Brynäs - HV71 play-out

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar

Ska Brynäs eller HV71 åka ur?

Brynäs
21
43%
HV71
28
57%
 
Antal röster: 49

mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev: 2021-04-09 20:17:08
Mattias_87 skrev: 2021-04-09 20:11:36
Praetori skrev: 2021-04-09 20:10:07Jag är helt på Dahléns sida. Det är för många "bra" lag i Allsvenskan och SHL skulle verkligen tåla en utökning med både 2 och 4 lag.
Fler lag vore jätteroligt. Däremot med nuvarande system så skulle vi gå från 52 till 60 omgångar per säsong om det blev 14 lag. Det gillar jag INTE. Och jag ser inte hur vi ska göra om systemet heller för derbygrupper skulle vara värdelöst.
Nej helt klart skulle man behöva ändra systemet i stil med det som Dahlén beskriver. Mer lokaler lokalderbyn och olika grupper.


För övrigt (apropå matchen HV Brynäs ifråga) så känns det, trots spelarkvalitén på pappret, verkligen inte som två SHL-lag som möts. Det är mer Div1-klass på spelet denna match, om ens det.
De känns oerhört skitnödiga spelarna. Första matchen var nog än värre till och med.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8122
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Mattias_87 »

mb81 skrev: 2021-04-09 20:21:55Skulle funka med typ 18 lag i SHL med en norr och en sydserie. Där man möter de i sin division 4 ggr och de andra 2 ggr. Det skulle i så fall bli 50 matcher eller 20 lag med en norr och sydserie. Det skulle bli 56 matcher. Men med en sån utökning skulle man nog göra om allsvenskan. Den skulle bli väldigt urvattnad. Skulle i så fall göra en mer elitinriktad division 1.
Fast 18 lag är på tok för mycket. Kvaliteten skulle sjunka för mycket, även pengar per lag. 16 lag är intressant men som går inte att få ihop med antal omgångar på ett bra sätt. Sedan tror jag inte SHL alls är intresserade utav att utöka igen heller.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Hepsnastian
Inlägg: 546
Blev medlem: 2012-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sollentuna

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Hepsnastian »

Mattias_87 skrev: 2021-04-09 20:11:36
Praetori skrev: 2021-04-09 20:10:07Jag är helt på Dahléns sida. Det är för många "bra" lag i Allsvenskan och SHL skulle verkligen tåla en utökning med både 2 och 4 lag.
Fler lag vore jätteroligt. Däremot med nuvarande system så skulle vi gå från 52 till 60 omgångar per säsong om det blev 14 lag. Det gillar jag INTE. Och jag ser inte hur vi ska göra om systemet heller för derbygrupper skulle vara värdelöst.
Måste bara flika in här trots att det inte har med matchen alls att göra.
Jag har alltid varit fascinerad av tanken om ett shl A la nhl. Alltså stängd liga, å upp med alla "stora" lag. Dvs klassiska lag, men också lag som har fans och cash, Och stora arenor
Osv.
Är Säkert ute på hal is här.. Men tanken på det är intressant iallafall. Skulle vara en sån jäkla lättnad att veta att man aldrig åker ur :lol: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2345
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Buford »

Mattias_87 skrev: 2021-04-09 19:59:18
mb81 skrev: 2021-04-09 19:57:35 Låt det gå till sju matcher. Jag ser gärna Brynäs i allsvenskan också!
Du kan bara välja en. 8)

Jag föredrar helt enkelt att HV71 åker ur på grund av:
- Större konkurrent om framtida guld, det är inte Brynäs
- Brynäs drar mer publik på Hovet, välfyllda läktare vill väl alla ha
- HV71 kommer säkert studsa tillbaka på 1-2 säsonger, Brynäs kan bli ett nytt Modo
Helt enig! Fast jag lägger till att Gävle är nära för mig och jag kan se fler DIF-matcher på plats.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev: 2021-04-09 20:28:26
mb81 skrev: 2021-04-09 20:21:55Skulle funka med typ 18 lag i SHL med en norr och en sydserie. Där man möter de i sin division 4 ggr och de andra 2 ggr. Det skulle i så fall bli 50 matcher eller 20 lag med en norr och sydserie. Det skulle bli 56 matcher. Men med en sån utökning skulle man nog göra om allsvenskan. Den skulle bli väldigt urvattnad. Skulle i så fall göra en mer elitinriktad division 1.
Fast 18 lag är på tok för mycket. Kvaliteten skulle sjunka för mycket, även pengar per lag. 16 lag är intressant men som går inte att få ihop med antal omgångar på ett bra sätt. Sedan tror jag inte SHL alls är intresserade utav att utöka igen heller.
Kvalité och kvalité. Underhållningsvärdet i NHL när Buffalo möter Pittsburgh motsvarar Allsvensk botten mot SHL topp men det "funkar" ändå.

Jag ser hellre att DIF möter Västerås, Gnaget, Örebro och SSK än 2x4 möten med Växjö och Oskarshamn.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Praetori »

Jag har bekanta, understödda av en hel drös med hockeysupportrar runt om i landet, som bestämt hävdar att hockeyn är Stockholmscentrerad.
Ju mer jag tänker på saken så inser jag att det finns en viss poäng i vad de påstår.

HV Brynäs i kval och det är ett antal med personer fostrade i AIK eller DIF i båda lagen och som leder från båda båsen. Plus att förbundet är nerlusat med Djurgårdare och Stockholmare i allmänhet.

Frågan är ju.... är det ett problem?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8122
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Mattias_87 »

Praetori skrev: 2021-04-09 20:50:20 Jag har bekanta, understödda av en hel drös med hockeysupportrar runt om i landet, som bestämt hävdar att hockeyn är Stockholmscentrerad.
Ju mer jag tänker på saken så inser jag att det finns en viss poäng i vad de påstår.

HV Brynäs i kval och det är ett antal med personer fostrade i AIK eller DIF i båda lagen och som leder från båda båsen. Plus att förbundet är nerlusat med Djurgårdare och Stockholmare i allmänhet.

Frågan är ju.... är det ett problem?
Visst är många toppar i Svenska hockeyförbundet Stockholmare. Även Cmore studion är ju Stockholmsdominerad, men studion ligger ju där den ligger....

På vilket sätt är det ett problem? Hockeyns utveckling? Verkar snarare tvärtom då det inte går bra för Stockholmslagen iallafall...
Avskaffa tre mot tre.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev: 2021-04-09 20:50:20 Jag har bekanta, understödda av en hel drös med hockeysupportrar runt om i landet, som bestämt hävdar att hockeyn är Stockholmscentrerad.
Ju mer jag tänker på saken så inser jag att det finns en viss poäng i vad de påstår.

HV Brynäs i kval och det är ett antal med personer fostrade i AIK eller DIF i båda lagen och som leder från båda båsen. Plus att förbundet är nerlusat med Djurgårdare och Stockholmare i allmänhet.

Frågan är ju.... är det ett problem?
För intresset för hockeyn i landet vore det såklart bra att Bajen och Gnaget lirade i högsta serien. Men det kommer inte hända på evigheter.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8122
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Mattias_87 »

Bajen i hockey? Aldrig. Aik kan på sikt gå upp om dom lyckas få till det.

Finns ju knappt en bajare under 50 som varit på en hockeymatch.
Avskaffa tre mot tre.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av mb81 »

Mattias_87 skrev: 2021-04-09 21:06:20 Bajen i hockey? Aldrig. Aik kan på sikt gå upp om dom lyckas få till det.

Finns ju knappt en bajare under 50 som varit på en hockeymatch.
Nej det kommer inte hända och jag vill inte det egentligen. Men för hypen det skulle ge med tre stockholmslag i SHL skulle det vara fantastiskt. Typ två derbyn i månaden på ett fullsatt globen. Det skulle förmodligen spilla över ordentligt på de flesta andra matcherna för stockholmslagen och publiksnitten skulle öka ordentligt. Samtidigt som det skulle börja prata mycket mer hockey i fikarummen och på barerna. Snöbollseffekten skulle vara gigantisk tror jag.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev: 2021-04-09 21:06:20 Finns ju knappt en bajare under 50 som varit på en hockeymatch.
Förutom Rödin och Landeskog då?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8122
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Mattias_87 »

mb81 skrev: 2021-04-09 21:12:59Nej det kommer inte hända och jag vill inte det egentligen. Men för hypen det skulle ge med tre stockholmslag i SHL skulle det vara fantastiskt. Typ två derbyn i månaden på ett fullsatt globen. Det skulle förmodligen spilla över ordentligt på de flesta andra matcherna för stockholmslagen och publiksnitten skulle öka ordentligt. Samtidigt som det skulle börja prata mycket mer hockey i fikarummen och på barerna. Snöbollseffekten skulle vara gigantisk tror jag.
Ja hypen skulle vara total. Särskilt om det blev att åtminstone 2/3 blev etablerade topplag. Folk i Stockholm kanske skulle börja inse att hockey är roligare än fotboll igen. Fotboll är ju bara störst för att det finns tre Stockholmslag. Vem hade brytt som om Allsvenskan med 1 08-lag?

Praetori skrev: 2021-04-09 21:13:34 Förutom Rödin och Landeskog då?
Typ ja. Och typ 200 pers som var på plats när Bajen fans startade upp igen. Fast där kanske merparten var över 50 trots allt.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2345
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Buford »

Mattias_87 skrev: 2021-04-09 21:06:20 Bajen i hockey? Aldrig. Aik kan på sikt gå upp om dom lyckas få till det.

Finns ju knappt en bajare under 50 som varit på en hockeymatch.
Aldrig vraken i hockey, lär ju ta en vecka att vädrat ut haschröken från Hovet... Möjligtvis om dom bygger en uterink på Zinken (dom är ju vana vid dessa)!
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av Donkels-2.0 »

mb81 skrev: 2021-04-09 21:01:18
Praetori skrev: 2021-04-09 20:50:20 Jag har bekanta, understödda av en hel drös med hockeysupportrar runt om i landet, som bestämt hävdar att hockeyn är Stockholmscentrerad.
Ju mer jag tänker på saken så inser jag att det finns en viss poäng i vad de påstår.

HV Brynäs i kval och det är ett antal med personer fostrade i AIK eller DIF i båda lagen och som leder från båda båsen. Plus att förbundet är nerlusat med Djurgårdare och Stockholmare i allmänhet.

Frågan är ju.... är det ett problem?
För intresset för hockeyn i landet vore det såklart bra att Bajen och Gnaget lirade i högsta serien. Men det kommer inte hända på evigheter.
Men vraken har väl inget hockeylag för du tänker väl inte på det där FC Z korplaget Bajen Fans som startades upp av huliganen, nazisten och riksmuppen "Skallen" Uddeholt -fyi det korplaget kommer vara nerlagt inom två år!!!
Ceterum censeo Solna esse delendam
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Brynäs - HV71 play-out

Inlägg av mb81 »

Donkels-2.0 skrev: 2021-04-09 21:46:57
mb81 skrev: 2021-04-09 21:01:18
Praetori skrev: 2021-04-09 20:50:20 Jag har bekanta, understödda av en hel drös med hockeysupportrar runt om i landet, som bestämt hävdar att hockeyn är Stockholmscentrerad.
Ju mer jag tänker på saken så inser jag att det finns en viss poäng i vad de påstår.

HV Brynäs i kval och det är ett antal med personer fostrade i AIK eller DIF i båda lagen och som leder från båda båsen. Plus att förbundet är nerlusat med Djurgårdare och Stockholmare i allmänhet.

Frågan är ju.... är det ett problem?
För intresset för hockeyn i landet vore det såklart bra att Bajen och Gnaget lirade i högsta serien. Men det kommer inte hända på evigheter.
Men vraken har väl inget hockeylag för du tänker väl inte på det där FC Z korplaget Bajen Fans som startades upp av huliganen, nazisten och riksmuppen "Skallen" Uddeholt -fyi det korplaget kommer vara nerlagt inom två år!!!
Jag menade Hammarby i någon form iaf. Men det kommer såklart inte hända. Men hockeyintresset skulle bli gigantiskt med alla tre stora stockholmsklubbar i SHL. Jag tror Hovet skulle vara fullsatt i princip varje omgång då.
Skriv svar