Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9539
Blev medlem: 2009-12-01

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Jim Morrison »

DRC skrev: 2021-10-17 19:02:37
Jim Morrison skrev: 2021-10-17 15:46:25
B.I.B.A skrev: 2021-10-17 14:44:19
AlltidoavsettDIF skrev: 2021-10-16 12:07:36 Kan de som vill Jocke out förklara för mig exakt vad det skulle ge just nu? Det känns lite som att han har gjort sitt absolut men då är det väl bättre att göra det efter säsongen.
Det skulle ge oss chansen att hålla oss kvar. Även om Jocke tillslut inser sin tabbe med tränartrion så är det tveksamt om han lärt sig någonting av sitt misstag. I vanliga fall så brukar han köra på i samma spår även när saker inte funkar (Tex Musses PP). Troligtvis skulle Barry i så fall ersättas med Falken, broder Daniel, eller att Jocke helt enkelt ställer sig själv i båset. Alla de tre alternativen tror jag skulle vara minst lika dåliga som Barry. En ny sportsligt ansvarig som har rätt erfarenhet, ödmjukhet och prioriterar föreningens bästa över sina personliga relationer skulle vara precis den friska fläkt vi behöver. Hoppas man hittar någon bra.

Generellt håller jag med om att sportchef bör bytas mellan säsonger, men i detta fallet kan Jocke inte försvinna snabbt nog.
Vad tycker du att Jocke har gjort dåligt utöver den sämre perioden förra säsongen när Josefson och Strandberg skadade sig samt dessa inledande 11 matcher?
Tycker visserligen att kritiken är överdriven men att behöva ställa upp med Ingman, Brännstam, Hedström och Johansson flankerade av en oprövad Bengtsson på 7 backar för att Högström är skadad är direkt oansvarigt, att bli förvånad över 7 raka torsk pga det är i d i o t i.

Att byta hela laget, dumpa HANK och SAMTIDIGT betta på en ålderspensionär som inte varit huvudtränare på ett decennium är antingen naivt eller dumdristigt eller både och.

Jag tror Carey, Lorito, Sören, Videll och några till kommer komma in i det men att säsongen förmodligen redan gått då. Best case play in.
Håller med om att backuppsättningen denna säsong är otroligt dålig. Sen ska man väl ha i beräkning att vi saknat våra två tilltänkta toppbackar nästan hela säsongsinledningen samt en förstacenter. Därför jag vill avvakta och se hur den här säsongen ter sig innan man börjar prata om att byta ut sportchefen. Jag menar han har gjort väldigt mycket bra de förra säsongerna också.

Men ja, både backuppsättning och coach har jag väldigt stora frågetecken till. Väldigt stora.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

Blandat svammel om laget och J.Eriksson i synnerhet:

Jag kan tycka Jockes största misstag var att förlita sig på att Josefson skulle kunna spela en hel säsong. Fanns ingenting, absolut ingenting, som talade för det. Det här är en spelare som man byggt hela laget kring och som är den enskilt i särklass viktigaste utespelaren i laget, och den chansar vi med och hoppas på. Otroligt naivt i min bok. Nu tycker jag i praktiken vi hade tur att Josef utgick så pass tidigt, än värre när det sker längre in i serien och vi tappar allt (och lite till). Nu finns ändå tid att rädda upp situationen.

Att man sen känt sig tvingad att plocka in transatlanter har ju fallit sig hyfsat naturligt; inte direkt så att marknaden svämmat över av kapabla spelare.

Sen tycker jag återigen man gjort misstaget att tro att backsidan håller en hög nivå. Jag gillar förstås idén med rörliga, spelande backar men man måste också se till att säkra upp bakåt så man får en trygghet i laget.

En väldigt märklig sak är hur man kan ha plockat ihop ett lag och verkligen haft som ambition att hitta spelare med ledaregenskaper och sen åker man ändå på 7 raka förluster och i ärlighetens namn 11 matcher i rad utan något riktigt eget spel. Jocke hade nog trott att de här "vinnarskallarna" skulle knyta näven och just undvika hamna i långa förlustsviter men där blev utfallet något helt annat. Laget har ju sett vekare ut än gamlingarna på äldreboende ett stenkast från mitt hus...

Det är uppenbart att det är skillnad på att spela i en stor anrik förening som DIF än småklubbar ute i landet eller i andra ligor. Den mentala biten är helt enkelt för stor för många att bära när det börjar gå dåligt. Är väl lite som HV71, även om de förstås inte har en lika stolt historia.
Bild
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev: 2021-10-18 07:40:23 Blandat svammel om laget och J.Eriksson i synnerhet:

Jag kan tycka Jockes största misstag var att förlita sig på att Josefson skulle kunna spela en hel säsong. Fanns ingenting, absolut ingenting, som talade för det. Det här är en spelare som man byggt hela laget kring och som är den enskilt i särklass viktigaste utespelaren i laget, och den chansar vi med och hoppas på. Otroligt naivt i min bok. Nu tycker jag i praktiken vi hade tur att Josef utgick så pass tidigt, än värre när det sker längre in i serien och vi tappar allt (och lite till). Nu finns ändå tid att rädda upp situationen.

Att man sen känt sig tvingad att plocka in transatlanter har ju fallit sig hyfsat naturligt; inte direkt så att marknaden svämmat över av kapabla spelare.

Sen tycker jag återigen man gjort misstaget att tro att backsidan håller en hög nivå. Jag gillar förstås idén med rörliga, spelande backar men man måste också se till att säkra upp bakåt så man får en trygghet i laget.

En väldigt märklig sak är hur man kan ha plockat ihop ett lag och verkligen haft som ambition att hitta spelare med ledaregenskaper och sen åker man ändå på 7 raka förluster och i ärlighetens namn 11 matcher i rad utan något riktigt eget spel. Jocke hade nog trott att de här "vinnarskallarna" skulle knyta näven och just undvika hamna i långa förlustsviter men där blev utfallet något helt annat. Laget har ju sett vekare ut än gamlingarna på äldreboende ett stenkast från mitt hus...

Det är uppenbart att det är skillnad på att spela i en stor anrik förening som DIF än småklubbar ute i landet eller i andra ligor. Den mentala biten är helt enkelt för stor för många att bära när det börjar gå dåligt. Är väl lite som HV71, även om de förstås inte har en lika stolt historia.
Angående Josefson; ja och nej. Jag tror att man på förhand också haft större tilltro på Strandberg i ett worst case scenario som nu blev. Att han ska kliva upp och fylla skorna likt han gjort tidigare. Här har man gravt underskattat Dicks betydelse, men nu står det ju klart vem som tagit rygg på vem.

Lätt att vara efterklok förstås och jag förstår ändå Jocke i att hoppas på Josef. Man har ju givetvis lyssnat på läkare och följt processen och Josefson har känt sig hel hela sommaren. Alternativt är att bryta med en - då frisk - Josefson "ifall att" och det om något hade tagit hus i helvete.
Han sitter ändå på en lön när han väl spelar och man kan inte ha hur många stjärncentrar som helst.

Centersidan har efter förutsättningarna varit Jockes klart starkaste lagdel och jag tycker att han säkrat upp både en, två och tre gånger. Det är övertro på Strandberg som är problemet, men framförallt den mentala pressen Barry-chansningen medförde. Jag är som du säger 100 på att största problemet är den kollektiva mentala styrkan. Det ser ut som hundskit för att spelarna är livrädda att skicka föreningen i fördärvet.
Medstuds och det hade släppt. Övertygad.

(Bengtsson var strålande på försäsongen t ex)
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

Jag förstår vad du menar DIF_Soldier, men samtidigt är det inte rimligt att lägga ett så stort ansvar på Strandberg och tro han kunde axla den rollen av ledarskap som Josefson hade. Jag tycker helt enkelt Jocke gjorde fel som räknade med Josefson under säsongen. Han borde ha insett det och redan från början lagt mer krut på att hitta en förstacenter av riktigt hög kvalité.

Är tämligen övertygad om att man i samråd med läkare och Jakob hade kunnat kommit ur det här kontraktet på ett för samtliga parters rimligt vis om man bestämt sig för saken tidigare. Istället för att nära den naiva förhoppningen om att Jakob skall kunna spela. Skadehistoriken talar ju sitt löjligt tydliga språk här.

I övrigt är jag som sagt helt i linje med dig angående det mentala. Vår historia är ett ok att bära för många spelare, bara att inse det. Snacket om "mot #17!", "vi skall vara ett top 6 lag!", "mesta mästarna" osv är jobbigt att leva upp till när det börjar mullra.
Bild
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9539
Blev medlem: 2009-12-01

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Jim Morrison »

Jag tycker att Jacob borde ha setts som en vinge istället för en förstacenter. Då hade vi kunnat gått ut på marknaden tidigare och ersatt honom plus att Jacob hade fått spela i en mindre utsatt roll och legat högre upp i banan och inte haft lika mycket defensivt ansvar. Tror inte han skulle bli lika benägen till nya skador då.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av m0ng00se »

-daniel- skrev: 2021-10-18 07:40:23 Blandat svammel om laget och J.Eriksson i synnerhet:

Jag kan tycka Jockes största misstag var att förlita sig på att Josefson skulle kunna spela en hel säsong. Fanns ingenting, absolut ingenting, som talade för det. Det här är en spelare som man byggt hela laget kring och som är den enskilt i särklass viktigaste utespelaren i laget, och den chansar vi med och hoppas på. Otroligt naivt i min bok. Nu tycker jag i praktiken vi hade tur att Josef utgick så pass tidigt, än värre när det sker längre in i serien och vi tappar allt (och lite till). Nu finns ändå tid att rädda upp situationen.

Att man sen känt sig tvingad att plocka in transatlanter har ju fallit sig hyfsat naturligt; inte direkt så att marknaden svämmat över av kapabla spelare.

Sen tycker jag återigen man gjort misstaget att tro att backsidan håller en hög nivå. Jag gillar förstås idén med rörliga, spelande backar men man måste också se till att säkra upp bakåt så man får en trygghet i laget.

En väldigt märklig sak är hur man kan ha plockat ihop ett lag och verkligen haft som ambition att hitta spelare med ledaregenskaper och sen åker man ändå på 7 raka förluster och i ärlighetens namn 11 matcher i rad utan något riktigt eget spel. Jocke hade nog trott att de här "vinnarskallarna" skulle knyta näven och just undvika hamna i långa förlustsviter men där blev utfallet något helt annat. Laget har ju sett vekare ut än gamlingarna på äldreboende ett stenkast från mitt hus...

Det är uppenbart att det är skillnad på att spela i en stor anrik förening som DIF än småklubbar ute i landet eller i andra ligor. Den mentala biten är helt enkelt för stor för många att bära när det börjar gå dåligt. Är väl lite som HV71, även om de förstås inte har en lika stolt historia.
ang Josef så var det säkert lite av en avvägd chansning tillsammans med Josef själv och det medicinska teamet. Vi sitter bara som "experter" på läktaren och tycker och tänker och har ingen aning om nånting egentligen. Med tanke på Jockes personlighet som han visar utåt så tycker inte jag han verkar vara mycket av en gambler. Skulle tippa på att %-satsen på att Josef skulle spelat merparten av matcherna ur huvudperspektivet borde ha varit skaplig hög, tror jag iallafall.
DIFLuWi
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIFLuWi »

m0ng00se skrev: 2021-10-18 11:59:32
-daniel- skrev: 2021-10-18 07:40:23 Blandat svammel om laget och J.Eriksson i synnerhet:

Jag kan tycka Jockes största misstag var att förlita sig på att Josefson skulle kunna spela en hel säsong. Fanns ingenting, absolut ingenting, som talade för det. Det här är en spelare som man byggt hela laget kring och som är den enskilt i särklass viktigaste utespelaren i laget, och den chansar vi med och hoppas på. Otroligt naivt i min bok. Nu tycker jag i praktiken vi hade tur att Josef utgick så pass tidigt, än värre när det sker längre in i serien och vi tappar allt (och lite till). Nu finns ändå tid att rädda upp situationen.

Att man sen känt sig tvingad att plocka in transatlanter har ju fallit sig hyfsat naturligt; inte direkt så att marknaden svämmat över av kapabla spelare.

Sen tycker jag återigen man gjort misstaget att tro att backsidan håller en hög nivå. Jag gillar förstås idén med rörliga, spelande backar men man måste också se till att säkra upp bakåt så man får en trygghet i laget.

En väldigt märklig sak är hur man kan ha plockat ihop ett lag och verkligen haft som ambition att hitta spelare med ledaregenskaper och sen åker man ändå på 7 raka förluster och i ärlighetens namn 11 matcher i rad utan något riktigt eget spel. Jocke hade nog trott att de här "vinnarskallarna" skulle knyta näven och just undvika hamna i långa förlustsviter men där blev utfallet något helt annat. Laget har ju sett vekare ut än gamlingarna på äldreboende ett stenkast från mitt hus...

Det är uppenbart att det är skillnad på att spela i en stor anrik förening som DIF än småklubbar ute i landet eller i andra ligor. Den mentala biten är helt enkelt för stor för många att bära när det börjar gå dåligt. Är väl lite som HV71, även om de förstås inte har en lika stolt historia.
ang Josef så var det säkert lite av en avvägd chansning tillsammans med Josef själv och det medicinska teamet. Vi sitter bara som "experter" på läktaren och tycker och tänker och har ingen aning om nånting egentligen. Med tanke på Jockes personlighet som han visar utåt så tycker inte jag han verkar vara mycket av en gambler. Skulle tippa på att %-satsen på att Josef skulle spelat merparten av matcherna ur huvudperspektivet borde ha varit skaplig hög, tror jag iallafall.
Fast... Den "avvägda chansningen" som Jocke och DIFs medicinska team kan göra ger jag inte mycket för.
Jocke är hockeyspelare och till viss del ekonom. Medicinska teamet består av Dr. Bengt, vars specialitet jag inte vet, men av erfarenhet förmodar är ortoped eller allmänläkare och typ fysioterapeuter.
Dvs vi har inte inom föreningen tillgång till neurologer.

Att göra en stor neurologisk undersökning är ganska komplext. Om vi utgår ifrån att de gjort alla tillgängliga tester, med FMRi-undersökning, psykologiska neuroutredningar osv OCH därefter sett till att Jacob fått adekvat neurorehab så tar det mer tid än en sommar.
Dessutom är det väldigt dyrt att göra privat. Jag är osäker på om en privat mottagning i Sverige har tillgång till en FMR-scanner. Annars är det regionen som gäller, och jag är tveksam till om de skulle göra de undersökningar och behandlingar som skulle krävas för att få Jacob tillbaka till skick att spela mer eller mindre en hel säsong. Särskilt under sommartid när verksamheten går på lite lägre varv. För han skulle inte få gå före i vårdkön bara för att han spelar i Djurgården.

Inte nog med det så har jag svårt att se att en läkare skulle prata med en persons chef huruvida den personen kan återgå i anställning efter att ha haft dessa skador. Särskilt när personen har det arbete den har. Så jobbar inte en läkare.

Så här kan vi nästan säkert utgå ifrån vad Jacob och Jocke vill samt vad Dr. Bengt har kunnat utläsa av de neurologiska undersökningar som gjorts på Jacob. Och all respekt till Dr. Bengt, men är han inte neurolog eller närliggande specialitet, så ligger det inte inom hans kompetens att göra sådana undersökningar eller knappt tolka dem. Han får utgå ifrån ett remissvar eller utredningsprotokoll.

Så jo. Det känns väldigt mycket som en chansning.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

Jim Morrison skrev: 2021-10-17 15:46:25
B.I.B.A skrev: 2021-10-17 14:44:19
AlltidoavsettDIF skrev: 2021-10-16 12:07:36 Kan de som vill Jocke out förklara för mig exakt vad det skulle ge just nu? Det känns lite som att han har gjort sitt absolut men då är det väl bättre att göra det efter säsongen.
Det skulle ge oss chansen att hålla oss kvar. Även om Jocke tillslut inser sin tabbe med tränartrion så är det tveksamt om han lärt sig någonting av sitt misstag. I vanliga fall så brukar han köra på i samma spår även när saker inte funkar (Tex Musses PP). Troligtvis skulle Barry i så fall ersättas med Falken, broder Daniel, eller att Jocke helt enkelt ställer sig själv i båset. Alla de tre alternativen tror jag skulle vara minst lika dåliga som Barry. En ny sportsligt ansvarig som har rätt erfarenhet, ödmjukhet och prioriterar föreningens bästa över sina personliga relationer skulle vara precis den friska fläkt vi behöver. Hoppas man hittar någon bra.

Generellt håller jag med om att sportchef bör bytas mellan säsonger, men i detta fallet kan Jocke inte försvinna snabbt nog.
Vad tycker du att Jocke har gjort dåligt utöver den sämre perioden förra säsongen när Josefson och Strandberg skadade sig samt dessa inledande 11 matcher?
Haha. Var ska man ens börja? Jocke-experimentet har varit dömt att misslyckas sedan start.

- Släppt/tvingat bort Djurgårdare till konkurrenter Tex: Arnesson, Cehlin, Söderström, Holm, Ollas-Mattsson, Ahlén, Bröderna Davidsson, Hank.
- Värvar istället legoknektar eller rena chansningar som sticker från DIF så fort de får chansen Tex: Östman, Linus Johansson, Alvarez, Sallinen, Lundh, Ekberg, Ingman, Engsundh, Fagerudd, Possler, J Pettersson, Reideborn.
- Värvar dyra medelmåttor och säljer in dem som stjärnor Tex: Ridderwall, Tambellini, Garrison, Carey, Lorito, Kousa.
- Kompisvärvningar i Ikonen, Bobbo, Reideborn, Dick, Ölvestad, Falken, Musse mfl.
- Tvingar våra coacher att spela enligt spela enligt hans spelsystem.
- Förlängt med kompis Musse trots att kvalifikationerna saknades och resultaten var bedrövliga.
- Ersatte Robban med en trött transatlant trots att tränare med Barrys profil aldrig brukar lyckas i SHL.
- Ersatte Nyman med en spelarförälder (Bemström). Försökte sedan ersätta denna tränaren med sin egen bror, men fick nöja sig med annan tränare med tveksamma kvalifikationer (Aaro).
- Satt orimliga krav om topp-6 för en trupp som inte håller.

Detta var vad jag hade "top of mind" just nu. Jocke är duktig på att snacka för sig, men inte så mycket annat.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9539
Blev medlem: 2009-12-01

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Jim Morrison »

Oj! Ja, tänk vad man kan tycka olika. Jag tycker han haft nästan enbart positiva resultat med slutspel och final vilket är bra betyg för en klubb med betydligt sämre förutsättningar. Men alla kan tycka olika såklart.

Apropå spelare. Klart att alla sportchefer bommar ibland men jag tycker han värvat väldigt bra i övrigt. Verkligen hittat guldkorn från HockeyAllsvenskan och bra spelare utifrån.

Patrik Berglund, René Bourque, Dick Axelsson, Andreas Engqvist, Jacob Josefson, Rhett Rakhshani, Linus Hultström, Bobby Nardella, Patrick Thoresen, Marc-André Gragnani, Linus Videll och Marcus Sörensen. Oslipade diamanter som senare kom att bli tongivande spelare t.ex; Linus Johansson, Sebastian Strandberg, Emil Bemström, Olle Alsing, Jakob Lilja, Manuel Ågren.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av gaspo »

Asså man häpnar av jockes sätt att hantera situationen vi befinner oss i. Vi hade behövt en meriterad back för flera veckor sedan. Men INTE ett skit händer. Nu Tom borta 4-6 veckor. Det va akut redan innan. Finns det inga pengar så ragga hos sponsorer isf. Vi åker ju för fan ut. Inse allvaret för helvete!!
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Doyle »

Känns väldigt tufft nu med Tom väck i 4 - 6 veckor. Gäller nu o använda alla kanaler som går o täta läckan o förstärka försvaret senast igår.
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Don66-2 »

Var hittar ni att Tom skulle vara borta 4-6 veckor?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

Snälla

Bifoga källhänvisning i inlägg rörande nyheter om laget och spelare. Tack på förhand

Mod borde ta bort inlägg som saknar källa - har ni aldrig skrivit en tenta?
Säg den glädje som varar
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av förevigtdjurgården »

Här är det närmsta jag kan hitta en källa på kalaset.

Det är tydligen svårt med google. :)

https://www.svenskafans.com/hockeyzon/d ... den-636006
Vila i Frid, DIF Hockey.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Don66-2 skrev: 2021-10-18 15:13:32 Var hittar ni att Tom skulle vara borta 4-6 veckor?
SSK fick iaf besked att Brännstam blir kvar i DIF under längre tid eftersom vi har fått ny skada på back. Så viss substans verkar det finnas att det kan vara en skada med mer än kortsiktiga (som i dagar) konsekvenser på Tom.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Låst