Våra målvakter och allting runt omkring dem

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Magnutz »

Rudi skrev:
Mindrocker skrev:Det är möjligt att kritiken gör det svårare för laget i det korta perspektivet, men om vi skulle sluta att kritisera spelare som är dåliga eller när föreningen agerar tveksamt och i stället bara agera som applåderande nickedockor oavsett prestation så är den här föreningen förlorad på riktigt.
Är det verkligen säkert? Som en applåderande nickedocka är min bild att många supportrar som anser sig mer hängivna ofta är väldigt selektiva i sitt ansvarskännande. Jag ställer mig förvisso tveksam till läktarens påverkan på ett lag i medvind däremot är jag tämligen säker på att burop och nidramsor kan krypa under skinnet på vem som helst. När laget vinner låter det ofta att "vi sjöng in poäng" och man är sällan sena att utropa sig som en extra spelare, en kollektiv hjälte. Däremot är det försvinnande få som vill vara den där extra spelaren när förlustraden växer till en åtta. När vi vinner gör vi det tillsammans, men när vi förlorar så kan väl någon jävel bara ta på sig skiten och avgå? Robban? Jocke? Tjomme? Redieborn? Tambellini? Alla? Varför är Henke kapten, förresten?

Enligt min teori står vi dock inför en situation då läktaren faktiskt kan ha en avgörande betydelse i spelare och ledares gemensamma prestation eftersom vi människor blir våldsamt mycket mer inkännande och påverkbara när vi tvivlar på oss själva. Men då, när det erbjuds en tung roll, väljer somliga att istället vända den kritiska udden inåt. Såna här supportrar är ju på intet sätt något unikt, men som en beige man på långsidan har jag ofta svårt att förstå varför vissa i svåra tider ser på vårt hockeylag som någon defekt cirkuselefant. Det talas ofta om en villkorslös kärlek till en förening men är den kärleken verkligen villkorslös om man medvetet försämrar lagets förutsättningar genom att peka ut enskilda spelare? De enskilda spelarna som i förlängningen är laget som i förlängningen är föreningen som i långt mycket högre grad än vi direkt kan påverka huruvida det blir kvalspel i år eller inte. Jag har ibland lite svårt att se gränslinjen mellan kärleken till föreningen och kärleken till, eller tanken om, sin egen och sina vänners betydelse i densamma. Det kanske ändå känns lite ballare och mer handlingskraftigt att vara med och dra i gång drevet som får en ledare eller spelare sparkad än vad det är att fullt ställa sig bakom det vi har. Vissa tror att laget behöver arbetsro och stöd, andra tror att det ligger på dem att få spelare och ledare att inse vilket rövgäng de är som aldrig kommer vända det här. Förståeligt på ett sätt, men ändå inte på ett annat.

Om jag har det tufft på jobbet så vet jag det, det blir ju bara ännu jobbigare om städaren och receptionisten skriver på intranätet att jag är en värdelös sopa som kommer dra hela företaget i smutsen och hur i helvete kunde min omdömeslösa chef ens anställa mig? Det är kontraproduktivt! Det är lite fyndigt att raljera över huruvida spelarnas anhöriga läser i sociala medier eller inte, men verkligheten idag ser väl faktiskt kanske ut så att några av dem gör det. Det är naturligtvis upp till var och en att skriva vad man vill, men man ska nog vara mycket, mycket medveten om att man skadar vår egen förening om man icke-konstruktivt ger sig efter någon, spelare såväl som ledare. Vill man göra det?


Min inställning är att jag som medlem, vilket jag kan tycka att man bör vara i den förening man vill tycka till om, har möjlighet att påverka via de organ som finns, därigenom har jag indirekt varit med och satt ett lag på banan och har man tagit fan i båten så får man faktiskt ro honom i land också. Det innebär inte att man inte kan ha negativa åsikter, det innebär att det finns ansvariga och oansvariga sätt att förhålla sig till sina negativa åsikter, om man nu blöder så för skölden. Men visst, att känna den typen av ansvar är ju inte lika enande som att skrika och gapa med polarna om avgångar för att sen gå till baren tre minuter innan perioden är slut eftersom birakön blir alldeles för lång annars. Det är ju riktig passion. I relation till hur många som positivt engagerar sig i årsmötet är det ju långt många fler som av negativitet vill kavla upp ärmarna och vara den som hittar och avsätter den skyldige när resultaten går emot. Man kan faktiskt undra vad det beror på.
Detta är precis mitt i prick. Det är exakt så här. Detta inlägg borde vara obligatoriskt för alla att ta del av som hävdar att de lever för DIF.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Andy »

Rudi skrev:
Mindrocker skrev:Det är möjligt att kritiken gör det svårare för laget i det korta perspektivet, men om vi skulle sluta att kritisera spelare som är dåliga eller när föreningen agerar tveksamt och i stället bara agera som applåderande nickedockor oavsett prestation så är den här föreningen förlorad på riktigt.
Text .
Tack!

Kloka tankar - väl formulerade.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av minalman »

Om någon av er som läser här har en kille eller tjej som håller på med någon sport. Står ni på läktaren och buar när det går dåligt för ert barn? Tycker ni det är för djävligt att gå till jobbet nästa dag för då kan ni inte skryta om framgångarna ert barn gett er, utan skäms inför era kollegor att ert barn inte presterade som ni hade önskat?
Trodde väl inte det.
Det är killarna på isen som behöver vår kärlek nu. Visa för dem vad det betyder att vara med i Djurgårdsfamiljen.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1465
Blev medlem: 2012-03-01

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Ohddan »

Haha! Man vet att man har ett riktigt skört lag när de börjar jämföras med barns prestationer :lol:
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av minalman »

Ohddan skrev:Haha! Man vet att man har ett riktigt skört lag när de börjar jämföras med barns prestationer :lol:
Det bor ett barn i oss alla. Speciellt när hundratals farbröder står och buar på läktaren blir man väldigt liten inombords. Psykologi är inte svårt.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Rocky3000 »

Tellan såg trött ut, värva in en ny målis nu!
Bild
Praetori
Inlägg: 13705
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Praetori »

Rocky3000 skrev:Tellan såg trött ut, värva in en ny målis nu!
Tellan såg ju riktigt stabil ut ikväll, det är sista baljan som han kanske borde tagit.
Visst står han sällan på huvudet i 60min men när det väl gäller så skulle jag inte vilja ha något oskrivet kort i kassen. Det som är oroväckande är att Adam inte lyckats spika igen, han behöver ta ett par kliv till för att man skall kunna känna sig hyfsat trygg på samma sätt som man gjorde med Mantas förra året.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Henke_F »

Praetori skrev:
Rocky3000 skrev:Tellan såg trött ut, värva in en ny målis nu!
Tellan såg ju riktigt stabil ut ikväll, det är sista baljan som han kanske borde tagit.
Visst står han sällan på huvudet i 60min men när det väl gäller så skulle jag inte vilja ha något oskrivet kort i kassen. Det som är oroväckande är att Adam inte lyckats spika igen, han behöver ta ett par kliv till för att man skall kunna känna sig hyfsat trygg på samma sätt som man gjorde med Mantas förra året.
Ja går inte att beskylla Tellan för något särskilt. Var han inte helt skymd i PP-målet och delvis skymd av deras spelare i det där som dom slängde in ifrån mellan blå och tekningscirkeln?

Sen den där studsen bakom mål som går fram till deras spelare (Där en av våra backar tappat klubban och den andra är fasthållen av en liggande spelare) är inte Tellans fel heller att den forwarden hade öppen gata och kan lägga i den. Men hade det varit rätt skulle domarna skulle nog ha tagit utvisning på fisk före det målet.

Sen det som skapade PP:t var ju lite smått dumma utvisningar av Ahlen, visserligen aningen hårt petigt dömda sen en rejäl miss när han sätter brösttacklingen där fiskliraren filmar och slänger med huvudet när han åker in i sargen ..och domarna tar en interference. Killen hade väl ffs pucken alldels före tacklingen? Eller uppfattade jag det helt galet?
Men den när Ahlen kom in som tredje gubbe i gruffet vid mål och gjorde en crosscheck var rätt puckat gjort sen hakningen när han jagade puck i anfallzon den får han också ta på dumkontot.
Användarvisningsbild
Glory1
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2011-03-10

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Glory1 »

Nu är jag ingen expert... Men var inte tellan lite väl långt ut och simmade vid deras andra mål? Gav sig inte ens en chans att försöka ta den tack vare det.

Tror det var det andra, tänker på målet med sargstudsen.

Tycker annars Tellan såg bra ut igår, men det var min tanke vid just det målet i alla fall
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av android »

Nästan 90% igår. Det tar sig.
Född till sportchef.
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Morwin »

Dax att byta ut tellan snart. Funkar inte om han ska släppa in 2-3 billiga mål varje match.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
tellanalways
Inlägg: 26
Blev medlem: 2016-11-12

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av tellanalways »

Tellan är bäst! Tragiskt att färre och färre inser det!
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Puckey »

Tycker att Tellan håller en acceptabel nivå, varken mer eller mindre. Han släpper ett par billiga, och tar ett par riktigt tuffa puckar - ingenting vi vinner guld med, men fokus måste ju ligga på att vi inte kan producera ett satans skit framåt.
tellanalways
Inlägg: 26
Blev medlem: 2016-11-12

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av tellanalways »

Praetori skrev:
Rocky3000 skrev:Tellan såg trött ut, värva in en ny målis nu!
Tellan såg ju riktigt stabil ut ikväll, det är sista baljan som han kanske borde tagit.
Visst står han sällan på huvudet i 60min men när det väl gäller så skulle jag inte vilja ha något oskrivet kort i kassen. Det som är oroväckande är att Adam inte lyckats spika igen, han behöver ta ett par kliv till för att man skall kunna känna sig hyfsat trygg på samma sätt som man gjorde med Mantas förra året.
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Våra målvakter och allting runt omkring dem

Inlägg av Morwin »

Mantas var och är hästvägar bättre än tellan och adam är. Nu har tellans utgångsdatum redan gått ut tyvärr.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Skriv svar