Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Difjs
Inlägg: 226
Blev medlem: 2018-06-08

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Difjs »

Strandberg jagas av flera SHL klubbar enligt Expressen. Var väll ändå ganska väntat
Dusinator
Inlägg: 3821
Blev medlem: 2009-10-26

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Dusinator »

Difjs skrev: 2022-04-04 08:51:50 Strandberg jagas av flera SHL klubbar enligt Expressen. Var väll ändå ganska väntat
I sina bästa stunder har han varit bra. Hade såklart varit super i HA. Men med tanke på tillgängligheten denna säsong så näää...
Användarvisningsbild
supreme
Inlägg: 503
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av supreme »

Difjs skrev: 2022-04-04 08:51:50 Strandberg jagas av flera SHL klubbar enligt Expressen. Var väll ändå ganska väntat
Känns väl helt ok. Vi kan inte ha Strandberg som stomme med hans skadehistorik. Låt han gå.
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2022-04-04 08:48:06
Nattuggla_ skrev: 2022-04-04 08:32:58
Jim Morrison skrev: 2022-04-04 07:53:16
Daven skrev: 2022-04-04 07:33:54 Madhawk sa i deras podcast att vi enligt säkra källor bränt över 50 miljoner den här säsongen. Kan nog inte vänta oss en storsatsning à la HV71.
Till skillnad från Jocke så betalar KG. Mycket. Det kan självklart vara till vår nackdel i längden eftersom vi verkligen inte har en skattkista utan botten. Vi kan väl också stryka den gamla devisen att det är dyrare att åka ur - nu blev det dubbel pannkaka istället.

Nu får vi värva smart istället för dyrt. Titta på underliggande statistik och värva spelare som inte slagit igenom på riktigt än och ge dom större roller. Hitta en sportchef som Tjomme som kan bygga spelet tillsammans med Fagervall/huvudtränare och skapa den här föreningsatmosfären vi hade när vi var framgångsrika med Tjomme/Robban/Öman/scouter som arbetade tillsammans och byggde spelet innan Jocke tog över och blev enväldig härskare.

Jag tror att Petter Rönnqvist kan vara den personen. Byggd i samma lera som Tjomme och har bra koll på modern ishockey, vet vad som bygger en framgångsrik klubb nu för tiden och har en historia i klubben.
Nu blir alla på forumet glada.
Skämt åsido.
Tyvärr är det så en trupp kommer se ut. Men jag hoppas att åtminstone EN av Alsing, Reideborn, Krüger, Claesson etc kommer visa hjärta och spela tillsammans med Brodin i Hockeyallsvenskan. Om Brodin nu ska spela, verkar vara olika uppgifter på det.
Det har blivit någon slags forumsanning att Jocke jobbade mycket med statistik när det snarare var tvärtom i verkligheten. När vi var som mest framgångsrika jobbade vi som mest med avancerad statistik under Tjomme. Jocke var aldrig särskilt intresserad av det där och fasade ut det när han tog över allt.

Enligt mig bör vi gå tillbaka till det för det gjorde oss framgångsrika. Det är ett bra recept när man inte har den största budgeten.
Yes, jag håller med.
Hur länge har Petter kontrakt med CMore. Någon som vet?
Användarvisningsbild
supreme
Inlägg: 503
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av supreme »



Så otroligt viktigt om det stämmer med Brodin.
Om även Krüger signar? Precis den nystart som behövs. Signalvärde!
Användarvisningsbild
Tobbis
Inlägg: 814
Blev medlem: 2012-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Tobbis »

supreme skrev: 2022-04-04 09:21:03

Så otroligt viktigt om det stämmer med Brodin.
Om även Krüger signar? Precis den nystart som behövs. Signalvärde!
Otroligt viktigt, signar kruger så har vi allsvenskans bästa center och ett otroligt bra utgångsläge. Hopp!
Daven
Inlägg: 298
Blev medlem: 2015-03-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Daven »

supreme skrev: 2022-04-04 08:07:34
Daven skrev: 2022-04-04 07:33:54 Madhawk sa i deras podcast att vi enligt säkra källor bränt över 50 miljoner den här säsongen. Kan nog inte vänta oss en storsatsning à la HV71.
Nämns vad vi hade i spelarbudget från början (alltså indirekt hur mycket vi spräckte budgeten med)? Det känns mer intressant än slutsumman.
Nej det nämndes aldrig.
Användarvisningsbild
supreme
Inlägg: 503
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av supreme »

Daven skrev: 2022-04-04 09:24:49
supreme skrev: 2022-04-04 08:07:34
Daven skrev: 2022-04-04 07:33:54 Madhawk sa i deras podcast att vi enligt säkra källor bränt över 50 miljoner den här säsongen. Kan nog inte vänta oss en storsatsning à la HV71.
Nämns vad vi hade i spelarbudget från början (alltså indirekt hur mycket vi spräckte budgeten med)? Det känns mer intressant än slutsumman.
Nej det nämndes aldrig.
Ok. Tack för svar.
wardo
Inlägg: 100
Blev medlem: 2015-03-05

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av wardo »

Daven skrev: 2022-04-04 09:24:49
supreme skrev: 2022-04-04 08:07:34
Daven skrev: 2022-04-04 07:33:54 Madhawk sa i deras podcast att vi enligt säkra källor bränt över 50 miljoner den här säsongen. Kan nog inte vänta oss en storsatsning à la HV71.
Nämns vad vi hade i spelarbudget från början (alltså indirekt hur mycket vi spräckte budgeten med)? Det känns mer intressant än slutsumman.
Nej det nämndes aldrig.
Det är väl enbart ett fåtal personer inom Difs ledning som vet exakt hur mycket pengar som lagts på nyförvärv m.m. Att någon skulle gå ut med den uppgiften till Mr Madhawk/Sanny är högst osannolikt, det känns mer som att de jagar lyssnare för sin podcast.
Knickedick
Inlägg: 1263
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Knickedick »

Nattuggla_ skrev: 2022-04-04 09:17:54
Jim Morrison skrev: 2022-04-04 08:48:06
Nattuggla_ skrev: 2022-04-04 08:32:58
Jim Morrison skrev: 2022-04-04 07:53:16
Daven skrev: 2022-04-04 07:33:54 Madhawk sa i deras podcast att vi enligt säkra källor bränt över 50 miljoner den här säsongen. Kan nog inte vänta oss en storsatsning à la HV71.
Till skillnad från Jocke så betalar KG. Mycket. Det kan självklart vara till vår nackdel i längden eftersom vi verkligen inte har en skattkista utan botten. Vi kan väl också stryka den gamla devisen att det är dyrare att åka ur - nu blev det dubbel pannkaka istället.

Nu får vi värva smart istället för dyrt. Titta på underliggande statistik och värva spelare som inte slagit igenom på riktigt än och ge dom större roller. Hitta en sportchef som Tjomme som kan bygga spelet tillsammans med Fagervall/huvudtränare och skapa den här föreningsatmosfären vi hade när vi var framgångsrika med Tjomme/Robban/Öman/scouter som arbetade tillsammans och byggde spelet innan Jocke tog över och blev enväldig härskare.

Jag tror att Petter Rönnqvist kan vara den personen. Byggd i samma lera som Tjomme och har bra koll på modern ishockey, vet vad som bygger en framgångsrik klubb nu för tiden och har en historia i klubben.
Nu blir alla på forumet glada.
Skämt åsido.
Tyvärr är det så en trupp kommer se ut. Men jag hoppas att åtminstone EN av Alsing, Reideborn, Krüger, Claesson etc kommer visa hjärta och spela tillsammans med Brodin i Hockeyallsvenskan. Om Brodin nu ska spela, verkar vara olika uppgifter på det.
Det har blivit någon slags forumsanning att Jocke jobbade mycket med statistik när det snarare var tvärtom i verkligheten. När vi var som mest framgångsrika jobbade vi som mest med avancerad statistik under Tjomme. Jocke var aldrig särskilt intresserad av det där och fasade ut det när han tog över allt.

Enligt mig bör vi gå tillbaka till det för det gjorde oss framgångsrika. Det är ett bra recept när man inte har den största budgeten.
Yes, jag håller med.
Hur länge har Petter kontrakt med CMore. Någon som vet?
Jag gillar det jag läser här.
Det som "Skrämmer" mig lite med Rönnkvist är väl att han inte har någon erfarenhet av att jobba i en Sportslig ledning. Det skulle jag nog ändå vilja att vår sportchef har.
Jag håller med om att vi måste tillbaka till att titta på underliggande statistik, men framförallt tror jag att vi måste börja tänka på och scouta vilka spelare som passar in i de olika rollerna vi behöver för att kunna spela det spel vi vill spela. Enklare uttryckt, vilka spelare passar det sättet vi vill spela.....och framförallt hitta hur vi vill spela hockey och anpassa laget därefter. Jag VET att det finns guldkorn där ute att plocka upp. Ett lysande exempel är när vi plockade Jonas Finn Olsson och gjorde honom till landslagsman. Han var perfekt för den roll han hade. Var hittar vi nästa Mariusz Czerkawski? Har vi ens någon som scoutar B-VM? Jag vet att det var lättare innan hockeygymnasiernas tid. Men jag är helt övertygad om att det fortfarande går att hitta bra spelare som skulle göra vårt lag bättre till en billigare peng genom scouting.
Vi måste tillbaka till mer scouting. Min uppfattning är att Jocke och jag är rädd att även KG, gick/går på namn utan att se dem passa in i vårt spel (eftersom vi inte har något spel)

VI måste sätta en struktur för hur vi vill spela och hitta spelarna som har egenskaper för att kunna utföra det spelet.

Niklas Kronvall är min utopi som sportchef, nu tror jag inte han vill ta jobbet.
Espen är ett annat namn som har dykt upp i mitt huvud. Han har sett andra delar av världen än bara DIF och Svensk hockey och har erfarenhet av sportslig ledning och har gjort det bra i Enga under många år.
Kenta hade varit något men han är gammal nu så det går nog inte.

Jag hoppas även att organisationen på något sätt tar till vara på Jacob Josefsson och Ante Engqvist, jag tror att en ny generation inom ledningen kan se saker på ett annat sätt med andra infallsvinklar och inte är lika "trötta"

Sen till en spelarvärvning... Wagge lämnar gnaget! Är han persona non grata?
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Nattuggla_ »

Knickedick skrev: 2022-04-04 09:59:19 Sen till en spelarvärvning... Wagge lämnar gnaget! Är han persona non grata?
Gjort 3 säsonger i AIK men hela juniortiden hos oss.

Vet inte om vi har råd att vara kräsna, helt ärligt.
Passar han i gruppen, i spelsystemet? Kör.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2022-04-04 10:14:15, redigerad totalt 1 gånger.
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Nattuggla_ »

Orkar inte länka men Anton Högsander, som precis tweetat om Krüger och Brodin, skriver nu att han har uppgifter på att Rensfeldt kan tänka sig att stanna.
Vad är han i Hockeyallsvenskan, tredjecenter eller andra?
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av android »

Jaha det här var ju deppigt och värre lär det bli.

Som andra redan har sagt så är det väl bara att försöka satsa direkt.
MV
Svåraste biten. Drömmen hade väl varit att få hem Reideborn men det tror jag blir svårt. Vi har fostrat en hel del hyfsade målvakter senaste tiden. Linus Söderström har ju inte spelar så mycket senaste åren men har en hög nivå någonstans. Salak skulle såklart vara fint. Lägg till en yngre talang där bakom.

B
Jag hoppas på att kunna behålla Tom Nilsson och Linus Arnesson. Det ger en hyfsad stabilitet och grund. Även Bengtsson. Det skulle vara en toppback på HA-nivå. Hedström blir väl kvar också. Jag har alltid haft ett gott öga till Gustav Bouramman, stockholmskille med två säsonger över 20 poäng i HA. Rightare. Sista ordinarie platsen är svårare men jag säger att vi ska försöka få tillbaka Emil Johansson som har haft det tungt sedan han lämnade DIF men nu verkar ha gjort en ok säsong i Finland där han har spelat tillsammans med Hank.

C
Centersidan är viktigt. Lös Kruger. Behåll Rensfeldt som verkar trivas bra och är uppskattad i föreningen. Behåll Berglund som kan HA bra. Plocka in bröderna Davidsson. Jag skulle kunna tänka mig en etablerad center till men vi har ett par väldigt lovande juniorer som bör kunna utmana rejält där också.

FW
Ta in Brodin, Hank och Grewe för lite tyngd. Gör allt vi kan för att behålla Lekkerimäki. Flytta upp Öhgren. Forsberg stannar och är en gedigen spelare på HA nivå.
För att spetsa laget så skulle vi kunna kika mot alperna och plocka tillbaka Simon Hjalmarsson till svensk ishockey. Han har ändå ett bra trackrecord och jag tror att han skulle göra det bra på den här nivån.


Det ger oss följande lag:
MV
Salak (eller annan etta)
Rosengren/Lindbom (eller annan tvåa)

B
Nilsson - Bengtsson
Bouramman - Emil J
Hedström - Arnesson

Simon Hjalmarsson - Kruger - Brodin
Fredrik 'Foppa' Forsberg - Davidsson - Davidsson
Grewe - Rensfeldt - Lekkerimäki
Öhgren - Berglund - Hank

Inte ett superspännande lag men det känns ganska balanserat och gediget. Helst skulle jag flytta ner Grewe ett hack och där få in någon mer spelskicklig, men en sådan spelare skulle vi kunna plocka in lite senare. Backsidan skulle nog må bra av en till etablerad, stabil back men det kan också vara affärsmässigt bättre att plocka in under säsongen.

Kanske kommer en uppdaterad post. Jag var lite ringrostig i mitt eliteprospect sökande märker jag.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4516
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av captcash »

I vårt läge så tar vi vad vi får som kan spela oss tillbaka i SHL, skiter totalt i om det så är Viktor Fuckface Fasth, anything goes, vi måste hem innan det går för lång tid, för börjar säsongerna rulla på i HA då är vi stuck for life.

In med allt som har skills och motivation att spela upp oss, råtta eller chipsfetto, I don't fucking care, vi ska hem och SEN kan vi lösa alla "klubben i mitt hjärta" frågor osv.
Senast redigerad av captcash den 2022-04-04 15:35:44, redigerad totalt 2 gång.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Knickedick
Inlägg: 1263
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Knickedick »

Nattuggla_ skrev: 2022-04-04 10:04:44
Knickedick skrev: 2022-04-04 09:59:19 Sen till en spelarvärvning... Wagge lämnar gnaget! Är han persona non grata?
Gjort 3 säsonger i AIK men hela juniortiden hos oss.

Vet inte om vi har råd att vara kräsna, helt ärligt.
Passar han i gruppen, i spelsystemet? Kör.

Lite väl loj ibland dock, vad man hör av flera på Twitter och även en del experter.
Jag är mer emot sådant isåfall, snarare än vilken klubb han spelat i innan.
Håller med. Han står ju inte får det man vill ha på träningar och inte för den gamla Järnkaminsandan direkt. M
Men han är ju fostrad i den och tror nog han skulle trivas bättre i vår tröja än den han haft de tre senaste säsongerna.
Jag tycker även han står för ett spel som jag saknat hos oss i många år nu och han har ju varit en ledande spelare i Allsvenskan i många säsonger.

Nu kommer jag bli sågad för att jag säger detta och många tror säkert att det är för att jag får en chans att hugga på just den spelaren.....
Men Hej, vi har tagit in Dicken så då då kan vi väl lika gärna ha Wagge..... Lazy as hell but tearing up the opponents defence
Låst