Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av android »

Angående delårsrapporten. Vad är det för publiksnitt som DIF har budgeterat för? Det står att det är i princip omöjligt att äta in under grundserien.

Förra året hade vi 6989 i år har vi 7205. Det är väl rimligt att vi landar på någonstans runt 7200 för grundserien. Ser man på de senaste åtta åren vi har spelat i SHL/Elitserien så ligger snittet på 7149. Under flera av dessa år har SHL/Elitserien innehållit lag som drar klart mer publik pga tradition och rivalitet så som aik, Leksand och Modo.

Nu vet jag inte när man fastslår bugeterat publiksnitt, men då fotbollen går bra så kommer många djurgårdare prioritera avslutningen av fotbollssäsongen kontra inledningen av serielunken. Inför säsongen var det inte heller mycket som pekade på att vi skulle vara så framgångsrika som vi har varit heller.

DIF har gjort mycket rätt rent ekonomiskt senaste åren men det här känns lite märkligt.
Född till sportchef.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Puckey »

android skrev:Angående delårsrapporten. Vad är det för publiksnitt som DIF har budgeterat för? Det står att det är i princip omöjligt att äta in under grundserien.

Förra året hade vi 6989 i år har vi 7205. Det är väl rimligt att vi landar på någonstans runt 7200 för grundserien. Ser man på de senaste åtta åren vi har spelat i SHL/Elitserien så ligger snittet på 7149. Under flera av dessa år har SHL/Elitserien innehållit lag som drar klart mer publik pga tradition och rivalitet så som aik, Leksand och Modo.

Nu vet jag inte när man fastslår bugeterat publiksnitt, men då fotbollen går bra så kommer många djurgårdare prioritera avslutningen av fotbollssäsongen kontra inledningen av serielunken. Inför säsongen var det inte heller mycket som pekade på att vi skulle vara så framgångsrika som vi har varit heller.

DIF har gjort mycket rätt rent ekonomiskt senaste åren men det här känns lite märkligt.
Har det inte varit osedvanligt många kampanjer med rea-biljetter i år? Känns som en något dopad publiksiffra. Fortfarande märkligt dock, då alla som du säger borde kunnat läsa av hur låg tempen var inför säsongen.
mb81
Inlägg: 8666
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av mb81 »

android skrev:Angående delårsrapporten. Vad är det för publiksnitt som DIF har budgeterat för? Det står att det är i princip omöjligt att äta in under grundserien.

Förra året hade vi 6989 i år har vi 7205. Det är väl rimligt att vi landar på någonstans runt 7200 för grundserien. Ser man på de senaste åtta åren vi har spelat i SHL/Elitserien så ligger snittet på 7149. Under flera av dessa år har SHL/Elitserien innehållit lag som drar klart mer publik pga tradition och rivalitet så som aik, Leksand och Modo.

Nu vet jag inte när man fastslår bugeterat publiksnitt, men då fotbollen går bra så kommer många djurgårdare prioritera avslutningen av fotbollssäsongen kontra inledningen av serielunken. Inför säsongen var det inte heller mycket som pekade på att vi skulle vara så framgångsrika som vi har varit heller.

DIF har gjort mycket rätt rent ekonomiskt senaste åren men det här känns lite märkligt.
Också tänkt på det och som du säger är det mycket märkligt. Men kan det vara så att vi har sålt väldigt många biljetter till subventionerade priser?

Annars vad fan har vi budgeterat för?
mb81
Inlägg: 8666
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av mb81 »

Puckey skrev:
android skrev:Angående delårsrapporten. Vad är det för publiksnitt som DIF har budgeterat för? Det står att det är i princip omöjligt att äta in under grundserien.

Förra året hade vi 6989 i år har vi 7205. Det är väl rimligt att vi landar på någonstans runt 7200 för grundserien. Ser man på de senaste åtta åren vi har spelat i SHL/Elitserien så ligger snittet på 7149. Under flera av dessa år har SHL/Elitserien innehållit lag som drar klart mer publik pga tradition och rivalitet så som aik, Leksand och Modo.

Nu vet jag inte när man fastslår bugeterat publiksnitt, men då fotbollen går bra så kommer många djurgårdare prioritera avslutningen av fotbollssäsongen kontra inledningen av serielunken. Inför säsongen var det inte heller mycket som pekade på att vi skulle vara så framgångsrika som vi har varit heller.

DIF har gjort mycket rätt rent ekonomiskt senaste åren men det här känns lite märkligt.
Har det inte varit osedvanligt många kampanjer med rea-biljetter i år? Känns som en något dopad publiksiffra. Fortfarande märkligt dock, då alla som du säger borde kunnat läsa av hur låg tempen var inför säsongen.
Du hann före. :lol:
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Mattias_87 »

Frågan är hur långt man budgeterat för att gå i slutspelet? Jag tittar på 1-2 slutspelsmatcher endast och att resten är ren bonus.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av android »

Mattias_87 skrev:Frågan är hur långt man budgeterat för att gå i slutspelet? Jag tittar på 1-2 slutspelsmatcher endast och att resten är ren bonus.
Jag hoppas på 0 matcher. Å andra sidan är man ju nästan garanterad minst en match oavsett var i serien man hamnar.

Jag läste en gång till och fann följande:
Delårsrapport skrev: Resultatet för resterande fyra månader är beroende av om herr-laget går till slutspel och utfallet av ett
sådant. Med nuvarande tabellplacering bedöms sannolikheten för slutspel vara hög. Även om det
mycket goda publikintresset som konstaterats under de senaste veckorna fortsätter under resten av
grundserien kommer tappet i publikintäkter från hösten inte kunna återvinnas under resten av serien.
Storleken av intäkter från slutspelet är svåra att bedöma. För helåret bedöms resultatet i bästa fall bli
som budgeterat kring nollstrecket men det kan också visa sig att en mindre förlust inte kan undvikas
.
Det bästa fallet bör väl rimligtvis vara att vi tar kvarten, semin och finalen till sju matcher. Ändå kan det bli ett minusresultat? Här kan det ju vara att man uttryckts sig märkligt.


Kostnaderna har hållits väl inom budget i alla delar av
verksamheten medan betydande negativa avvikelser noterats för publikintäkter då det genomsnittliga
åskådarantalet under säsongen legat kvar på samma nivå som föregående säsong trots att de
sportsliga resultaten detta år varit mycket goda till skillnad från året innan då publiken minskade
kraftigt under hösten gentemot tidigare år
Betyder detta att man alltså budgeterat med att vara ett topp-3 lag under säsongen?


Tittar man på siffrorna så är det antagligen billigare biljetter.
Född till sportchef.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Benjamin L. Willard »

http://hockeynews.se/articles/2134/

Mer ingående intervju med Tjomme efter det som hänt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7186
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Benjamin L. Willard skrev:http://hockeynews.se/articles/2134/

Mer ingående intervju med Tjomme efter det som hänt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta känns inte bra. Antingen förstorar Tjomme sin betydelse för spelidén, eller så ligger en hund begraven i denna historia. Pengabrist? Personkemi?

Sedan är det snudd på pinsamt om vi ska ha sådana svårigheter med att budgetera publiksiffrorna. Håll igen glädjekalkylerna och så får allt annat ses som en bonus som kan användas under säsongen (eller investera för kommande säsong).
Blir det kvartsfinal och sedan röda siffror på publiken är det ett fiasko och inget annat.
Skärpning.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1849
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Andspe »

Det känns konstigt ända att det är sålda biljetter som är den stora anledningen till minusresultatet. Går man ut och uttrycker att "om vi kommer upp i 7001 åskådare i snitt så blir det utdelning" och sen när det blir realitet så är det för få sålda biljetter. Kan det vara så att sålda företagsbiljetter och loger som vi tappat i?

Just nu har vi sålt 5 115 mer biljetter än utdelningskvoten på 7001 per match. Vilket borde uppskattningsvis röra sig om 500k-1Mkr.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Benjamin L. Willard »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Benjamin L. Willard skrev:http://hockeynews.se/articles/2134/

Mer ingående intervju med Tjomme efter det som hänt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta känns inte bra. Antingen förstorar Tjomme sin betydelse för spelidén, eller så ligger en hund begraven i denna historia. Pengabrist? Personkemi?

Sedan är det snudd på pinsamt om vi ska ha sådana svårigheter med att budgetera publiksiffrorna. Håll igen glädjekalkylerna och så får allt annat ses som en bonus som kan användas under säsongen (eller investera för kommande säsong).
Blir det kvartsfinal och sedan röda siffror på publiken är det ett fiasko och inget annat.
Skärpning.
Lite halvjobbigt om någon annan klubb hugger honom och söker samma spelsystem plus att dom har större ekonomiska muskler..
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av ciirree »

Jag tycker det är superkonstigt att det hela tiden låter som att vi har lite pengar men samtidigt snålar vi med allting. Hur länge ska vi behöva värva allsvenska lirare och budgetera för att vara ett mittenlag innan vi sparat ihop till ett bra eget kapital? Dessutom gjordes ju en nyemission där vi fick in 12 miljoner.
Allt känns så jävla skevt. Man kan ju omöjligt ha trott på att vara ett topp-3 lag med denna laguppställning innan säsongen började?

Vem är det som spar och spar men aldrig har pengar? Djurgården Hockey.

Edit. Jag har inte jättekoll på alla delar inom ekonomin men jag menar ekonomin i sin helhet med detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Mattias_87 »

Jag börjar också undra vart pengarna tar vägen faktiskt. Vi har ju gått plus i ett par år nu, lyckade nyemissioner och man säger att "Vi ligger i mitten" i löneligan i SHL. Samtidigt som vi bara värvar spelare som kan överraska och väldigt få uttalade spetsspelare. Visst har Växjö kommunalhjälp men vi ska enligt "Experterna" inte ligga särskilt långt efter. Vart läcker det?
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av DRC »

ciirree skrev:Jag tycker det är superkonstigt att det hela tiden låter som att vi har lite pengar men samtidigt snålar vi med allting. Hur länge ska vi behöva värva allsvenska lirare och budgetera för att vara ett mittenlag innan vi sparat ihop till ett bra eget kapital?
Det stämmer inte. Klart Burk, Enquist, Lundh, Jocke, Högström, Hultström, Urbom, Ridderwall, Bergfors, Brodin, Ljungh mfl kostar marknadsmäsdigt.
ciirree skrev: Dessutom gjordes ju en nyemission där vi fick in 12 miljoner.
Den påverkar balansräkningen inte resultaträkningen. Har du cash på kontot kan du bränna mer än lönen ett par månader utan att det gör ont typ.
ciirree skrev: Allt känns så jävla skevt. Man kan ju omöjligt ha trott på att vara ett topp-3 lag med denna laguppställning innan säsongen började?

Vem är det som spar och spar men aldrig har pengar? Djurgården Hockey.

Edit. Jag har inte jättekoll på alla delar inom ekonomin men jag menar ekonomin i sin helhet med detta inlägg.
För en gångs skull tycker jag resultatet, om det nu worst case blir ngn miljon back, är sekundärt. Man har samlat på sig kassa genom ett par säsonger med plusresultat och nu genom NE. Klart de slantarna ska användas på sporten.

Och det gagnar alla om intäkterna från ett publiksnitt på 7000 är lika stora som ett på 6400 i längden. Fyll stolarna, det kommer man ha igen.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av ciirree »

DRC skrev:
ciirree skrev:Jag tycker det är superkonstigt att det hela tiden låter som att vi har lite pengar men samtidigt snålar vi med allting. Hur länge ska vi behöva värva allsvenska lirare och budgetera för att vara ett mittenlag innan vi sparat ihop till ett bra eget kapital?
Det stämmer inte. Klart Burk, Enquist, Lundh, Jocke, Högström, Hultström, Urbom, Ridderwall, Bergfors, Brodin, Ljungh mfl kostar marknadsmäsdigt.
ciirree skrev: Dessutom gjordes ju en nyemission där vi fick in 12 miljoner.
Den påverkar balansräkningen inte resultaträkningen. Har du cash på kontot kan du bränna mer än lönen ett par månader utan att det gör ont typ.
ciirree skrev: Allt känns så jävla skevt. Man kan ju omöjligt ha trott på att vara ett topp-3 lag med denna laguppställning innan säsongen började?

Vem är det som spar och spar men aldrig har pengar? Djurgården Hockey.

Edit. Jag har inte jättekoll på alla delar inom ekonomin men jag menar ekonomin i sin helhet med detta inlägg.
För en gångs skull tycker jag resultatet, om det nu worst case blir ngn miljon back, är sekundärt. Man har samlat på sig kassa genom ett par säsonger med plusresultat och nu genom NE. Klart de slantarna ska användas på sporten.

Och det gagnar alla om intäkterna från ett publiksnitt på 7000 är lika stora som ett på 6400 i längden. Fyll stolarna, det kommer man ha igen.
Bra svar!
Jo men jämför man våran trupp med övriga lag så är det ju inte i närheten av topplagen i löner, om jag gissar hej vilt.

I det stora hela så känns det lite som att man i flera år snålat och gått +. Men man säger fortfarande att man inte har råd, att man inte kan mäta sig med topplagen etc.
mb81
Inlägg: 8666
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av mb81 »

ciirree skrev:
DRC skrev:
ciirree skrev:Jag tycker det är superkonstigt att det hela tiden låter som att vi har lite pengar men samtidigt snålar vi med allting. Hur länge ska vi behöva värva allsvenska lirare och budgetera för att vara ett mittenlag innan vi sparat ihop till ett bra eget kapital?
Det stämmer inte. Klart Burk, Enquist, Lundh, Jocke, Högström, Hultström, Urbom, Ridderwall, Bergfors, Brodin, Ljungh mfl kostar marknadsmäsdigt.
ciirree skrev: Dessutom gjordes ju en nyemission där vi fick in 12 miljoner.
Den påverkar balansräkningen inte resultaträkningen. Har du cash på kontot kan du bränna mer än lönen ett par månader utan att det gör ont typ.
ciirree skrev: Allt känns så jävla skevt. Man kan ju omöjligt ha trott på att vara ett topp-3 lag med denna laguppställning innan säsongen började?

Vem är det som spar och spar men aldrig har pengar? Djurgården Hockey.

Edit. Jag har inte jättekoll på alla delar inom ekonomin men jag menar ekonomin i sin helhet med detta inlägg.
För en gångs skull tycker jag resultatet, om det nu worst case blir ngn miljon back, är sekundärt. Man har samlat på sig kassa genom ett par säsonger med plusresultat och nu genom NE. Klart de slantarna ska användas på sporten.

Och det gagnar alla om intäkterna från ett publiksnitt på 7000 är lika stora som ett på 6400 i längden. Fyll stolarna, det kommer man ha igen.
Bra svar!
Jo men jämför man våran trupp med övriga lag så är det ju inte i närheten av topplagen i löner, om jag gissar hej vilt.

I det stora hela så känns det lite som att man i flera år snålat och gått +. Men man säger fortfarande att man inte har råd, att man inte kan mäta sig med topplagen etc.
Lag som Färjestad,HV71, Växjö och Skellefteå är väl mycket rikare iaf. Frölunda? Men annars är vi väl i nåt mellanskikt tillsammans med Luleå,Brynäs,Linköping och Malmö.

Men de rikaste lagen kan vi nog inte mäta oss med om det gäller just löner även om vår ekonomi är stabil nu.
Skriv svar