Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av minalman »

Om det blir som vanligt räcker det om han får ett SL-kort av kansliet.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17512
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

Expert.
V12
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-11-23

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av V12 »

En scout skulle man anställt för länge sedan. Som vanligt är man 3:a på pucken när det gäller DIF de senaste 10 åren. Flera klubbar i SHL har sedan länge haft scouter. Vet även med säkerhet att flertalet NHL-scouter med lång erfarenhet och Djurgårdshjärtan har sträckt ut handen gång på gång till både medlemmar av styrelsen samt den sportsliga organisationen, men utan att någon ur DIF ens har återkommit i ärendet...

Känns lite som ett bottennapp att man anställer Patrik Hansen, när man hade kunnat få hjälp av flera meriterade NHL-scouter, eller?
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av mb81 »

V12 skrev:En scout skulle man anställt för länge sedan. Som vanligt är man 3:a på pucken när det gäller DIF de senaste 10 åren. Flera klubbar i SHL har sedan länge haft scouter. Vet även med säkerhet att flertalet NHL-scouter med lång erfarenhet och Djurgårdshjärtan har sträckt ut handen gång på gång till både medlemmar av styrelsen samt den sportsliga organisationen, men utan att någon ur DIF ens har återkommit i ärendet...

Känns lite som ett bottennapp att man anställer Patrik Hansen, när man hade kunnat få hjälp av flera meriterade NHL-scouter, eller?
Välkommen till forumet.
Jag tror man anställt Hansen för han har en kompetens som inte "de vanliga scouterna" har. Sportcheferna, tränarna med flera kollar ändå på spelarna innan de blir signade får man väl ta för givet. Vi ska inte värva någon enbart på att den har bra fancystats(som väl ändå Hansen håller på med mycket) men är ett jättebra komplement. Tycker DIF gör helt rätt. Tror dessutom Hansen är betydligt billigare än meriterade NHL-scouter.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Jepe »

Vilka andra lag har scouter?
2014-04-07, vad hände?
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Axel_K »

Han har väl mer hand om statistik än själva scoutandet, som jag förstår det?
Vi är absolut inte trea på pucken att anställa en person som har koll på statistiken i så fall. Är väl bara Frölunda som har någon sådan hittills?
V12
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-11-23

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av V12 »

mb81 skrev:Välkommen till forumet.
Jag tror man anställt Hansen för han har en kompetens som inte "de vanliga scouterna" har. Sportcheferna, tränarna med flera kollar ändå på spelarna innan de blir signade får man väl ta för givet. Vi ska inte värva någon enbart på att den har bra fancystats(som väl ändå Hansen håller på med mycket) men är ett jättebra komplement. Tycker DIF gör helt rätt. Tror dessutom Hansen är betydligt billigare än meriterade NHL-scouter.

Tack mb81! Ska vara tydlig med att säga att även jag tycker DIF tar ett steg i rätt riktning med att anställa någon som scout.

Vilken kompetens tror du Hansen besitter som inte NHL-scouterna har? Det torde finnas en anledning till varför Hansen arbetat för Future Considerations (som är långt ifrån det högst ansedda företaget som sysslar med draftrankings) och NHL-scouterna arbetar for några av världens bästa hockeylag i världens bästa och mest professionella hockeyliga? Tilläggas bör även det faktum att Future Considerations endast scoutar juniorer, är det juniorer DIF behöver hjälp med att scouta fram? Knappast.

Du skulle bli mörkrädd ifall du visste hur rekrytering av spelare gick till inom SHL och DIF.

Den avancerade statistiken är ett mycket bra komplement som du säger, men detta är givetvis något även NHL-scouterna sysslar med, majoriteten "fancystats" är uppfunnet av NHL-klubbarna själva.

Självklart kostar NHL-scouterna bra mycket mer än Patrik Hansen, men jag var nog otydlig när jag skrev att dessa NHL-scouter med DIF-hjärtan "sträckt ut handen". De har alltså erbjudit sig GRATIS hjälp/rådgivning. Det är snarare en regel än ett undantag att sportcheferna i SHL tar hjälp av NHL-scouterna med åsikter och information kring spelarvärvningar, här är dock DIF extremt långt efter, mycket därför att både Jocke och Tomas är färska som sportchefer.
V12
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-11-23

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av V12 »

Jepe skrev:Vilka andra lag har scouter?
Tjena Jepe!
Färjestad var först 2004 (!!!) med att då anställa Anders Steen som innan dess hade varit NHL-scout för Calgary och St.Louis i 9st säsonger. http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=992

Sedan 2013 så arbetar Fredrik Sjöström som Ass.GM/Scout för Frölunda. http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=13020

Sedan 2014 arbetar tidigare NHL-scouten Anders Östberg som scout för Örebro. http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=5814

Detta för att endast nämna några...
V12
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-11-23

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av V12 »

Axel_K skrev:Han har väl mer hand om statistik än själva scoutandet, som jag förstår det?
Vi är absolut inte trea på pucken att anställa en person som har koll på statistiken i så fall. Är väl bara Frölunda som har någon sådan hittills?

Tjena Axel_K! Njae, han blev ju anställd som scout och inte statistiker? Frölunda var först med att skylta med att man anställt en statistiker, men SHL-klubbarna har arbetat med statistik sedan lång tid tillbaka på olika plan. Sedan må det vara hänt att Carnbro var först att bli anställd specifikt för avancerad statistik.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Stulle »

V12 skrev:
Jepe skrev:Vilka andra lag har scouter?
Tjena Jepe!
Färjestad var först 2004 (!!!) med att då anställa Anders Steen som innan dess hade varit NHL-scout för Calgary och St.Louis i 9st säsonger. http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=992

Sedan 2013 så arbetar Fredrik Sjöström som Ass.GM/Scout för Frölunda. http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=13020

Sedan 2014 arbetar tidigare NHL-scouten Anders Östberg som scout för Örebro. http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=5814

Detta för att endast nämna några...
Men det betyder ju att vi är minst 4:a på pucken eller? :)
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
DRC
Inlägg: 1106
Blev medlem: 2009-03-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av DRC »

V12 skrev:
Jepe skrev:Vilka andra lag har scouter?
Tjena Jepe!
Färjestad var först 2004 (!!!) med att då anställa Anders Steen som innan dess hade varit NHL-scout för Calgary och St.Louis i 9st säsonger. http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=992

Sedan 2013 så arbetar Fredrik Sjöström som Ass.GM/Scout för Frölunda. http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=13020

Sedan 2014 arbetar tidigare NHL-scouten Anders Östberg som scout för Örebro. http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=5814

Detta för att endast nämna några...
Anders Steen fick dock gå från Färjestad i fjol: http://nwt.se/sport/2015/02/16/steen-fi ... anadsloner
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17512
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

V12 skrev:En scout skulle man anställt för länge sedan. Som vanligt är man 3:a på pucken när det gäller DIF de senaste 10 åren. Flera klubbar i SHL har sedan länge haft scouter. Vet även med säkerhet att flertalet NHL-scouter med lång erfarenhet och Djurgårdshjärtan har sträckt ut handen gång på gång till både medlemmar av styrelsen samt den sportsliga organisationen, men utan att någon ur DIF ens har återkommit i ärendet...

Känns lite som ett bottennapp att man anställer Patrik Hansen, när man hade kunnat få hjälp av flera meriterade NHL-scouter, eller?
Jag tror man anställt Patrik för att man försöker bredda organisationen utan att egentligen ha råd med det. Tar in ungt och hungrigt folk som brinner och är glada att få chansen. Han går ju inte direkt in på en lön som Nordmark/Garpenlöv/Kjellberg/Järlefeldt eller någon annan hade krävt. Som Sanny skrivit har ju Hansen fått provjobba för DIF och Tjomme och Jocke har varit nöjda och valt att signa honom därefter.

(Och han är anställd som scout och inte som statistiker)

För övrigt tror jag att en del klubbar har scouter men det är inte så officiellt. DIF har ju inte sagt något officiellt om Hansen till exempel.
Expert.
V12
Inlägg: 16
Blev medlem: 2015-11-23

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av V12 »

SirDIFalot skrev:Jag tror man anställt Patrik för att man försöker bredda organisationen utan att egentligen ha råd med det. Tar in ungt och hungrigt folk som brinner och är glada att få chansen. Han går ju inte direkt in på en lön som Nordmark/Garpenlöv/Kjellberg/Järlefeldt eller någon annan hade krävt. Som Sanny skrivit har ju Hansen fått provjobba för DIF och Tjomme och Jocke har varit nöjda och valt att signa honom därefter.

(Och han är anställd som scout och inte som statistiker)

För övrigt tror jag att en del klubbar har scouter men det är inte så officiellt. DIF har ju inte sagt något officiellt om Hansen till exempel.
Tjena SirDIFalot,

Att tro är inte att veta.

Vad är mest ekonomiskt/värdefullt: En oerfaren scout som aldrig arbetat för en professionell idrottsorganisation, med begränsad erfarenhet, som endast scoutat juniorer, och nog får någonting betalt ändå får man anta? ELLER, 2-3 st erfarna NHL-scouter som erbjuder GRATIS hjälp/rådgivning till BÅDE junior- och seniorspelare därför att hjärtat slår för DIF? Personligen tror jag man är rädd för att ta hjälp av NHL-scouter i DIF för att man har för mycket prestige, vilket är farligt!

De klubbar som har "inofficiella" scouter arbetar endast för hockeygymnasiet med rekrytering dit. De scouter som arbetar för A-lagen i SHL är de jag tidigare listat, minus Steen som fick gå. Däremot finns det NHL-scouter som hjälper andra SHL-klubbar inofficiellt av samma anledning som de som vill hjälpa DIF. Du ska nog se att DIF kommer göra Hansen officiell vad det lider.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av mb81 »

V12 skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tror man anställt Patrik för att man försöker bredda organisationen utan att egentligen ha råd med det. Tar in ungt och hungrigt folk som brinner och är glada att få chansen. Han går ju inte direkt in på en lön som Nordmark/Garpenlöv/Kjellberg/Järlefeldt eller någon annan hade krävt. Som Sanny skrivit har ju Hansen fått provjobba för DIF och Tjomme och Jocke har varit nöjda och valt att signa honom därefter.

(Och han är anställd som scout och inte som statistiker)

För övrigt tror jag att en del klubbar har scouter men det är inte så officiellt. DIF har ju inte sagt något officiellt om Hansen till exempel.
Tjena SirDIFalot,

Att tro är inte att veta.

Vad är mest ekonomiskt/värdefullt: En oerfaren scout som aldrig arbetat för en professionell idrottsorganisation, med begränsad erfarenhet, som endast scoutat juniorer, och nog får någonting betalt ändå får man anta? ELLER, 2-3 st erfarna NHL-scouter som erbjuder GRATIS hjälp/rådgivning till BÅDE junior- och seniorspelare därför att hjärtat slår för DIF? Personligen tror jag man är rädd för att ta hjälp av NHL-scouter i DIF för att man har för mycket prestige, vilket är farligt!

De klubbar som har "inofficiella" scouter arbetar endast för hockeygymnasiet med rekrytering dit. De scouter som arbetar för A-lagen i SHL är de jag tidigare listat, minus Steen som fick gå. Däremot finns det NHL-scouter som hjälper andra SHL-klubbar inofficiellt av samma anledning som de som vill hjälpa DIF. Du ska nog se att DIF kommer göra Hansen officiell vad det lider.
Fast är väl skillnad på en kille som är anställd av DIF och kan ge all sin tid åt oss och scouter som kan hjälpa oss lite när det finns tid över som har ett DIF-hjärta? Vilka scouter är det som erbjudit sig att jobba gratis?
Vad har du för roll som har insyn i alla SHL-klubbar?
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17512
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av SirDIFalot »

V12 skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tror man anställt Patrik för att man försöker bredda organisationen utan att egentligen ha råd med det. Tar in ungt och hungrigt folk som brinner och är glada att få chansen. Han går ju inte direkt in på en lön som Nordmark/Garpenlöv/Kjellberg/Järlefeldt eller någon annan hade krävt. Som Sanny skrivit har ju Hansen fått provjobba för DIF och Tjomme och Jocke har varit nöjda och valt att signa honom därefter.

(Och han är anställd som scout och inte som statistiker)

För övrigt tror jag att en del klubbar har scouter men det är inte så officiellt. DIF har ju inte sagt något officiellt om Hansen till exempel.
Tjena SirDIFalot,

Att tro är inte att veta.

Vad är mest ekonomiskt/värdefullt: En oerfaren scout som aldrig arbetat för en professionell idrottsorganisation, med begränsad erfarenhet, som endast scoutat juniorer, och nog får någonting betalt ändå får man anta? ELLER, 2-3 st erfarna NHL-scouter som erbjuder GRATIS hjälp/rådgivning till BÅDE junior- och seniorspelare därför att hjärtat slår för DIF? Personligen tror jag man är rädd för att ta hjälp av NHL-scouter i DIF för att man har för mycket prestige, vilket är farligt!

De klubbar som har "inofficiella" scouter arbetar endast för hockeygymnasiet med rekrytering dit. De scouter som arbetar för A-lagen i SHL är de jag tidigare listat, minus Steen som fick gå. Däremot finns det NHL-scouter som hjälper andra SHL-klubbar inofficiellt av samma anledning som de som vill hjälpa DIF. Du ska nog se att DIF kommer göra Hansen officiell vad det lider.
Det där tror jag verkligen inte. Det är ju precis dom personer som ingår i "kontaktnätet" som 90% av sportcheferna jobbar efter. Du tror väl inte på riktigt att DIF tackat nej till gratis hjälp från erfarna NHL-scouter när man aktivt försöker bredda organisationen?

Ändå nyfiken på, vilka är dessa personer du tror skulle erbjuda sig jobba gratis för DIF?
Expert.
Skriv svar