Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2688
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av klintan85 »

Den där lösningen med höjbart tak är rätt bra. För som globen är nu så är det inge bra hockeyarena det är för högt i tak. Men helst hade jag sätt en utbyggnad av hovet och en renovering. Men den verkar vara för gammal för något sådant. Men bara det blir något som gynnar DIF fullt ut är jag nöjd.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Positivt med förändringar med taket och allt, men jag är relativt säker på att denna lösning kommer bli dyrare än ett nytt Hovet. Men det kommer ju bli mycket bättre än nuvarande förutsättningar och jag hoppas man löser läktarsektionerna också, det är kanske ännu viktigare än taket att man sitter nära särskilt i klacken fungerar det inte med flera etage.
Avskaffa tre mot tre.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Skidlöparn »

Nu är det här såklart bara arenabolagets utopi (och lite vår), vilken lär minskas ner en del av kommunen, men spontant tycker jag att förslaget känns högst rimligt och genomförbart.
Kan de dessutom trycka på de inkomster kommunen lär få in av företag/nya bostäder ovanpå Hovet ser jag inte varför förslaget i grunden skulle nekas, då exempelvis Tele 2 genomfördes och processen för Globen/Hovet redan tagit så lång tid. Nu känns det som att det har nåtts en punkt då beslut måste fattas och då brukar det kunna gå ganska fort.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Ny arena?

Inlägg av Puckey »

Så antingen en kapacitet på 5000 eller ett fullskaligt globen? Finns det fler steg däremellan? 7500 --> 13000 hade varit vettigare..
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Puckey skrev:Så antingen en kapacitet på 5000 eller ett fullskaligt globen? Finns det fler steg däremellan? 7500 --> 13000 hade varit vettigare..
Jag hoppas verkligen att det finns flera steg. Typ:
5000
8000
11000
14000
Avskaffa tre mot tre.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Skidlöparn »

Mattias_87 skrev:
Puckey skrev:Så antingen en kapacitet på 5000 eller ett fullskaligt globen? Finns det fler steg däremellan? 7500 --> 13000 hade varit vettigare..
Jag hoppas verkligen att det finns flera steg. Typ:
5000
8000
11000
14000
Var inte tanken att det skulle gå att dra upp och ner lite som man ville? Så egentligen allt mellan 5000-15000
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 665
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av Rudi »

Det är ju fyra förslag varav bara ett innebär att innertaket täcker hela arenarummet. Alla andra billigare förslag kommer innebära att man skärmar av högre etage med textilier.
appletime
Inlägg: 14
Blev medlem: 2016-11-01

Re: Ny arena?

Inlägg av appletime »

Hovet är verkligen arenan med Djurgårds hjärta i, det är där allt stort har hänt, vi borde få bygga ut hovet så att det får in mer folk och blir modernare. Globen är inte samma sak som, det blir inte alls samma tryck.
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Jimmy Peterson skrev:
ältakent skrev:Ett problem: 5.000 pers ! Allvar....... När var vi under den siffran senast, vi skall väl ALDRIG ALDRIG mer vara så få. Den begränsningen kanske bara skall gälla gnagarnas matcher :lol:
Om man inte sänker taket till den nivån gäller väl fortfarande den "normala" storleken, eller.....?
I utredningens rekommendation ska taket vara steglöst höj- och sänkbart så det ska alltså gå att anpassa fritt mellan ca 5000-15000 platser.
Blir finfint när hela taket kommer brakande ner med riggar och allt och tar med sig både läktarsektioner och evenemangsbesökare. Riggar för laster upp till hundra ton plus höj/sänkbart tak....
Ligger det något faktiskt utrett konstruktionsförslag bakom de hela eller är det bara någon som har dragit fram siffror ur röven?

Platser ner till rinkside skulle ju vara väldigt positivt men ståplats är ett måste och det har jag inte sett något om.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny arena?

Inlägg av kaminor »

Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Ny arena?

Inlägg av minalman »

Praetori skrev:
Blir finfint när hela taket kommer brakande ner med riggar och allt och tar med sig både läktarsektioner och evenemangsbesökare. Riggar för laster upp till hundra ton plus höj/sänkbart tak....
Ligger det något faktiskt utrett konstruktionsförslag bakom de hela eller är det bara någon som har dragit fram siffror ur röven?
Såg en bortglömd servettskiss i Infobaren senast. Det är ju redan fyra ordentliga pelare i Globens "hörn". Man drar vajrar därifrån som går att hala in och hala ut, ungefär som sådana där TV-kameror som rör sig över planen. Så hakar du fast taket i vajrarna och med grova vajrar verkade det enligt skissen möjligt att bygga bostäder i övre halvan av Globen. Utsikt över hela bajenland.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2012-03-01

Re: Ny arena?

Inlägg av Ohddan »

minalman skrev:verkade det enligt skissen möjligt att bygga bostäder i övre halvan av Globen. Utsikt över hela bajenland.
Ska vara riktigt bra för akustiken!

Höjden i bolljäkeln måste man ju göra något åt. Tak eller motorsåga bort hälften kvittar.
mabra
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-01-26
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av mabra »

Varför inte lägga ytterligare två rinkar under mark där Söderstadion varit när man ändå håller på. 4 rinkar totalt. Kostnad? Rinkar behövs ju för både för hockey och konståkning.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

mabra skrev:Varför inte lägga ytterligare två rinkar under mark där Söderstadion varit när man ändå håller på. 4 rinkar totalt. Kostnad? Rinkar behövs ju för både för hockey och konståkning.
Inte dumt tänkt faktiskt, däremot finns det ju inget hål i marken där som det redan finns nu på Hovet. Men jag har några kontakter i kommunfullmäktige jag kan tala med om be dom ta upp detta i debatten gällande det här projektet. Några andra tankar jag kan be dom ta upp?
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av pulverapa »

Jag är väldigt positiv till det här. Globen är en arena i världsklass när det gäller kringarrangemang. Det är lyx, det är smidigt. Om hockeyupplevelsen på läktarplats blir lika bra som jag hoppas så tror jag vi kan höja publiksnittet till över 8000 per match.
Skriv svar