Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Support 81
Inlägg: 231
Blev medlem: 2019-04-17
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Support 81 »

Praetori skrev:
Support 81 skrev: Såja mer DIF alla 2020 mjukisbyxor o försiktighet En Sportchef Direktör ska fixa pengar va fan stockholm eller jag menar Pajala pajaser är nya namnet för järnkaminer
"Fixa pengar". Typ som kolsäckarna eller lantislagen som hoppas kommunen kan rädda dem?
Har hört att det gått bra för lag som Leksand eller varför inte Karlskrona med den mentaliteten.

Enda sättet att frigöra pengar är att inte göra dyra värvningar (i stil med att signa Berglund för pengar vi inte har).

Om du var blöjfri när det begav sig så vet du att vi hamnat i en dålig ekonomisk sits tidigare och då var det INTE kul att vara Djurgårdare kan jag säga. Hellre försiktighet 2020/21 så vi har ekonomiska muskler att dominera Svensk Hockey om 5-10år än att tro att Berglund skall vinna SM-guld åt oss så ekonomin går ihop över en säsong.
SM Guld ger pengar. Och fan det är dax att kräva ett guld Och som sagt det var roligare att kriga hockey i Allsvenskan än vara mellanmjölks jäng i blöjor o få stryk av Karlstads äkel.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Puckey »

Rätta mig om jag har fel, men inte har väl Jocke mycket att göra med spelarbudgeten? Rimligen klubbar styrelsen en spelarbudget för sportchefen att förhålla sig till, därefter är det upp till Jocke att göra det bästa han kan med givna medel.
Support 81
Inlägg: 231
Blev medlem: 2019-04-17
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Support 81 »

Donkels-2.0 skrev:Berglund ska INTE ersättas av en 40 kilos från juniorleden
Nä allt utom hemvändande NHL av klass är ett jävla fiasko
Momentumet
Inlägg: 367
Blev medlem: 2018-12-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Momentumet »

Ekonomin i all ära. Den är viktig så klart. Men våra spelarna är om jag inte missat något permitterade och vi gjorde trots avsaknaden av slutspel ett plusresultat.
Vi tog oss med nöd och näppe till slutspel. Våra konkurrenter förstärker sina trupper och vi gör tvärt om. Man behöver ju inte vara medlem i Mensa för att inse vilket riktning i tabellen som är mest logisk att vi tar.

Mycket prat om att Berglund är gammal? 32 och ett tvåårskontrakt är väll inte det minsta konstigt? Berglunds styrka är inte farten. Rättvänd med puck i slottet är han ju sylvass, plus att han har en pondus som inte många spelare i truppen är i närheten av. Ovärderligt i ett slutspel.
Men folk vill väll ha in en Possler som far runt som ett skott men får noll uträttat....

Jag vill framför allt se ett spelsystem som truppen klarar av att spela. Men inget talar väll för en förändring på den punkten...
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 673
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Rudi »

Gäsp. Det här draget går ju inte att utvärdera förrän kommande säsong är över, men att just ”kräva guld eller bränna ned skiten” verkar ju stämma rätt väl överens med hur saker och ting styrs uppe i Gävle, annars kastar man väl inte desperat alla pengar man inte har på en underpresterande gubbe med ryggskott.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Skidlöparn »

Och det är självklart inte 19/20:s ekonomiska resultat som ska påverka besluten som tas inför en sån här extraordinär säsong med tiotals miljoner i lägre inkomst vid utebliven publik. Då är det givet att hushålla med ekonomin och inte sätta hela föreningen i ekonomisk knipa. Särskilt inte när vi har en trupp som absolut är bra nog att hamna på övre halvan och inte riskerar att åka ut med eller utan Bulan. Ta det piano och satsa mer nästa år istället när halva ligan går på knäna pga populistiska ledningar som spenderar sönder laget i en av den moderna världens största ekonomiska och humanitära kriser.
Praetori
Inlägg: 13767
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Momentumet skrev:Ekonomin i all ära. Den är viktig så klart. Men våra spelarna är om jag inte missat något permitterade och vi gjorde trots avsaknaden av slutspel ett plusresultat.
Vi snackar tjogtals miljoner i tappade intäkter utan publik. Betänk då att vi har ett eget kapital på straxt under 30miljoner. Det blir väldigt farligt väldigt fort och bränner man 3 millar på en spelare som Berglund är vi körda om vi får skador på någon annan tongivande spelare under säsongens gång.

Hade vi haft stålarna hade ju både Berglund och Dick varit sajnade innan säsongen ens tog slut. Att man inte gjorde det var helt enkelt för att ekonomin inte fanns (och det var innan coronan slog till).

Man behöver knappt kunna räkna för att begripa både utvecklingen och beslutet.

Det positiva är att det nu åtminstone finns en möjlighet att värva vid behov (om det tex dyker upp en Dima).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Momentumet
Inlägg: 367
Blev medlem: 2018-12-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Momentumet »

Praetori skrev:
Momentumet skrev:Ekonomin i all ära. Den är viktig så klart. Men våra spelarna är om jag inte missat något permitterade och vi gjorde trots avsaknaden av slutspel ett plusresultat.
Vi snackar tjogtals miljoner i tappade intäkter utan publik. Betänk då att vi har ett eget kapital på straxt under 30miljoner. Det blir väldigt farligt väldigt fort och bränner man 3 millar på en spelare som Berglund är vi körda om vi får skador på någon annan tongivande spelare under säsongens gång.

Hade vi haft stålarna hade ju både Berglund och Dick varit sajnade innan säsongen ens tog slut. Att man inte gjorde det var helt enkelt för att ekonomin inte fanns (och det var innan coronan slog till).

Man behöver knappt kunna räkna för att begripa både utvecklingen och beslutet.

Det positiva är att det nu åtminstone finns en möjlighet att värva vid behov (om det tex dyker upp en Dima).
Om klubbarna i HA fick ett antal miljoner i krisstöd från regeringen för att täcka det inkomstbortfall som spel för tomma läktare ger, så lär nog inte lagen i SHL gå lottlösa heller.

Dick har om rykten stämmer 150k i lön, klart under hans marknadsvärde. Vi låg inte direkt lågt i lönekostnader förra året heller. Vart finns det kommunicerat att vi ska SPARA pengar till kommande säsong? Berglund spelade ju inte direkt gratis förra säsongen o Hultströms lön finns inte kommande säsong...
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4800
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av diftobbe89 »

Det är ju lite skrämmande när ett lag som Brynäs har betydligt mer kvalité i laget kontra oss.

Annars gillar jag att vi får jobba vidare med mycket av det man hade förra året. Men nog saknas det spets och som det ser ut nu lär vi ha ett helt gäng med lag framför oss i tabellen.

Trist att tappa Grewe, han är underhållning.

Kämpa Jocke.
Spela fult
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

Väljer att se det nyktert utan att stirra på namnet P Berglund.

Sett till ifjol, vad behöver det här laget egentligen? Skulle säga att vi förra säsongen led vi av två saker på forwardssidan - avsaknad av speed och målskytte. Bemström saknades helt enkelt.

Kan vi få en naturlig vinge som kan sätta press högt upp i banan och gärna bidra med 15 kassar känns det som att balansen i truppen blir bättrre.

Berglund var en i grunden bra pusselbit som vi var tvungna att pressa in på fel plats. Vi har redan centrar av hög klass som klarar tempot.

Sen ställer jag mig frågande till Brynäs. Inte länge sen klubben stod på ruinens brant i Kvalserien, men gör ändå detta i ett högst osäkert läge. Som en tjackis vid en Jack Vegas-automat. Vi får se hur de klarar sig.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8130
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Mattias_87 »

Vissa klubbar tar större ekonomiska risker än andra helt enkelt. Det ser vi idag. Jag är glad att DIF Hockey inte tar dummar risker utan tänker långsiktigt.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Doyle »

Inte lätt o heta Patrik Berglund i dessa dagar. DIF o fans o media satte höga krav på Berglund senaste säsongen. Trots hans mål o ass gjorde han inget större avtryck i laget. Han hade fördelen att spela med bra spelare, mycket tid i pp o straffläggare mm. Han var absolut ingen ledande spelare. Jag jämför med Dick som lyfte DIF när han anslöt. Den förmågan hade inte Berglund. Nu när Berglund har en säsong i kroppen o blivit värvad med fans o sponsorpengar lär kraven inte mildras. Har han psyket att hantera detta i Brynäs. En del lagkompisar som nu åker ner i hierarkin i laget lär ju inte bara glädjas å Berglunds vägnar.
Hur som haver lycka till i framtiden Patrik. Tyvärr tycker jag du valde fel lag. Kärlek från Djurgårdsfamiljen utan tiggeripengar slår högre alla dagar i veckan. Välkommen sen tillbaka till Hovet igen. 8)
Djurgårn
Inlägg: 1521
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Djurgårn »

Berglund gjorde ju hyfsat med mål och ass, det går inte att ta ifrån honom. Det som jag är mest besviken över är det faktum att han var betald för att vara en ledande spelare i laget men egentligen aldrig klarade av det. Om det berodde på hans psyke eller vad det nu kan vara vet jag inte. Jag tror att Jocke och co var rätt så besvikna på Berglunds icke-prestationer många gånger under säsongen och sett till prislappen så blev man därför också tveksamma till en förlängning. Det och att han är 32 och haft en del problem med sin rygg osv.

I dessa tider tycker jag definitivt att detta var ett klokt beslut av Jocke.
Praetori
Inlägg: 13767
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Djurgårn skrev:Berglund gjorde ju hyfsat med mål och ass, det går inte att ta ifrån honom. Det som jag är mest besviken över är det faktum att han var betald för att vara en ledande spelare i laget men egentligen aldrig klarade av det. Om det berodde på hans psyke eller vad det nu kan vara vet jag inte. Jag tror att Jocke och co var rätt så besvikna på Berglunds icke-prestationer många gånger under säsongen och sett till prislappen så blev man därför också tveksamma till en förlängning. Det och att han är 32 och haft en del problem med sin rygg osv.

I dessa tider tycker jag definitivt att detta var ett klokt beslut av Jocke.
Det är ju lite grisen i säcken. En fräsch Berglund som spelar på toppen av sin kapacitet på stor rink är en världsspelare. En halvskadad Berglund som inte lirat hockey på ett år lyckas ändå prestera hyggliga poäng men är knappast värd 3 millar.

OM Berglund gör succé i Brynäs och DIF går knackigt kommer folk kritisera Jocke. OM Jocke värvat Berglund och han fortsatt med ryggskador och vi kört ekonomin i botten hade folk kritiserat Jocke.
Han valde säkerhet/ekonomi före en enorm risktagning vilket, givet omständigheterna, jag personligen tycker är det rätta.

Jag ser mycket hellre att man sparar de eventuella pengarna (om covid försvinner/vaccin) om/eller vi får spela med publik, till en Dima eller återvändande Krüger eller Brodin nästa säsong än att riskera hela plånboken på ett budgivningskrig med Brynäs.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

Praetori skrev:
Djurgårn skrev:Berglund gjorde ju hyfsat med mål och ass, det går inte att ta ifrån honom. Det som jag är mest besviken över är det faktum att han var betald för att vara en ledande spelare i laget men egentligen aldrig klarade av det. Om det berodde på hans psyke eller vad det nu kan vara vet jag inte. Jag tror att Jocke och co var rätt så besvikna på Berglunds icke-prestationer många gånger under säsongen och sett till prislappen så blev man därför också tveksamma till en förlängning. Det och att han är 32 och haft en del problem med sin rygg osv.

I dessa tider tycker jag definitivt att detta var ett klokt beslut av Jocke.
Det är ju lite grisen i säcken. En fräsch Berglund som spelar på toppen av sin kapacitet på stor rink är en världsspelare. En halvskadad Berglund som inte lirat hockey på ett år lyckas ändå prestera hyggliga poäng men är knappast värd 3 millar.

OM Berglund gör succé i Brynäs och DIF går knackigt kommer folk kritisera Jocke. OM Jocke värvat Berglund och han fortsatt med ryggskador och vi kört ekonomin i botten hade folk kritiserat Jocke.
Han valde säkerhet/ekonomi före en enorm risktagning vilket, givet omständigheterna, jag personligen tycker är det rätta.

Jag ser mycket hellre att man sparar de eventuella pengarna (om covid försvinner/vaccin) om/eller vi får spela med publik, till en Dima eller återvändande Krüger eller Brodin nästa säsong än att riskera hela plånboken på ett budgivningskrig med Brynäs.
Precis så. Och återigen - är laget vi har idag i behov av en till center? Jag menar
Josefson
Strandberg
Haga
Wandell
Östman
Bjerselius
är centrar. Sedan kan både Eklund och Hank centra om det kniper.

Vi behöver en FW som passar bäst in i Robbans spelsystem - någon som kan sätta press. Förlusten av Brodin, AJF och övriga med klipp i steget märktes tydligt senaste säsongen.En Marcus Sörensen-typ är helt rätt pusselbit.

För övrigt - vad hade hänt om Bulan haft två år med oss och Krüger väljer att vända hem efter nästa säsong? Vi har inte plats, han väljer Brynäs. Snacka om ramaskri mot Jocke då.

Ser hellre Berglund i Brynäs än någon av våra egna.
Säg den glädje som varar
Låst