Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Daniel942 »

https://www.difhockey.se/artikel/8weeaj ... sson-varit

Vilken alibi-artikel. Känns som att man bara vill lugna fansen.
Jocke skrev:Jag meddelade att vi gjort ett färdigt lagbygge för 2019/20 utan Dick.
Bara detta direkt efter säsongen får mig att tvivla starkt på vad fan vi håller på med.
DIF!
mb81
Inlägg: 8663
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Manijock skrev:
Puckey skrev:Förhoppningsvis har vi någon som är mer eller mindre klar, men inte presenterad ännu. Annars ser det ändå rätt ok ut, givet att: Bemström stannar, Lilja stannar, Guter studsar tillbaka, Possler studsar tillbaka, Strandberg lyckas med säsong 2, Haga lyckas med säsong 2 och Bergfors hittar målet igen. En fw man kan kräva 35+ pinnar av hade stillat oron, men det är inte så hopplöst vissa får det att låta som (dock ett vågat spel).

Lilja -Josefson - Bemström
Haga, Strandberg, Bergfors
Hedman - Wandell - Guter
Possler - Östman - Holtz
Hank
Väldigt många om i denna post :lol: Sämsta forwarduppställningen den här SHL-vistelsen. Örebro-feeling över hela köret. Undantaget Josefson! Värvas Lilja kommer han inte lånas ut. Vem fan lånar ut en spelare i sin prime-ålder? Bemström måste vi se som en bonus oavsett ifall vi får dåligt besked där. Kan inte sitta på en stor lön heller.

Med andra ord måste två in OM Lilja försvinner. Två som kan köra i en förstaline. Det kommer naturligtvis inte ske, vi behöver bara bredd med ok corsi...
Vi tar det igen då men lite uppdaterade uppställningar. Siffran är på vilken kedjenivå de producera totalt antal poäng.
1-1-1, dessutom i övre skiktet av förstakedjespelare
1-2-2
2-3-4
4-Ny-Ny(typ), fyran här är Possler och skulle förmodligen ligga på tredjekedjeproduktion om jag räknat snittpoäng istället.
Senast redigerad av mb81 den 2019-06-12 15:55:11, redigerad totalt 1 gånger.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

Då går vi med stormsteg mot 2 andralinor och 2 tredjelinor.

Sportsligt kanske det kan fungera, men jag har lite svårt att se något annat scenario än att vi kommer få jobba stenhårt för att skapa chanser och sedan kommer vi tyvärr ganska enkelt att släppa till chanser med tanke på försvarsspelare som inte alltid har vett nog att spela enkelt i egen zon eller än värre håller på och peta med klubban istället för att gå in ordentligt i alla situationer.

Kan för övrigt omöjligen se hur vi skall få till ett fungerande PP med dessa tillgängliga spelare kombinerat med ansvarig tränare.

Om det stämmer att spelare som Lilja och Guter plockas fram som målskyttar så kan det nog tyvärr bli en väldigt mörk höst och vinter.

Det kan gå att bygga ett lag utan "offensiv spets", men då menar i alla fall jag att laget måste vara duktigt styggt och spela "på gränsen". Vad är det här lagets "spets"? Jag kan då tyvärr inte se den om man nu då inte kan räkna "medeljämnhet" som spets.

Det här lagbygget skriker efter kreativ spets och ett stycke stygg back i toppklass.

Och på förekommen anledning: Jag tror inte jag någon gång sagt att jag vill ha långsamma backar. ( Finns en orsak till varför jag är tveksam till Garrison. ) Jag vill ha snabba och hårdföra backar som har vett nog att spela enkelt när det krävs. ( Tänk Ossi eller Micke Magnusson. )

Avslutningsvis kan man ju inte heller låta bli att undra lite grand över hur enkelt det kommer bli att sälja säsongskort med den här truppen? Känns som att den försäljningen också skulle må bra av ett mer spetsigt namn in.
mb81
Inlägg: 8663
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Kall-El skrev:Då går vi med stormsteg mot 2 andralinor och 2 tredjelinor.

Sportsligt kanske det kan fungera, men jag har lite svårt att se något annat scenario än att vi kommer få jobba stenhårt för att skapa chanser och sedan kommer vi tyvärr ganska enkelt att släppa till chanser med tanke på försvarsspelare som inte alltid har vett nog att spela enkelt i egen zon eller än värre håller på och peta med klubban istället för att gå in ordentligt i alla situationer.

Kan för övrigt omöjligen se hur vi skall få till ett fungerande PP med dessa tillgängliga spelare kombinerat med ansvarig tränare.

Om det stämmer att spelare som Lilja och Guter plockas fram som målskyttar så kan det nog tyvärr bli en väldigt mörk höst och vinter.

Det kan gå att bygga ett lag utan "offensiv spets", men då menar i alla fall jag att laget måste vara duktigt styggt och spela "på gränsen". Vad är det här lagets "spets"? Jag kan då tyvärr inte se den om man nu då inte kan räkna "medeljämnhet" som spets.

Det här lagbygget skriker efter kreativ spets och ett stycke stygg back i toppklass.

Och på förekommen anledning: Jag tror inte jag någon gång sagt att jag vill ha långsamma backar. ( Finns en orsak till varför jag är tveksam till Garrison. ) Jag vill ha snabba och hårdföra backar som har vett nog att spela enkelt när det krävs. ( Tänk Ossi eller Micke Magnusson. )

Avslutningsvis kan man ju inte heller låta bli att undra lite grand över hur enkelt det kommer bli att sälja säsongskort med den här truppen? Känns som att den försäljningen också skulle må bra av ett mer spetsigt namn in.
Lilja, Josefson, Bemström och Haga producerade på förstakedjenivå ifjol. Det är bara bullshit att vi inte har spets.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Jösses, har i princip varit samma jargon två säsonger på raken nu där folk sågar Jockes lagbygge samt hävdar att vi kommer hamna i kvalserien. Han har motbevisat er båda gångerna, är det tredje gången gillt nu? Talar inte resultaten för sig själv? Att vara sportchef i Djurgården är förmodligen ett av de svåraste jobben i svensk elithockey och om något så har han ju faktiskt utfört det jobbet galant än så länge.
De värvningar han gjort nu är absolut inte dåliga. Många här ville ha hit Brome, en spelare som gjorde 35 pinnar varav 15 mål, en spelare som många hade sett som en toppvärvning som hör hemma i första och andra kedjan. Nu ser det ju dock ut som Örebro förlorar på det här då klubbar i NHL gärna vill skriva ett kontrakt. En spelare som nu ser ut att hamna på andra sidan Atlanten trots nytt kontrakt i en SHL-klubb. Vi värvar Haga, en spelar från samma klubb som gjorde 32 pinnar varav 15 mål. I min bok är det en riktigt stark värvning.
Östman kan man ju jämföra med Stranberg och LJ innan de kom till oss, där har Östman presterat bra mycket bättre. Wandell hade bäst corsi i hela SHL föregående säsong och kommer ta en plats som nr 3, rätt bra ändå alltså. Den svåraste pjäsen att hitta ersättare till har ju varit Brodin och han spelade för "kompispris" pga tidigare skada och blir väldigt svårt att ta in någon som typ kostar tre gånger mer.
SHL är ingen lätt liga, räcker med att titta på tidigare lag som vunnit eller spelat final, med högre budget en oss, som sedan till och med missat slutspel året efter. Jocke gör just nu ett grymt bra jobb och jag litar i alla fall på hans omdöme även om jag själv inte är nöjd med en värvning, om något så har han ju visat att han är extremt kunnig inom ämnet och har ett öga för spelares potential.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Samma trötta surr varje säsong. Så tröttsamt.

Nej, truppen är inte katastrof. Inget lag kan ersätta det man tappar med lika bra/bättre spelare på pappret. Man får förlita sig på utveckling och att spelare växer med större förtroende. Det är ju så det funkar. Vi har gjort det varje år och alla andra SHL-klubbar får jobba likadant. Såklart finns det dom med mer pengar som kan satsa hårdare.

Om man vägrat inse att truppen är spikad är man korkad. Jocke säger ju att man kommit överens med Dick om att återuppta dialogen efter sommaren när man sett vilka spelare man tappat till NHL. Det har inte gått att lösa något med Dick hittills för att han inte velat.

Oroa er inte. Dick signar ingenstans innan hela deras sommarträning är färdig ändå... (Att Jocke inte bara skiter i honom säger väl en del om hur högt han värderar honom som spelare?)
Expert.
mb81
Inlägg: 8663
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

SirDIFalot skrev:Samma trötta surr varje säsong. Så tröttsamt.

Nej, truppen är inte katastrof. Inget lag kan ersätta det man tappar med lika bra/bättre spelare på pappret. Man får förlita sig på utveckling och att spelare växer med större förtroende. Det är ju så det funkar. Vi har gjort det varje år och alla andra SHL-klubbar får jobba likadant. Såklart finns det dom med mer pengar som kan satsa hårdare.

Om man vägrat inse att truppen är spikad är man korkad. Jocke säger ju att man kommit överens med Dick om att återuppta dialogen efter sommaren när man sett vilka spelare man tappat till NHL. Det har inte gått att lösa något med Dick hittills för att han inte velat.

Oroa er inte. Dick signar ingenstans innan hela deras sommarträning är färdig ändå... (Att Jocke inte bara skiter i honom säger väl en del om hur högt han värderar honom som spelare?)
Måndag hela veckan!

Jag är mer glad att det verkar(vågar inte räkna in) som Lilja stannar.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av sensei »

Också tröttsamt med att vi år efter år bygger Guter-lag och sen i ren panik behöver krydda med en stackars forward som skall vinna alla puckar, spela fysiskt och vara jobbig.

Truppen känns ganska osexig även 2019/20. Tänk om vi någon säsong kunde få till en lite större mängd spelare med attityd som man resonerar med som supporter. Men det är alltid favoriterna som försvinner. Nu senast Brodin, Urbom och Dick.

Sett till snacket som vart så trodde jag nog inte på Dick alls, så jag är inte så förvånad över detta utspel.

Bulken i DIF skall alltid vara Guter/Possler-typen. Mellanmjölk som någon sa.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Detblir3poäng
Inlägg: 2190
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Detblir3poäng »

sensei skrev:Också tröttsamt med att vi år efter år bygger Guter-lag och sen i ren panik behöver krydda med en stackars forward som skall vinna alla puckar, spela fysiskt och vara jobbig.

Truppen känns ganska osexig även 2019/20. Tänk om vi någon säsong kunde få till en lite större mängd spelare med attityd som man resonerar med som supporter. Men det är alltid favoriterna som försvinner. Nu senast Brodin, Urbom och Dick.

Sett till snacket som vart så trodde jag nog inte på Dick alls, så jag är inte så förvånad över detta utspel.

Bulken i DIF skall alltid vara Guter/Possler-typen. Mellanmjölk som någon sa.
Vadå, enligt jocke är ju possler en spelare som ska grisa och göra jobbet åt dom andra spelarna precis som hank, hedman och i viss mån lilja. Kan vara det vansinnigaste jag hört på länge!
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Benjamin L. Willard »

sensei skrev:Också tröttsamt med att vi år efter år bygger Guter-lag och sen i ren panik behöver krydda med en stackars forward som skall vinna alla puckar, spela fysiskt och vara jobbig.

Truppen känns ganska osexig även 2019/20. Tänk om vi någon säsong kunde få till en lite större mängd spelare med attityd som man resonerar med som supporter. Men det är alltid favoriterna som försvinner. Nu senast Brodin, Urbom och Dick.

Sett till snacket som vart så trodde jag nog inte på Dick alls, så jag är inte så förvånad över detta utspel.

Bulken i DIF skall alltid vara Guter/Possler-typen. Mellanmjölk som någon sa.
Har ju dock gått rätt bra med "mellanmjöjk" hittills.
Manijock
Inlägg: 7833
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Manijock »

sensei skrev:Också tröttsamt med att vi år efter år bygger Guter-lag och sen i ren panik behöver krydda med en stackars forward som skall vinna alla puckar, spela fysiskt och vara jobbig.

Truppen känns ganska osexig även 2019/20. Tänk om vi någon säsong kunde få till en lite större mängd spelare med attityd som man resonerar med som supporter. Men det är alltid favoriterna som försvinner. Nu senast Brodin, Urbom och Dick.

Sett till snacket som vart så trodde jag nog inte på Dick alls, så jag är inte så förvånad över detta utspel.

Bulken i DIF skall alltid vara Guter/Possler-typen. Mellanmjölk som någon sa.
Begriper man inte detta är man korkad.....
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Donkels-2.0 »

Skicka Jocke till tokstan pronto
Ceterum censeo Solna esse delendam
mb81
Inlägg: 8663
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Donkels-2.0 skrev:Skicka Jocke till tokstan pronto
Tycker du inte det där är riktigt respektlöst mot den sportchefen som har varit mest framgångsrik på nästan 20 år. Både sportsligt men även att vi har en riktigt bra ekonomi.

Varför är förtroendet så svagt för Jocke trots resultaten säger något annat?
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av sensei »

Benjamin L. Willard skrev:
sensei skrev:Också tröttsamt med att vi år efter år bygger Guter-lag och sen i ren panik behöver krydda med en stackars forward som skall vinna alla puckar, spela fysiskt och vara jobbig.

Truppen känns ganska osexig även 2019/20. Tänk om vi någon säsong kunde få till en lite större mängd spelare med attityd som man resonerar med som supporter. Men det är alltid favoriterna som försvinner. Nu senast Brodin, Urbom och Dick.

Sett till snacket som vart så trodde jag nog inte på Dick alls, så jag är inte så förvånad över detta utspel.

Bulken i DIF skall alltid vara Guter/Possler-typen. Mellanmjölk som någon sa.
Har ju dock gått rätt bra med "mellanmjöjk" hittills.
Vi får en allt mindre andel riktiga spelare för varje år. Nu försvinner alltså Dick, Urbom och Brodin som är erkänt jobbiga att möta av motståndarna. Brodin kanske jobbigaste forwarden i hela SHL att möta förra året.

Jag anser ju att vi skall vara ytterst restriktiva med forwards som inte har kompetensen och fysiken att vinna puck och vara jobbiga.

Men trenden pekar tyvärr mot att vi föredrar budgetforwards med hyfsad poängskörd som de har skaffat sig under säsongen innan genom meningslösa mål i någon redan vunnen tisdagsmatch mot Timrå typ.

Det är inte riktigt vad jag personligen går i gång på, och jag tror inte det är framgångsrikt men Jocke vet kanske vad han gör. Vi får se, men känslan är inte jättebra.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

mb81

Du missar kanske tyvärr en liten sak nämligen om dessa spelare kan "leverera på egen hand" eller om de är "beroende" av sin omgivning.

I fallet Lilja menar i alla fall jag att han var påtagligt beroende av en Josefsson i form.

Bemström är kanske lite farligt att ens nämna då det väl inte är klart om vi ens får behålla honom. Och sedan är frågan hur "dopade" hans siffror var tack vare ett PP-spel som fungerade ett litet tag tackvare en Josefsson i gudomlig form.

Haga har i alla fall jag sett för lite av för att våga bedöma, men jag skulle sätta honom i samma kategori som Strandberg. Det vill säga potentialen finns där nu är det upp till spelaren att visa om han är bra nog att leverera under mer än en säsong.
Låst