Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Kall-El »

Det är ju det som är problemet. I verkligheten kommer du aldrig få fram ditt förslag ens till omröstning.

Frågan borde snarast vara den omvända, vilken verklighet lever du i om du på fullaste allvar tror att en "gräsrot" har minsta maktmöjlighet när det kommer till detta.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av -daniel- »

Kall-El skrev:Det är ju det som är problemet. I verkligheten kommer du aldrig få fram ditt förslag ens till omröstning.

Frågan borde snarast vara den omvända, vilken verklighet lever du i om du på fullaste allvar tror att en "gräsrot" har minsta maktmöjlighet när det kommer till detta.
Vad baserar du det på? Har du pratat med valberedningen? Kommit med seriösa förslag?

Om du vill tro att det är någon slags konspiration där Kaareel och hans lakejer styr utan att beakta andra förslag om ett tillräckligt stort missnöje föreligger som yttrar sig på andra sätt än gnäll på nätet eller pubertala "Avgå styrelsen!" rop, så får du naturligtvis tro det.
Bild
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Kall-El »

Det är ingen konspiration alls.

Föreningsdemokratin fungerar i mindre klubbar som sysslar med "breddidrott".

I större klubbar som mer fungerar som "företag" krävs det makt, insyn och kontakter för att ha minsta möjlighet att kunna påverka/göra din röst hörd på ett vettigt sätt.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av -daniel- »

Tills du kan bevisa motsatsen tar jag det som skitsnack.

Mitt problem är att jag börjar lessna på alla som gnäller och sen skiter i att ens försöka göra något åt situationen, tyder bara på att man egentligen är lagom intresserad av Djurgården Hockey. Istället sitter många och vägrar ens överväga tanken att gå Djurgården tillmötes och försöka lösa konflikten, typexempel är ju det här med "de svarta tröjorna" som ändrades men inte ens det dög utan då skall man leta andra fel så man har en bortförklaring att slippa gå på hockey.

Återigen - jag håller med om att styrelsen gjort en del jävligt oövertänkta manövrar men samtidigt måste man ju endera kunna acceptera det och gå vidare, eller så accepterar man det inte och gör sin röst hörd på ett adekvat och vuxet sätt för att åtminstone försöka få till en förändring.
Bild
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Don66-2 »

-daniel- skrev:Tills du kan bevisa motsatsen tar jag det som skitsnack.

Mitt problem är att jag börjar lessna på alla som gnäller och sen skiter i att ens försöka göra något åt situationen, tyder bara på att man egentligen är lagom intresserad av Djurgården Hockey. Istället sitter många och vägrar ens överväga tanken att gå Djurgården tillmötes och försöka lösa konflikten, typexempel är ju det här med "de svarta tröjorna" som ändrades men inte ens det dög utan då skall man leta andra fel så man har en bortförklaring att slippa gå på hockey.

Återigen - jag håller med om att styrelsen gjort en del jävligt oövertänkta manövrar men samtidigt måste man ju endera kunna acceptera det och gå vidare, eller så accepterar man det inte och gör sin röst hörd på ett adekvat och vuxet sätt för att åtminstone försöka få till en förändring.
+1
Användarvisningsbild
dutti
Inlägg: 518
Blev medlem: 2010-09-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Fruängen

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av dutti »

Många här inne är ju fruktansvärt skeva i sin bild på ansvarsfördelning.

Fatta att den tidigare kärnan i klacken som nu saknas inte känner något "ansvar" för situationen eller ens saknar det. De var där för att det var kul, och för att de hade ett engagemang som brann starkt.

Det ligger inte i deras intresse att hitta tillbaka. Deras liv är nog minst lika bra nu, utan Hovet.

Det är ingen som "slipper hovet" - detta förutsätter att det finns någon sorts jävla skyldighet att infinna sig.

Så är det inte. Att ha människor såpass engagerade i klubben att de varje match dyker upp och sjunger högt för DIF är ett PRIVILEGIUM. Tar man det för givet så kommer man förlora det.

Tycker också det blir skevt att snacka om att "rösta bort dem då". Fan heller att jag har tid eller ork att dra igång någon sådan process som krävs. Hitta kandidater, lobba mot valberedning och mobilisera röstberättigade medlemmar. Varför ska jag ens försöka med sånt när det är så mycket enklare att skita i alltihop? Nä, mitt engagemang i Djurgården har två nivåer (tre, om man räknar med forumet här): Att gå på matcher och sjunga eller att stanna hemma. När DIF känns "värt det" gör jag det förstnämnda. När DIF inte är värt det stannar jag hemma.

Enkelt. Hur kan det vara så svårt för många av er att fatta att det är så det funkar?


(och ja, ikväll är jag på hovet och sjunger. Kommentarer om att jag inte är en värdig supporter/medgångssupporter undanbedes)
Du är med oss överallt, Stefan.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av -daniel- »

dutti skrev:Många här inne är ju fruktansvärt skeva i sin bild på ansvarsfördelning.

Fatta att den tidigare kärnan i klacken som nu saknas inte känner något "ansvar" för situationen eller ens saknar det. De var där för att det var kul, och för att de hade ett engagemang som brann starkt.

Det ligger inte i deras intresse att hitta tillbaka. Deras liv är nog minst lika bra nu, utan Hovet.

Det är ingen som "slipper hovet" - detta förutsätter att det finns någon sorts jävla skyldighet att infinna sig.

Så är det inte. Att ha människor såpass engagerade i klubben att de varje match dyker upp och sjunger högt för DIF är ett PRIVILEGIUM. Tar man det för givet så kommer man förlora det.

Tycker också det blir skevt att snacka om att "rösta bort dem då". Fan heller att jag har tid eller ork att dra igång någon sådan process som krävs. Hitta kandidater, lobba mot valberedning och mobilisera röstberättigade medlemmar. Varför ska jag ens försöka med sånt när det är så mycket enklare att skita i alltihop? Nä, mitt engagemang i Djurgården har två nivåer (tre, om man räknar med forumet här): Att gå på matcher och sjunga eller att stanna hemma. När DIF känns "värt det" gör jag det förstnämnda. När DIF inte är värt det stannar jag hemma.

Enkelt. Hur kan det vara så svårt för många av er att fatta att det är så det funkar?


(och ja, ikväll är jag på hovet och sjunger. Kommentarer om att jag inte är en värdig supporter/medgångssupporter undanbedes)
Ja, folk tyckte det var roligt förut när det gick bra för laget och det var ett jävla drag kring hockeyn. Nu väljer många att inte gå för att man inte är tillräckligt intresserad längre, och använder det gamla vanliga "avgå styrelsen" som ett argument eller något man skyller på för att man inte skall känna att man borde gå på hockey. Jag upplever iallafall att många resonerar så, du behöver personligen inte känna dig träffad av ovanstående.
Bild
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Praetori »

dutti skrev: Tycker också det blir skevt att snacka om att "rösta bort dem då". Fan heller att jag har tid eller ork att dra igång någon sådan process som krävs. Hitta kandidater, lobba mot valberedning och mobilisera röstberättigade medlemmar. Varför ska jag ens försöka med sånt när det är så mycket enklare att skita i alltihop?
Inflytande utan ansvar är ingen bra pryl. Titta på de onämnbara, eller valfri bananrepublik.
Att stå i klacken och sjunga är ett privilegium och för klubben är det likafullt ett privilegium att ha en klack som står och gör det. Men när man börjar blanda ihop det privilegiet med inflytande utanför föreningsstadgarna så har det ramlat loss några skruvar på vägen.
Det finns många företrädare som påstår sig representera andras åsikter och precis som vid match så brukar det fungera så att den som skriker högst hörs mest men summan av en förening är alla dess medlemmar och därmed finns det inga genvägar när det gäller föreningsdemokrati.

Klackentusiasterna med ultras och olika supportergrupper har ett välförtjänt och tämligen fritt och obekymrat inflytande på stämningen och kulturen kring föreningen (det går till och med att säga att supportrarnas inflytande är större för föreningens anseende i omvärlden och media än vad föreningen i övrigt är), styrelsen går inte in och kräver när och och vilka ramsor som skall framföras eller hur publiken skall välja att fira ett mål eller bua åt motståndarna (så länge uppträdandet inte bryter mot lagen), just därför att föreningen som helhet värnar om den särskilda supporterkulturen och inte anser sig ha fog för att spela ut något inflytande där. Men på samma sätt så blir det då märkligt om delar av klacken anser att styrelsens beslut fodrar läktardemonstrationer som inte ens är enhälliga och samtidigt inte vill involvera sig i föreningsdemokratin för att få till en förändring.

Jag förstår precis vad du skriver och jag håller med om att det för många är ett binärt förhållande, inlägget är mer generellt. Men styrelsen måste följa föreningens stadgar och bör dessutom följa demokratiska principer i övrigt, inte göra antaganden att de som tar mest ton eller blir mest upprörda representerar hela föreningen och avgå hipp som happ för att vissa känner sig kränkta över något (för någon jävel finns alltid som blir kränkt för precis allt).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock
Inlägg: 7832
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Manijock »

Klart det är så att hauss, medgång osv lockar folk. Gäller inte minst fotbollspubliken, som utan tvekan innefattar den största delen av de AKTIVA supportrarna inom DIF. Börjat lära mig att fotbollen helt enkelt lockar mer av diverse olika anledningar. Det enda sättet att få det där mastodonta draget igen , är helt enkelt att börja tävla i toppen igen. Efter ett par sega år i HA(rent ljudvolymmässigt) så vart det helt plötsligt en sanslöst drag igen när vi nådde Kvalserien.

Tror helt enkelt att många helt plötsligt kommer glömma bort Kareel och de andra tråkigheterna om/när vi skulle nå en toppstrid igen. Avsiktligt eller inte så är "avgå styrelse"-tänket naturligtvis en bulvan för det verkliga problemet. Att hockeyn blivit lite mellanmjölk bland fel/rätt kretsar i supporterleden.
#10
Inlägg: 13634
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av #10 »

Jag tycker själv det är ett privilegium att få stå i klacken tillsammans med likasinnade och skrika mig hes och hjälpa världens finaste förening till vinst oavsett vem som sitter i styrelsen, synd att inte fler tycker som mig.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Axel_K »

Saken är ju att de som har haft en dialog med DIF som inte vi andra haft, inte känner sig välkomna och då försvinner glädjen att vara där.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Mash »

Om inte de redan rutinerade grupperna kommer tillbaka till Hovet, och kurvan, så är det väl upp till oss rutinerade individer att styra upp skeppet. Många kompententa personer som stått i klacken länge och har en bred kunskap om sångarkivet. Situationen bottnar antagligen i att räcket och positionen som klackledare är en "no touch"-zone om du inte är UCS eller JK, eller en igenkänd person inom supporterkretsen.
En klackledare som styr upp detta är vad som behövs, så vi kan starta sånger som "oh when the saints", "alltid oavsett", "alla vi som älskar Djurgår'n" etc på rätt sätt.
För när det är kul och organiserat så hänger många fler på.
Användarvisningsbild
Ohddan
Inlägg: 1488
Blev medlem: 2012-03-01

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av Ohddan »

Om nu inte intresset finns där, varför spottade och fräste man så förbannat över de tappra själarna som ville försöka sig på att bygga något nytt i hockeyn?

Orkar inte gå igenom forumets trådar år bakåt för att hitta diskussionerna. Så rätta mig ifall jag har fel nu och drömt alltihop
Användarvisningsbild
dutti
Inlägg: 518
Blev medlem: 2010-09-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Fruängen

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av dutti »

Sofia tifo announcade just att deras sug börjar komma tillbaka lite, och att de planerar tifo till JK-dagen. "Manifestera läktarkulturen" tror jag det stod.

Riktigt jävla kul tycker jag, välbehövligt. Vad säger ni?
Du är med oss överallt, Stefan.
Användarvisningsbild
TobbeONE
Inlägg: 80
Blev medlem: 2013-03-17
Ort: en jävla bondhåla

Re: Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrig

Inlägg av TobbeONE »

dutti skrev:Sofia tifo announcade just att deras sug börjar komma tillbaka lite, och att de planerar tifo till JK-dagen. "Manifestera läktarkulturen" tror jag det stod.

Riktigt jävla kul tycker jag, välbehövligt. Vad säger ni?

Fan vad roligt!

En av de bästa julklapparna man kunde få.
Blir att swisha en slant till dem här framöver.
Hoppas fler gör samma sak...

swish:1231745298
(sofialäktaren tifo)
ad majorem DIF gloriam
Skriv svar