Ny arena?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Ny arena?

Inlägg av Puckey »

Mattias_87 skrev:Möjligheten till en nybyggd i slakthusområdet vore ju också ett bra alternativ, särskilt eftersom Globens tunnelbanestation planeras tas bort (vet inte om det är spikat?) annars är ju Hovets nuvarande läge optimalt. Frågan är om man inte vill ha alla tre arenor på samma ställe ändå? Det är ju ganska praktiskt då butiken kan ligga kvar på samma ställe i närheten till både hockey och fotboll och till biljettkassorna.

Vart kom detta ifrån om beslut redan 2015? Låter ju för bra för att vara sant. Sedan om det nu blir så att Nya Hovet byggs på samma ställe som nuvarande så kan det väl inte ta alltför långt tid att bygga på samma ställe? Vida arena byggdes väl jättesnabbt? Försökte hitta tidsåtgång nu men hittar inte.
Från officiellt håll har det bara sagts att det råder ett bättre diskussionsklimat med staden än någonsin och att ett beslut kommer närmare, att ett beslut kan komma vid slutet av säsongen är mer ryktesartat och kommer från Göran Tidholm via Hockeytorsk. Det är som sagt väldigt mycket spekulation, men den passar bra in med stadsbyggnadsplanerna. Och ja, för mig vore Hovets mark den absolut bästa lösningen, men skulle det bli Slakthusområdet tackar jag inte nej direkt.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Ny arena?

Inlägg av Stulle »

Att ett beslut kommer tas är ju positivt i sig, men finns det möjlighet att beslutet är att inte göra något än det nödvändiga för underhåll så är man ju tillbaks på ruta ett, eller är det beslutet uteslutet?
Jag är inte arg, och inte besviken.
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: Ny arena?

Inlägg av Puckey »

Stulle skrev:Att ett beslut kommer tas är ju positivt i sig, men finns det möjlighet att beslutet är att inte göra något än det nödvändiga för underhåll så är man ju tillbaks på ruta ett, eller är det beslutet uteslutet?
Den risken finns nog (liksom att det över huvud taget inte kommer något beslut).
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Ny arena?

Inlägg av Kall-El »

Personligen är jag fortsatt ohyggligt tveksam till en ny arena eller en upprustning av hovet. Varför? Vi kommer inte få stå som ägare av arenan ifråga knappast heller äga våra egna arrangemang. En ny eller upprustad arena kommer då betyda skyhögt mycket högre hyra och jag tvivlar på att vi skulle dra in de extra pengar publikt som denna hyreshöjning skulle innebära. Detta i alla fall så länge som vi inte själva äger försäljningsrättigheterna kring våra matcher.

Även om en ny arena skulle innebära några tusen fler platser tror jag inte heller detta skulle hjälpa då jag har svårt att se vårt snitt öka direkt mycket i alla fall. Detta inte minst då de två mest publikdragande lagen spelare i Allsvenskan.

Det enda jag kan se att vi möjligen skulle kunna vinna ekonomiskt på är om vi fick möjlighet att bygga upp en egen billiga "plåtlada" med plats för 7k åskådare eller liknande. Väldigt basic, men där vi kontrollerade hela arenan.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1849
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Andspe »

Sitter och läser om New York Islanders nya arena. Får vi en ny arena så får det bara inte bli som Barclays Center ... Hade ju varit mardrömmen efter all vår väntan :(


Sikt och framförallt akustik måste gå före utseende!
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Andspe skrev:Sitter och läser om New York Islanders nya arena. Får vi en ny arena så får det bara inte bli som Barclays Center ... Hade ju varit mardrömmen efter all vår väntan :(
Typ som övre plan på Hyllan på Hovet då.

Det finns en rätt schysst arena i form av Globen. Det är runtomkring-bitarna och inredning/akustik som ställer till det men det borde gå att åtgärda. Oavsett så blir det billigare än att bygga en ny arena men för att lag skall vilja spela där så krävs ju även att det är prismässigt vettigt och att föreningarna själva får driva kringförsäljning.
De två stora problemen med Globen är ju att det känns folktomt även med 5-6000 på läktarna och att den sväljer ljudet från klacken på ett helt annat sätt än tex Hovet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Ny arena?

Inlägg av Think if... »

Globen är bara bra på första etage, resten är skit.
Men frågan om ny arena eller inte så skulle jag nog nöja mig med lite färg på hovet om det skulle kunna spara pengar till en träningsanläggning med två isar i närheten av området.
Using Tapatalk
järnkaminen82
Inlägg: 113
Blev medlem: 2011-09-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av järnkaminen82 »

Nu när ikea skrotade planerna på att bygga ett stort varuhus i slakthusområdet, så borde de frigöras mark till att bygga en ny arena på den marken. Då kan vi spela kvar på hovet tills den nya är färdig.
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: Ny arena?

Inlägg av _Skogis »

järnkaminen82 skrev:Nu när ikea skrotade planerna på att bygga ett stort varuhus i slakthusområdet, så borde de frigöras mark till att bygga en ny arena på den marken. Då kan vi spela kvar på hovet tills den nya är färdig.
Tror vi kan glömma ett helt ny arena, personligen tror jag snarare att det kommer bli en renoverad och därmed modernare arena där Hovet står idag.

Bild
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

Hur mycket på Hovet måste renoveras egentligen? Typ allt förutom isytan. Sedan var den där bilden den ultimata arenan. Ett etage med kapacitet på 10.000.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: Ny arena?

Inlägg av _Skogis »

Mattias_87 skrev:Hur mycket på Hovet måste renoveras egentligen? Typ allt förutom isytan. Sedan var den där bilden den ultimata arenan. Ett etage med kapacitet på 10.000.
Spontant:
* Brantare läktare
* Första raden så nära isen som möjligt (läs tillåtet)
* "Riktig" ståplats
* Så tighta läktare som möjligt, helst inga 'synliga' ingångar på läktaren, se bild. (troligen omöjligt att lyckas fullt ut pga utrymningsvägar och liknande)
* Bättre stolar
* Bredare gångar på sittplats
* Loger
* Bättre utrymme utanför läktarna. Dvs plats för restauranger, pubar, shop, kiosker, möteslokaler osv
* Dedikerad borta-sektion (både stå och sitt) inkl pub. Vi ska fan bli bäst när det gäller mottagande av borta-fans. ("våt" dröm är att 'förbjuda' borta färger på andra sektioner än 'borta-sektionen').
* Ansvar och intäkter från de som arrenderar restauranger, pubar osv..
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny arena?

Inlägg av Mattias_87 »

_Skogis skrev:
Mattias_87 skrev:Hur mycket på Hovet måste renoveras egentligen? Typ allt förutom isytan. Sedan var den där bilden den ultimata arenan. Ett etage med kapacitet på 10.000.
Spontant:
* Brantare läktare
* Första raden så nära isen som möjligt (läs tillåtet)
* "Riktig" ståplats
* Så tighta läktare som möjligt, helst inga 'synliga' ingångar på läktaren, se bild. (troligen omöjligt att lyckas fullt ut pga utrymningsvägar och liknande)
Håller med om allt. Särskilt viktigt att första raden är så nära isen som det bara är tillåtet och sedan tror jag det vore bra med en riktig ståplats för att få bort folk som inte bör vara där. Sedan en bra ide om att ingångarna bör vara högst upp istället för långt ner då dom inte bör ta upp bra sittplatser.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Soedergren22
Inlägg: 46
Blev medlem: 2011-08-01

Re: Ny arena?

Inlägg av Soedergren22 »

Bilden här ovanför är från Mariucci Arena och är collegelaget Minnesota Golden Gophers hemmaarena. Verkar vara en riktigt fin arena, med rätt storlek och egenskaper. Här är några fler bilder från den.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... -16-12.jpg

https://c1.staticflickr.com/5/4103/5091 ... 3af0_b.jpg

https://shortstorysnapshots.files.wordp ... ag0640.jpg
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ny arena?

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev:Hur mycket på Hovet måste renoveras egentligen? Typ allt förutom isytan. Sedan var den där bilden den ultimata arenan. Ett etage med kapacitet på 10.000.
Hovet tog en gång i tiden 13.000 besökare. Tror dock inte att det går att få upp kapaciteten idag till ens i närheten av 10.000 på grund av hyllan mm. Det skulle krävas en renovering av enorma proportioner och etage och dylikt lär aldrig hända med tanke på utrymningsvägar mm.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Ny arena?

Inlägg av Jim Morrison »

Soedergren22 skrev:Bilden här ovanför är från Mariucci Arena och är collegelaget Minnesota Golden Gophers hemmaarena. Verkar vara en riktigt fin arena, med rätt storlek och egenskaper. Här är några fler bilder från den.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... -16-12.jpg

https://c1.staticflickr.com/5/4103/5091 ... 3af0_b.jpg

https://shortstorysnapshots.files.wordp ... ag0640.jpg
Ultimat hockeyarena. Fan vad fin.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Skriv svar