Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Ny arena?

Inlägg av Kall-El »

Svårt att göra något vettigt om du börjar jobba med skit som grund.
Kort sagt det spelar ingen roll hur mycket deg du slänger på Globen det kommer fortfarande inte att bli en bra arena lämpad för seriespel i ishockey.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Kentta »

Ett konsortium bestående av Castellum, Wallenstam och Åke Sundvall har vunnit den markanvisningstävling gällande den mark som Hovet idag står på, samt Söderstadiontomten, som har hållits av Stockholm stad:
Innefattar väl inte direkt vad tråden egentligen handlar om, men lite intressant att se hur det är tänkt att bli.

Vet inte vad jag ska tycka om allt detta, kan bli pannkaka av allt ihop..

Vad gällande ombyggnationen av Globen så väntas kommunfullmäktige ta ett inriktningsbeslut under första kvartalet 2018, från vad jag kunde utläsa av den här länken.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Tänkte faktiskt på detta med en ny arena och det kommer alltså endast att finnas EN inomhusarena i hela Stockholm som är rimlig att ha konsert i? Alltså minst 7000. Globen kommer ju vara extremt använd i framtiden. Kanske är bra då det är större möjligheter att det byggs en helt ny i Solna som Aik kan använda så dom lämnar Stockholm helt?
Avskaffa tre mot tre.
AlltidoavsettDIF
Inlägg: 937
Blev medlem: 2017-07-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Mattias_87 skrev:Tänkte faktiskt på detta med en ny arena och det kommer alltså endast att finnas EN inomhusarena i hela Stockholm som är rimlig att ha konsert i? Alltså minst 7000. Globen kommer ju vara extremt använd i framtiden. Kanske är bra då det är större möjligheter att det byggs en helt ny i Solna som Aik kan använda så dom lämnar Stockholm helt?
Räknas inte Tele2 och kompisvallen med taket stängt? Det är väl inte så värst mycket konserter och liknande på globen längre, de mest jippona går väl i solna.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

AlltidoavsettDIF skrev:
Mattias_87 skrev:Tänkte faktiskt på detta med en ny arena och det kommer alltså endast att finnas EN inomhusarena i hela Stockholm som är rimlig att ha konsert i? Alltså minst 7000. Globen kommer ju vara extremt använd i framtiden. Kanske är bra då det är större möjligheter att det byggs en helt ny i Solna som Aik kan använda så dom lämnar Stockholm helt?
Räknas inte Tele2 och kompisvallen med taket stängt? Det är väl inte så värst mycket konserter och liknande på globen längre, de mest jippona går väl i solna.
Fast dom är ju lite för stora för vissa artister. Hovet och Globen är ju perfekt för vissa evenemang. Vad händer om Globen brinner ner eller blir utsatt för terrorattentat, ska vi flytta till Huddinge då?
Avskaffa tre mot tre.
AlltidoavsettDIF
Inlägg: 937
Blev medlem: 2017-07-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av AlltidoavsettDIF »

Mattias_87 skrev:
AlltidoavsettDIF skrev:
Mattias_87 skrev:Tänkte faktiskt på detta med en ny arena och det kommer alltså endast att finnas EN inomhusarena i hela Stockholm som är rimlig att ha konsert i? Alltså minst 7000. Globen kommer ju vara extremt använd i framtiden. Kanske är bra då det är större möjligheter att det byggs en helt ny i Solna som Aik kan använda så dom lämnar Stockholm helt?
Räknas inte Tele2 och kompisvallen med taket stängt? Det är väl inte så värst mycket konserter och liknande på globen längre, de mest jippona går väl i solna.
Fast dom är ju lite för stora för vissa artister. Hovet och Globen är ju perfekt för vissa evenemang. Vad händer om Globen brinner ner eller blir utsatt för terrorattentat, ska vi flytta till Huddinge då?
Ja det är en bättre fråga, S-tälje?
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev: Fast dom är ju lite för stora för vissa artister. Hovet och Globen är ju perfekt för vissa evenemang. Vad händer om Globen brinner ner eller blir utsatt för terrorattentat, ska vi flytta till Huddinge då?
Ha, då kör vi på Tele2 och fyller den. Eller Segeltorp eller Mälarhöjden.
Eller så får de lägga is på Stadion.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Ny arena?

Inlägg av Think if... »

Mattias_87 skrev:Tänkte faktiskt på detta med en ny arena och det kommer alltså endast att finnas EN inomhusarena i hela Stockholm som är rimlig att ha konsert i? Alltså minst 7000. Globen kommer ju vara extremt använd i framtiden. Kanske är bra då det är större möjligheter att det byggs en helt ny i Solna som Aik kan använda så dom lämnar Stockholm helt?
Tillgången är verkligen oroande, å ett annat stort problem är just att den inte kommer vara optimerad för is-sporter utan för triljoners andra aktiviteter. Den sortens kompromisser vet vi blir inte bra för någonting egentligen.
Using Tapatalk
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Ny arena?

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Mattias_87 skrev:Tänkte faktiskt på detta med en ny arena och det kommer alltså endast att finnas EN inomhusarena i hela Stockholm som är rimlig att ha konsert i? Alltså minst 7000. Globen kommer ju vara extremt använd i framtiden. Kanske är bra då det är större möjligheter att det byggs en helt ny i Solna som Aik kan använda så dom lämnar Stockholm helt?
AIK kan ju köra majoriteten av sina matcher på träningsrinkarna under marken, dom har ju ändå ingen publik.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Skidlöparn »

Sen kommer ju även Annexet få ett stort lyft för de mellanstora konserterna. Även om det självklart inte tar lika mycket folk som Hovet.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Ny arena?

Inlägg av Kall-El »

Det jag försökt säga hela tiden. Rivs hovet blir det bara en vettig inomhusarena kvar i området.

Den skall då alltså hysa oss, råtta, konserter och andra evenemang. Jag är ledsen, men jag kan inte se hur detta skall fungera rent praktiskt. Då får man inte heller glömma bort att Globen kommer vara populär att hyra för olika evenemang under den period som vi spelar hockey vilket gör att beläggning under den tiden på bli väldigt hög.

Tror inte heller direkt många konserter är sugna på tele2 eller för den delen andra arrangemang då många av dessa torde dra folk i "lagom globen storlek". Dessutom är det inte säkert att dessa arrangemang ens vill hamna på en fotbollsarena av andra orsaker än de rent storleksmässiga.

Det det kommer sluta med är att Vi och råtta kommer tvingas spela på "överblivna tider" för allt annat det kommer kunna trycka in på arenan kommer få förtur. Detta betyder i praktiken antingen att vi kommer få ett väldigt ryckigt spelschema där det finns risk för många hemmamatcher på kort tid för att sedan bli uppehåll. Vi kommer troligtvis också att få stora problem med matcher som kommer flyttas med kort varsel eller än värre vi kommer tvingas in på tele2, en arena som är allt annat än anpassad för ishockey. ( Då bortser jag dessutom från det plastiga i att spela "utomhusmatch" som vi av principskäl borde vägra att göra. )

Jag kan tyvärr omöjligen förstå hur man kan se positivt på denna utveckling.
mb81
Inlägg: 8661
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av mb81 »

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... w08op41NA/

Blir höj och sänkbart tak och akustiken ska bli som på hovet. Hoppas det blir så också.
Men md det höj och sänkbara taket finns det bara två lägen. Alltså typ 6000 eller 13850 eller finns det flera steg?
Skulle vara perfekt att vår standard ligger runt 9000-10000.
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Ny arena?

Inlägg av B.I.B.A »

mb81 skrev:http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... w08op41NA/

Blir höj och sänkbart tak och akustiken ska bli som på hovet. Hoppas det blir så också.
Men md det höj och sänkbara taket finns det bara två lägen. Alltså typ 6000 eller 13850 eller finns det flera steg?
Skulle vara perfekt att vår standard ligger runt 9000-10000.
Orkade inte läsa artikeln nu, men som jag har tolkat tidigare information så ska det vara steglös höjning av taket.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Jag skulle vilja veta vad detta "tak" kommer att vara gjort utav. Jag är positiv till ny arena men jag är ju samtidigt orolig som många andra. Ska inte läktarna förändras alls? Globens läktare är precis lika viktigt att ändra på som ett höj och sänkbart tak. Vi måste ha ett nedre etage på 8000 så att vi inte behöver öppna upp för etage B vid normala matcher.

Jag vill se en ritning. Jag antar att DIF hockey och det andra som ska spela där får vara med och godkänna den nya planen? För denna arena kan antingen få stockholmshockeyn att blomstra eller dö ut, därför måste det bli bra.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Kentta
Inlägg: 3893
Blev medlem: 2010-03-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Kentta »

Taket består av kuber behandlade med olika akustik anpassade att återge ljud exakt som på Hovet, säger Mirja Räihä (S), tillförordnat arbetsmarknads-, idrotts- och kulturborgarråd, samt ordförande i SGA Fastigheter
Låter onekligen lite luddigt, kuber behandlade med olika akustik?
Skriv svar