SHL 18/19 : HV71 - Djurgårdens IF 2/3-2019

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Manijock
Inlägg: 7845
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL 18/19 : HV71 - Djurgårdens IF 2/3-2019

Inlägg av Manijock »

Lee Harvey Oswald skrev:
Manijock skrev: Tror Luleå tar serien. Men i ett slutspel så tror jag både FBK och Frölunda kommer vara vassare. Finns en helt annan vinnarkultur i dessa lag. För att inte tala om Växjö som kan bli en "oväntad" guldkandidat.
Jo då, så klart ett troligt scenario (såg nu att FULeå bla har dubbelmöte med lhc och en mot hv kvar, ser ju ut som 9 givna poäng)

Tänker bara att någon gång kommer marginalerna gå emot luleå, tycker dom haft klar mer flyt än Fbk
Seriens bästa back i Gustafsson, OCH seriens bästa målvakt på det, gör ju att man inte helt kan räkna bort dem i ett slutspel heller. Men som du säger, maken till flyt emellanåt. Deras offensiv ska ju inte kunna räcka till guld. Kan inte sluta att imponeras av deras diciplinerade och välorganiserade förvarsspel dock. Vattnas i munnen för en annan som är svag för diciplin. Där är ju Djurgården raka motsatsen där alla är solister.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 18/19 : HV71 - Djurgårdens IF 2/3-2019

Inlägg av Salas »

Manijock skrev:Seriens bästa back i Gustafsson, OCH seriens bästa målvakt på det, gör ju att man inte helt kan räkna bort dem i ett slutspel heller.
Lassinantti är långt ifrån SHLs bästa målvakt. Hans otroligt fina siffror i statistiken är Bulan Berglunds förtjänst till 100%. Du skulle kunna slänga in vilken SHL-målvakt som helst i Luleå utan att de skulle rasa ihop.

Fasth, Reideborn, Alsenfelt och Enroth är avsevärt mycket bättre än Lassinantti.
Manijock
Inlägg: 7845
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL 18/19 : HV71 - Djurgårdens IF 2/3-2019

Inlägg av Manijock »

Håller inte med. Verkligen inte ett dugg. Känns inte som du följt honom särskilt väl sista åren. Fasth, Alsenfeldt och Enroth är alla stabila grymma målvakter. Adam är snäppet bakom i min bok. Men Joel är etta. En sjuk förmåga att få allt att se lätt ut, trots hans ringa size. Helt sjukt att ingen större klubb plockar upp honom år efter år. Hade han spelat i DIF hade han varit i NHL nu.

Lassinantti
Enroth
Fasth
Alsenfeldt
Reideborn

Där har vi topp 5. Sen varierar ju listan beroende på form. Men där är ju helt klart största skräcken att möta.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 18/19 : HV71 - Djurgårdens IF 2/3-2019

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev:Håller inte med. Verkligen inte ett dugg. Känns inte som du följt honom särskilt väl sista åren. Fasth, Alsenfeldt och Enroth är alla stabila grymma målvakter. Adam är snäppet bakom i min bok. Men Joel är etta. En sjuk förmåga att få allt att se lätt ut, trots hans ringa size. Helt sjukt att ingen större klubb plockar upp honom år efter år. Hade han spelat i DIF hade han varit i NHL nu.

Lassinantti
Enroth
Fasth
Alsenfeldt
Reideborn

Där har vi topp 5. Sen varierar ju listan beroende på form. Men där är ju helt klart största skräcken att möta.
Nää. Ge Adam ett år eller två till så får du se en "modern" målvakt från DIF i KHL eller NHL.
Tyvärr är målvaktsspel idag betydligt mer tålamod och grundläggande detaljer än skills och reflexer.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 18/19 : HV71 - Djurgårdens IF 2/3-2019

Inlägg av Salas »

Manijock skrev:Håller inte med. Verkligen inte ett dugg. Känns inte som du följt honom särskilt väl sista åren. Fasth, Alsenfeldt och Enroth är alla stabila grymma målvakter. Adam är snäppet bakom i min bok. Men Joel är etta. En sjuk förmåga att få allt att se lätt ut, trots hans ringa size. Helt sjukt att ingen större klubb plockar upp honom år efter år. Hade han spelat i DIF hade han varit i NHL nu.

Lassinantti
Enroth
Fasth
Alsenfeldt
Reideborn

Där har vi topp 5. Sen varierar ju listan beroende på form. Men där är ju helt klart största skräcken att möta.
Ja, vi håller inte med varandra här, ganska tydligt det. Jag menar inte att Lassinantti är en dåligt SHL-målvakt, tog väl kanske i lite väl i mina ord. Toppskiktet bland seriens målvakter är relativt jämnt, och det finns väl egentligen ingen som på ett extraordinärt sätt sticker ut så som fallet varit tidigare (exempelvis när Fasth på egen hand tog aik till semifinal).

Min invändning handlar mestadels om den nationella hypen som år efter år uppstår i SHL, där seriesegrarens/svenska mästarnas målvakt hyllas till astronomiska höjder. Det är samma visa varje år, där skickliga målvakter i sämre lag inte får något erkännande samtidigt som hyllningskören aldrig tystnar för de målvakter som har seriens enklaste uppgift med en kinesisk mur framför den egna kassen. Givetvis har Lassinantti gjort det bra, men hans prestationer och självförtroende är ett resultat av den hockey Luleå spelar. Hade han spelat i Timrå hade ingen ens varit i närheten av att hävda att han är SHLs bästa målvakt.

Jag minns det så väl när Joacim Eriksson enligt expertkåren var SHLs bästa målvakt säsongen 12-13. Skellefteå hade kunnat ställa en kon i målet och ändå vunnit SM-guld. Bra lag skapar bra målvakter. De målvakter som förtjänar att hyllas är de som står på huvudet match efter match och på egen hand vinner flertalet viktiga matcher åt sina lag. Lassinantti gör det delvis, men han sticker knappast ut bland SHLs målvakter. Det som sticker ut är Luleås extrema disciplin från första till sista sekund i varje match, precis som att Färjestads briljanta offensiv för tillfället sticker ut.
Skriv svar