Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Benjamin L. Willard »

SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:Vi har faktiskt inte på något sätt ersatt de centrar vi förlorat om man jämför denna säsong med föregående.

Josefsson ersätter Ante....

Men vilka har ersatt de andra tre centrarna?

I övrigt menar jag nog att Jocke för en gång skull agerat rätt i just den enskilda frågan om Davidsson. Lyckas han är han försvunnen om ytterligare en säsong och skulle han inte lyckas skulle vi stå där med en alldeles för svag center till en andra lina till kommande säsong.

Återigen är ju dock centerproblemet baserat på att man inte "planerade rätt" när det kom till Ante. Med lite smartness borde det gått att sälja in till någon av LJ eller Ljungh att "du kommer få mycket speltid" med tanke på Antes skadehistorik.

Avslutningsvis kommer jag nog ALDRIG att köpa att en centersida med Josefsson, Wandell, Strandberg och Östman(?) är tillräckligt bra. Den uppställningen skulle lägga en på tok för stor press på Strandberg att lyckas. Och nej av vad jag sett är jag ingen större beundrare av Wandell....
Hur då i och med att Ante var helt friskförklarad sedan typ mars månad? Ljungh signade dessutom för HV kring nyår för att vi hade då en helt frisk Ante under kontrakt, Davidsson och Vejdemo signade över nästa år och planerade att ta in Josefson.
Josefson var ingen ersättare till Ante, Ante var friskförklarad när Josefson värvades. Josefson skulle ta över ansvaret i 2a kedjan och då fanns det längre inte någon plats för Linus då han vill både ha en större roll och mer betalt. Avslutningsvis så rankade i princip varenda expert vår centersida som den starkaste inför denna säsong trots tunga tapp som Ljung och Johansson. Så att Jocke skulle ha gjort ett dåligt jobb på centersidan stämmer verkligen inte. Visst, tråkigt att förlora Davidsson men helt ärligt, hur många här hade varit taggade på att ha honom som nr 2 bakom Josefson? Sen säger vissa att vi ska satsa på våra egna produkter och det var ju exakt det vi gjorde med Vejdemo, och vi vet ju alla vad som hände där..
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:Vi har faktiskt inte på något sätt ersatt de centrar vi förlorat om man jämför denna säsong med föregående.

Josefsson ersätter Ante....

Men vilka har ersatt de andra tre centrarna?

I övrigt menar jag nog att Jocke för en gång skull agerat rätt i just den enskilda frågan om Davidsson. Lyckas han är han försvunnen om ytterligare en säsong och skulle han inte lyckas skulle vi stå där med en alldeles för svag center till en andra lina till kommande säsong.

Återigen är ju dock centerproblemet baserat på att man inte "planerade rätt" när det kom till Ante. Med lite smartness borde det gått att sälja in till någon av LJ eller Ljungh att "du kommer få mycket speltid" med tanke på Antes skadehistorik.


Avslutningsvis kommer jag nog ALDRIG att köpa att en centersida med Josefsson, Wandell, Strandberg och Östman(?) är tillräckligt bra. Den uppställningen skulle lägga en på tok för stor press på Strandberg att lyckas. Och nej av vad jag sett är jag ingen större beundrare av Wandell....
Hur då i och med att Ante var helt friskförklarad sedan typ mars månad? Ljungh signade dessutom för HV kring nyår för att vi hade då en helt frisk Ante under kontrakt, Davidsson och Vejdemo signade över nästa år och planerade att ta in Josefson.
Du kan inte räkna med en spelare som har den historiken som Ante har när det kommer till hjärnskakningar. Han skall enbart ses som bonus.

Hoppas dock att föreningen lärt sig denna läxa och inte lockar in fler spelare med liknande historik som t ex Cehlin.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

Benjamin L. Willard skrev:
SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:Vi har faktiskt inte på något sätt ersatt de centrar vi förlorat om man jämför denna säsong med föregående.

Josefsson ersätter Ante....

Men vilka har ersatt de andra tre centrarna?

I övrigt menar jag nog att Jocke för en gång skull agerat rätt i just den enskilda frågan om Davidsson. Lyckas han är han försvunnen om ytterligare en säsong och skulle han inte lyckas skulle vi stå där med en alldeles för svag center till en andra lina till kommande säsong.

Återigen är ju dock centerproblemet baserat på att man inte "planerade rätt" när det kom till Ante. Med lite smartness borde det gått att sälja in till någon av LJ eller Ljungh att "du kommer få mycket speltid" med tanke på Antes skadehistorik.


Avslutningsvis kommer jag nog ALDRIG att köpa att en centersida med Josefsson, Wandell, Strandberg och Östman(?) är tillräckligt bra. Den uppställningen skulle lägga en på tok för stor press på Strandberg att lyckas. Och nej av vad jag sett är jag ingen större beundrare av Wandell....
Hur då i och med att Ante var helt friskförklarad sedan typ mars månad? Ljungh signade dessutom för HV kring nyår för att vi hade då en helt frisk Ante under kontrakt, Davidsson och Vejdemo signade över nästa år och planerade att ta in Josefson.
Josefson var ingen ersättare till Ante, Ante var friskförklarad när Josefson värvades. Josefson skulle ta över ansvaret i 2a kedjan och då fanns det längre inte någon plats för Linus då han vill både ha en större roll och mer betalt. Avslutningsvis så rankade i princip varenda expert vår centersida som den starkaste inför denna säsong trots tunga tapp som Ljung och Johansson. Så att Jocke skulle ha gjort ett dåligt jobb på centersidan stämmer verkligen inte. Visst, tråkigt att förlora Davidsson men helt ärligt, hur många här hade varit taggade på att ha honom som nr 2 bakom Josefson? Sen säger vissa att vi ska satsa på våra egna produkter och det var ju exakt det vi gjorde med Vejdemo, och vi vet ju alla vad som hände där..
Oavsett vem Josefsson var tänkt att ersätta så går det inte att komma ifrån att vi valde att inte ersätta minst en av våra pålitliga centrar med något likvärdigt. I övrigt baserades ju hela betyget av vår centersida på att Ante skulle kunna spela. Hur man vågade dra den "säkra slutsatsen" med tanke på spelarens skadehistorik är för min del obegripligt.
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

SirDIFalot skrev:Men alltså, för att vi ska kunna ta tillbaka en spelare på lån så måste vi ha lämnat den platsen öppen eller åtminstone det utrymmet i budgeten. Dvs inte ersätta en spelare vi tappar?
Ganska oklart vad "den platsen" betyder. Ingen trupp består av exakt 6 backar, 4 centrar och 8 forwards. Det är alltid någon som blir skadad eller inte platsar. Hade varit en sak om vi diskuterade typ Josefson eller Hultström som lyfter stor lön, men killar i 20-års åldern som blir utlånade från NHL en säsong tjänar inte en topplön i SHL. Precis som vi har råd att ta in Fjällby, Garrison, Wirtanen mfl under säsong skulle vi ha råd att ta in Marcus.
Det du säger är ju att Jocke måste börja göra.. exakt det han gör. Bygga långsiktigt (signa Wandell på fler än ett år) istället för att vänta på att eventuellt få tillbaka Marcus Davidsson nästa år.
Jag anser det inte långsiktigt att hellre värva legoknektar och chansningar från allsvenskan som antingen misslyckas eller drar så fort de får chansen. Arnesson, Holm, Bernhardt, Söderström, Davidsson mfl är spelare som är/kanske blir toppspelare i SHL om några år och kunde varit stomspelare för oss under lång tid. Precis som vi strävar efter att Josefson, Brodin, Ante mfl ska vara nu. Men tror du det hade varit självklart för Josefson att skriva på 4 år för DIF i SHL om det inte vore för att vi satsade på honom när han var ung och lovande? Två år med Wandell är inte långsiktigt. Långsiktigt är att bygga en vinnande kultur där vi fostrar spelare som brinner för DIF och vill spela här under lång tid. Där tycker jag Skellefteå är en bra förebild om man ser till de senaste 7-8 åren. En stabil stomme med Lindström, Möller, Ericsson mfl, sen har man fyllt på med egna talanger underifrån i ett jämt flöde för att täcka de som dragit till NHL och kryddat med spelare utifrån. I dagens DIF jobbar man motsatt och tar hellre in nya spelare utan anknytning till klubben och låter dem gå till en konkurrent efter ett par år. Ingen kontinuitet, ingen röd tråd, ingen långsiktighet. Bara nybygge efter nybygge efter nybygge.
Vidhåller för övrigt att folk hade gnällt som fan på att gå in i nästa säsong med samma centersida, vissa lever ju under föreställningen att vi inte ersatt Engqvist för helvete.
Som tidigare nämnts så var Engqvist tilltänkt förstacenter och Josefson ersatte både Ljungh och Linus bakom honom. Engqvists ersattare var Wirtanen som nu ser ut att bli Östman.
Avgå Jocke.
mb81
Inlägg: 8664
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Där tycker jag Skellefteå är en bra förebild om man ser till de senaste 7-8 åren. En stabil stomme med Lindström, Möller, Ericsson mfl, sen har man fyllt på med egna talanger underifrån i ett jämt flöde för att täcka de som dragit till NHL och kryddat med spelare utifrån. I dagens DIF jobbar man motsatt och tar hellre in nya spelare utan anknytning till klubben och låter dem gå till en konkurrent efter ett par år. Ingen kontinuitet, ingen röd tråd, ingen långsiktighet. Bara nybygge efter nybygge efter nybygge.
Fast Skellefteå drabbas också av att tappa spelare och att spelare väljer andra klubbar fast det är egna spelare. Minst lika stor utsträckning som oss(förmodligen större). De har Joacim Eriksson, Burström, Arvid Lundberg, Martin Lundberg, Petter Emanuelsson, Tim Söderlund(dock tillbaka) bara senaste åren som inte valt Skellefteå. Säkert flera då jag inte orkat googla.

Vi har 14 som spelat juniorhockey hos oss. De har 13.

Jag tror knappast dessa siffror kommer ändras då Jocke jobbar med att större delen av truppen ska ha stockholmsanknytning.

Tyvärr funkar SHL så att det är hög omsättning på spelare men tycker Jocke ändå har en röd tråd med värvningar och tanke med lagbygge. Nu har han förlängt med nästan hela backuppsättningen. Alla rätt unga men ändå med en hel del rutin från JVM, landslagsspel och utlandsspel. Långa kontrakt på Tom, Norell och Jeppe. Sen om de spelar hos oss eller inte under hela kontraktstiden kan vi inte styra över själva.
Även långa kontrakt på Ante(dock skadad som alla vet men det har inte med saken här att göra), Josefson, Hank och Bergfors som kan utgöra en stomme under längre tid. Tycker det är mycket mer röd tråd nu än under tidigare sportchefer under 2000-talet.

Givetvis ska man vara kritisk och inte svälja allt som en sportchef gör. Men sen Jocke tog över har vi gjort plusresultat varje år ekonomiskt samtidigt som vi etablerat(två säsonger jag ser gärna någon till säsong topp-4 och med semi för att dra slutsatser) oss som topplag och det med ett lag med majoriteten Stockholmare.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

Bra med långa kontrakt på backar ja, men knappast de backarna jag skulle vilja sitta med längre kontrakt på. Eller en av dem i Tom är kalas, men sedan hade det ju varit avgjort mycket bättre om de längre kontrakten låg på spelare som Urbom och Hultström.
RomOchCola
Inlägg: 96
Blev medlem: 2019-01-05

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av RomOchCola »

nu när timrå brakat ur vad är åsikten om Berglund Jr?
Manijock
Inlägg: 7836
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Manijock »

RomOchCola skrev:nu när timrå brakat ur vad är åsikten om Berglund Jr?
Timrå är kvar. Sjunde avgörande mot Oskarshamn imorgon.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7177
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

RomOchCola skrev:nu när timrå brakat ur vad är åsikten om Berglund Jr?
En riktig krigare. Kraftigt begränsad i det mesta annat.
Har inget i en SHL klubb med ambitioner att göra.

Men som sagt, än är inte Timrå ute.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
RomOchCola skrev:nu när timrå brakat ur vad är åsikten om Berglund Jr?
En riktig krigare. Kraftigt begränsad i det mesta annat.
Har inget i en SHL klubb med ambitioner att göra.

Men som sagt, än är inte Timrå ute.
Berglund är en ny potentiell Ahlén. Men det finns en rad sidor att utveckla innan dess. Typ 10kg mer muskelmassa och 3-4 år erfarenhet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7177
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
RomOchCola skrev:nu när timrå brakat ur vad är åsikten om Berglund Jr?
En riktig krigare. Kraftigt begränsad i det mesta annat.
Har inget i en SHL klubb med ambitioner att göra.

Men som sagt, än är inte Timrå ute.
Berglund är en ny potentiell Ahlén. Men det finns en rad sidor att utveckla innan dess. Typ 10kg mer muskelmassa och 3-4 år erfarenhet.
Titta på avgörande målet som Oskarshamn gör i match 6. Berglund gör inget Ahlén intryck där. :wink:

Men han har Ahlens vilja, det håller jag med om.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Praetori skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:
RomOchCola skrev:nu när timrå brakat ur vad är åsikten om Berglund Jr?
En riktig krigare. Kraftigt begränsad i det mesta annat.
Har inget i en SHL klubb med ambitioner att göra.

Men som sagt, än är inte Timrå ute.
Berglund är en ny potentiell Ahlén. Men det finns en rad sidor att utveckla innan dess. Typ 10kg mer muskelmassa och 3-4 år erfarenhet.
Titta på avgörande målet som Oskarshamn gör i match 6. Berglund gör inget Ahlén intryck där. :wink:

Men han har Ahlens vilja, det håller jag med om.
Som sagt. Ge det 3-4 år.
Äpplet faller sällan långt från trädet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av SirDIFalot »

Han är ingen SHL-spelare i någon del av spelet och borde inte hamna på någon wish list tack vare sitt efternamn.

Next
Expert.
Donkels-2.0
Inlägg: 1782
Blev medlem: 2017-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungliga huvudsaken

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av Donkels-2.0 »

Berglund, nu får det fan i mig va slut på nepotism
Ceterum censeo Solna esse delendam
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Silly-Season 2019/20 uppdateras i första inlägg

Inlägg av ciirree »

Vet att många vill ha hit Ragnarsson.
Spelar i Rögle nästa säsong enligt Madhawk.

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... ignar-shl/
Låst