SHL 2016-17

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Mattias_87 »

Växjö, Karlskrona och Örebro håller jag särskilt med om. Vem skulle bry sig om dessa försvann ifrån SHL. Frågan är vilka vi vill ersätta dom med? Modo och Björklöven vore ju trevligt faktiskt. Sedan kanske även Södertälje.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

SHL 2016-17

Inlägg av minalman »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
pulverapa skrev:Växjö Lakers
Karlskrona
Örebro
Linköping

Kan dessa lag bara sluta existera tack? Stick från sporten. Det är matcher som igår som dödar svensk ishockey.
Växjö Lakers är CANCER. Börjar bli sjukt less på ishockey.
Gillar inte heller dessa lag. Men ska vi stänga serien? Den svenska modellen med upp och nedflyttningar är något jag vill värna och ha kvar.
Jag lutar allt mer mot stängd liga och något slags draft och ekonomisk kompensation till lag som går dåligt. NHL är ju ett klart bevis för att det fungerar bäst så, när stora pengar ska rulla in. Kanske J20 ska ta den plats SHL lämnar öppen, med seriesystem. Sedan draftas det därifrån. Just i år är det ju en hygglig geografisk spridning, för att stänga, men byter gärna Karlskrona mot Modo och Örebro mot Björklöven och Rögle mot Västerås.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2016-17

Inlägg av pulverapa »

Vettefan om det är värt att få upp Tingsryd i utbyte mot Leksand. Jävla dödgrävare. Stäng ligan.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2016-17

Inlägg av crike »

minalman skrev: Jag lutar allt mer mot stängd liga och något slags draft och ekonomisk kompensation till lag som går dåligt. NHL är ju ett klart bevis för att det fungerar bäst så, när stora pengar ska rulla in. Kanske J20 ska ta den plats SHL lämnar öppen, med seriesystem. Sedan draftas det därifrån. Just i år är det ju en hygglig geografisk spridning, för att stänga, men byter gärna Karlskrona mot Modo och Örebro mot Björklöven och Rögle mot Västerås.
Nu är jag inte för en stängning av serien men om man tänker i dom banorna tycker jag det är viktigt att uppehålla regionala "intressematcher".
Framförallt ur den synvinkeln men även sett till tradition ser jag inte att Västerås ger mer än vad Rögle gör.

RBK - MIF
LHK - SAIK
HV - LHC
FBK - FHC
LIF - BIF
DIF - AIK

Sen kan man slänga in två lag, typ Modo och Växjö.
Ja jag vet att det sista där är extremt kontroversiellt men dessa "plastlag" är inte alls hatade i samma utsträckning utanför vår sfär som inom densamma. Växjö gör också att Smålandsregionen får ett ökat intresse och dom har definitivt kapital för att se till att ligan har lite slagkraft.
Växjö skulle kunna bytas ut mot något lag, typ Västerås, längs med E18 eller SSK. Dels för intresset kontra vår region men även bort mot FBK och upp mot Dalarna. Problemet med dessa lag är att dom aldrig uppvisat någon direkt förmåga att kunna handskas med pengar. Inte säkert att dom lyckats bara för att dom skulle undvika nedflyttning.
furan85
Inlägg: 82
Blev medlem: 2015-01-30

Re: SHL 2016-17

Inlägg av furan85 »

crike skrev:
minalman skrev: Jag lutar allt mer mot stängd liga och något slags draft och ekonomisk kompensation till lag som går dåligt. NHL är ju ett klart bevis för att det fungerar bäst så, när stora pengar ska rulla in. Kanske J20 ska ta den plats SHL lämnar öppen, med seriesystem. Sedan draftas det därifrån. Just i år är det ju en hygglig geografisk spridning, för att stänga, men byter gärna Karlskrona mot Modo och Örebro mot Björklöven och Rögle mot Västerås.
Nu är jag inte för en stängning av serien men om man tänker i dom banorna tycker jag det är viktigt att uppehålla regionala "intressematcher".
Framförallt ur den synvinkeln men även sett till tradition ser jag inte att Västerås ger mer än vad Rögle gör.

RBK - MIF
LHK - SAIK
HV - LHC
FBK - FHC
LIF - BIF
DIF - AIK

Sen kan man slänga in två lag, typ Modo och Växjö.
Ja jag vet att det sista där är extremt kontroversiellt men dessa "plastlag" är inte alls hatade i samma utsträckning utanför vår sfär som inom densamma. Växjö gör också att Smålandsregionen får ett ökat intresse och dom har definitivt kapital för att se till att ligan har lite slagkraft.
Växjö skulle kunna bytas ut mot något lag, typ Västerås, längs med E18 eller SSK. Dels för intresset kontra vår region men även bort mot FBK och upp mot Dalarna. Problemet med dessa lag är att dom aldrig uppvisat någon direkt förmåga att kunna handskas med pengar. Inte säkert att dom lyckats bara för att dom skulle undvika nedflyttning.
Då skulle jag nog säga Björklöven istället för Växjö alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2016-17

Inlägg av crike »

furan85 skrev: Då skulle jag nog säga Björklöven istället för Växjö alla dagar i veckan.
Varför? Utöver personlig preferens.
furan85
Inlägg: 82
Blev medlem: 2015-01-30

Re: SHL 2016-17

Inlägg av furan85 »

crike skrev:
furan85 skrev: Då skulle jag nog säga Björklöven istället för Växjö alla dagar i veckan.
Varför? Utöver personlig preferens.
Enkelt! Växjö har ingen som helst historia inom sporten och ger ungefär samma känsla som karlskorna när man hör namnet! Löven har en betydligt bredare fans-skara i landet! Dessutom är inte ens fuleå och Saik ett derby. Dessa två orter har bara börjat "hata" varandra senaste 10 åren då inte löven spelat i elitserien. Men däremot är löven-Saik det närmaste du kan komma ett Stockholms derby i Norrland!
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Är emot stängd liga men OM man ska göra det bör man ändra till 2 poäng istället för 3 vid vinst då jag tror ligan skulle vara jämnare längre in på säsongen.

Byt ut KHK och Örebro. KHK för att jag ändå tror det är här på besök och kommer snart åka ner till Allsvenskan igen där det hör hemma. Örebro, för att det finns inget estetiskt alls i den klubben. De spelare den tråkigaste hockey varje säsong plus att det är jävligt fula att titta på också. Vill inte ha upp ajk men Björklöven, SSK, eller Modo skulle väl vara ok. Alla tre är bättre alternativ en KHK och Örebro i alla fall.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Think if... »

Allt och alla är nostalgiker när det kommer till dom här känslorna för vad som är "riktiga" lag med "riktiga känslor".
Går vi på antal säsonger är vi SSK och aik överlägsna. Om det är en bra måttstock så skulle vi även ha bajen, Timrå, Västerås och Göta i högsta serien. Nacka skulle gå före Malmö, LHC, Lakers och Örebro... skulle säga att det mesta hänger ihop med vad man växte upp med.
Min barn har t.ex vuxit upp utan aik, det laget betyder ingenting för dom
Ska man ha en stängd serie så tror jag att man bör göra ngt nytt. Varför inte en nordisk liga isf
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2016-17

Inlägg av crike »

Think if... skrev:Allt och alla är nostalgiker när det kommer till dom här känslorna för vad som är "riktiga" lag med "riktiga känslor".
Går vi på antal säsonger är vi SSK och aik överlägsna. Om det är en bra måttstock så skulle vi även ha bajen, Timrå, Västerås och Göta i högsta serien. Nacka skulle gå före Malmö, LHC, Lakers och Örebro... skulle säga att det mesta hänger ihop med vad man växte upp med.
Min barn har t.ex vuxit upp utan aik, det laget betyder ingenting för dom
Ska man ha en stängd serie så tror jag att man bör göra ngt nytt. Varför inte en nordisk liga isf
Folks enskilda preferenser om "riktiga" lag och "känslor" får man absolut ställa åt sidan i det här fallet men ska man göra det så ska man iaf se till det regionala stödet, där ryker Nacka och Göta :wink: .

Personligen vill jag inte ha upp aik (iaf inte förbi oss) men så länge dom och vraken som föreningar existerar så gör dom oss mer illa av att ligga i andra serier än att spela i densamma som oss.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Axel_K »

Think if... skrev:Allt och alla är nostalgiker när det kommer till dom här känslorna för vad som är "riktiga" lag med "riktiga känslor".
Går vi på antal säsonger är vi SSK och aik överlägsna. Om det är en bra måttstock så skulle vi även ha bajen, Timrå, Västerås och Göta i högsta serien. Nacka skulle gå före Malmö, LHC, Lakers och Örebro... skulle säga att det mesta hänger ihop med vad man växte upp med.
Min barn har t.ex vuxit upp utan aik, det laget betyder ingenting för dom
Ska man ha en stängd serie så tror jag att man bör göra ngt nytt. Varför inte en nordisk liga isf
DIF, ssk, ajk, Västerås, Leksand, Malmö, Björklöven, Brynäs, Frölunda, Färjestad, Luleå, HV, saik.

En serie med dessa lag skulle verkligen höja publiksnittet för vår del. Fast nej, vi får nöja oss med Växjö, Karlskrona, Rögle, Örebro...
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: SHL 2016-17

Inlägg av minalman »

Växjö representerar hela sydöstra Götalands hockeykultur. Därför behövs dom. ajk kan få fostra Stockholms juniorer parallellt med oss och andra Stockholmsföreningar, men vi är enda Stockholmslag i en stängd liga (pga av självklara skäl som inte behöver anges här). En nordisk liga behövs inte. Malmö tar Danmark och kaffe tar Norge. Vi och lule delar på finnarna.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Puckey »

Jag tycker att det är betydligt mer spännande att prata om vilka lag som borde inkluderas än vilka som borde exkluderas. Ja, Karlskrona är skit - men alla föreningar måste få vara skit ett tag innan hockeytraditionen hinner sätta sig i en stad. Hur mycket jag än älskat ett öppet seriesystem genom åren går det inte att bortse från att det slår föreningar i spillror och uppmuntrar till ekonomiskt risktagande för att undvika kvalspel. Ett öppet system är inte anpassat för att föreningarna ska ha enorma organisationer med hockeygymnasium och allt vad det är..

Ge mig en liga på 22+ lag (no kidding), med ett möte hemma och ett möte borta. Plastigare med stängd serie, men kompenseras av att man slipper möta lagen fyra gånger per säsong. Dels är det vansinne att ha ett öppet seriesystem där högsta serien har arenakrav som är ekonomiskt oförsvarbara i andraligan, dels är det vansinne att ha en andraliga med lag som skulle gå under om de "råkar" avancera till SHL. Folk kommer säga att det inte finns spelarmaterial för så många lag, men med fler städer engagerade i högstaligan kommer tillströmningen till hockeyn också att öka. Till dess får vi väl leva med ett gäng extra kanadicker, kvalitén på trupperna i sig har i dagsläget mer att göra med pengar inom svensk hockey än hur många spelare vi fostrar eftersom det är sån jäkla rörelse internationellt.

* Björklöven
* Västerås
* Södertälje
* Gnihet
* Mora
* Timrå
* Modo
* Vita Hästen

Där har vi i min mening åtta lag som kommer att driva upp hockeyintresset i stora delar av landet. Vi skulle få derbyn mot gnaget och tälje, för att inte tala om en gammal rival i Västerås. Björklöven skulle ge riktiga holmgångar åt både Skellefteå och Modo. Mora skulle vara bra för både Leksand och Brynäs. Vita Hästen representerar ändå en av landets största städer och ger Östergötland/Småland ett litet kluster med LHC/Hästen/HV. Timrå har sin rivalitet med Brynäs och Modo.

Karlskoga har gjort det riktigt bra i Hockeyallsvenskan med tanke på sina förutsättningar, men har troligen för klent publikunderlag för att klara sig i en högstaserie. Almtuna kanske får fart under vingarna i samband med nya arenan. Resterande lag i Hockeyallsvenskan förstår jag inte varför man ska ta hänsyn till (rent krasst), eftersom exempelvis Oskarshamns och Tingsryds ledningar sagt rakt ut att ett avancemang till SHL med alla krav som medföljer skulle innebära döden för deras föreningar (vad skulle då inte hända Pantern och Västervik?..). Vi kan inte ha en serie där lag drömmer mardrömmar om att lyckas. Låt dem och Div. 1 lagen tävla om en faktisk titel likt AHL-lagen istället.

Shitstorm incoming.
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Henke_F »

Puckey skrev:Jag tycker att det är betydligt mer spännande att prata om vilka lag som borde inkluderas än vilka som borde exkluderas. Ja, Karlskrona är skit - men alla föreningar måste få vara skit ett tag innan hockeytraditionen hinner sätta sig i en stad. Hur mycket jag än älskat ett öppet seriesystem genom åren går det inte att bortse från att det slår föreningar i spillror och uppmuntrar till ekonomiskt risktagande för att undvika kvalspel. Ett öppet system är inte anpassat för att föreningarna ska ha enorma organisationer med hockeygymnasium och allt vad det är..

Ge mig en liga på 22+ lag (no kidding), med ett möte hemma och ett möte borta. Plastigare med stängd serie, men kompenseras av att man slipper möta lagen fyra gånger per säsong. Dels är det vansinne att ha ett öppet seriesystem där högsta serien har arenakrav som är ekonomiskt oförsvarbara i andraligan, dels är det vansinne att ha en andraliga med lag som skulle gå under om de "råkar" avancera till SHL. Folk kommer säga att det inte finns spelarmaterial för så många lag, men med fler städer engagerade i högstaligan kommer tillströmningen till hockeyn också att öka. Till dess får vi väl leva med ett gäng extra kanadicker, kvalitén på trupperna i sig har i dagsläget mer att göra med pengar inom svensk hockey än hur många spelare vi fostrar eftersom det är sån jäkla rörelse internationellt.

* Björklöven
* Västerås
* Södertälje
* Gnihet
* Mora
* Timrå
* Modo
* Vita Hästen

Där har vi i min mening åtta lag som kommer att driva upp hockeyintresset i stora delar av landet. Vi skulle få derbyn mot gnaget och tälje, för att inte tala om en gammal rival i Västerås. Björklöven skulle ge riktiga holmgångar åt både Skellefteå och Modo. Mora skulle vara bra för både Leksand och Brynäs. Vita Hästen representerar ändå en av landets största städer och ger Östergötland/Småland ett litet kluster med LHC/Hästen/HV. Timrå har sin rivalitet med Brynäs och Modo.

Karlskoga har gjort det riktigt bra i Hockeyallsvenskan med tanke på sina förutsättningar, men har troligen för klent publikunderlag för att klara sig i en högstaserie. Almtuna kanske får fart under vingarna i samband med nya arenan. Resterande lag i Hockeyallsvenskan förstår jag inte varför man ska ta hänsyn till (rent krasst), eftersom exempelvis Oskarshamns och Tingsryds ledningar sagt rakt ut att ett avancemang till SHL med alla krav som medföljer skulle innebära döden för deras föreningar (vad skulle då inte hända Pantern och Västervik?..). Vi kan inte ha en serie där lag drömmer mardrömmar om att lyckas. Låt dem och Div. 1 lagen tävla om en faktisk titel likt AHL-lagen istället.

Shitstorm incoming.

Plastigt ja, men vem/vilka skulle vilja pumpa in pengar i den ligan för att göra SHL till Europas "NHL" och en storkonkurrent till Ryska ligan?
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Puckey »

Henke_F skrev:
Puckey skrev:Jag tycker att det är betydligt mer spännande att prata om vilka lag som borde inkluderas än vilka som borde exkluderas. Ja, Karlskrona är skit - men alla föreningar måste få vara skit ett tag innan hockeytraditionen hinner sätta sig i en stad. Hur mycket jag än älskat ett öppet seriesystem genom åren går det inte att bortse från att det slår föreningar i spillror och uppmuntrar till ekonomiskt risktagande för att undvika kvalspel. Ett öppet system är inte anpassat för att föreningarna ska ha enorma organisationer med hockeygymnasium och allt vad det är..

Ge mig en liga på 22+ lag (no kidding), med ett möte hemma och ett möte borta. Plastigare med stängd serie, men kompenseras av att man slipper möta lagen fyra gånger per säsong. Dels är det vansinne att ha ett öppet seriesystem där högsta serien har arenakrav som är ekonomiskt oförsvarbara i andraligan, dels är det vansinne att ha en andraliga med lag som skulle gå under om de "råkar" avancera till SHL. Folk kommer säga att det inte finns spelarmaterial för så många lag, men med fler städer engagerade i högstaligan kommer tillströmningen till hockeyn också att öka. Till dess får vi väl leva med ett gäng extra kanadicker, kvalitén på trupperna i sig har i dagsläget mer att göra med pengar inom svensk hockey än hur många spelare vi fostrar eftersom det är sån jäkla rörelse internationellt.

* Björklöven
* Västerås
* Södertälje
* Gnihet
* Mora
* Timrå
* Modo
* Vita Hästen

Där har vi i min mening åtta lag som kommer att driva upp hockeyintresset i stora delar av landet. Vi skulle få derbyn mot gnaget och tälje, för att inte tala om en gammal rival i Västerås. Björklöven skulle ge riktiga holmgångar åt både Skellefteå och Modo. Mora skulle vara bra för både Leksand och Brynäs. Vita Hästen representerar ändå en av landets största städer och ger Östergötland/Småland ett litet kluster med LHC/Hästen/HV. Timrå har sin rivalitet med Brynäs och Modo.

Karlskoga har gjort det riktigt bra i Hockeyallsvenskan med tanke på sina förutsättningar, men har troligen för klent publikunderlag för att klara sig i en högstaserie. Almtuna kanske får fart under vingarna i samband med nya arenan. Resterande lag i Hockeyallsvenskan förstår jag inte varför man ska ta hänsyn till (rent krasst), eftersom exempelvis Oskarshamns och Tingsryds ledningar sagt rakt ut att ett avancemang till SHL med alla krav som medföljer skulle innebära döden för deras föreningar (vad skulle då inte hända Pantern och Västervik?..). Vi kan inte ha en serie där lag drömmer mardrömmar om att lyckas. Låt dem och Div. 1 lagen tävla om en faktisk titel likt AHL-lagen istället.

Shitstorm incoming.

Plastigt ja, men vem/vilka skulle vilja pumpa in pengar i den ligan för att göra SHL till Europas "NHL" och en storkonkurrent till Ryska ligan?
Det behöver inte handla om att utmana KHL/NHL bara för att det blir en stor liga, eller om att hobbymiljardärer ska ösa in pengar alls. De flesta föreslagna lagen skulle representera några av landets största städer (Stockholm, Södertälje, Umeå, Norrköping, Västerås), därutöver hade till och med Timrå ett högre publiksnitt under deras tid i SHL än vad exempelvis Skellefteå har. Det är alltså lag som, i en högstaliga, skulle generera samma intresse/värde som merparten av dagens SHL-lag gör, vilket i sin tur rimligen innebär att respektive lag fortsatt kan lyfta ungefär samma pengar via sponsoravtal/TV-rättigheter som dagens 14 lag gör. Somliga av oss skulle få viss förbättring av ekonomin genom att få tillbaks våra derbyn/ärkerivaler, vilket i den bästa av världar ökar hockeytempen nationellt och gynnar även resterande lag. Den stora vinningen ekonomiskt sett vore att man kan skifta över från dagens kortsiktiga tänkande till ett mer långsiktigt, vilket ger ett bättre klimat för att verkligen satsa på egna juniorer och att få hem sina profiler snarare än att plocka in en avdankad tjeck efter 30 omgångar för att säkra kontraktet.

Alternativet vore att ta bort alla krav och ha ett helt öppet system. Lyckas Huddinge Hockey göra en mirakelresa och ta sig upp i SHL ska de få spela i Björkängshallen tills de själva känner sig redo för en större arena. I nuläget har vi ett halvstängt ligasystem där bara en handfull lag utanför SHL ens har chansen att leva upp till kraven som ställs, och som allt som oftast mår ekonomiskt piss av att ha förvisats till andraligan.
Skriv svar