Säsongen 21/22

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

DIF_Soldier skrev: 2022-02-17 23:40:13 Bild

Detta slog mig nu. :shock:

Går detta vägen får alla Djurgårdare göra extra plats i sina hjärtan för Kiruna.
Ja i Kiruna kommer ju det där med att jobba långt ner i mörkret med bröstmjölken.

Skämt åsido så har vi fortsatt svårt att framgångsrikt sätta press i defensiven och även om vi hittar betydligt bättre utgångar på senaste så får vi ofta turnovers kring egen blå. Det är två saker som måste förbättras. Det räcker inte att bara spela insida och hoppas att motståndarna blir tröttare än oss utan vi måste klara av att tajma och överbelasta och därefter spela enklare J.Jönsson-style ur egen zon innan vi hamnar på hälarna (och då menar jag inte chipout varje gång utan att just känna av lagkamraternas status och energinivå och värdera lägena därefter).

Nu är våra norrlänningar i båset kloka på det sättet så de jobbar säkert på't, som man säger. Men auran av ett bottenlag skiner fortfarande igenom i de sekvenserna.
Senast redigerad av Praetori den 2022-02-17 23:57:57, redigerad totalt 2 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Knickedick
Inlägg: 1263
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av Knickedick »

Praetori skrev: 2022-02-17 23:48:15
DIF_Soldier skrev: 2022-02-17 23:40:13 Bild

Detta slog mig nu. :shock:

Går detta vägen får alla Djurgårdare göra extra plats i sina hjärtan för Kiruna.
Ja i Kiruna kommer ju det där med att jobba långt ner i mörkret med bröstmjölken.

Skämt åsido så har vi fortsatt svårt att framgångsrikt sätta press i defensiven och även om vi hittar betydligt bättre utgångar på senaste så får vi ofta turnovers kring egen blå. Det är två saker som måste förbättras. Det räcker inte att bara spela insida och hoppas att motståndarna blir tröttare än oss utan vi måste klara av att tajma och överbelasta och därefter spela enklare J.Jönsson-style ur egen zon innan vi hamnar på hälarna.

Nu är våra norrlänningar i båset kloka på det sättet så de jobbar säkert på't, som man säger. Men auran av ett bottenlag skiner fortfarande igenom i de sekvenserna.
Kira-nu detta
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 21/22

Inlägg av Nattuggla_ »

Snitt efter jul:
Djurgården - 1,75 poäng/match (8 matcher)
Timrå - 1,1 poäng/match (9 matcher)
Malmö - 0,57 poäng/match (7 matcher)

Hålls samma snitt så går vi om båda lagen. Gäller även senaste 10.

Senaste 10:
Djurgården - 1,50 poäng/match
Timrå - 1,1 poäng/match
Malmö - 0,8 poäng/match

Här är det desto jämnare dock. Tar Timrå 1,3 poäng/match så räcker inte våra 1,50.

Håller vi ett fortsatt bra snitt över resterande 14 matcher så finns goda möjligheter att undvika kval om lagen ovan fortsätter att vara sämre. Dock har ex Timrå 9 hemmamatcher kvar och de har sett vassa ut på slutet men inte fått med sig poängen.
Man kan väl vända och vrida på det hur som helst. Men känslan är att Fagervall håller på att sätta någonting riktigt bra här. Och blir det kval, så är ju gruppen betydligt bättre nu än runt jul, iallafall.

Men det sagt. Mitt tips är att vi har för mycket att ta igen, men att Malmö byter plats med Timrå. Och det är nog det bästa för oss. Timrå har varvat upp och jag vill inte se Åberg avgöra på Hovet.
m0ng00se
Inlägg: 1478
Blev medlem: 2005-06-09

Säsongen 21/22

Inlägg av m0ng00se »

Nattuggla_ skrev: 2022-02-18 08:04:21 Snitt efter jul:
Djurgården - 1,75 poäng/match (8 matcher)
Timrå - 1,1 poäng/match (9 matcher)
Malmö - 0,57 poäng/match (7 matcher)

Hålls samma snitt så går vi om båda lagen. Gäller även senaste 10.

Senaste 10:
Djurgården - 1,50 poäng/match
Timrå - 1,1 poäng/match
Malmö - 0,8 poäng/match

Här är det desto jämnare dock. Tar Timrå 1,3 poäng/match så räcker inte våra 1,50.

Håller vi ett fortsatt bra snitt över resterande 14 matcher så finns goda möjligheter att undvika kval om lagen ovan fortsätter att vara sämre. Dock har ex Timrå 9 hemmamatcher kvar och de har sett vassa ut på slutet men inte fått med sig poängen.
Man kan väl vända och vrida på det hur som helst. Men känslan är att Fagervall håller på att sätta någonting riktigt bra här. Och blir det kval, så är ju gruppen betydligt bättre nu än runt jul, iallafall.

Men det sagt. Mitt tips är att vi har för mycket att ta igen, men att Malmö byter plats med Timrå. Och det är nog det bästa för oss. Timrå har varvat upp och jag vill inte se Åberg avgöra på Hovet.
har gjort en liten excelsnurra och tippat resterande matcher. lite med hjärtat och lite med hjärnan (övervikt hjärtat kanske?). Moddade lite i min ursprungliga tippning (som var lite för pessimistisk) så jag fick ett snittpoäng på återstående matcher i paritet med vad vi ligger på nu, alltså 1,7ppm och då hamnar vi på en slutpoäng på 60 inspelade poäng vilket kanske kan rädda oss ovanför strecket

5 senaste säsongerna
20/21 klarade sig Linköping på 62 p, Brynäs under på 57p
19/20 klarade sig Brynäs på 60 p. Leksand under på 49p
18/19 klarade sig Linköping på 67p, Mora under på 60p
17/18 klarade sig Örebro på 58p, MOra under på 51p
16/17 klarade sig Örebro på 53p, Rögle under på 47p (sjukt att Rögle blivit en maktfaktor på så kort tid)

Min tippning. Starka hemma nu och publiken bär oss och starkt psyke att vi kommit in på ett vinnande spår så vi tar urstarka 3poäng i samtliga återstående möten med Timrå och Malmö (utopi kanske, fetade nedan)

Djurgården vs Linköping 3p
SAIK vs Djurgården 0p
Djurgården vs Malmö 3p
Brynäs vs Djurgården 2p
Luleå vs Djurgården 1p
Djurgården vs Färjestad 2p
Djurgården vs Frölunda 2p
Timrå vs Djurgården 3p
Djurgården vs Timrå 3p

Leksand vs Djurgården 1p
Djurgården vs Örebro 1p
Malmö vs Djurgården 3p
Frölunda vs Djurgården 0p
Oskarshamn vs Djurgården 0p


för 3 veckor sen var jag HELT inställd på kvalspel men nu lever man ju på hoppet men är det ett falskt hopp tror ni?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7177
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Har svårt att se att vi kan fortsätta med detta höga poängsnitt.
Innan jag börjar tro på under måste vi ta typ 3 segrar på de kommande 4.
Men vi börjar likna ett bra lag. Tror verkligen vi kommer kunna utmana rejält i ett kval. Kan bli avgörande att vi kliver förbi ett lag och får hemmaplansfördel.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Grabben från Söder
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2016-07-19
Ort: Göteborg

Säsongen 21/22

Inlägg av Grabben från Söder »

Dick får 300k i bonus om vi klarar oss kvar. Ge Söderlund 3 miljoner om vi klarar oss, vilken jävla kille alltså.
Rolv
Inlägg: 250
Blev medlem: 2009-10-29

Säsongen 21/22

Inlägg av Rolv »

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... sasongen-/

Timrås kapten borta resten av säsongen. Vilket innebär att de endast står med 7 backar kvarvarande matcher.
EspenK
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 21/22

Inlägg av EspenK »

Timashov borde bli avstängd i 3 matcher. Både vi och Timrå slipper honom i så fall.
EspenK
Inlägg: 9053
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 21/22

Inlägg av EspenK »

Det blir givetvis en ångestfylld vår. Kommer avgöras i de två sista omgångarna skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av Mattias_87 »

EspenK skrev: 2022-02-19 20:48:47 Det blir givetvis en ångestfylld vår. Kommer avgöras i de två sista omgångarna skulle jag tro.
Synd att vi avslutar serien med tre bortamatcher. Nu har vi haft fem raka hemmamatcher som har burit frukt, får hoppas lagen kan prestera på bortais också.
Avskaffa tre mot tre.
Grabben från Söder
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2016-07-19
Ort: Göteborg

Säsongen 21/22

Inlägg av Grabben från Söder »

Bara att gå rent nu resten av matcherna och ta sista play-in platsen. Sedan är guldet vårt!
#10
Inlägg: 13638
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Säsongen 21/22

Inlägg av #10 »

Mattias_87 skrev: 2022-02-19 20:50:44
EspenK skrev: 2022-02-19 20:48:47 Det blir givetvis en ångestfylld vår. Kommer avgöras i de två sista omgångarna skulle jag tro.
Synd att vi avslutar serien med tre bortamatcher. Nu har vi haft fem raka hemmamatcher som har burit frukt, får hoppas lagen kan prestera på bortais också.
Se det positivt, vi har fått spela hemma med fint stöd och fått upp självförtroendet och tron i gruppen, som var livsviktigt för en fortsatt chans, nu bygger vi vidare på detta
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

Grabben från Söder skrev: 2022-02-19 21:01:15 Bara att gå rent nu resten av matcherna och ta sista play-in platsen. Sedan är guldet vårt!
Sluta!! Men ja jag har tänkt samma tanke....
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-3.0
Inlägg: 1155
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av Donkels-3.0 »

Mattias_87 skrev: 2022-02-19 20:50:44
EspenK skrev: 2022-02-19 20:48:47 Det blir givetvis en ångestfylld vår. Kommer avgöras i de två sista omgångarna skulle jag tro.
Synd att vi avslutar serien med tre bortamatcher. Nu har vi haft fem raka hemmamatcher som har burit frukt, får hoppas lagen kan prestera på bortais också.
Vi kan inte oroa oss för det redan nu utan det gäller bara ta match för match
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1433
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Säsongen 21/22

Inlägg av Stocky »

Är säsongen inte slut alltså om vi kommer förbi Malmö och Timrå? Trodde det va semester då.
Skriv svar