Globen

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

melker skrev:
Kall-El skrev:Globen är ingen hockeyarena och kommer aldrig bli det heller. Om det skall finnas minsta chans till stämning måste arenan fyllas och jag tvivlar på att detta kommer ske. Min gissning är att stämningen kommer bli brutalt mycket sämre framöver och lagets relativt svaga spel lär knappast locka mycket extra publik. Säg att det kmmer 6000 personer mot FBK. Om detta slår in kommer det vara ödsligt inne på arenan och hur kul är detta på en skala från 1-10?
Nej den byggdes bara för hockey VM?
För övrigt tycker jag Globen är en fantasisk arena, mycket trevligare än gamla Hovet, känns synd att gå in i Hovet till matcherna när man ser Globen. Men jag förstår varför vi spelar på Hovet.
Globen är gjord för olika evenemang av modellen större som t ex Hockey-vm, Handbolls-VM, Hästhoppning, innebandyfinaler, konserter, Disney on ice osv. Det är alltså detta som arenan är till för samtidigt som den skall agera hem åt hockeylagen i stan. Klart som tusan att detta inte är idealiskt då större evenemang behöver arenor med Globens kapacitet medan hockeylagen i stan snarast kanske skulle behöva ha en arena i storleksordningen runt 9000 åskådare, dock med bättre faciliteter än vad Hovet kan erbjuda. Rent storleksmässigt känns Hovet perfekt, om det ginge att bygga om vissa andra delar av arenan hade det kunnat bli ett perfekt hockeytempel. Globen å andra sidan kommer aldrig att kunna bli det tyvärr... Helt enkelt för högt i tak för att detta skall kunna inträffa.
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av jensa öhling »

Globen är felbyggd och är en pissarena.

Hovet är sunkig och sliten. Men funkar då det går att skapa bra stämning där. Dessutom är den klassisk.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

jensa öhling skrev:Globen är felbyggd och är en pissarena.

Hovet är sunkig och sliten. Men funkar då det går att skapa bra stämning där. Dessutom är den klassisk.
Felbyggd vete fasen om den är för då hade man nog inte fått gå in av säkerhetsskäl, däremot är den illa anpassad för serielunk i hockey. Skulle inte förvåna mig om det var storhetsvansinne a'la Billström som gjorde att man valde att bygga Globen så som man gjorde. En sak lyckades man dock med och det var att ta död på stämningen för den är ytterst svår att få till på den arenan.
Användarvisningsbild
blårandigt
Inlägg: 359
Blev medlem: 2007-08-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Inlägg av blårandigt »

Om man skulle ta bort C läktaren och bygga in taket till B läktaren så skulle Globen vara ++++++ :lol:
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Hade det inte varit kul att man nästa år spelat alla matcher på Hovet förutom 1 match då man storsatsat på Globen och fyllt den?

Jag måste erkänna att jag är lite svag för Globen när den är välfylld.
Användarvisningsbild
blårandigt
Inlägg: 359
Blev medlem: 2007-08-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Inlägg av blårandigt »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Hade det inte varit kul att man nästa år spelat alla matcher på Hovet förutom 1 match då man storsatsat på Globen och fyllt den?

Jag måste erkänna att jag är lite svag för Globen när den är välfylld.
JO!
blyrr3
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-01-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Inlägg av blyrr3 »

Håller med det sista inlägget, vi borde fylla Globen en match mästa säsong och spela resten på Hovet. Det vore kul att se Globen fullsatt igen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

odburt skrev:
Kall-El skrev:Globen är ingen hockeyarena och kommer aldrig bli det heller. Om det skall finnas minsta chans till stämning måste arenan fyllas och jag tvivlar på att detta kommer ske. Min gissning är att stämningen kommer bli brutalt mycket sämre framöver och lagets relativt svaga spel lär knappast locka mycket extra publik. Säg att det kmmer 6000 personer mot FBK. Om detta slår in kommer det vara ödsligt inne på arenan och hur kul är detta på en skala från 1-10?
Nu slänger du på lite mycket peppar på steken här...

När det är 13000 är det grymt, men jag skulle vilja säga att 8000 räcker för att få till bättre stämning än någon annan klubb kan åstakomma.

Titta på Linköping, där de kör "klappa händerna när du är riktigt glad", slår med såna här LG hockey games-plastpinnar och sittplats sitter med små LHC-vimplar.

Titta på Karlstad, där de sitter och diggar till dragspel innan hela publiken ställer sig upp och ropar "Hej!" och tycker de är lika tuffa som Lasse Stefanz.

Titta på Göteborg, där GAIS-are och IFK-are sitter och kliar varandra på ryggen på sittplats, och en 80-mannaklack vevar samma ramsa om och om igen till trumma och samma gamla flagga.

Då har jag inte ens nämnt tysta Mora, olé-ola-Skellefteå eller du-du-du-Luleå och de förtjänar inte ens att nämnas heller.

Vi är fan så mycket bättre än dem, vi har fotbollen att tacka för mycket och vi har lite stil, även om långt ifrån alla i klacken är funtade på ett sätt som lämpar sig i en djurgårdsklack (det har ingen klack i världen) så tycker jag att vi ska vara stolta över det vi har, det tilltagande trycket i klacken, den stigande medelåldern och det stigande intresset för att heja fram DIF 20 matcher (minst) per säsong istället för att käka glass på kortsidan någon gång ibland.

Vi kommer att ha en lite lägre decibelnivå i Globen, fine, men klacken har tillräckligt med motgångare för att överleva många torskar till.

Så det så.
Globen är varm & mysig, gott om plats för benen
(för oss på tjocka-feta-sittplats).
Sedan är det nog slut på fördelar.

8000 räcker kanske för er som står mitt i klacken, men i resten av globen dör ekot ut fort.
Endast med lapp på luckan blir det (lite) drag i denna arena.

Tycker dock att DIF ska överväga sitt beslut att spela alla matcher på Hovet nästa säsong.
Går Leksand gå upp skulle det kännas fånigt att inte ha tillgång till Globen.
Även mötena med FBK & Frölunda borde spelas i globen.
(detta förutsatt att DIF inte får köpa loss Hovet, då hamnar vi i ett annat läge)

Hovet som arena betraktat är ganska sunkig, men decibelstyrkan som går att uppnå där är nog svårslagen...
Rix
Inlägg: 2666
Blev medlem: 2008-01-12

Inlägg av Rix »

Hovet som arena betraktat är ganska sunkig, men decibelstyrkan som går att uppnå där är nog svårslagen...[/quote]

När man går på hovet så känne rman sig hemma inte som på någon sump arena! Men det om decibel haru helt klart rätt om iallafall...

Blire väl till att gå på sista i hovet iår 8)
Jockmaniac
Inlägg: 2143
Blev medlem: 2007-06-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Inlägg av Jockmaniac »

Det spelar ingen roll vilken arena vi kör på. Det är Djurgårn vi vill se och det enda som spelar roll är att det är tre zoner och is.
100% DJURGÅRDSJ***L
Dèlmar
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-01-21

Inlägg av Dèlmar »

Globen kommer aldrig betraktas som ett hockeytempel och en stämmningshöjare är det inte tal om. Säker underbar syn att beskåda när den är välfylld men akustiken ger inte en intim känsla.
Hovet är gammal och sunkig och behöver fräschas om helt klart, men just känns den arenan mer DIF, rent historiskt.

I viktiga matcher kring streckstriden är Hovet utan tvekan bästa arenan att spela på. Stämmningen maximeras med hästlängder. Sedan verkar många tro att stämmningen höjs över att spela på Globen, då måste man fråga sig, vart ger den bästa akustiken?
6000 kan låta mer än 13 000 i bollen. Allt har att göra med klackens storlek, inställning och sångstyrka. Självklart blir ju sittplats större i Globen men dem kan även ochså ha dippar. Familjer väljer nog Globen 9 gånger av 10 tippar jag på, men för oss som tänker på vad som ger bäst stämmning kring matcherna bör jag få medhåll av de flesta att det helt enkelt blir Hovet.
Användarvisningsbild
samiam
Inlägg: 122
Blev medlem: 2007-06-23
Ort: Tidaholm

Inlägg av samiam »

Dèlmar skrev:Globen kommer aldrig betraktas som ett hockeytempel och en stämmningshöjare är det inte tal om. Säker underbar syn att beskåda när den är välfylld men akustiken ger inte en intim känsla.
Hovet är gammal och sunkig och behöver fräschas om helt klart, men just känns den arenan mer DIF, rent historiskt.

I viktiga matcher kring streckstriden är Hovet utan tvekan bästa arenan att spela på. Stämmningen maximeras med hästlängder. Sedan verkar många tro att stämmningen höjs över att spela på Globen, då måste man fråga sig, vart ger den bästa akustiken?
6000 kan låta mer än 13 000 i bollen. Allt har att göra med klackens storlek, inställning och sångstyrka. Självklart blir ju sittplats större i Globen men dem kan även ochså ha dippar. Familjer väljer nog Globen 9 gånger av 10 tippar jag på, men för oss som tänker på vad som ger bäst stämmning kring matcherna bör jag få medhåll av de flesta att det helt enkelt blir Hovet.
Men vad är bäst? 6000 i hovet varav 200-300 i klacken är överlyckliga eller 10000 i globen varav 9500 överlyckliga.

Då menar jag det ekonomiska för DIF blir ju klart mycket bättre med globen även om det svider i klackfolkets hjärtan .

Jag tycker det är fel att ta bort globen helt och hållet nästa säsong, de kunde ha som iår de sista hemmamatcherna i globen för det är ju jävligt trist att bara få in 8000 och att det står 2000-4000 utan biljett där förlorar vi massa pengar .

Sen när slutspelet drar igång så är det ju säkert mer än 8000 som vill se sitt DIF
DIF kommer vara nummer 1 igen
Användarvisningsbild
Rocker
Inlägg: 938
Blev medlem: 2006-06-28
Ort: Stockholm

Inlägg av Rocker »

Dèlmar skrev:Globen kommer aldrig betraktas som ett hockeytempel och en stämmningshöjare är det inte tal om. Säker underbar syn att beskåda när den är välfylld men akustiken ger inte en intim känsla.
Hovet är gammal och sunkig och behöver fräschas om helt klart, men just känns den arenan mer DIF, rent historiskt.

I viktiga matcher kring streckstriden är Hovet utan tvekan bästa arenan att spela på. Stämmningen maximeras med hästlängder. Sedan verkar många tro att stämmningen höjs över att spela på Globen, då måste man fråga sig, vart ger den bästa akustiken?
6000 kan låta mer än 13 000 i bollen. Allt har att göra med klackens storlek, inställning och sångstyrka. Självklart blir ju sittplats större i Globen men dem kan även ochså ha dippar. Familjer väljer nog Globen 9 gånger av 10 tippar jag på, men för oss som tänker på vad som ger bäst stämmning kring matcherna bör jag få medhåll av de flesta att det helt enkelt blir Hovet.
Håller med. Akustiken på Globen är bedrövlig. Såg Metallica där för en massa år sedan och när inte ens dom klarar att fylla den ljudvolym som krävs så undrar man hur 200-300 i klacken ska göra det. Nej, Globen må vara bekväm (för oss som inte sitter i klacken) men jag föredrar Hovet och det tryck som blir där alla dagar i veckan, utan tvekan.
Användarvisningsbild
Royen
Inlägg: 123
Blev medlem: 2006-07-04
Ort: Bergen, Norge

Globen vs. Hovet

Inlägg av Royen »

For virkelige hockeyfolk er det ingen tvil: Hovet vinner i ren utklassingsstil.

Men litt av problemet i Globen har vært at det har vært så store avstander mellom folk. I Globen sitter folk så spredt at ingen får følelsen av å være del av et publikum. Når Slavia Praha spiller hjemmekampene sine i Sazka Arena, selges billettene fra isen og opp. På visse kamper i Globen, er det ikke en eneste supporter i tv-bildene. De fem-seks nederste radene er tomme!

Det kunne blitt ok hockeystemning i Globen om vi kun brukte den nederste etasjen, for eksempel.
Det er langt fra
Bergen til Hovet
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Inlägg av Highwind »

samiam skrev:
Dèlmar skrev:Globen kommer aldrig betraktas som ett hockeytempel och en stämmningshöjare är det inte tal om. Säker underbar syn att beskåda när den är välfylld men akustiken ger inte en intim känsla.
Hovet är gammal och sunkig och behöver fräschas om helt klart, men just känns den arenan mer DIF, rent historiskt.

I viktiga matcher kring streckstriden är Hovet utan tvekan bästa arenan att spela på. Stämmningen maximeras med hästlängder. Sedan verkar många tro att stämmningen höjs över att spela på Globen, då måste man fråga sig, vart ger den bästa akustiken?
6000 kan låta mer än 13 000 i bollen. Allt har att göra med klackens storlek, inställning och sångstyrka. Självklart blir ju sittplats större i Globen men dem kan även ochså ha dippar. Familjer väljer nog Globen 9 gånger av 10 tippar jag på, men för oss som tänker på vad som ger bäst stämmning kring matcherna bör jag få medhåll av de flesta att det helt enkelt blir Hovet.
Men vad är bäst? 6000 i hovet varav 200-300 i klacken är överlyckliga eller 10000 i globen varav 9500 överlyckliga.

Då menar jag det ekonomiska för DIF blir ju klart mycket bättre med globen även om det svider i klackfolkets hjärtan .

Jag tycker det är fel att ta bort globen helt och hållet nästa säsong, de kunde ha som iår de sista hemmamatcherna i globen för det är ju jävligt trist att bara få in 8000 och att det står 2000-4000 utan biljett där förlorar vi massa pengar .

Sen när slutspelet drar igång så är det ju säkert mer än 8000 som vill se sitt DIF
Grejen är att DIF har tjänat betydligt mer pengar på biljetter i år jämfört med förra året. Kolla i nyhetsarktivet efter en nyhet som heter "Publikris i Djurgården?" (tror jag den heter). Där står det.
Skriv svar