SHL 2017/18

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2017/18

Inlägg av android »

diftobbe89 skrev:
android skrev:
diftobbe89 skrev:Hoppas Jocke vet vem Mathias Bromé är.
Enig. Hade passat bra in i DIF.
Som klippt och skuren, han måste vi värva.
Djurgårdare också.
Född till sportchef.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Fan Färjestad kanske inte är så bra som många säger. Dom lever just nu på en grymt bra start men de senaste 20(?) matcherna har de väl inte varit i närheten av samma poängskörd?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2017/18

Inlägg av förevigtdjurgården »

Apropå Högströmvideosen som går ut på sidan samt Youtube, för det första, var jag den enda som var livrädd och trodde han skulle lämna?

För övrigt, kollade statistik. Helt sinnessjukt. Vår förstaline är alltså +17 (Engqvist), +16 (Lundh), +16 Högström, +12 Borque & +10 Pettersson. De tre starkaste av dessa parkerar dessutom inom den absoluta toppen av serien sett till +/-.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1850
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Andspe »

Hur har Rögle råd?
Hade inte de problem att få ihop det förra säsongen och att räddningen var att en extern finansiär sköt till ett villkorat kapitaltillskott. De hade ett Eget Kapital på 4,1MKr inför den här säsongen.

Visst de låter folk gå, men att värva:
Stephen Perfetto
Janne Jalasvaara
Ben Youds

Och om det nu blir verklighet:
Jason Akeson

Måste ändå betraktas som dyrt. Jag hade förstått det om Rögle hade haft ett större EK inför säsongen.
Visst kan extra finansiärer gå in med stålar. Men har de råd? Det måste handla om stora belopp ändå. Jag menar.. Jason Akeson och Janne spelar inte för en kaffe och muffins direkt.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Skidlöparn »

Andspe skrev:Hur har Rögle råd?
Hade inte de problem att få ihop det förra säsongen och att räddningen var att en extern finansiär sköt till ett villkorat kapitaltillskott. De hade ett Eget Kapital på 4,1MKr inför den här säsongen.

Visst de låter folk gå, men att värva:
Stephen Perfetto
Janne Jalasvaara
Ben Youds

Och om det nu blir verklighet:
Jason Akeson

Måste ändå betraktas som dyrt. Jag hade förstått det om Rögle hade haft ett större EK inför säsongen.
Visst kan extra finansiärer gå in med stålar. Men har de råd? Det måste handla om stora belopp ändå. Jag menar.. Jason Akeson och Janne spelar inte för en kaffe och muffins direkt.
Måste gå all in för att överleva negativt kval för att sedan räddas av TV-avtalet nästa år?
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8123
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Mattias_87 »

Dom satsar väl på nästa säsongs TV-pengar och hoppas dom håller sig kvar.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Praetori »

Pratade med en hockeytokig kollega som tyckte att dödgrävargäng som sitter i knät på målvakterna och spelar kontringshockey (som KHK) skulle försvinna om man återinförde red-line-offside. Tyckte personligen att det var bra att de tog bord det i NHL men det kanske skulle gynna mer offensivt lagda lag då backarna kan gå lite högre utan att riskera att bli bortgjorda. Tankar?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2017/18

Inlägg av förevigtdjurgården »

Praetori skrev:Pratade med en hockeytokig kollega som tyckte att dödgrävargäng som sitter i knät på målvakterna och spelar kontringshockey (som KHK) skulle försvinna om man återinförde red-line-offside. Tyckte personligen att det var bra att de tog bord det i NHL men det kanske skulle gynna mer offensivt lagda lag då backarna kan gå lite högre utan att riskera att bli bortgjorda. Tankar?
RLO bidrar väl mest till ett än mer passivt spel, fler avblåsningar, mer irritation både bland spelare och ledare.

Dessutom är sporten så pass mycket snabbare nu att domarna som har svårt att hålla isär på hybridicing fortfarande efter tre-fyra år bara skulle få det än jävligare..
Vila i Frid, DIF Hockey.
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Magnutz »

Tillägg: Jag älskar ju sporten hockey och drabbas inte av ointresse pga för få "profiler"

Henrik Leman skriver lite om profiler i SHL på HockeyNews.se. Jag undrar om vi inte måste skilja på vad hockey-älskande människor och vanlig publik anser att en "profil" är för något.

Han listar en rad sjukt duktiga hockeyspelare som profiler men jag håller inte med. Det räcker inte med att du är jättebra. Det lockar inte tillräckligt, kan jag tycka. Nu är jag inne på att spelartypen som både är bra på hockey (eller annan sport) och har en skön personlighet är på väg att utrotas helt till förmån för The Machines. De som är fysmonster och sjukt bra på sporten. Det finns undantag som t ex Robin Figren och Dicken men i stort känns det som hjärtat är på väg ut i kylan.

Som jämförelse tar jag ofta upp handbollslandslaget. Vem utanför de handbollsintresserade vet vilka som spelar i landslaget idag (dam som herr)? Vem är landslagsledare där?
Under en låååång tid under 90-talet fanns det ett handbollslandslag som nog hela Sverige kände till. Bengans gäng. Bengan Boys. Gurkburk. Wislander. Hajas. Vranjes. Staffan Olsson. Carlén. Mats Olsson. Björn Jilsén... Pierre Thorsson. Frändesjö. Tomas Svensson. Sivertsson. Mange Andersson...

När sporteffektivitet tvingar bort personligheter, för såna har man ju inte råd med att ha, så tappar sporten i underhållningsvärde tror jag. Det är på gott och ont förstås. Själva sporten blir bättre och bättre rent tekniskt men hjärtat prioriteras bort kan jag tycka.

Vad tycker ni?

Länk till artikeln: http://hockeynews.se/columns/1468/
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Caveman »

Jag kan knappt titta på elitserien längre, det är långsamt, det är mer öst/väst än Nord/Syd- hockey och det hatar jag.

Det fysiska spelet är noll, är det någon som tacklar så skriker folk i tv-studion/tidningar på avstängningar.

Det är som en helt annan sport att kolla på NHL, visst spelarna är bättre där, men det är Nord/Syd hockey, det är tempo, tacklingar, detta beror på isytan, tycker att är det något som Sverige ska ta efter så är det just rinkens storlek.

Att kolla på spel 3 mot3 i Elitserien är som att se målarfärg att torka just pga allt snirkel-åkande och spel öst/väst. Kollar du på NHL så är det rakt på mål som gäller, där orkar man iaf se 3 mot 3 spelet.

Allt detta blir än sämre av att se hockeyn i evenemangsarenan Globen, SLUTA LÄGG MATCHER DÄR!
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8123
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Mattias_87 »

Jag förstår faktiskt vad du menar Caveman med öst/väst hockey. Som en kvinna sa något på uppstartstakten att man kan tro att spelarna får betalt för att krama sargen. Jag tror inte alls på 26m bred rink utanför NHL men däremot på hybridstorleken 28m bredd. Det är jag villig att testa. De flesta finska lag har ju det, vad anser finnarna om det?

Att det fysiska spelet är noll håller jag med om, Wikegård tog upp det ganska nyligen. Spelarna åker, åker, åker och åker men det finns inga känslor och vill publiken ha det så? Nej. Men samtidigt så måste odjur som är ute efter att skada bort så det gäller att hitta något sätt.

Globen tycker jag är OK med två matcher per säsong faktiskt, synd att vi inte lyckades få lika mycket publik som tidigare säsonger men vi har ju Malmö kvar och jag tror 30e December är mer populärt. För snart kommer faktiskt Globen eller "Nya Globen" bli vårat hem igen.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Praetori »

Öst/Väst-hockey har jag inget emot så länge det är snyggt och rappt. Den gamla röda Sovjetiska maskinen kunde snirkla på sin tid och det var nog så underhållande. Tycker årets upplaga av Djurgården har en rätt bra mix av både och. Vad jag inte gillar är tv-spels åkning med grötande och en-pass till skitmål. Det måste få ta lite tid ibland men det behöver inte gå till extremer (Vancouver Sedinarna med Virtanen).

Gällande det fysiska spelet så ligger det helt och hållet på SHLs bord. Tillåter man fysiskt spel och låter folk gruffas så kommer känslorna med tiden. Som det är nu är det knappt tillåtet med djävulskap, ens under slutspelet.
Svensk hockey har under flera år rusat ifrån NHL i "snällhet" överlag (även om NHL är på en nivå idag att folk skulle få livstids avstängning eller fängelse om de höll på som på 70-80-talet) och modern hockey spelas i ett så pass högt tempo att det knappt lönar sig att ligga på i tacklingarna då risken för att bli överspelad eller att någon råkar ut för skador eller avstängningar är så pass stor.

Jag tror dock på en revansch för det fysiska spelet men inte genom att krympa bredden på rinkarna utan genom att flytta ner blålinjerna igen och att lätta på de petiga bedömningarna kring målgården. Som sekundär effekt av det så minskar öst/väst-spelet om anfallszon krymper något.

Däremot så kanske man bör se över målvakternas skydd för det är ruggigt målfattigt i världshockeyn just nu trots att forwards är bättre än någonsin. Målvakterna är tyvärr ännu bättre än någonsin sedan "revolutionen" och har enorma skydd.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
EspenK
Inlägg: 9074
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Re: SHL 2017/18

Inlägg av EspenK »

GOD JUL alla Djurgårdare.
Nu önskar vi oss alla en minst lika bra vår som höst. Forza DIF!
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4531
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Re: SHL 2017/18

Inlägg av captcash »

Yes, God Jul bröder och systrar!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2017/18

Inlägg av Skidlöparn »

Matt Anderson åker alltså på fem matcher för sin tackling mot Rövle igår. Den är från blindside, så visst är den ful, men inte fan är det mer checking to the head än rattfyllots hjärnskakningstackling mot Ante?! Tycker det är horribelt att det inte blir nån påföljd när Ante dessutom får hjärnskakning.

http://www.shl.se/artikel/e1rmajbrn-403 ... linnamnden
Skriv svar