Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DRC »

Stavhoppet skrev:
DRC skrev:Facit:

Lundh Enqvist Åberg
Ridder Johansson Brodin
Possler Ljungh Bergfors
MacD Vejdemo x2David
Alén Hank Karlkvist
Fjällby

De första 4 kan jag väl köpa där, problemet ligger väl i vilka som inte får istid.
Att vi ska ha 3 st A-lagsfw som inte får speltid känns sådär.
Samtidigt känns det inte bra att tänka tanken på att låna ut Davidssonbröderna eller Fjällby då jag anser att alla de har gjort med nytta än tex Hank.
Att då ta in Karlqvist och låta honom sitta på bänken alternativt läktaren känns som en konstig ekvation.

Jag tror att Åberg kommer att stanna och ge det ett ytterligare år i AHL nu när han har börjat få chanser i NHL.

Jag tror att det kommer att bli något liknande detta.

1:a Ridderwall - Engqvist - Bergfors
2:a Lundh - Linus J - Brodin
3:e Possler - Ljungh - Ahlen
4: M. David - Vejdemo - J. David
Fjällby

Tror och hoppas att krutet kommer att läggas på en riktig förstakeeper samt att kunna ersätta Emil J om han åker över till NHL/AHL
Fast vi kan nog vara överens om att den forwardsuppställningen skulle rimma ganska illa med "att bli ledande i Europa igen planen". Och efter en säsong med historiskt usel målfabrikation så är det nog inte en helt fruktansvärt dålig idé att spetsa till truppen offensivt.

Förslagsvis genom att uppgradera platserna Matt (väl) och Tambellini lämnar efter sig, gärna med PP-kvalitet. Med tanke på att LHC verkar stå för en stor del av Bergfors kostnader så är det iallafall inte helt otroligt att två bra uppgraderingar ska få plats i budget.

Om det sen sker på bekostnad av att vår älskade Hank inte får byta om så kan jag leva med det.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av sensei »

Ok. Men du har heller inte med Ahlén bland 12 forwards vilket måste ses som skrattretande med tanke på hur det ser ut.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DRC »

sensei skrev:Ok. Men du har heller inte med Ahlén bland 12 forwards vilket måste ses som skrattretande med tanke på hur det ser ut.
Ahlén kommer spela ska du se.
Användarvisningsbild
bastis7
Inlägg: 2206
Blev medlem: 2005-06-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av bastis7 »

B.I.B.A skrev:
mb81 skrev:Ryktas enligt sportbladet att vi är intresserade av Kevin Stenlund.
Känns som en riktigt spännande värvning isf.
Verkar vara en bra spelare, men vem ska han ersätta? Den enda utan kontrakt är Matt och han är mycket mer rutinerad och etablerad. Matt borde absolut stanna ett år till, om han nu vill, för hans spelartyp är det stor brist på i det här laget.

Spelare som Karlqvist och Stenlund bör endast vara aktuella om vi tappar/dumpar någon eller några av Hank, Possler, Vejdemo, Davidssons. Sen, även om vi nu får luckor i laget, ser jag klart hellre att vi försöker få hem "våra" spelare såsom Engqvist, Cehlin, Norman.


Tycker det är väldigt konstigt att du nämner Vejdemo i spelare vi skulle dumpa, Han är ju en av de som spelat bättre på senaste tid och ser ut som en ny Ottosson!
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

bastis7 skrev:
B.I.B.A skrev:
mb81 skrev:Ryktas enligt sportbladet att vi är intresserade av Kevin Stenlund.
Känns som en riktigt spännande värvning isf.
Verkar vara en bra spelare, men vem ska han ersätta? Den enda utan kontrakt är Matt och han är mycket mer rutinerad och etablerad. Matt borde absolut stanna ett år till, om han nu vill, för hans spelartyp är det stor brist på i det här laget.

Spelare som Karlqvist och Stenlund bör endast vara aktuella om vi tappar/dumpar någon eller några av Hank, Possler, Vejdemo, Davidssons. Sen, även om vi nu får luckor i laget, ser jag klart hellre att vi försöker få hem "våra" spelare såsom Engqvist, Cehlin, Norman.


Tycker det är väldigt konstigt att du nämner Vejdemo i spelare vi skulle dumpa, Han är ju en av de som spelat bättre på senaste tid och ser ut som en ny Ottosson!
Skrev dumpar/tappar. Om inte Montreal drar i honom så får han gärna stanna för min del, jag gillar Vejdemo. Däremot så har jag svårt att se vart vi ska få in Stenlund eller Karlkvist om inte ett par spelare lämnar.
Avgå Jocke.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

bastis7 skrev:
B.I.B.A skrev:
mb81 skrev:Ryktas enligt sportbladet att vi är intresserade av Kevin Stenlund.
Känns som en riktigt spännande värvning isf.
Verkar vara en bra spelare, men vem ska han ersätta? Den enda utan kontrakt är Matt och han är mycket mer rutinerad och etablerad. Matt borde absolut stanna ett år till, om han nu vill, för hans spelartyp är det stor brist på i det här laget.

Spelare som Karlqvist och Stenlund bör endast vara aktuella om vi tappar/dumpar någon eller några av Hank, Possler, Vejdemo, Davidssons. Sen, även om vi nu får luckor i laget, ser jag klart hellre att vi försöker få hem "våra" spelare såsom Engqvist, Cehlin, Norman.


Tycker det är väldigt konstigt att du nämner Vejdemo i spelare vi skulle dumpa, Han är ju en av de som spelat bättre på senaste tid och ser ut som en ny Ottosson!
Skrev dumpar/tappar. Om inte Montreal drar i honom så får han gärna stanna för min del, jag gillar Vejdemo. Däremot så har jag svårt att se vart vi ska få in Stenlund eller Karlkvist om inte ett par spelare lämnar.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
DIFtomppa
Inlägg: 1084
Blev medlem: 2012-07-07

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av DIFtomppa »

Har vi någon chans att ro hem Tony Mårtensson månne? Var ju på tapeten inför denna säsong, och han lär komma tillbaka till SHL nu.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

DIFtomppa skrev:Har vi någon chans att ro hem Tony Mårtensson månne? Var ju på tapeten inför denna säsong, och han lär komma tillbaka till SHL nu.
Nog för att han har Stockholmsanknytning (Märsta nåja) men han har varit invirad i plast allt för länge och åldersmässigt är han ju lika gammal som Ölve.
Ytterst få lirare som återvänder från Schweiz håller måttet i Sverige. Det är lönerna som lockar, inte kvalitén på ligan (vad folk än säger).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Dusinator
Inlägg: 3822
Blev medlem: 2009-10-26

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Dusinator »

Vet inte om det nämnts som en möjlighet tidigare men såg att Wesslau förlängt med Kölner Haie... Med dom statsen från i år hade det varit ett välkommet målvaktsval... men men... Finns minst lika bra alternativ som jag hoppas vi kan landa inom kort :-)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av pulverapa »

Högström
Hultström
E. Johansson
Urbom
J. Pettersson
AOM
Bernhardt
Falk


Känns som en helt okej backuppsättning. Med lite flyt kan det räcka långt.
Stavhoppet
Inlägg: 389
Blev medlem: 2010-11-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Stavhoppet »

Måste säga det att Bergfors framstår mer och mer som en riktigt bra värvning.
Han jobbar verkligen för att visa att han kan bättre och jag tror att kan vi sätta honom med en sån som Ante nästa år så kan han göra 35+ poäng vilket skulle få det hela att bli en otroligt lyckad lösning.

Dessutom så har ju Ahlen faktiskt börjat göra ordentligt nytta när han "slipper" Hank för att inte tala om Linus J.
Känns elakt att säga det men jag hoppas att man kan få till en lösning att kunna låna ut Hank till allsvenskan under nästa säsong.

Jag tror att någon av bröderna Davidsson kommer att lämna för att söka lyckan i AHL kanske även Vejdemo.
Känns som om de lämnar så skulle laget kunna bli

1:a Ridderwall - Engqvist - Bergfors
2:a Lundh - Matt - Brodin
3:e Possler - Ljungh - Ahlen
4:e NY - Linus J - J. David
Fjällby

Ett lag utan en 4:e lina helt.... Där alla 4 kedjorna verkligen skulle kunna hota mer el mindre lika mkt.
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Örnen »

Stavhoppet skrev:Måste säga det att Bergfors framstår mer och mer som en riktigt bra värvning.
Han jobbar verkligen för att visa att han kan bättre och jag tror att kan vi sätta honom med en sån som Ante nästa år så kan han göra 35+ poäng vilket skulle få det hela att bli en otroligt lyckad lösning.

Dessutom så har ju Ahlen faktiskt börjat göra ordentligt nytta när han "slipper" Hank för att inte tala om Linus J.
Känns elakt att säga det men jag hoppas att man kan få till en lösning att kunna låna ut Hank till allsvenskan under nästa säsong.

Jag tror att någon av bröderna Davidsson kommer att lämna för att söka lyckan i AHL kanske även Vejdemo.
Känns som om de lämnar så skulle laget kunna bli

1:a Ridderwall - Engqvist - Bergfors
2:a Lundh - Matt - Brodin
3:e Possler - Ljungh - Ahlen
4:e NY - Linus J - J. David
Fjällby

Ett lag utan en 4:e lina helt.... Där alla 4 kedjorna verkligen skulle kunna hota mer el mindre lika mkt.
Superviktigt att frångå en "brunkarkedja". Inga av dom riktigt framgångsrika lag jobbar så längre.

Dessutom jävligt märkligt när vissa supportrar pratar om att spelarna måste "ge det lilla extra, som kan vara så avgörande" men samtidigt nöjer sig med att en snubbe som Hank spelar 10 min per match. Om han ersattes av en spelare som kan bidra kan det mycket väl vara det "lilla extra" i många matcher.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av sensei »

Mats Sundin har sa något i stil med följande om det du är inne på (citerat ur minnet)

På högsta elitnivån så skiljer det relativt lite mellan spelarnas skicklighet; det är i regel vinnarskalle och viljan att vinna sina kamper som är mer avgörande än rå talang.

Så fansen är nog inte helt fel ute.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Örnen »

sensei skrev:Mats Sundin har sa något i stil med följande om det du är inne på (citerat ur minnet)

På högsta elitnivån så skiljer det relativt lite mellan spelarnas skicklighet; det är i regel vinnarskalle och viljan att vinna sina kamper som är mer avgörande än rå talang.

Så fansen är nog inte helt fel ute.
Jo, men då utgår man ju från att en spelare som Hank har mer vilja än Jonathan Davidsson till exempel. Bara för att han har den spelstilen. Mindre talang är inte lika med automatiskt mer vilja.
Praetori
Inlägg: 13766
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2017-18 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Praetori »

Örnen skrev: Jo, men då utgår man ju från att en spelare som Hank har mer vilja än Jonathan Davidsson till exempel. Bara för att han har den spelstilen. Mindre talang är inte lika med automatiskt mer vilja.
Det är mycket psykologi. Du kan ha talang för vilja (klassisk vinnarskalle som alltid levererar 100% av sin dagsform).
Moodplayers som kan leverera när de är på humör kan ju vara bra så länge man kan hålla dem lyckliga. Medan killar som Hank, Ahlén, Brodin mfl har "moral". Moral att träna, moral att käka rätt, moral att köra 100 i varje byte, moral att spela efter en specifik idé/roll osv, det är en talang som är sjukt mycket mer sällsynt än andra skills men som kan vara nog så nyttiga.

Kolla den klassiska bilden av moderna lovande ryska spelare tex, det går 11 talanger på dussinet men de flesta av dem når inte upp i den professionalitet som krävs när det krävs (det finns en rad noterbara undantag, de flesta som etablerat sig i NHL). Och det lyser dessutom igenom i en del internationella turneringar där det fyllts på med talangfulla moodplayers.

Till och med Sörensen har/hade sådana drag och kunde stundvis spela alibihockey men när det brann till (och den reservoaren verkar han ha hittat nyckeln till att låsa upp) så kunde han ju kötta på som Brodin eller Ahlén, beredd att bryta en arm och ett ben och vända en match på ren vilja.

För att spela den typen av hockey som vi VILL spela så får inte en enda spelare lira alibihockey för då faller modellen. Det måste vara spelare med samma pannben som Hank/Ahlén/Brodin (och Lundh) som pallar att köra på i 55+ matcher och jaga hopplösa puckar. Men gärna med skills också.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Låst