Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: Känns riktigt spännande inför avgörandet. Samtidigt oroande, kan ta slut redan första omgången om det vill sig illa.
Förutom Malmö ser jag inget lag som slår det här gänget i bäst av 7 förutsatt att vi inte får skador och skit.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7186
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev: Känns riktigt spännande inför avgörandet. Samtidigt oroande, kan ta slut redan första omgången om det vill sig illa.
Förutom Malmö ser jag inget lag som slår det här gänget i bäst av 7 förutsatt att vi inte får skador och skit.
Mm, tror också vår styrka är just över 7 matcher. Vi är tunga att möta.
Orolig för främst 2 lag. Hv och Saik. Mest Hv.

Men i år har vi fan chansen, på riktigt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11878
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

BOMBOM BOUCHARD skrev: Mm, tror också vår styrka är just över 7 matcher. Vi är tunga att möta.
Orolig för främst 2 lag. Hv och Saik. Mest Hv.

Men i år har vi fan chansen, på riktigt.
Håller med.
Just med tanke på jämnheten denna säsong så känns även luleå och Fbk väldigt knepiga (svårare än malmö i min bok).

Men det lär väl bli först i en semifinal, det ska ju vara en utmaning :wink:
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Manijock
Inlägg: 7850
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av Manijock »

Hv och Frölunda är fortfarande mina favoriter. Det som talar emot Frölunda är deras målvaktsspel. Ingen som riktigt kliver fram. Där hade ju även Hv ett frågetecken som rätades ut efterhand. Tror det kommer ske i Frölunda också. Luleå är otäcka precis som Växjö!

Där har vi de fyra favoriterna. Färjestad, Saik, Linköping, Malmö och Djurgården saknar en del för att kvala in där.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7186
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Lee Harvey Oswald skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev: Mm, tror också vår styrka är just över 7 matcher. Vi är tunga att möta.
Orolig för främst 2 lag. Hv och Saik. Mest Hv.

Men i år har vi fan chansen, på riktigt.
Håller med.
Just med tanke på jämnheten denna säsong så känns även luleå och Fbk väldigt knepiga (svårare än malmö i min bok).

Men det lär väl bli först i en semifinal, det ska ju vara en utmaning :wink:
Lustigt att du nämner Fbk och Luleå. Igår när jag och en vän satt och pratade guldaspiranter kom vi fram till:
- DIF
- FBK
- Luleå
- HV
(utan inbördes ordning)
Han övertygade mig om att Saik inte är en riktigt trolig guldvinnare, vi var däremot överens om att de istället kan sätta käppar i hjulen för just oss.

Vet ju inte än med Växjö och deras sena spetsvärvningar, men med det lag de har i skrivande stund hör de inte till mina toppfavoriter.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av Praetori »

Jag håller Djurgården och därefter HV som största guldkandidaten (i skrivande stund med 15 omgångar kvar skall sägas). HV har fått igång "maskinen" på samma sätt som de var 2004-2008. Växjö och Luleå känns inte i nivå och spelet på isen är av vilt blandad kvalitet och jag tror inte att det kommer se annorlunda ut i ett slutspel när andra lag steppar upp.
Skellefteå och Färjestad kommer säkert höja sig men de är så otroligt sårbara i lagspelet. Många individer och kedjor men det hakar inte ihop riktigt alla gånger.

Malmö och Rögle har jag inte räknat bort. Bäst för Svensk hockey skulle ju vara om de möttes i en åttondel eller kvart som går till 7 matcher. Deras derbyn har varit hetast i SHL så här långt. Däremot tror jag inte något av dem har i en final att göra. Men de kan säkert skjuta bort någon av de andra guldkandidaterna i en kvart eller semi.

Svårt som satan i år att tippa. Det laget som toppar formkurvan till slutspelet (och det är många som kan vara med) kommer ta hem det hela.

Vi har ju varit favorittippade till och från under säsongen och just kontinuiteten i hur grabbarna maler på tror jag gör oss svårslagna mot samma motstånd över 7 matcher (trots Adams bra form är jag dock orolig för våra målvakter i ett slutspel). Så länge vi får hålla oss skadefria är det få lag som jag är bekymrad över i ett slutspel. Disciplinen, defensiven och underdog-stämpeln hos Malmö gör dem dock obehagliga (samt TVÅ målvakter som verkligen kan stå på huvudet).

Outsiders som Frölunda och Linköping tror jag får det svårt i år. Mycket rutin i Frölunda dock så man skall nog inte räkna bort dem. Linköping har en del spets som säkert kan höja sig i ett slutspel men att förlora i slutspel sitter verkligen i väggarna hos LHC.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock
Inlägg: 7850
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av Manijock »

Håller oerhört låg slutspelsförväntan fram till att Adam motbevisar mig beträffande hans förmåga att sänka sig när det gäller som mest. Han måste kliva fram den här gången. Vårt försvarsspel kommer inte bli så mycket bättre än det är nu. Där kommer vi inte kunna utmana de bästa lagen. Offensivt är vi det bästa laget i ligan. Vi behöver en slutspelsmålvakt, och det rejält, för att balansera upp vårat svajiga spel i egen zon.
daaviid
Inlägg: 4232
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av daaviid »

daaviid skrev:1. Djurgården
2. HV71
-------------------
3. Färjestad
4. Växjö
5. Skellefteå
6. Frölunda
-------------------
7. Linköping
8. Luleå
9. Brynäs
10. Malmö
-------------------
11. Timrå
12. Rögle
-------------------
13. Örebro
14. Mora

Mot serieseger och SM-Guld. Får truppen vara hel så kan detta vara året. 8)
Ja, nu börjar tabellen att sätta sig. Lite fel ute på Lulä, Gröthals och Timrå, men i övrigt så kan det nog bli hyffsat likt tipset. Långt kvar innan det är färdigt och troligtvis många justeringar på lagen åt alla möjliga håll.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av Praetori »

daaviid skrev:
daaviid skrev:1. Djurgården
2. HV71
-------------------
3. Färjestad
4. Växjö
5. Skellefteå
6. Frölunda
-------------------
7. Linköping
8. Luleå
9. Brynäs
10. Malmö
-------------------
11. Timrå
12. Rögle
-------------------
13. Örebro
14. Mora

Mot serieseger och SM-Guld. Får truppen vara hel så kan detta vara året. 8)
Ja, nu börjar tabellen att sätta sig. Lite fel ute på Lulä, Gröthals och Timrå, men i övrigt så kan det nog bli hyffsat likt tipset. Långt kvar innan det är färdigt och troligtvis många justeringar på lagen åt alla möjliga håll.
Skryt lagom. 8)
Nä det var ruggigt tippat men det är många omgångar kvar och otroligt jämnt.
Jag höll också Timrå högre och efter insatsen ikväll är jag lite förvånad över att de inte lyckats riva med sig fler poäng.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av pulverapa »

Då har vi facit.

# Lag
1 Färjestad BK
2 Luleå HF
3 Frölunda HC
4 Djurgårdens IF
5 Skellefteå AIK
6 Malmö Redhawks
-----------------------------
7 Växjö Lakers
8 HV 71
9 Rögle BK
10 Örebro HK
-----------------------------
11 Brynäs IF
12 Linköping HC
-----------------------------
13 Mora IK
14 Timrå IK

Jag tippade oss som seriesegrare och SM-guld. Ett tips kvar.

De flesta verkar ha tippat oss 4-5 någonstans, det var bra tippat. Några hade oss lite längre ner i tabellen och lyckades med omvänd karma få upp oss på en fjärdeplats. 8)
Manijock
Inlägg: 7850
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av Manijock »

En del klara skrällar, som jag tror alla kan ena sig om. Linköping? Vad hände där? Plockade hem Little och skulle bygga vidare på sina unga spännande backar. Började strålande, men föll ihop som ett korthus.

HV71? Kanske SHLs mest spännande lag som var beroende av att en målvakt skulle kliva fram ala Söderström. Men icke! Sandström känns väldigt fiasko, och Gunnarsson har blandat och gett, precis som hela HV. Ena dagen luktar det guld, för att nästa dag slå tvärstopp. Får Lundh ordning på jämnheten så är HV en guldfavorit alltjämt.

Luleå? Hur långt kommer man med ett bra försvar och en bra målvakt? Vansinnigt långt tydligen, och ironiskt nog är det målfabrikationen som kostar dem seriesegern. Fullt rättvist att Färjestad grejade den, som tvärtom mot Luleå spelar oerhört attraktivt. Men Luleås försvar får det verkligen att vattnas i munnen. Snacka struktur!

Växjö? Alltså knappt en skräll. Startade säsongen med en halvskaplig trupp. Fixade till den lite eftersom med ekonomiska muskler. Faller lite på målsnöret men blir hyperfarliga framöver.

I övrigt levererar de flesta efter relativ förväntan. Färjestad, Frölunda, Skellefteå, Malmö, Rögle, Brynäs och bottendubbeln känns rätt vettiga. DIF hamnar betydligt högre än spelmässigt förtjänat, men tar det alla dagar. Även om jag föredragit en betydligt högre nivå även på den fronten naturligtvis. Känns som vi kommer vara underdog mot samtliga, vilket ändå någonstans känns skönt. Örebros värvning av Enroth räddar upp torsken av Palushaj. Överprestrerar på slutet och grejar åttondel. Där blir det dock självklart direkt sorti mot klasser bättre Växjö.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av Praetori »

HV och LHC måste ju ha och haft strul. Inga groteska skadesejourer och ändå hackar det trots spännande spelarmaterial.

Luleå är grymt överraskande. Särskilt eftersom de inte har så mycket att svara med om de hamnar i underläge med ett par mål. Den generella defensiven och sättet de vände på mot Växjö gör ju dock att man inte kan räkna ut dem från guldstriden.

Färjestad är tyvärr snuskigt bra. Delar i deras spel är till och med vassare än vårat var i höstas men inte på samma bredd. Annars klara guldkandidater.

Rögle var lite för naiva inledningsvis men har styrt upp det på senare. Tror inte alls man skall räkna ut dem.
Malmö får ändå ses som årets överraskning. Budget-trupp som dock spelar för varandra och kompletteras av två stabila målvakter. Tror Frölunda får passa sig.

Håller oss fortfarande som guldkandidater. Som Dicken sa så finns det mer att hämta en trappa upp i detta lag.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock
Inlägg: 7850
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av Manijock »

Luleå hamnar ju inte i dessa underlägen för att man är så satans trimmade. Alla vet vad de ska göra i defensiven. De behöver inte göra mer än tre mål i varje match för att vinna. En grym grund att stå på.
Användarvisningsbild
Philly Flu
Inlägg: 194
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Enskede

Re: Tabelltips och SM-Guld vinnare 2018/19

Inlägg av Philly Flu »

Philly Flu skrev:1. Färjestad
2. Växjö
3. Djurgården
4. Västra Frölunda
5. Skellefteå
6. HV71
----------------
7. Rögle
8. Luleå
9. Brynäs
10. Linköping
----------------
11. Malmö
12. Örebro
----------------
13. Mora
14. Timrå
----------------
999. ajk
Rätt nöjd med mitt tips.
Fyra spot on, ettan och kvallagen samt Fjällgnaget. Resten på två platser när, förutom Malmö, Växjö och Luleå.
Skriv svar