Säsongen 19/20

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Dags att ta bladet från munnen när det gäller Berglund. Han börjar nu komma upp i spelet ordentligt och kommer förmodligen göra oss saliga över vissa insatser i framtida matcher men han kommer, tyvärr, aldrig att komma upp i skridskotempot och speeden som SHL kräver i tvåvägsspelet.
Han är stor, stark, teknisk och hockeyintelligent men en spelare som Hank klarar backcheck bättre än Berglund vilket säger en del.
Berglund måste backas upp av tempolirare för att kedjan inte skall bli en belastning vilket gör att jag tror Haga och/eller Ågren torde vara bättre lekkamrater. Dvs han är inte en spelare för vår förstalina med vårat spelsystem.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Donkels-2.0 »

Praetori skrev:Dags att ta bladet från munnen när det gäller Berglund. Han börjar nu komma upp i spelet ordentligt och kommer förmodligen göra oss saliga över vissa insatser i framtida matcher men han kommer, tyvärr, aldrig att komma upp i skridskotempot och speeden som SHL kräver i tvåvägsspelet.
Han är stor, stark, teknisk och hockeyintelligent men en spelare som Hank klarar backcheck bättre än Berglund vilket säger en del.
Berglund måste backas upp av tempolirare för att kedjan inte skall bli en belastning vilket gör att jag tror Haga och/eller Ågren torde vara bättre lekkamrater. Dvs han är inte en spelare för vår förstalina med vårat spelsystem.
Det var det dummaste jag hört hade han däremot haft intelligentare kedjekamraterna än tex.Gooooter så hade leveransen blivit än tydligare jag hävdar bestämt att spelare som Gooooter och Possler inte hör hemma på den här nivån
Ceterum censeo Solna esse delendam
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7177
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Donkels-2.0 skrev:
Praetori skrev:Dags att ta bladet från munnen när det gäller Berglund. Han börjar nu komma upp i spelet ordentligt och kommer förmodligen göra oss saliga över vissa insatser i framtida matcher men han kommer, tyvärr, aldrig att komma upp i skridskotempot och speeden som SHL kräver i tvåvägsspelet.
Han är stor, stark, teknisk och hockeyintelligent men en spelare som Hank klarar backcheck bättre än Berglund vilket säger en del.
Berglund måste backas upp av tempolirare för att kedjan inte skall bli en belastning vilket gör att jag tror Haga och/eller Ågren torde vara bättre lekkamrater. Dvs han är inte en spelare för vår förstalina med vårat spelsystem.
Det var det dummaste jag hört hade han däremot haft intelligentare kedjekamraterna än tex.Gooooter så hade leveransen blivit än tydligare jag hävdar bestämt att spelare som Gooooter och Possler inte hör hemma på den här nivån
Instämmer helt.
Berglund blir bara bättre och bättre.
Possler vet jag inte ens vad han kommer att kunna bidra med den dag han nu når den omtalade nivå han enligt hörsägen har talang för. Är han en blivande poängspelare? Checking?
Har sedan han kommit till oss åkt runt lite hit och dit och kastat puckar till höger och vänster.
Var 10:e omgång gör han något briljant som tidigare fick en att hoppas på att det äntligen lossnat.
Guters poängsnitt fortsätter nedåt i en rätt brant lutning. Tycker ändå han varit bättre senaste matcherna, behöver sätta en puck snart, gärna flera.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Donkels-2.0 skrev: Det var det dummaste jag hört hade han däremot haft intelligentare kedjekamraterna än tex.Gooooter så hade leveransen blivit än tydligare jag hävdar bestämt att spelare som Gooooter och Possler inte hör hemma på den här nivån
Så du tycker inte att han satt oss i skiten i flera matcher för att han inte hänger med i skridskotempot på stor is? Han blir ju ifrånåkt och ikappåkt av precis allt och alla så här långt. Han har enorma kvalitéer som väger upp för det mesta men det går inte att komma ifrån en avsaknad av speed.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Czerkawski
Inlägg: 132
Blev medlem: 2019-04-23

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Czerkawski »

När Berglund gjorde sin trickpassning framför egen målbur mot Rögle glömde han nog för en sekund att han spelar i SHL och inte i Nordamerika. Höll på att bli ett baklängesmål av det.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av minalman »

Hoppas Dick ansluter snart, så kan vi låta bli att kritisera Berglund.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
daaviid
Inlägg: 4230
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av daaviid »

Jag kan hålla med om att farten inte är Berglunds signum, men det har väl aldrig varit någon utav hans starkaste sidor. Däremot är han helt överjävlig på att täcka puck. Han har även bra passningar, bortsett idiot-droppet igår precis innanför blå, och ett riktigt bra skott.

Han behöver ytterligare lite tid för att komma in i spelet på stor rink, men det kommer att bli bra. Frågan är bara vilka lagkamrater som skulle passa honom bäst..
Manijock
Inlägg: 7836
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Manijock »

Naturligtvis är Berglund inte den som ska kritiseras främst. Misstaget igår var hans första stora. Hultström gör tre fyra sådana per match och han är back. Dock blev detta väldigt tydligt då det var 3 mot 3. När Linus gör dem så finns det ofta kollegor som städar upp. Berglund är jag inte orolig för. Lyser spets i detaljerna. Gör det osynliga magnifikt. Kommer synas mer och mer ju längre säsongen går om han får vara hel.
Senast redigerad av Manijock den 2019-10-11 16:48:40, redigerad totalt 2 gång.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

minalman skrev:Hoppas Dick ansluter snart, så kan vi låta bli att kritisera Berglund.
Tyngd, rutin och pondus kryddat med lite elakhet. Men jag är lite orolig för det defensiva i och med att spelsystemet lever på lika delar fart och frenesi. Det förstnämnda bidrar varken Berglund eller Dick med.
Med rätt lekkamrater skulle det vara kanon men risken finns att vi alltid blir överbelastade i vändningarna.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev:Naturligtvis är Berglund inte den som ska kritiseras främst. Misstaget igår var hans första stora. Hultström gör tre fyra sådana per match och han är back. Dock blev detta väldigt tydligt då det var 3 mot 3. När Linus gör dem så finns det ofta kollegor som städar upp. Berglund är jag inte orolig för. Lyser spets i detaljerna. Gör det osynliga magnifikt. Kommer synas mer och mer ju längre säsongen går om han får vara hel.
Det är inte kritik utan ett konstaterande av faktum. Han har enorma kvalitéer men speeden att hänga med i tvpvägsspelet har han inte och därmed måste man ta höjd för det (på samma sätt som med Dicken).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock
Inlägg: 7836
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Manijock »

Praetori skrev:
Manijock skrev:Naturligtvis är Berglund inte den som ska kritiseras främst. Misstaget igår var hans första stora. Hultström gör tre fyra sådana per match och han är back. Dock blev detta väldigt tydligt då det var 3 mot 3. När Linus gör dem så finns det ofta kollegor som städar upp. Berglund är jag inte orolig för. Lyser spets i detaljerna. Gör det osynliga magnifikt. Kommer synas mer och mer ju längre säsongen går om han får vara hel.
Det är inte kritik utan ett konstaterande av faktum. Han har enorma kvalitéer men speeden att hänga med i tvpvägsspelet har han inte och därmed måste man ta höjd för det (på samma sätt som med Dicken).
Skridskotempo är överskattat i många fall. Minns att Dick också kritiserades för det. Och Linkan innan dess! Vissa spelare har en förmåga att läsa och väger på så sätt upp bristen på Guter-fläng. Många överåker istället vilket är helt meningslöst. Finns olika sätt att spela på och Berglund hör till den smarta och läsande sorten.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev:
Praetori skrev:
Manijock skrev:Naturligtvis är Berglund inte den som ska kritiseras främst. Misstaget igår var hans första stora. Hultström gör tre fyra sådana per match och han är back. Dock blev detta väldigt tydligt då det var 3 mot 3. När Linus gör dem så finns det ofta kollegor som städar upp. Berglund är jag inte orolig för. Lyser spets i detaljerna. Gör det osynliga magnifikt. Kommer synas mer och mer ju längre säsongen går om han får vara hel.
Det är inte kritik utan ett konstaterande av faktum. Han har enorma kvalitéer men speeden att hänga med i tvpvägsspelet har han inte och därmed måste man ta höjd för det (på samma sätt som med Dicken).
Skridskotempo är överskattat i många fall. Minns att Dick också kritiserades för det. Och Linkan innan dess! Vissa spelare har en förmåga att läsa och väger på så sätt upp bristen på Guter-fläng. Många överåker istället vilket är helt meningslöst. Finns olika sätt att spela på och Berglund hör till den smarta och läsande sorten.
Skridskotempo är en kvalitet i sig som kan väga upp för en rad andra brister. Carl Hagelin är en i mångt och mycket tekniskt begränsad spelare (gudabenådad med Svenska mått mätt men knappt en dussinlirare i NHL) men som existerar som proffs i NHL pga sin skridskoåkning allena tex.
Skridskoåkning är A och O inom hockey och du måste vara Linkan Bremberg-bra för att komma undan med ett lägre tempo än vad serien kräver.

Som sagt så är Berglund ett unikum men man får inte bli så pass starstruck över hans uppsidor att man blir blind för begränsningarna.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av gaspo »

Praetori skrev:
Manijock skrev:
Praetori skrev:
Manijock skrev:Naturligtvis är Berglund inte den som ska kritiseras främst. Misstaget igår var hans första stora. Hultström gör tre fyra sådana per match och han är back. Dock blev detta väldigt tydligt då det var 3 mot 3. När Linus gör dem så finns det ofta kollegor som städar upp. Berglund är jag inte orolig för. Lyser spets i detaljerna. Gör det osynliga magnifikt. Kommer synas mer och mer ju längre säsongen går om han får vara hel.
Det är inte kritik utan ett konstaterande av faktum. Han har enorma kvalitéer men speeden att hänga med i tvpvägsspelet har han inte och därmed måste man ta höjd för det (på samma sätt som med Dicken).
Skridskotempo är överskattat i många fall. Minns att Dick också kritiserades för det. Och Linkan innan dess! Vissa spelare har en förmåga att läsa och väger på så sätt upp bristen på Guter-fläng. Många överåker istället vilket är helt meningslöst. Finns olika sätt att spela på och Berglund hör till den smarta och läsande sorten.
Skridskotempo är en kvalitet i sig som kan väga upp för en rad andra brister. Carl Hagelin är en i mångt och mycket tekniskt begränsad spelare (gudabenådad med Svenska mått mätt men knappt en dussinlirare i NHL) men som existerar som proffs i NHL pga sin skridskoåkning allena tex.
Skridskoåkning är A och O inom hockey och du måste vara Linkan Bremberg-bra för att komma undan med ett lägre tempo än vad serien kräver.

Som sagt så är Berglund ett unikum men man får inte bli så pass starstruck över hans uppsidor att man blir blind för begränsningarna.
+1
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7177
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Nu börjar det ju bli löjligt. Ge åtminstone karln ett par veckor till att komma igång efter den långa frånvaron.
Han ser ju dessutom bättre ut för var match som går.

Hade han dominerat i NHL under våren hade det väl kunnat ställas högre krav redan nu. Men det tar en stund att komma in i SHL också.

Är fullständigt övertygad över att Berglund kommer vara en av de största nycklarna till en trevlig vårsäsong.

Begränsad...... :shock:

Har vi ens spelat 10 matcher i serien?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 19/20

Inlägg av Salas »

Efter att i sedvanlig ordning gått och irriterat mig på hur Djurgården fortsatt spelar i motvind med den svenska domarkåren närvarandes, börjar statistiken ännu ett år ge mig fog för min frustration.

Efter 10 omgångar har vi spelat 37:59 minuter i powerplay, vilket är näst sämst efter Växjö. Ska tilläggas här att även Växjö systematiskt förfördelas av den svenska domarkåren (varit samma visa de senaste säsongerna). Att de är sämst i serien har uppenbarligen inte förändrat detta faktum. Värt att notera är att Oskarshamn av alla lag spelat överlägset mest tid i powerplay. 1:08:27 hittills, samt Leksand som även de har över en timmes spel i powerplay.

I boxplay då? Där är vi femte sämst (ynka 2,5 minut från att ligga i topp). 57:28 minuter i boxplay, vilket ger oss 19,5 minut mer BP än PP (=2 minuter per match). Leksand å andra sidan, har bara 44:22, vilket ger dem 16 minuter mer i PP. De är endast slagna av Brynäs, som är överlägsna med endast 37:17 i BP. Samma Brynäs som spelat över en timme i powerplay, trots att de är totalt värdelösa i alla delar av banan. Logiken här? Någon som kan finna den?

Finns det någon annan liga som så systematiskt som SHL gynnar sämre samt spelförstörande lag i serien (bortsett från Växjö, oklart varför)?
Är det rimligt att skräplaget Leksand får fler PP och mindre BP än oss, trots att vår corsi är avsevärt högre?
Är det rimligt att vi har lika mycket BP- och PP-tid på Hovet, medan vi sitter i utvisningsbåset mer än dubbelt så mycket som våra motståndare på bortais (14:03 i PP, 33:31 i BP)?

Jag begriper verkligen inte hur Djurgården som förening kan låta detta fortgå. Är samma visa varje år. Det spelar ingen roll om vårt corsi är bra eller dålig, om vi är spelförande eller spelförstörande. Domarna pissar oss systematiskt i ansiktet oavsett vad. Det är inget annat än ovärdigt det som ska vara Sveriges ledande ishockeyliga.

Man tror inte sina ögon sedan när vi sedan spelar hemma i CHL mot Mannheim, och den utländska huvuddomaren fortsätter ge oss powerplay (korrekta bedömningar) trots att vi gör mål gång på gång. Hade vi haft enbart svenska domare i den matchen hade Djurgården tilldelats ett powerplayförbud efter vårt andra mål i powerplay, samtidigt som utjämningssystemet satts i full effekt med 5-6 efterföljande Djurgårdsutvisningar (varav flera billiga/felaktiga) för att orsaka visselorkan på Hovet och förhoppningsvis poängtapp för Djurgården.

Bara att ladda upp redan nu inför drabbningen på torsdag mot laget som de senaste 10 åren haft domarna på sin lönelista. Att vi får fler PP än Skellefteå om matchen står och väger är nog lika sannolikt som att Possler stänker dit ett hattrick.
Skriv svar