Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av Praetori »

#10 skrev:Saik tappade 3-1 i matcher mot Frölunda förra året
Typ 1 på 12 i odds på det om jag minns rätt. De lag med hemmaplansfördel har vänt, de lag som inte haft det har aldrig vänt.

Det är ingen omöjlighet att vinna tre raka men som SAIK spelat stundvis så blir det otroligt svårt. Vi lyckades grisa till det i andra och var klart "med" men när vi börjar få utvisningarna emot oss så tappar vi istället i närkamperna.

Laget förtjänar iaf ett fullsatt Globen oavsett om det hela slutar på Onsdag. Ett SM-Guld kan vara 7 matcher bort.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2346
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av Buford »

Lee Harvey Oswald skrev:
Vikas skrev:Måste säga att jag förväntade mig att säsongen skulle ta slut här.

Men sättet vi gör det på gör att det känns mycket värre än det borde.
Så många enkla (och amatörmässiga) misstag som så enkelt kunde undvikts.
Men det är ju så att om du saknar lite skills/spelsinne och blir trött och pressad......då kommer misstagen på rad.
Som i första perioden och som i sudden.

Så, jag tror inte det är så lätt för denna upplaga av DIF att bara undvika misstag, vi är inte bättre än så här under stress och många spelar sitt första slutspel.
Vi fick ut max av laget under grundserien, det är helt klart en prestation.
Men i utslagningsmatcher krävs andra verktyg, som vi saknar
.
Mycket bra summering där, mer komplicerat än så är det inte!
Användarvisningsbild
mawa
Inlägg: 200
Blev medlem: 2014-09-15
Ort: Stockholm

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av mawa »

Man får inte glömma att motståndarna växer några snäpp ytterligare i ett slutspel också.

Vi har verkligen maxat våra spelare som det verkar, otroligt starkt jobbar av killarna ändå sett till hela säsongen.

Saik är ett lag som har väldigt mycket erfarenhet av just slutspel, inga konstigheter att de har mer kyla i vissa situationer (OT).

Oavsett hur det slutar denna säsong så är vi utan tvekan det lag som utifrån våra resurser har presterat allra bäst.
I framgång och motgång, Djurgården.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4798
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av diftobbe89 »

Praetori skrev:
diftobbe89 skrev:
sensei skrev:
diftobbe89 skrev:
sensei skrev:Brodin har det otroligt tungt med skridskoåkning och allt möjligt skit, det syns ju på ett enstaka byte. Sen är han självklart en optimal ishockeyspelare som frisk och genomtränad, men han är inte där i nuläget.
Brodin har enorma problem, jag förstod att det skulle ta lite tid att komma in i det, men riktigt såhär trodde jag inte det skulle vara, han kan inte hantera en ända puck och höll på att ställa till det rejält i ett byte. Skit samma, han kommer nog igen om han får vara kvar, men sker det på bekostand av Ahlén så tror jag ledningen gör bort sig rejält. Eller jag vet.
Om någon i DIF ser dessa två spelare som någon sorts motsatsförhållande så fattar jag ingenting.

Men visst, med tanke på att Jocke har fullt upp med att signa kontrakt med små rörliga Pantern-stjärnor så blir man lite orolig.
Manuel Ågren är tydligen klar också. Kommer bilda bra kedja med Strandberg.
Folk var inte direkt upphetsade över Peppe, Bergfors eller LJ när de kom till oss heller. Sen får vi ju se vad som väntar i eftersäsongs-sillyn.
Dålig jämförelse. LJ var det jag och andoid som hittade.
Spela fult
Rolv
Inlägg: 250
Blev medlem: 2009-10-29

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av Rolv »

Jag är optimist. Inget som har förändrats efter denna matchen, vi måste fortfarande knipa en match i norr och vinna våra hemma matcher.

Däremot jävligt surt att tappa 2 matcher på det sätt vi gör det, där vi har en 2 måls ledning...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Lidingö DIF
Inlägg: 775
Blev medlem: 2011-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Från Ön

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av Lidingö DIF »

Sättet vi tappar tredje på.....IGEN. Blir svårt att somna efter detta.
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av Magnutz »

Lidingö DIF skrev:Sättet vi tappar tredje på.....IGEN. Blir svårt att somna efter detta.
För första gången på länge var det nära att jag hade sönder något... Hejdade mig, stängde av TVn direkt och, here I sit..

Redigerar ett litet klipp för att skingra tankarna.

Onsdag, då ska vi klippa fjällråttornas svans.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
HavrenDIF
Inlägg: 111
Blev medlem: 2018-04-09

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av HavrenDIF »

Vinner vi på onsdag vinner vi borta på fredag med
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av Praetori »

Lee Harvey Oswald skrev: Så, jag tror inte det är så lätt för denna upplaga av DIF att bara undvika misstag, vi är inte bättre än så här under stress och många spelar sitt första slutspel.
Vi fick ut max av laget under grundserien, det är helt klart en prestation.
Men i utslagningsmatcher krävs andra verktyg, som vi saknar.
Jag tror inte vi sett "max" av laget ens i grundserien. De spelar med nerver och känner press nu på slutet och det syns tyvärr. Det finns potential för SM-Guld i grabbarna men då skulle verkligen allting behövt stämma och vi hade behövt en frisk Ante och Burken i högform (som de var på slutet skulle de dock snarast dragit ner på tempot än att tillföra något, men fullt slutspelstaggade och krya hade det varit ett bra tillskott).
Tyvärr kom Brodin in för sent på säsongen för att ha slutspelstempo och Vejde som halvskadad gör ju ingen glad och utan den bredden kan vi inte hålla presspelet som gjort att vi slagit SAIK och Växjö i grundserien.

Sen är det marginaler som alltid. Juniskedjan är inga defensiva giganter och tar chanser för att spela kreativt ur zon och ett par gånger är det bara en bit tejp som gör att pucken blir kvar i vår zon istället för att SAIK åker på en rallykontring som vid vårat 0-2 mål. SAIK skjuter och styr konstant, de värderar uppenbarligen Adam högre än många här på forumet. Vi skjuter från slottet eller försöker passa oss förbi Ortio och det ger inte marginalerna som krävs i en matchserie om det inte står någon mitt uppe i ansiktet på honom och särskilt inte när vi inte kan grisa framför kassen med andra än Ahlén, LJ och Hank (HÄR saknas Burken).
Senast redigerad av Praetori den 2018-04-09 22:11:35, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Rolv skrev:Jag är optimist. Inget som har förändrats efter denna matchen, vi måste fortfarande knipa en match i norr och vinna våra hemma matcher.

Däremot jävligt surt att tappa 2 matcher på det sätt vi gör det, där vi har en 2 måls ledning...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Där har du nyckeln till varför Saik tar detta, vi är nära men orkar inte fullfölja.
Självklart finns en teoretisk chans och jag vet att DIF kommer ge allt sista matchen/matcherna.
Men DIF har för många spelare som inte levlat upp i slutspelet utan snarare visar trötthetssymtom och inte behärskar tempot längre.

Högström är tydligt bättre nu än perioden dec-feb, men han är nog den enda
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5736
Blev medlem: 2012-09-14

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av Vikas »

Lee Harvey Oswald skrev:
Men det är ju så att om du saknar lite skills/spelsinne och blir trött och pressad......då kommer misstagen på rad.
Som i första perioden och som i sudden.
Sant, men det jag stör mig mer på är misstagen från ledarhåll som inte har den ursäkten.

Coachningen i slutet av matchen idag till exempel är ren katastrof. Att kasta in juniskedjan med 2:30 kvar går inte att försvara.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Vikas skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
Men det är ju så att om du saknar lite skills/spelsinne och blir trött och pressad......då kommer misstagen på rad.
Som i första perioden och som i sudden.
Sant, men det jag stör mig mer på är misstagen från ledarhåll som inte har den ursäkten.

Coachningen i slutet av matchen idag till exempel är ren katastrof. Att kasta in juniskedjan med 2:30 kvar går inte att försvara.
Nej, det kanske är så.
Men tänk dig att dom fått ut pucken i dessa pressade lägen, vilken lärdom att ta med sig, att dom får förtroendet och reder ut stormen.

Vi har den äran att vara efterkloka, det finns VM-turneringar i sånt, jag brukar vara bra där
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
JiWe
Inlägg: 217
Blev medlem: 2011-05-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av JiWe »

Mer än lovligt tungt... Men som någon nämnde så är det rätt orutinerat och det har vägt över till deras fördel. Ett par bp i sista hjälper ju inte till heller. Gäller ju att vara extremt noga då risken att dra på sig en två ökar när de driver upp farten. Kort sagt att ge våra kära domare minimalt med chanser att höja armen.

Därtill två mål som känns tuffa. Möller får ett läge från i stort sett inget och så en omöjlig styrning på det.

Nä, lätt bli det ju inte men vi får börja med en rejäl urladdning på onsdag och ta det vidare därifrån.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7197
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Vi räcker inte till.

Vi har ändå rätt goda chanser att få åka tillbaka och spela en till bortamatch.

Tyvärr, men jag orkar nog inte se den matchen. Blir så frustrerad över hur vi match efter match viker oss i denna lada. Vi kan verkligen inte vinna i sheleftyou.

Vi har t.o.m. lägen till 3-0. Men man vet liksom att det aldrig kommer hålla.

Med risk för att ta på mig förlorarstämpel....men jag vet ärligt inte om jag orkar med en seger på onsdag....


Fan,....
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Wishes
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Semifinal 4: Skellefteå - Djurgårdens IF 9/4-2018

Inlägg av Wishes »

Vikas skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
Men det är ju så att om du saknar lite skills/spelsinne och blir trött och pressad......då kommer misstagen på rad.
Som i första perioden och som i sudden.
Sant, men det jag stör mig mer på är misstagen från ledarhåll som inte har den ursäkten.

Coachningen i slutet av matchen idag till exempel är ren katastrof. Att kasta in juniskedjan med 2:30 kvar går inte att försvara.
Precis, och det är därför jag är så förbannad. Spelarna gör vad de kan, utifrån deras förmåga och rutin (eller bristande rutin). Det är då coachingen kommer in, och kan avgöra, trots dessa brister. Att ha fingertoppskänsla och se vilka de kan spela utifrån ställning och läge i matchen. Dessutom har de erfarenheten från alldeles nyligen, mot samma lag, där vi ledde med 2 mål inför tredje. Så görs det samma j-vla uppenbara missar igen i coachingen!
Senast redigerad av Wishes den 2018-04-09 22:19:42, redigerad totalt 1 gånger.
Stolt, men aldrig nöjd
Skriv svar