlägg: 3196
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2022-09-28 23:00:32
Nattuggla_ skrev: 2022-09-28 22:37:22 Efter två matcher så är vi näst sämst i serien på att släppa till skott i skottsektorn, bara Östersund är sämre (38 för oss, att jämföras med Björklöven som har 19, bäst i serien).
Ja virrigt är ordet bakom "sämst". Det glappar rätt bra och särskilt med motståndare som rör sig över centrallinjen som ingen vill ta ansvar för initialt.
Nattuggla_ skrev: 2022-09-28 22:37:22 Sämst underliggande siffror, av de som finns tillgängligt officiellt ska sägas, har nummer fyrtioett.
Vilka underliggande siffror? 8e bästa OISVS i laget (vilket ändå känns relevant att titta på för en spelare som mest fått defensivt tunga skituppgifter så här långt).
Är inte det Räddningsprocent för laget när spelaren är på isen?
Känns inte alls relevant om du frågar mig. Det beror på hur bra målvakten varit under den stunden eller hur bra avslut målvakten fått emot sig.

Det är ju mer relevant att titta på Corsi i det här läget. Där är han näst sämst (efter Forsberg som knappt räknas pga väldigt få byten) på 35% och Fenwick där är han sämst på 33%.
Corsi Against: Skottförsök emot sig när spelaren är på isen
Fenwick against: Oblockerade skottförsök emot sig när spelaren är på isen

Största ansvaret är såklart på Fagervall som spelar honom alldeles för mkt.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-09-29 10:56:06
Praetori skrev: 2022-09-28 23:00:32
Nattuggla_ skrev: 2022-09-28 22:37:22 Efter två matcher så är vi näst sämst i serien på att släppa till skott i skottsektorn, bara Östersund är sämre (38 för oss, att jämföras med Björklöven som har 19, bäst i serien).
Ja virrigt är ordet bakom "sämst". Det glappar rätt bra och särskilt med motståndare som rör sig över centrallinjen som ingen vill ta ansvar för initialt.
Nattuggla_ skrev: 2022-09-28 22:37:22 Sämst underliggande siffror, av de som finns tillgängligt officiellt ska sägas, har nummer fyrtioett.
Vilka underliggande siffror? 8e bästa OISVS i laget (vilket ändå känns relevant att titta på för en spelare som mest fått defensivt tunga skituppgifter så här långt).
Är inte det Räddningsprocent för laget när spelaren är på isen?
Känns inte alls relevant om du frågar mig. Det beror på hur bra målvakten varit under den stunden eller hur bra avslut målvakten fått emot sig.

Det är ju mer relevant att titta på Corsi i det här läget. Där är han näst sämst (efter Forsberg som knappt räknas pga väldigt få byten) på 35% och Fenwick där är han sämst på 33%.
Corsi Against: Skottförsök emot sig när spelaren är på isen
Fenwick against: Oblockerade skottförsök emot sig när spelaren är på isen

Största ansvaret är såklart på Fagervall som spelar honom alldeles för mkt.
Fast Corsi och Fenwick med så liten samplezise är ju högst situationsberoende. Sätter du in en spelare i sketna defensiva lägen på tek så kommer det ju återspeglas i statistiken den matchen. Sätter du samma spelare på tek i offensiv zon så kommer du få andra siffror.

Vi har väldigt lite att gå på men OISVS tycker jag är det minst dåliga alternativet för att jämföra defensiven och särskilt för backar med mycket defensiva zonstarter.
Sen måste man ju väga alla siffror mot varandra också och en spelare som ligger i botten i alla kategorier har ju problem. Men om vederbörande har bra siffror i någon eller några kategorier kan det ju vara en indikation på hur han matchas snarare än att det har med just spelaren att göra.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_
Inlägg: 3196
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2022-09-29 12:28:14
Nattuggla_ skrev: 2022-09-29 10:56:06
Praetori skrev: 2022-09-28 23:00:32
Nattuggla_ skrev: 2022-09-28 22:37:22 Efter två matcher så är vi näst sämst i serien på att släppa till skott i skottsektorn, bara Östersund är sämre (38 för oss, att jämföras med Björklöven som har 19, bäst i serien).
Ja virrigt är ordet bakom "sämst". Det glappar rätt bra och särskilt med motståndare som rör sig över centrallinjen som ingen vill ta ansvar för initialt.
Nattuggla_ skrev: 2022-09-28 22:37:22 Sämst underliggande siffror, av de som finns tillgängligt officiellt ska sägas, har nummer fyrtioett.
Vilka underliggande siffror? 8e bästa OISVS i laget (vilket ändå känns relevant att titta på för en spelare som mest fått defensivt tunga skituppgifter så här långt).
Är inte det Räddningsprocent för laget när spelaren är på isen?
Känns inte alls relevant om du frågar mig. Det beror på hur bra målvakten varit under den stunden eller hur bra avslut målvakten fått emot sig.

Det är ju mer relevant att titta på Corsi i det här läget. Där är han näst sämst (efter Forsberg som knappt räknas pga väldigt få byten) på 35% och Fenwick där är han sämst på 33%.
Corsi Against: Skottförsök emot sig när spelaren är på isen
Fenwick against: Oblockerade skottförsök emot sig när spelaren är på isen

Största ansvaret är såklart på Fagervall som spelar honom alldeles för mkt.
Fast Corsi och Fenwick med så liten samplezise är ju högst situationsberoende. Sätter du in en spelare i sketna defensiva lägen på tek så kommer det ju återspeglas i statistiken den matchen. Sätter du samma spelare på tek i offensiv zon så kommer du få andra siffror.

Vi har väldigt lite att gå på men OISVS tycker jag är det minst dåliga alternativet för att jämföra defensiven och särskilt för backar med mycket defensiva zonstarter.
Sen måste man ju väga alla siffror mot varandra också och en spelare som ligger i botten i alla kategorier har ju problem. Men om vederbörande har bra siffror i någon eller några kategorier kan det ju vara en indikation på hur han matchas snarare än att det har med just spelaren att göra.
Just nu är det 2 omgångar bara ja, men problemet är ju att han har spelat i Hockeyallsvenskan ett tag och han har haft dåliga siffror. Skulle han helt plötsligt gå in och vara en helt annan typ av spelare? Det är ingen slump att han ligger på dessa siffror, som du får det att låta som ovan. Supportrar från både Hästen och Södertälje ställde sig mycket frågande till den här värvningen också.

Jag tyckte väl värvningen var helt ok men då som sjundeback.
Han ska inte spela 17 min. Det är insane.
Tycker fortfarande Fagervall är största problemet, som spelar honom fel och alldeles för mycket sett till vad han är kapabel till.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 22/23

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-09-29 12:44:30
Just nu är det 2 omgångar bara ja, men problemet är ju att han har spelat i Hockeyallsvenskan ett tag och han har haft dåliga siffror. Skulle han helt plötsligt gå in och vara en helt annan typ av spelare? Det är ingen slump att han ligger på dessa siffror, som du får det att låta som ovan. Supportrar från både Hästen och Södertälje ställde sig mycket frågande till den här värvningen också.

Jag tyckte väl värvningen var helt ok men då som sjundeback.
Han ska inte spela 17 min. Det är insane.
Tycker fortfarande Fagervall är största problemet, som spelar honom fel och alldeles för mycket sett till vad han är kapabel till.
Aha jag är med på hur du menar. Som det ser ut nu så verkar de ju sprida speltiden (även om Falk fått mindre speltid och andra lite mer) men det kan jag begripa om man vill sätta lite kontinuitet och få till spelmodellen och samtidigt inte köra slut på bärande backar innan vi har fått in förstärkningar. Om tex Arnesson eller Kevin skulle gå sönder just nu skulle det vara lite prekärt läge på direkten. Ingen bör få 25+ min såhär i början för då brukar det sluta med att nån går sönder så jag har förståelse för beslutet men jag tycker ändå att 16:32 i istid sett till hur få backar vi har ändå är rätt beslut.

Sen tror jag inte att det är tänkt att lira Falk med jättemycket speltid senare men man måste ju faktiskt spela alla spelare för att se vad som funkar och inte och för att kunna motivera vissa att få mer speltid än andra vart det lider. Erfarenhet/rutin och fysiskt spel är viktigt att förmedla nu tidigt i säsongen och särskilt till juniorbackarna. De måste få förtjäna sin speltid och det är precis här som jag tror man har en uppsida i Falk. Senare kan han fungera som 7e och spelas i situationer där han har styrkor och inte i situationer där andra backar är bättre (om han inte steppat upp och hittat en nivå till tills dess då).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
dr111DIF
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av dr111DIF »

Det är svårt att dra slutsatser från statistik som försök i skottsektor efter två matcher. De har tex spelat 3v5 två gånger varan ena i 2 minuter vilket i princip förutsätter att man släpper sådana. Även 4v6 ett tag i första matchen. Jag får det inte till några jättestora problem i egen zon 5v5 varken utan eller med puck. Tycker inte motståndarna får stå omarkerade där i det uppställda spelet som förra säsongen.

Förra matchen torskas i offensiv zon. KIK ger dem nästan gratis långa anfall och väldigt lätta ingångar med fart, vilket är som en önskedröm för DIF givet vad man pratat om hur man vill spela, men man gör alldeles för lite med ytorna som bjuds. Vet inte om spelarna blir ställda av det eller vad. Turnovers och skott i täck eller utanför leder istället till för mycket kontringar 3v2/2v1 vilket också släpper till skott i sektorn samt 2 mål.

Trots detta har DIF ändå en drös öppna lägen som bara måste vara åtminstone 3 mål till för godkänt.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2689
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Jag vet att det är tidigt i säsongen än men alla lagdelar måste höja sig om man ska börja vinna. Man får inte underskatta HA för då blir det en jobbig säsong.


Och vad är det för stolpskott som tänder en bengal på en hockey match. Det är inte ofta man ser, man blir förvånad varje gång av människors iq- befrielse.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Skriv svar