SM-Slutspelet 2018

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: SM-Slutspelet 2018

Inlägg av Buford »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
-daniel- skrev:Jag har följt Elitserien / SHL sen jag var kring 7-8 år, dvs i ca 30 år som mer eller mindre aktiv intressent. Aldrig någonsin har det varit så ointressant med en final...

Jag är på allvar rädd över utvecklingen av min kära sport, Växjö berör inte en jävel. INGEN förutom de närmast sörjande. Så jävla patetiskt att man kan köpa sig till ett guld med hjälp av kommunpengar samt externa kapitalstarka sponsorer som sitter med sina tennisrack (lex Stefan Edberg) på läktarna och kölhalar sina anus samtidigt som de skvätter omkring sig glädjetårar över att "vårt lag är så fantastiskt starkt!". Jag kräks på utvecklingen som går åt helt jävla fel håll.

Ut med packet. Helst igår. Fy fan.

(jag är inte ett uns bitter...)
Fast i ärlighetens namn har det ju sett ut så här flera år nu.
Jag blir inte mer upprörd över Växjö än deras finalmotståndare.
Skellefteå har ju tokhyllats senaste åren. Ett lag som legat mycket högt upp i kommundopinglistan.
Förstår inte varför Växjö skulle vara sämre än dem?
Båda lagen lockar lite publik till sina arenor.
Båda lagen får mycket pengar av sina kommuner.

Läste på text-tv att Timrå kommun nu var tvungna att skjuta till 3 miljoner till arenan.
De skulle spara in på barnomsorgen, däribland särskolan.
Sådant spyr jag över.

"Miljoner från sär- och förskoleprojekt flyttas för att bygga om NHK Arena. Beslutet är fattat och arbetet ska komma igång så fort som möjligt. Sundsvall Tidning"

Tänker inte göra detta till någon politisk debatt, men det här är fan riktigt vidrigt! Att det sedan Inte kunde tas pengar ifrån andra utgiftsområden gör det hela ännu sjukare...

Dags att införa regler för klubbarna som hindrar en sådan här extrem kommundoping! :evil:
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SM-Slutspelet 2018

Inlägg av Praetori »

Man kan gnälla hur mycket man vill men Växjö vårdar sina förutsättningar bättre än de flesta andra. De drar in stålarna från publiken trots sämre underlag och de får bra sponsorer. Även om de har viss kommundoping så är det inte därför som stjärnorna kommer dit och spelar uppoffrande och disciplinerat.

Sent from my XT1580 using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
AirQ
Inlägg: 209
Blev medlem: 2014-05-16

Re: SM-Slutspelet 2018

Inlägg av AirQ »

Inför lönetak som i NHL då kan man inte sitta med 2-3st första lines som växjö typ gjort i år.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: SM-Slutspelet 2018

Inlägg av -daniel- »

Praetori skrev:Man kan gnälla hur mycket man vill men Växjö vårdar sina förutsättningar bättre än de flesta andra. De drar in stålarna från publiken trots sämre underlag och de får bra sponsorer. Även om de har viss kommundoping så är det inte därför som stjärnorna kommer dit och spelar uppoffrande och disciplinerat.

Sent from my XT1580 using Tapatalk
Visst vårdar Växjö sina förutsättningar väl, inget snack om saken. Men det är något lättare när du har en outsinlig pengamaskin som du kan ösa stålars ifrån när det väl behövs. Det är inte speciellt svårt att skapa kontinuitet i en verksamhet om du alltid har finansiella medel.

Det är inte ett rättvist system, det tror jag inte ens VLH-supporters (alla 3...) tycker om de ställs mot väggen. I övrigt hade jag aldrig någonsin följt Djurgården om läget var det omvända. Inte en chans.
Bild
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: SM-Slutspelet 2018

Inlägg av Kall-El »

Om kommunen väljer att rusta upp en arena som de äger och som ett lokalt lag hyr tycker jag inte det är så mycket att säga något om. så länge som:

* Den hyrande klubbande behandlas som vilken hyresgäst som helst och får en hyra anpassad efter arenans kvalitet.

* Att den hyrande klubbens inte förfördelas genom andra tveksamma avtal som ger dem all rätt till försäljning inne på arenan utan att man betalar någon egentligen avgift för detta.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SM-Slutspelet 2018

Inlägg av Praetori »

Kall-El skrev:Om kommunen väljer att rusta upp en arena som de äger och som ett lokalt lag hyr tycker jag inte det är så mycket att säga något om. så länge som:

* Den hyrande klubbande behandlas som vilken hyresgäst som helst och får en hyra anpassad efter arenans kvalitet.

* Att den hyrande klubbens inte förfördelas genom andra tveksamma avtal som ger dem all rätt till försäljning inne på arenan utan att man betalar någon egentligen avgift för detta.
Håller med. Men med det sagt så har de föreningar som äger sina egna arenor ett enormt övertag mot dem som inte gör det, särskilt de föreningar som har bredd nog att utnyttja arenorna fullt ut (dam, herr, junior och allmänheten på pengar från kommunen samt andra evenemang).

I Växjös fall så är den sportsliga framgången odiskutabel. De var totalt överlägsna övriga lag i landet (möjligen med oss som eventuell utmanare men ändå en bra bit efter) och inte för att de hade ett fåtal superstjärnor som drog hela skutan. Växjö är dock en ren elitklubb utan rötter att tala om. De har, fram tills nu, inte haft någon juniorsatsning eller "farmarlag" utan är en SHL-produkt byggd genom en ekonomisk elitsatsning som gått vägen.
Den känsliga biten är ju hur VIDA arena kom till och hur den hamnade i VLHs ägo. VLHs fastighetsbolag sitter på en guldsits med en multiarena som inte bara nyttjas av elitlaget utan även till saker som melodifestivalen och dylik verksamhet. Detsamma sker ju i tex Globen men där är ju ägaren i aktör som inte har ett skit med Djurgården att göra, vi är bara en hyresgäst.

Ett upplägg som liknar Växjös är Skellefteås. Klubb som förvisso har rötter tämligen långt tillbaka men har ett mycket fördelaktigt arenaupplägg. De är dock inte ensamma om att spela i arenan och den drivs i kommunal regi men med storsponsor iom Skellefteå Kraft (som också ägs helt av kommunen men är en "privat" aktör).

Ett annat lag som faktiskt äger sin arena på ett schysst sätt är HV. Där valde kommunen att INTE ha med någon finansiell doping att göra och då såg HV till att själva göra en risksatsning och låna upp pengar för att tillsammans med andra aktörer få till en arena. En arena som tjänar dem rätt väl sett till konkurrensen.

Färjestad har ett liknande upplägg som HV och har dessutom fått stryka lite på foten med sportsliga satsningar för att rusta upp arenan för stora mängder pengar. Nästa år kan Löfbergs arena vara den mest NHL-mässiga i Sverige med ordentliga rinkside platser men det visar ändå på att det även finns problematik med eget ägande.

Frågan är hur det ser ut om ett decennium eller två när VIDA arena behöver renoveras tex.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SM-Slutspelet 2018

Inlägg av Salas »

Praetori skrev:Frågan är hur det ser ut om ett decennium eller två när VIDA arena behöver renoveras tex.
Det där är inte ens en fråga, för det är ett faktum att kommunen löser det när den dagen är här. En mer ovärdig mästare än Växköp har aldrig existerat. Det var skattebetalarna som vann, alltså du, jag och övriga svenskar. Vi har lika mycket att fira som Växköps fans.
Skriv svar