Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
daaviid
Inlägg: 4229
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av daaviid »

Kall-El skrev:
mb81 skrev:
Kall-El skrev:Finns inte en sportsmössa att Alsing ersätter Falk.
Är det nu Falk ska hypas upp till oersättlig helt plötsligt. Han var sjundeback med på tok för mycket speltid. Bernhardt och Lill-Tjomme kan också ersätta. Tom kommer förhoppningsvis vara tillbaka och spela lite mera regelbundet.
Om du tror att Alsing skall kunna ersätta Falk eller Lagessons defensiva kvalitéer tror jag du är väldigt fel ute.

Vi skulle snarast behöva få in två defensivt pålitliga backar med tanke på att vi "tappat" Urbom också. OM vi förlänger med Urbom behövs det fortfarande en defensiv back till.
Falks defensiva kvalitéer? Jag fick mig en rejäl tankeställare då du skrev den meningen och var tvungen att kolla eliteprospects. Mycket riktigt, Falk hade faktiskt +6 i +/- under serielunken, sedan så tittade jag på slutspelet och han hade -5 vilket är mer i paritet vad man har haft en känsla utav under året.
altsich
Inlägg: 79
Blev medlem: 2010-10-05
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av altsich »

daaviid skrev:
Kall-El skrev:
mb81 skrev:
Kall-El skrev:Finns inte en sportsmössa att Alsing ersätter Falk.
Är det nu Falk ska hypas upp till oersättlig helt plötsligt. Han var sjundeback med på tok för mycket speltid. Bernhardt och Lill-Tjomme kan också ersätta. Tom kommer förhoppningsvis vara tillbaka och spela lite mera regelbundet.
Om du tror att Alsing skall kunna ersätta Falk eller Lagessons defensiva kvalitéer tror jag du är väldigt fel ute.

Vi skulle snarast behöva få in två defensivt pålitliga backar med tanke på att vi "tappat" Urbom också. OM vi förlänger med Urbom behövs det fortfarande en defensiv back till.
Falks defensiva kvalitéer? Jag fick mig en rejäl tankeställare då du skrev den meningen och var tvungen att kolla eliteprospects. Mycket riktigt, Falk hade faktiskt +6 i +/- under serielunken, sedan så tittade jag på slutspelet och han hade -5 vilket är mer i paritet vad man har haft en känsla utav under året.
Japp står det även hur många minuter han loggat i BP?
+/- säger inte allt, tyck vad man vill men var lite mer rättvis!

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
altsich
Inlägg: 79
Blev medlem: 2010-10-05
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av altsich »

Bengan08 skrev:
mb81 skrev:
Bengan08 skrev:En liten fråga som ingen har ställt ännu, någon här inne sitter garanterat på svaret. I och med det nya avtalet med SHL är DIF garanterade minst 40 milj men antagligen även ytterligare 5 milj då vi kommer att uppleva ligans "krav" på respektive klubb.
Utöver detta har vi gjort oss av med en del ganska tunga löneposter:
C Ridderwall
J Eriksson ( nämnde Jocke själv)
Bourque
Peppe Lundh
Ljungh ( minst 90k i månaden)

Fattar givetvis att JJ lär kosta mycket , men förutom honom kan det endast vara Lilja som har en hyfsad Lön. Vägrar tro att vi betalar Jensen, Alsing, Ågren eller Bemström några jättelöner lex L Johansson.

Min fråga blir därför, va fan hände med resten? Vi borde ju ha råd med tre relativt dyra spelare om






inte spelare som Hank helt plötsligt förhandlat om och nu tjänar 150/mån :lol: :lol: :lol:
Några har förhandlat upp sina löner en del men lär vara förhållandevis billiga. Bernhardt, Vejdemo,Bröderna Davidsson, Reideborn(nog rätt dyr med rätta)och Högström(väldigt dyr). Sen har Hultström tillkommit som har en hög lön jämfört med det vi startade förra säsongen med. Gick nog lite över budget förra säsongen med värvningen av honom.
Sen går nog en hel del pengar in på kontot då det blir högre krav för varje år som går i eget kapital. Men det ska givetvis finnas pengar för några spetsspelare till vilket lär komma.[/

Men det va ju därför vi tog in extern kapital iform av aktierna?
Både AJF och vejdemo kommer nu kosta oss 70 000$ året år om dom lånas ut.
Så där mer eller mindre dubblas lönerna

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

daaviid skrev: Falks defensiva kvalitéer? Jag fick mig en rejäl tankeställare då du skrev den meningen och var tvungen att kolla eliteprospects. Mycket riktigt, Falk hade faktiskt +6 i +/- under serielunken, sedan så tittade jag på slutspelet och han hade -5 vilket är mer i paritet vad man har haft en känsla utav under året.
Falk har sina begränsningar, men han har absolut styrkor i det defensiva spelet. Jag är helt ok med att man släpper Falk som kan behöva ett miljöombyte i ett par år, men ska man ersätta honom med en obeprövad ung offensiv back från allsvenskan så tror jag man är helt ute och cyklar. Den typen av spelare är oftast de som behöver längst tid att mogna och jag tror knappast han kan gå in och göra skitjobbet Falk har gjort.
Avgå Jocke.
daaviid
Inlägg: 4229
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av daaviid »

altsich skrev:
daaviid skrev:
Kall-El skrev:
mb81 skrev:
Kall-El skrev:Finns inte en sportsmössa att Alsing ersätter Falk.
Är det nu Falk ska hypas upp till oersättlig helt plötsligt. Han var sjundeback med på tok för mycket speltid. Bernhardt och Lill-Tjomme kan också ersätta. Tom kommer förhoppningsvis vara tillbaka och spela lite mera regelbundet.
Om du tror att Alsing skall kunna ersätta Falk eller Lagessons defensiva kvalitéer tror jag du är väldigt fel ute.

Vi skulle snarast behöva få in två defensivt pålitliga backar med tanke på att vi "tappat" Urbom också. OM vi förlänger med Urbom behövs det fortfarande en defensiv back till.
Falks defensiva kvalitéer? Jag fick mig en rejäl tankeställare då du skrev den meningen och var tvungen att kolla eliteprospects. Mycket riktigt, Falk hade faktiskt +6 i +/- under serielunken, sedan så tittade jag på slutspelet och han hade -5 vilket är mer i paritet vad man har haft en känsla utav under året.
Japp står det även hur många minuter han loggat i BP?
+/- säger inte allt, tyck vad man vill men var lite mer rättvis!

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Rättvis? Destruktiv hockey som går ut på att slå pucken så långt bort som möjligt kan många spela. Jag syftar på alla gånger då det uppkommit något skitmål som har varit så fruktansvärt onödigt att släppa in. Då har Falk oftast varit på isen. Det går inte att snacka bort. Lägger sig ner och simmar på isen i helt fel lägen. Nej du, jag står fast vid att -5 är mer rätt än +6 när det kommer till hans kvalitéer.

Sedan finns det naturligtvis matcher då han har gjort ett jäkla bra jobb, men det hjälper ju föga när det handlar om helhetsintrycket.

Jag säger inte att Falk är urkass, men han är inte mer än knappt medel heller.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Puckey »

altsich skrev:
Bengan08 skrev:
mb81 skrev:
Bengan08 skrev:En liten fråga som ingen har ställt ännu, någon här inne sitter garanterat på svaret. I och med det nya avtalet med SHL är DIF garanterade minst 40 milj men antagligen även ytterligare 5 milj då vi kommer att uppleva ligans "krav" på respektive klubb.
Utöver detta har vi gjort oss av med en del ganska tunga löneposter:
C Ridderwall
J Eriksson ( nämnde Jocke själv)
Bourque
Peppe Lundh
Ljungh ( minst 90k i månaden)

Fattar givetvis att JJ lär kosta mycket , men förutom honom kan det endast vara Lilja som har en hyfsad Lön. Vägrar tro att vi betalar Jensen, Alsing, Ågren eller Bemström några jättelöner lex L Johansson.

Min fråga blir därför, va fan hände med resten? Vi borde ju ha råd med tre relativt dyra spelare om






inte spelare som Hank helt plötsligt förhandlat om och nu tjänar 150/mån :lol: :lol: :lol:
Några har förhandlat upp sina löner en del men lär vara förhållandevis billiga. Bernhardt, Vejdemo,Bröderna Davidsson, Reideborn(nog rätt dyr med rätta)och Högström(väldigt dyr). Sen har Hultström tillkommit som har en hög lön jämfört med det vi startade förra säsongen med. Gick nog lite över budget förra säsongen med värvningen av honom.
Sen går nog en hel del pengar in på kontot då det blir högre krav för varje år som går i eget kapital. Men det ska givetvis finnas pengar för några spetsspelare till vilket lär komma.[/

Men det va ju därför vi tog in extern kapital iform av aktierna?
Både AJF och vejdemo kommer nu kosta oss 70 000$ året år om dom lånas ut.
Så där mer eller mindre dubblas lönerna

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Det vore nog snarare en halvering av Vejdemos nya kontrakt. Går de förresten inte efter ursprungliga kontrakt när de lånas tillbaka? Hultström gjorde åtminstone det.
Bengan08
Inlägg: 729
Blev medlem: 2013-12-15
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Bengan08 »

Puckey skrev:
altsich skrev:
Bengan08 skrev:
mb81 skrev:
Bengan08 skrev:En liten fråga som ingen har ställt ännu, någon här inne sitter garanterat på svaret. I och med det nya avtalet med SHL är DIF garanterade minst 40 milj men antagligen även ytterligare 5 milj då vi kommer att uppleva ligans "krav" på respektive klubb.
Utöver detta har vi gjort oss av med en del ganska tunga löneposter:
C Ridderwall
J Eriksson ( nämnde Jocke själv)
Bourque
Peppe Lundh
Ljungh ( minst 90k i månaden)

Fattar givetvis att JJ lär kosta mycket , men förutom honom kan det endast vara Lilja som har en hyfsad Lön. Vägrar tro att vi betalar Jensen, Alsing, Ågren eller Bemström några jättelöner lex L Johansson.

Min fråga blir därför, va fan hände med resten? Vi borde ju ha råd med tre relativt dyra spelare om






inte spelare som Hank helt plötsligt förhandlat om och nu tjänar 150/mån :lol: :lol: :lol:
Några har förhandlat upp sina löner en del men lär vara förhållandevis billiga. Bernhardt, Vejdemo,Bröderna Davidsson, Reideborn(nog rätt dyr med rätta)och Högström(väldigt dyr). Sen har Hultström tillkommit som har en hög lön jämfört med det vi startade förra säsongen med. Gick nog lite över budget förra säsongen med värvningen av honom.
Sen går nog en hel del pengar in på kontot då det blir högre krav för varje år som går i eget kapital. Men det ska givetvis finnas pengar för några spetsspelare till vilket lär komma.[/

Men det va ju därför vi tog in extern kapital iform av aktierna?
Både AJF och vejdemo kommer nu kosta oss 70 000$ året år om dom lånas ut.
Så där mer eller mindre dubblas lönerna

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Det vore nog snarare en halvering av Vejdemos nya kontrakt. Går de förresten inte efter ursprungliga kontrakt när de lånas tillbaka? Hultström gjorde åtminstone det.

Det är korrekt
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DIF_Soldier »

Malto skrev:
DIF_Soldier skrev:Erik Gustafsson
Nils Andersson
Claesson
Wesslau
Reideborn

Ja, även Högström, är bara ett axplock av de som fått spä av forumet till en början.
Sen nånstans på vägen ändrades tongångarna/blev tyst. Värt att sätta i perspektiv med tanke på att det redan har börjat gnällas på Alsing.
Ändrades de verkligen för snurrfints Erik?
Nej, men det blev jävligt tyst. Ingen jävel erkänner fel eller ber om ursäkt för allt oproportionerligt hat mot en då 19-årig junior. Samma kretin kommer få hårdast ribba om han mot all förmodan någonsin återvänder.

Hur var det GW sa? ”Ryggrad som ett ostron”
Säg den glädje som varar
mb81
Inlägg: 8659
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Juuso Ikonen signar också ett NHL-kontrakt. Kan det ge oss typ 300k?
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Frasse »

Kall-El skrev:Jag ropar inte hej beträffande Jocke ännu.
Har Brodin fått en deal annat än något liknande det som Riddarn tackade nej till är ju det allt annat än bra agerat av vår sportchef t ex.

Lilja ser jag för övrigt som en ersättare till just Riddarn.
Om Brodin skriver på ser jag det som en ersättare till Burken.

Detta innebär att vi saknar ersättare till spelare som Lundh och troligtvis även Fjällby och Davidsson. Dessa tre tongivande offensiva spelare måste rimligtvis ersättas med minst 2 offensivt tongivande spelare annars ligger vi riktigt pyrt till.

Själv hade jag ju kallt räknat med att både Davidsson och och Fjällby skulle vara smarta nog att stanna en säsong till. Nu ser det ut som att ingen av dem gör det.
Brodin har halverad lön i sitt nya kontrakt.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

Tycker det är en smula fascinerande att alla ser allting så svart eller vitt:

-"Hur kan vi släppa LJ och ersätta med spelare X?!?!?".

Det finns nog oftast rimliga förklaringar bakom vår sportchefs agerande. Dessutom är det lite gulligt att tro att bara för spelare X släpps skall spelare Y ersätta denne rakt av. Så tänker sällan sportchefer, utan det gäller att se till helheten.

I övrigt sörjer jag knappast förlusten av Falk, även fast han gjorde det bra i slutspelet med att vara en jobbig jävel - vilket behövs. Om vi tappar både Ahlén, Falk och Urbom kommer det här laget vara alldeles för snällt inför framtiden när det börjar gälla saker på allvar. Där ser jag verkligen inte att vi har andra spelare som kan axla den rollen. Otroligt viktigt att Urbom blir kvar...
Bild
Användarvisningsbild
Frasse
Inlägg: 1856
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Frasse »

Bengan08 skrev:
-daniel- skrev:
Mattias_87 skrev:
-daniel- skrev:Har jag missat nåt eller är Urbom på kontrakt...?

https://www.difhockey.se/lag/2459-2459Q ... den/roster
Inte officiellt iallafall. Hans kontrakt med Skellefteå som vi tog över har gått ut.

Precis, då har förmodligen den som har hand om sidan klantat sig. Kanske blir officiellt imorrn. :)

...eller så har man bara glömt att plocka bort honom.[/

Nej da, det betyder inget, såg Ridderwall där senast idag, AJF står också kvar,, dom tar nog bort honom först om/när det blir officiellt
Officiella verkar vara att när allt är klart så dyker man upp eller plockas bort ur roostern på sidan.
Förmodligen är man inte klar i förhandlingarna på Alexander.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

Frasse skrev:
Officiella verkar vara att när allt är klart så dyker man upp eller plockas bort ur roostern på sidan.
Förmodligen är man inte klar i förhandlingarna på Alexander.
Japp, tror det du skriver stämmer.
Bild
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Think if... »

Praetori skrev:
ciirree skrev: Många klagar på nyförvärven men helt ärligt så ser jag bara ETT fel i laguppställningen och det är Hank. All heder åt honom och inget personligt. Men här har vi en otroligt spännande fw-uppsättning med många skickliga lirare och han passar ingenstans.
Jag är med på vad du skriver rent spelmodellsmässigt. Hank är lite en produkt av systemet innan Robban MEN han är traditionsbärare och föredöme. Det går inte att ignorera det faktum att han hjälper till att sätta ribban även utanför matcherna. Ofta först på plats och tränar med samma frenesi som han jagar under matcher. Slitstark (inte missat en enda SHL eller Allsvensk match sedan han kom till oss) rollspelare som går in 100%. En dröm för en coach helt enkelt.
Dessutom GÅR den typen av spelare att träna om lite. Hank kan förmodligen översätta ett par muskelkilon på överkroppen till att tex bli snabbare om det måste till.
Han har bra spelförståelse (vilket alla dessa frilägen och rena chanser framför målet bevisar) men är tyvärr ingen sniper eller måltjyv och det senare är svårare att få ordning på.
Men det behövs en Brodin och en Hank för att ge karaktär på laget på och utanför isen nu när Ahlén är borta.

Oavsett Hank så känns det tyvärr som att vi blev av med lite av den där "andra" tuffheten med Ahlén, och med Urbom som osäkert kort inför framtiden så känns vi lite vekare än vad som är nyttigt. Tyvärr var det lite det som vi föll på mot SAIK också. Hank är tuff i det rena spelet och injagar säkert fruktan i en och annan motståndare genom hotet om tunga tacklingar men han är inte en spelare som gör att moståndare tittar sig över axeln innan de slashar Vejde över handskarna. Med Ahlén, Burken och Brodin (fullt matchtränad) hade nog semin sett annorlunda ut. Vem skall ta över rollen och se till att det är snyggt och städat på isen när Ahlén är skeppad?
Det där fångar verkligen essensen av varför jag verkligen älskade den gångna säsongens lag - styrkan i Ahlén, Burken och Brodin när han var tillbaka (även Falk) smittade av sig till andra som t.ex Lagesson att hela tiden stå upp och hela tiden offra sig. Det satte den karaktär på det DIF jag vill se. Nu är snartnär samtliga borta...
Using Tapatalk
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Kall-El »

Om man ens skall överväga att använda statistik på hockeyspelare och då inte minst på defensiva backar måste ju densamma ta hänsyn till följande saker:

* Bedömer den mot vilka spelare backen har matchat mot? ( Defensiva backar torde matchas mot motståndares offensiva toppspelare. )

* I vilka spelformer har backen använts. En defensiv back torde användas mycket i t ex BP vilket knappast förbättrar mycket av den spelarens statistik.

* Matchas spelaren mycket vid nedsläpp som är offensiva eller defensiva?

* Matchas spelaren ofta när hans lag skall försvara en ledning i slutet av en match?

Kort och gott skulle jag vara j-ligt försiktig med att använda mig för mycket av statistik för att bedöma ishockeyspelare. Precis på samma sätt som jag skulle vara jävligt försiktig med att övervärdera betydelsen av passningsskicklighet på en back. Kan backen inte försvara utan puck spelar det ingen roll hur bra densamma är med puck ty en back kan aldrig vara bra om han inte kan försvara.

I en drömvärld vill man självfallet ha en back som klarar båda rollerna är det kanske bäst att tillägga.

I övrigt är det väldigt intressant att se att vi kanske tappat tre av våra bättre backar i spelet utan puck och detta verkar inte direkt många härinne vara oroad över...
Låst