Säsongen 21/22

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
AlltidoavsettDIF
Inlägg: 937
Blev medlem: 2017-07-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Börjar genuint bli orolig faktiskt, var faktiskt försiktigt optimistisk inför säsongen men att spelet inte blir ett uns bättre oroar rejält. Vi har 100% BP vilket är bra, men vad kommer hända när vi börja läcka där också vilket kommer hända när vi möter Färjestad, Frölunda m.fl?
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1846
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av Andspe »

Momentumet skrev: 2021-09-25 14:51:44 Frågan är om Barry är att lasta för att det ser ut som det gör.
Det framgår ju mer och mer att Robert o Jocke inte alls delade synen om hur hockey ska spelas, och Olsson fick förmodligen betydligt mer skit för hur det såg ut på isen än han var förtjänt av, inte minst från mig.
Både Tjomme o Robert finns nu i andra klubbar medans vi står kvar med Eriksson och en spelidé och genomförande som ser PRECIS lika illa ut trots ny tränare och en till stor del ny trupp.

Inte förrän den dagen Eriksson sväljer stoltheten och inser att vi måste bygga nya grunder kan vi hoppas på någon form av förändring, och något säger mig att den mannen vägrar inse att han är fel ute.
Vi tog oss ändå till final med den spelidén. Nu försöker vi bygga om. Känns lite som vår backlinje ställer till det. Jag menar se boxplay t.ex. där vi är 100%iga, det måste ju ändå tyda på att fåra top 4 backar gör det bra. Det jag är mer orolig för är resten. Att materialet bakom våra top 4 är undermåligt och det påverkar uppspelningsfasen och tryggheten i egen zon
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2021-01-22

Säsongen 21/22

Inlägg av Exile »

Frågan är hur lång tid ledningen ska ge Barry? Kan inte påstå att läget för ett helt nytt spelsystem har varit optimalt för denna säsong... Barry själv anslöt rätt sent, laget från föregående säsong är i stora delar utbytt, likaså assisterande tränare. Dessutom har många spelare anslutit rätt sent, med minst 2 till på ingång i Okt.

Det optimala hade givetvis varit ett helt lag som är på plats tidigt under sommaren för att nöta detta system dagarna ut tills försäsongen börjar.
Senast redigerad av Exile den 2021-09-25 15:50:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av Mattias_87 »

Jag börjar också tvivla på att det är fel på spelarmaterialet, även fast många underpresterat. Måste vara något med spelsystemet.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2021-01-22

Säsongen 21/22

Inlägg av Exile »

Dags att återuppliva torpedhockeyn? :P
Användarvisningsbild
Harmageddon
Inlägg: 1291
Blev medlem: 2016-02-24

Säsongen 21/22

Inlägg av Harmageddon »

Andspe skrev: 2021-09-25 15:37:10
Momentumet skrev: 2021-09-25 14:51:44 Frågan är om Barry är att lasta för att det ser ut som det gör.
Det framgår ju mer och mer att Robert o Jocke inte alls delade synen om hur hockey ska spelas, och Olsson fick förmodligen betydligt mer skit för hur det såg ut på isen än han var förtjänt av, inte minst från mig.
Både Tjomme o Robert finns nu i andra klubbar medans vi står kvar med Eriksson och en spelidé och genomförande som ser PRECIS lika illa ut trots ny tränare och en till stor del ny trupp.

Inte förrän den dagen Eriksson sväljer stoltheten och inser att vi måste bygga nya grunder kan vi hoppas på någon form av förändring, och något säger mig att den mannen vägrar inse att han är fel ute.
Vi tog oss ändå till final med den spelidén. Nu försöker vi bygga om. Känns lite som vår backlinje ställer till det. Jag menar se boxplay t.ex. där vi är 100%iga, det måste ju ändå tyda på att fåra top 4 backar gör det bra. Det jag är mer orolig för är resten. Att materialet bakom våra top 4 är undermåligt och det påverkar uppspelningsfasen och tryggheten i egen zon
Det kan också bero på att målvakterna räddar BP uppställningen i den spelformen.

Tittar man på statistiken så släpper vi till en hel del skott.
På 19:47(minuter:sekunder) och 11 numera underlägen så är DIF näst högst upp(24 skott totalt mot mål), bara Timrå(31 skott totalt mot mål) som släpper till mest. Tar man skott per minut och jämför med ifjol så ligger snittet högre denna säsong(under de inledande fyra matcher).

Tyvärr så har jag inte koll på detta men någon här kanske har det. Men man också se till helheten om hur skotten kom till. Var det för att forwards/backarna gav målvakterna fri sikt till motståndaren och sen tog hand om returerna el. att man gick bort sig. Är det sistnämnda så måste målvakterna vara på tårna varenda match och det kommer inte hålla i längden.

Min känsla är att både Svedberg och framförallt Mantas har räddat laget i den spelformen.
Senast redigerad av Harmageddon den 2021-09-25 16:35:53, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2021-01-22

Säsongen 21/22

Inlägg av Exile »

Nu har LHC börjat ta poäng också...
rikkard
Inlägg: 1297
Blev medlem: 2007-01-26

Säsongen 21/22

Inlägg av rikkard »

Ofta är enkla spelsystem bättre än avancerade. Bara att titta tillbaka på våra framgångar. Både med Hardys torpedhockey och när vi satsade på 1-3-1. Vårt spel var otroligt tydligt och enkelt för spelarna. Det vi håller på med nu att spelarna ska avgöra utifrån vad som händer på isen tror jag inte överhuvudtaget på. För alla tolkar situationer olika, där en åker framåt backar den andra undan. Vi blir utspridda, ensamma och inte alls samspelta.

Vi måste få ordning på våra uppspel. Vi hittar inte vägar ur egen zon. Vi verkar inte ha någon plan överhuvudtaget. Spelet utan puck i egen zon ser bättre ut än förra året. Men spelet med och utan puck offensivt är bedrövligt.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av Mattias_87 »

Helt plötsligt kom jag på att jag saknar Ölvestad. En sådan typ vill jag ha.
Avskaffa tre mot tre.
Flunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 2021-09-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av Flunk »

Spelsystemet behöver anpassas (förenklas). Framförallt för den svagare hälften av våra backar. Tror och hoppas att Barry fixar detta. Är annars väldigt imponerad av Manner. Brynäs försvar var ju skit förra året och nu känns de väldigt täta (förutom sista fem mot oss😀).
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

AlltidoavsettDIF skrev: 2021-09-25 15:34:34 Börjar genuint bli orolig faktiskt, var faktiskt försiktigt optimistisk inför säsongen men att spelet inte blir ett uns bättre oroar rejält. Vi har 100% BP vilket är bra, men vad kommer hända när vi börja läcka där också vilket kommer hända när vi möter Färjestad, Frölunda m.fl?
Trust in the plan.

Skämt åsido så finns det otroligt enkla grejer i Barrys spel som inte behöver överanalyseras utan spelarna behöver tänka mindre och bara lira mer naturligt efter sina förutsättningar.

Problemet är att vi antingen går bort oss i presspelet eller blir för passiva i 1-1-3/R&R. Det kommer förmodligen sätta sig. Frågan är bara hur långt vi sjunkit i tabellen tills dess.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Säsongen 21/22

Inlägg av Highwind »

DIF ska vara jobbiga att möta. Spela fysiskt och jaga livet ur motståndarbackarna så att de fastnar i egen zon. Det är järnkaminshockey. Det är den spelstilen Thomas J och Jocke sa skulle leda oss till framgångar vilket det också har gjort senaste åren. Jocke och kompani har även sagt att det ska vara oberoende av tränare. Tränare kan komma och gå men spelstilen ska bestå.

Passivitet och styrspel i mittzon är inte DIF.
Bonzo
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-05-01

Säsongen 21/22

Inlägg av Bonzo »

Undrar när vi ska spela så då,,, det har ju inte hänt sedan finalen…
Användarvisningsbild
ken1968
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2011-10-28

Säsongen 21/22

Inlägg av ken1968 »

rikkard skrev: 2021-09-25 16:54:25 Ofta är enkla spelsystem bättre än avancerade. Bara att titta tillbaka på våra framgångar. Både med Hardys torpedhockey och när vi satsade på 1-3-1. Vårt spel var otroligt tydligt och enkelt för spelarna. Det vi håller på med nu att spelarna ska avgöra utifrån vad som händer på isen tror jag inte överhuvudtaget på. För alla tolkar situationer olika, där en åker framåt backar den andra undan. Vi blir utspridda, ensamma och inte alls samspelta.

Vi måste få ordning på våra uppspel. Vi hittar inte vägar ur egen zon. Vi verkar inte ha någon plan överhuvudtaget. Spelet utan puck i egen zon ser bättre ut än förra året. Men spelet med och utan puck offensivt är bedrövligt.
Kan säga att 1-3-1 absolut inte va ett enkelt spelsystem, det tog nästan 6 månader innan Putte Carlsson och Lasse Falk fick det att sitta. har suttit och bläddrat i den pärmen som fanns då och den va tjock, då framförallt Lasse hade otroligt styrt spel, med åkbanor i defensiven och även offensivt. 1-3-1 dog då man plockade bort redline offside, hockeyn är betydligt mer tuta och kör idag än på den tiden. Sen håller jag med om det andra du skriver där vi blir utsprida och ensamma. Men det kan ta lite tid att sätta nya sätt att spela, sen om detta är rätt sätt som vi försöker spela nu låter jag vara osagt.

Sen är det väldigt små marginaler på att spela bra och dåligt, tvekar man några tiondelar så är man alltid tvåa på pucken och efter i hela banan, det som ser mest illa ut är att vi ligger väldigt långt ifrån i egen zon och då blir stillastående, vilket gör att det både är svårt att vinna puck och när man då vinner den inte får fart i anfallet efter. Ge Barry och falken 10 matcher ser det lika illa ut då så kommer vi få det tufft.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7177
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Momentumet skrev: 2021-09-25 14:51:44 Frågan är om Barry är att lasta för att det ser ut som det gör.
Det framgår ju mer och mer att Robert o Jocke inte alls delade synen om hur hockey ska spelas, och Olsson fick förmodligen betydligt mer skit för hur det såg ut på isen än han var förtjänt av, inte minst från mig.
Både Tjomme o Robert finns nu i andra klubbar medans vi står kvar med Eriksson och en spelidé och genomförande som ser PRECIS lika illa ut trots ny tränare och en till stor del ny trupp.

Inte förrän den dagen Eriksson sväljer stoltheten och inser att vi måste bygga nya grunder kan vi hoppas på någon form av förändring, och något säger mig att den mannen vägrar inse att han är fel ute.
Tror du har en klar och viktig poäng här.
Robban ser ju ut att stortrivas i Saik. (Där han "äntligen får fullfölja och spela sin hockey fullt ut" enligt Robban själv).

Tror Jocke petar lite väl mycket i spelet och vill styra för mycket.

Däremot Barry? Vad för hockey vill (får) han spela? Just nu är vi ljusår från att spela en tuff, aggressiv, offensiv Djurgårdshockey.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Skriv svar