Säsongen 16/17

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Andy »

Nu börjar till och med jag bli väldigt orolig. Oavset hur fantastisk Corsi etc vi har känns kval och även nedflyttning som möjliga alternativ.

Tror att det behövs skakas om lite så att mönster kan brytas. Det räcker inte med att byta plats på C och A. Frågan är bara vad som skulle kunna göras för att uppnå den effekten...
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
furan85
Inlägg: 82
Blev medlem: 2015-01-30

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av furan85 »

Ta in Conny Strömberg, ge han ett flak öl, och nån tusenlapp på kontot i månaden för att enkom spela pp [WINKING FACE]

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av minalman »

furan85 skrev:Ta in Conny Strömberg, ge han ett flak öl, och nån tusenlapp på kontot i månaden för att enkom spela pp [WINKING FACE]

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Lex "Idol". Han ska vara glad att han får synas i TV.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Magnutz »

Khk får spela pp i 5 minuter i slutet av matchen mot leksand. De har precis gjort mål och är ensam 2a i tabellen. Leksand är kvar i super-botten. Det tackar jag för.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8084
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Mattias_87 »

Magnutz skrev:Khk får spela pp i 5 minuter i slutet av matchen mot leksand. De har precis gjort mål och är ensam 2a i tabellen. Leksand är kvar i super-botten. Det tackar jag för.
Ja det är nog lika bra för oss att Leksand torskade. Vi har faktiskt ett relativt enkelt spelschema på papperet kommande tid (Malmö, Luleå x2, KHK x2). Det kunde faktiskt ha varit mycket värre. Synd att vi har 4 bortamatcher på raken där bara, det blir tufft.
Avskaffa tre mot tre.
furan85
Inlägg: 82
Blev medlem: 2015-01-30

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av furan85 »

Mattias_87 skrev:
Magnutz skrev:Khk får spela pp i 5 minuter i slutet av matchen mot leksand. De har precis gjort mål och är ensam 2a i tabellen. Leksand är kvar i super-botten. Det tackar jag för.
Ja det är nog lika bra för oss att Leksand torskade. Vi har faktiskt ett relativt enkelt spelschema på papperet kommande tid (Malmö, Luleå x2, KHK x2). Det kunde faktiskt ha varit mycket värre. Synd att vi har 4 bortamatcher på raken där bara, det blir tufft.
Fast du kan ju inte mena att Malmö respektive khk är relativt enkla matcher? Jag ser det som grymt svåra matcher att ta poäng i. Fuleå och khk känns som klara 0 poängare! Malmö kanske vi råkar få nån pinne av med lite tur.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av crike »

För att bryta av det negativa lite.
Patrik Lundh. Han imponerar ändå på mig, den hockey som han spelar är oerhört viktig, framförallt för oss i detta läget. Bara kör på och är jävligt jobbig mot motståndarna.
En bättre värvning så här långt än vad jag trott.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 16/17

Inlägg av DRC »

crike skrev:För att bryta av det negativa lite.
Patrik Lundh. Han imponerar ändå på mig, den hockey som han spelar är oerhört viktig, framförallt för oss i detta läget. Bara kör på och är jävligt jobbig mot motståndarna.
En bättre värvning så här långt än vad jag trott.

Synd att han inte verkar kunna göra mål bara. Det vore nämligen bra att kunna det om man ska spela i förstakedjan.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Säsongen 16/17

Inlägg av minalman »

Är det så enkelt att vi ligger flera månader efter de andra lagen? Många nya spelare, nytt spelsystem, ny huvudtränare och till detta många skador under inledningen. Alla lag utvecklas under säsongen, men vi kanske får den brantaste utvecklingskurvan från och med nu.
Vi har hyfsat material, och när de börjar hitta varandra bättre så börjar puckarna studsa rätt och målen i 5vs5 kommer oftare och PP blir effektivare. Jag hoppas.
Tålamod!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
jsson
Inlägg: 1621
Blev medlem: 2015-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av jsson »

minalman skrev:Är det så enkelt att vi ligger flera månader efter de andra lagen? Många nya spelare, nytt spelsystem, ny huvudtränare och till detta många skador under inledningen. Alla lag utvecklas under säsongen, men vi kanske får den brantaste utvecklingskurvan från och med nu.
Vi har hyfsat material, och när de börjar hitta varandra bättre så börjar puckarna studsa rätt och målen i 5vs5 kommer oftare och PP blir effektivare. Jag hoppas.
Tålamod!
Jag vill verkligen fortfarande tro att vi har ett lag som både KAN och KOMMER sluta på en plats utanför kval, även om det kanske inte blir runt 7:e-platsen som jag trodde innan säsongen började.

Problemet är väl om det aldrig riktigt vänder. Jag tror våran läskigt usla plats i tabellen handlar mer om psyke än att spelarna är fysiskt inkapabla till att spela hockey. Som du säger, många nya spelare, ny tränare, nytt spelsystem. Klart det blir jobbigt om det inte finns någon trygghet kvar att falla tillbaka på om det blir motgångar i princip direkt.

Kan en frisk Possler göra skillnad? Absolut. Han är möjligtvis den som är tänkt att hänga mest baljor i våran trupp. Hade en grym säsong på G i Modo för några år sedan innan förra skadan. Var sig inte lik efter det. Får hoppas att det går bättre med rehab efter den här, för det är en förbannat bra hockeyspelare vi har under kontrakt.
Praetori
Inlägg: 13698
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Praetori »

minalman skrev:Är det så enkelt att vi ligger flera månader efter de andra lagen? Många nya spelare, nytt spelsystem, ny huvudtränare och till detta många skador under inledningen. Alla lag utvecklas under säsongen, men vi kanske får den brantaste utvecklingskurvan från och med nu.
Vi har hyfsat material, och när de börjar hitta varandra bättre så börjar puckarna studsa rätt och målen i 5vs5 kommer oftare och PP blir effektivare. Jag hoppas.
Tålamod!
Jag hade kunnat varit av samma åsikt men CHL inledningen visade att laget var mer än redo. DÅ fungerade det men sen hände något.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av crike »

DRC skrev:
crike skrev:För att bryta av det negativa lite.
Patrik Lundh. Han imponerar ändå på mig, den hockey som han spelar är oerhört viktig, framförallt för oss i detta läget. Bara kör på och är jävligt jobbig mot motståndarna.
En bättre värvning så här långt än vad jag trott.

Synd att han inte verkar kunna göra mål bara. Det vore nämligen bra att kunna det om man ska spela i förstakedjan.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Visst är det så, nu tror jag dock inte han själv förväntat sig att spela i förstakedjan ej heller tror jag det är dit han är värvad. Jag tycker han gör ett bra jobb för en tredjekedja, eventuellt en andra. Lite samma sak med Ridderwall.

Tyvärr saknar vi en förstakedja av rang.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Puckey »

crike skrev:
DRC skrev:
crike skrev:För att bryta av det negativa lite.
Patrik Lundh. Han imponerar ändå på mig, den hockey som han spelar är oerhört viktig, framförallt för oss i detta läget. Bara kör på och är jävligt jobbig mot motståndarna.
En bättre värvning så här långt än vad jag trott.

Synd att han inte verkar kunna göra mål bara. Det vore nämligen bra att kunna det om man ska spela i förstakedjan.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Visst är det så, nu tror jag dock inte han själv förväntat sig att spela i förstakedjan ej heller tror jag det är dit han är värvad. Jag tycker han gör ett bra jobb för en tredjekedja, eventuellt en andra. Lite samma sak med Ridderwall.

Tyvärr saknar vi en förstakedja av rang.
Ridderwall tycker jag visar klass, återerövrar puckar så att vi kan bita oss fast i anfallszon och lyckas ofta trampa förbi motståndare. Däremot ser han riktigt jävla ensam ut, han är ingen spelare som ska lirka upp ett försvar på egen hand likt Sörensen gjorde. Om han hade spelat med typ Sallinen och Sören hade poängskörden tveklöst sett betydligt bättre ut.
Praetori
Inlägg: 13698
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av Praetori »

Puckey skrev: Ridderwall tycker jag visar klass, återerövrar puckar så att vi kan bita oss fast i anfallszon och lyckas ofta trampa förbi motståndare. Däremot ser han riktigt jävla ensam ut, han är ingen spelare som ska lirka upp ett försvar på egen hand likt Sörensen gjorde. Om han hade spelat med typ Sallinen och Sören hade poängskörden tveklöst sett betydligt bättre ut.
Ridderwall sticker ofta ut i de situationerna där han som lagkapten stannar kvar på isen och driver upp pucken i anfall medan de andra är och byter. Det är därför han ser så ensam ut. Hank gjorde samma sak fast han gick ofta på dumppuckar.
Det funkar ju fint så länge man har den extra orken i benen men blir det spelvändning så sitter man ju på pottkanten med mjölksyra upp i pungkulorna om det blir långvarigt harv i egen zon.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 16/17

Inlägg av android »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Ännu en gång var vår corsi bra.

I våras under Säckens ledning började statistikmänniskorna på allvar köra igång corsi-snacket på detta forum. Man blev nästan dumförklarad ifall man påstod att det inte var det väsentliga.
Tjomme uttalade sig sedan när Robban var klar och folk dreglade över att nu äntligen skulle statistiken lyftas fram i ljuset.

Så.....vad tycker ni nu? Vad har gått fel nu när statistiken inte vinner matcherna?
Tror inte att jag tillhör de mest corsi-älskande här men jag gillar ju siffror och tror att Corsi är ett skapligt mätverktyg.

Så, ett försök till att förklara vår situation med hjälp av siffror. Corsi mäts främst i spelet fem mot fem och visar vilka som driver spelet. Då ishockey har ett större inslad av "tur" än de flesta andra sporter så kan man självklart få "turen" på sin sida genom att skjuta fler skott mot mål än vad man får mot sig.

Trots att DIF väl ligger topp-5 i corsi-statistiken så parkerar vi ändå i botten av tabellen. Vi har en viss tid som inte spelas fem mot fem i matcherna. Powerplay och boxplay. I PP-ligan ligger vi sist med 8,20%, medan vi i PK-ligan har spelat upp oss och ligger femma. Då kommer problemet att vi drar på oss mest utvisningar vilket gör att vi ändå släpper in mer fler mål i boxplay än växjö. Trots att vi har en högre procentsats. Vår skott-effektivitet i Powerplay ligger runt 5%, otroligt lågt.

Att corsi ska fungera bygger också på att räddningsprocent och skottprocent, över en säsong, allt som oftast hamnar relativt lika hos alla lag. Ofta drar den totala summan mot 100. Våra målvakters räddningsprocent i spel fem mot fem är hos Tellan 90,05 och hos Adam 88,95%. Jämför det med Alsenfelts hiskeliga 96% eller KHKs Johannes Jönssons 97,05. Hudacek har 94,88. Sju lag har målvakter som ligger över 93% (minst 10 spelade matcher).

Sedan har vi våran effektivitet framåt. Där har vi fem spelare som gör mål på 10% av skotten (ungefärligt lagsnitt över ligan)
Albin Lundin
Marcus Davidsson
Linus Johansson
Daniel Brodin
Matt Anderson
David Bernhardt


Så, vi behöver ta mindre utvisningar, Släppa in färre skott, göra flera mål i både PP och fem mot fem. Hur detta ska gå till hoppas jag andra har svar på. Mitt amatörsvar skulle nog vara att spela Tellan så mycket som möjligt försöka hitta en ny klubb till Kousa (om han nu ändå inte ska spela), försöka låna ut någon av AOM och Falk och kapa deras antagligen redan låga kostnader med 50%.

Hittar man även lite externt kapital så kanske det kan räcka till att plocka in en playmaker. Någon som kan hålla i pucken en tiondel extra och hitta passningar. Förhoppningsvis kan det få igång vårat PP. Med lite tur kan få då få lite retroaktiv utdelning och bygga upp vårat självförtroende igen.

Varsågod, ett inlägg fyllt med självklarheter.
Född till sportchef.
Skriv svar