Säsongen 19/20

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Salas skrev: Man tror inte sina ögon sedan när vi sedan spelar hemma i CHL mot Mannheim, och den utländska huvuddomaren fortsätter ge oss powerplay (korrekta bedömningar) trots att vi gör mål gång på gång. Hade vi haft enbart svenska domare i den matchen hade Djurgården tilldelats ett powerplayförbud efter vårt andra mål i powerplay, samtidigt som utjämningssystemet satts i full effekt med 5-6 efterföljande Djurgårdsutvisningar (varav flera billiga/felaktiga) för att orsaka visselorkan på Hovet och förhoppningsvis poängtapp för Djurgården.

Bara att ladda upp redan nu inför drabbningen på torsdag mot laget som de senaste 10 åren haft domarna på sin lönelista. Att vi får fler PP än Skellefteå om matchen står och väger är nog lika sannolikt som att Possler stänker dit ett hattrick.
Då är det inte jag som drömmer alltså.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
MarcusDaze
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2013-03-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Mariestad / Leirvik, Norge

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av MarcusDaze »

Salas skrev:Efter att i sedvanlig ordning gått och irriterat mig på hur Djurgården fortsatt spelar i motvind med den svenska domarkåren närvarandes, börjar statistiken ännu ett år ge mig fog för min frustration.

Efter 10 omgångar har vi spelat 37:59 minuter i powerplay, vilket är näst sämst efter Växjö. Ska tilläggas här att även Växjö systematiskt förfördelas av den svenska domarkåren (varit samma visa de senaste säsongerna). Att de är sämst i serien har uppenbarligen inte förändrat detta faktum. Värt att notera är att Oskarshamn av alla lag spelat överlägset mest tid i powerplay. 1:08:27 hittills, samt Leksand som även de har över en timmes spel i powerplay.

I boxplay då? Där är vi femte sämst (ynka 2,5 minut från att ligga i topp). 57:28 minuter i boxplay, vilket ger oss 19,5 minut mer BP än PP (=2 minuter per match). Leksand å andra sidan, har bara 44:22, vilket ger dem 16 minuter mer i PP. De är endast slagna av Brynäs, som är överlägsna med endast 37:17 i BP. Samma Brynäs som spelat över en timme i powerplay, trots att de är totalt värdelösa i alla delar av banan. Logiken här? Någon som kan finna den?

Finns det någon annan liga som så systematiskt som SHL gynnar sämre samt spelförstörande lag i serien (bortsett från Växjö, oklart varför)?
Är det rimligt att skräplaget Leksand får fler PP och mindre BP än oss, trots att vår corsi är avsevärt högre?
Är det rimligt att vi har lika mycket BP- och PP-tid på Hovet, medan vi sitter i utvisningsbåset mer än dubbelt så mycket som våra motståndare på bortais (14:03 i PP, 33:31 i BP)?

Jag begriper verkligen inte hur Djurgården som förening kan låta detta fortgå. Är samma visa varje år. Det spelar ingen roll om vårt corsi är bra eller dålig, om vi är spelförande eller spelförstörande. Domarna pissar oss systematiskt i ansiktet oavsett vad. Det är inget annat än ovärdigt det som ska vara Sveriges ledande ishockeyliga.

Man tror inte sina ögon sedan när vi sedan spelar hemma i CHL mot Mannheim, och den utländska huvuddomaren fortsätter ge oss powerplay (korrekta bedömningar) trots att vi gör mål gång på gång. Hade vi haft enbart svenska domare i den matchen hade Djurgården tilldelats ett powerplayförbud efter vårt andra mål i powerplay, samtidigt som utjämningssystemet satts i full effekt med 5-6 efterföljande Djurgårdsutvisningar (varav flera billiga/felaktiga) för att orsaka visselorkan på Hovet och förhoppningsvis poängtapp för Djurgården.

Bara att ladda upp redan nu inför drabbningen på torsdag mot laget som de senaste 10 åren haft domarna på sin lönelista. Att vi får fler PP än Skellefteå om matchen står och väger är nog lika sannolikt som att Possler stänker dit ett hattrick.
Gillar den här typen av inlägg, när du faktiskt lägger ner tid och energi på efterforskning. Håller med i allt du säger.
Grät inte Lasch(?) ut i media över att destruktiva lag som hakar och drar ner tempo borde bli mer straffade? Kanske ligger något i det.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17521
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tycker stundtals domarnivån är rätt dålig, men kan inte påstå att jag tycker något lag får fler fördelar än andra. Visst klagas det mycket på att Djurgården får fördelar från landsortslagen men det är ju bara enögda supportrar som skriker högt.
Expert.
Manijock
Inlägg: 7812
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Manijock »

Största poängen Salas har här, är den sinnessjuka kontrasten vi såg i CHL-matchen kontra SHL-tramset.... Det vill säga, "oj nu har DIF haft senaste powerplayet, leder med 3-0 och har pucken hela tiden. Nu måste det andra laget få ett 5-3 läge, alternativt pruralet PP till varje pris för att väga upp lite."

Matchbilden spelar ingen roll för svenska domare. De åker runt och försöker regissera jämn underhållning snarare än att skipa rättvisa. SHL måste vara enda ligan i världen där spelövertag straffas.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

SirDIFalot skrev:Jag tycker stundtals domarnivån är rätt dålig, men kan inte påstå att jag tycker något lag får fler fördelar än andra. Visst klagas det mycket på att Djurgården får fördelar från landsortslagen men det är ju bara enögda supportrar som skriker högt.
Det klagas oerhört mycket här inne, att DIF alltid blir bortdömda.
Annars delar jag din känsla, nivån är rätt låg men jag ser inget lag som direkt får fördelar av det.

Möjligen FBK då, känns som att dom klarar sig väldigt ofta från screening/interference, dom har en irriterande bra balans i detta.
Förmodligen bäst i Sverige på att bromsa upp motståndarna och "bara råkar" åka i vägen/krocka, fastna i icke puckförande motståndare
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Manijock
Inlägg: 7812
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Manijock »

Lee Harvey Oswald skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tycker stundtals domarnivån är rätt dålig, men kan inte påstå att jag tycker något lag får fler fördelar än andra. Visst klagas det mycket på att Djurgården får fördelar från landsortslagen men det är ju bara enögda supportrar som skriker högt.
Det klagas oerhört mycket här inne, att DIF alltid blir bortdömda.
Annars delar jag din känsla, nivån är rätt låg men jag ser inget lag som direkt får fördelar av det.

Möjligen FBK då, känns som att dom klarar sig väldigt ofta från screening/interference, dom har en irriterande bra balans i detta.
Förmodligen bäst i Sverige på att bromsa upp motståndarna och "bara råkar" åka i vägen/krocka, fastna i icke puckförande motståndare
I fjol fick Frölunda väldigt mycket med sig. De hade förmodligen vunnit guld även om de inte fått det, men efter att ha sett ganska mycket av deras matcher(har en "go gubbe" i släkten), så kan jag meddela att jag oerhört ofta suttit kaffet i halsen där. Glad över att Roger Rönnberg själv nu tagit avstånd från sina beteenden angående deras eviga domargnäll(Roger och Joel framförallt), men kan ju inte påstå att det inte givit resultat. Förmodligen det enda laget i serien som är immuna mot interference. Deras backar har satt det i system att i stort sett brotta ner motståndare framför eget mål. Boxa ut är en fis i rymden kontra deras sätt att spela försvarsspel. Lägg därtill flera spelare som Lasch som är fjäderlätta när det passar.

Inte sett deras matcher alls den här säsongen dock så ska försiktigt inte uttala mig om nutiden.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Salas »

Lee Harvey Oswald skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tycker stundtals domarnivån är rätt dålig, men kan inte påstå att jag tycker något lag får fler fördelar än andra. Visst klagas det mycket på att Djurgården får fördelar från landsortslagen men det är ju bara enögda supportrar som skriker högt.
Det klagas oerhört mycket här inne, att DIF alltid blir bortdömda.
Annars delar jag din känsla, nivån är rätt låg men jag ser inget lag som direkt får fördelar av det.
Det mesta ska ju jämna ut sig i längden, så sägs det i alla fall. Men jag är ändå kluven, det känns som att det existerar ett systemfel i SHL, som absolut inte enbart missgynnar Djurgården, även om vi brukar sticka ut i statistiken.

Ser man till statistiken från fotboll så får offensiva och spelförande lag nästan uteslutande mer frisparkar och straffar än defensivt inriktade lag. Domarna belönar de lag som för matcherna, som sig bör. Har man fler chanser offensivt, bör rimligtvis även antalet offensiva fasta situationer öka. Det som gör mig fundersam är att det omvända sambandet råder i SHL. Lag med låg corsi får ofta mycket powerplay, medan lag som har en hög corsi får färre powerplay.

Om vi kikar på sambandet mellan placering i respektive liga för corsi och antalet powerplay över de inledande 10 matcherna, ser det ut enligt följande:
(Första siffran är ligan för corsi, medan siffran inom parentes är lagets placering i ligan över antalet powerplay. Notera att vissa lag har lika många PP, därav delad plats).

1. Frölunda (11)
2. Växjö (14)
3. Hv71 (8)
4. Djurgården (13)
5. Rögle (8)
6. Örebro (8)
7. Brynäs (6)
8. Luleå (3)
9. Skellefteå (4)
10. Malmö (12)
11. Färjestad (1)
12. Leksand (4)
13. Linköping (7)
14. Oskarshamn (2)

Tabellen är med några få undantag i princip upp och ner. Sambandet är svårt att bortse ifrån, och det är anmärkningsvärt att mönstret är så tydligt. I min värld borde det vara självklart att lagen som spenderar mer tid i offensiv zon, också får fler möjligheter i powerplay.

Exakt vad detta beror på är givetvis ett intressant föremål för diskussion. Min hypotes är att domarna omedvetet/medvetet jämnar ut spelet. Sedan kan givetvis andra faktorer förekomma, som att vissa lag aktivt spelar försiktigt i försvarszon för att undvika utvisningar. Men att enbart den faktorn skulle avgöra känns helt orimligt när mönstret är så tydligt som det är.

Det vore intressant om några insatta kunde gräva vidare i ämnet. Det är kanske ett föremål för hockeylabbet, man kanske ska tipsa dem om det. Jag tvivlar starkt på att samma mönster förekommer i NHL. Utan att ha motsvarande statistik därifrån, så känns det som att de spelförande lagen oftare spelar powerplay i de matcher jag har kollat på.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av DRC »

Många domare ska väl visa att de ”klarar trycket” på Hovet...
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Salas skrev: Det vore intressant om några insatta kunde gräva vidare i ämnet. Det är kanske ett föremål för hockeylabbet, man kanske ska tipsa dem om det. Jag tvivlar starkt på att samma mönster förekommer i NHL. Utan att ha motsvarande statistik därifrån, så känns det som att de spelförande lagen oftare spelar powerplay i de matcher jag har kollat på.
Corsin för/mot är ju inte bara en indikation på hur mycket man för spelet och inte på grund av egna insatser utan även på motståndet. Spelar man tufft över gränsen så kommer man ju stänga ner motståndarna och därmed påverkas Corsi och om motståndarna är snälla eller veka i förhållande så blir ditt lags Corsi bättre då du kommer till fler avslut.
Dels kan det vara bra att kolla Fenwick utöver Corsi eller snarare deltat "against" just för att få indikationer på om man är ivägen för motståndarna eller ej (här toppar Frölunda, vi och Luleå). Sen titta på Corsi och Fenwick filtrerat på/mot vissa lag (DIF vs Luleå tex) och jämföra med utvisningsminuter och se om mönstret kvarstår.

tldr; Spelar du destruktiv grishockey kommer motståndarlagens Corsi (eller bättre, Fenwick) sjunka eftersom de kommer till färre avslut i 5v5.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81
Inlägg: 8659
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Hur är det nu? Kan vi möta svenska lag i åttondelen i CHL? Annars kan det bli Biel, Lausanne, Munchen eller Zug.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8117
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Mattias_87 »

mb81 skrev:Hur är det nu? Kan vi möta svenska lag i åttondelen i CHL? Annars kan det bli Biel, Lausanne, Munchen eller Zug.
Vi kan inte möta svenska lag i åttondelsfinalen. Tidigast i kvartsfinal.
Avskaffa tre mot tre.
mb81
Inlägg: 8659
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Mattias_87 skrev:
mb81 skrev:Hur är det nu? Kan vi möta svenska lag i åttondelen i CHL? Annars kan det bli Biel, Lausanne, Munchen eller Zug.
Vi kan inte möta svenska lag i åttondelsfinalen. Tidigast i kvartsfinal.
Kul! Hoppas på Munchen då jag har kompisar som bor där.
Grabben från Söder
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2016-07-19
Ort: Göteborg

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Grabben från Söder »

mb81 skrev:
Mattias_87 skrev:
mb81 skrev:Hur är det nu? Kan vi möta svenska lag i åttondelen i CHL? Annars kan det bli Biel, Lausanne, Munchen eller Zug.
Vi kan inte möta svenska lag i åttondelsfinalen. Tidigast i kvartsfinal.
Kul! Hoppas på Munchen då jag har kompisar som bor där.
Låter ju som roligt motstånd allihop
mb81
Inlägg: 8659
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av mb81 »

Är både Bernhardt och Macdavid petade i Växjö eller är de skadade?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17521
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av SirDIFalot »

mb81 skrev:Är både Bernhardt och Macdavid petade i Växjö eller är de skadade?
Verkar vara petning idag.
Expert.
Skriv svar