SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens IF 16/9

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av Axel_K »

Jag ser det som positivt att det inte bara var våra "stjärnspelare" som gjorde att vi tog poäng i denna match. Ser hellre att våra andra spelare presterar på sin toppnivå.
Att Sören och Thoresen börjar prestera ordentligt tror jag med största sannolikhet kommer ske, att 3e och 4e kedjorna spelar såhär är ingenting man kan ta för givet egentligen. Så ser gärna att de fortsätter spela som de gjorde idag även när de första två kedjorna kommer igång ordentligt.
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av Rocky3000 »

Axel_K skrev:Jag ser det som positivt att det inte bara var våra "stjärnspelare" som gjorde att vi tog poäng i denna match. Ser hellre att våra andra spelare presterar på sin toppnivå.
Att Sören och Thoresen börjar prestera ordentligt tror jag med största sannolikhet kommer ske, att 3e och 4e kedjorna spelar såhär är ingenting man kan ta för givet egentligen. Så ser gärna att de fortsätter spela som de gjorde idag även när de första två kedjorna kommer igång ordentligt.
Håller helt med dig! Mot SM-Guld!
Bild
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av Magnutz »

När domarna släpper allt de första 18 av tredje ska de tamejfan fortsätta släppa resten av perren också. Jag stod rätt bra till när domarna släppte ett par skapligt solklara trippingar och är hyffsat säker på att det var flertalet andra grejer som de också lät rinna undan. Att sedan plocka Thoresen med mindre än 2 minuter kvar... Jag vill veta hur de tänker där.

Annars: Bra drag på våra killar! Laget gör det bra men blir straffat pga slarv vid ett par tillfällen samtidigt som vi missar lägen som vanligtvis sitter.

Tellan, där har jag ett huvudbry. Tyckte nog att han skulle haft två av målen. Hoppas han hittar formen!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
PATRIK.
Inlägg: 105
Blev medlem: 2014-10-16
Säsongskort: Ja

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av PATRIK. »

Väldigt nöjd med spelet överlag, helt annan fart och betydligt fler passningar på bladet än vad man sett under försäsongen.

Känns lite snopet med bara 1p sett till hur matchen såg ut, helt klart.

Bådar gott inför framtiden!
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av android »

Ser fram emot BOMBOM BOUCHARDs utlåtande om detta blir en bra säsong eller inte.

Lite egna tankar i väntan på det.

* Vårat stresspel fungerade bra. Personligen tror jag att det är den största vinsten med vårat nya spelsystem. Många har ju hakat upp sig på att vi ska bli så offensiva. För mig så känns det bra att vi kommer att kunna vinna pucken på rätt sida röda istället för att varje gång behöva anfalla från egen zon och framåt. Vi kommer ju dock släppa till en del frilägen och 2 mot 1. Det är synd att inte Tellan har tagit ett friläge sedan Fimpen hade hår på skallen.

* Appropå Tellan så tycker jag att han kommer lindrigt undan. Hade Mantas släppt in sista målet så hade han blivit sågad under 2-3 sidor i den här tråden. Jag tror fortfarande att vi i slutet av serien kommer ligga och dansa runt strecken i en tight serie. Därav viktigt att inte släppa iväg några poäng alltför enkelt.

* Robin Press såg överraskande bra ut. Tycker att han har sett rätt vilsen ut på försäsongen men igår så gjorde han många bra saker.

* Jag tycker inte Sallinen var så dålig igår. Det var ju ett byta där när DIF var tillbakatryckta och hade varit inne väldigt länge. Raka ben på alla i laget. Då tog Sallinen pucken själv och vred och vände med Linköpingsspelarna innan han kontrollerat tog pucken ur zon och fick ner den i offensiv zon så att alla kunde byte. Ren klass.

* Anderson var också helt ok. Ett par fina passningar i OZ. Han och Thoresen kan bli rätt vassa när båda kommer igång ordentligt.

* Bra bortamatch.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 808
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av Rojk »

Så länge vi tar poäng borta och vinner hemma kan det bli en bra säsong. Dock orolig över Tellans förmåga att rädda frilägen, något som händer allt för sällan. Där har han och tränarna något att fundera på. Hur kan han ta med sig känslan från straffläggning in även i matchspel? Är det kylan som fattas?
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av -daniel- »

14 sidor och knappt något gnäll om unga, oskäggiga backar. Jag är chockad. :shock:

Kan förövrigt meddela att det INTE verkade gå att spola tillbaka / se matchen i repris på TV4 Play Premium Sport. Riktigt sopigt.
Bild
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av ciirree »

3-4 trippingar, Sörensen nedriven två gånger, LHC spelare fick klubba i ansiktet.
Men "hakningen" som blir matchavgörande blåser dem för. Komiskt!
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av Kalliasson »

5 utropstecken
(!) Linus Hultström
(!) Robin Alvarez (!)
(!) Lukas Vejdemo
(!) Philip Holm
(!) Robin Press

3 frågetecken
(?) Marcus Sörensen
(?) Patrick Thoresen
(?) Mikael Tellqvist

Behöver ju dock inte oroa sig för Sörensen lr Thoresen.
Jag är väl mer orolig för Fällströms skadehistorik då han kommer vara en nyckelspelare i år.
Untouchable
Inlägg: 17
Blev medlem: 2011-04-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av Untouchable »

Falk imponerar också. Mest istid av alla igår och hade flest tacklingar. Jobbar hårt och känns oerhört viktig för laget. Står upp i alla lägen och är riktig "jobbig" för motståndarna.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av pulverapa »

Att döma av gårdagens match så ser vi ut att klara den här typen av spel vilket är riktigt kul. Kanske är mina farhågor angående Säcken obefogade. Han är ju trots allt gammal i gamet.

Framförallt kändes det oerhört skönt att vara laget som ligger och stressar. I över fem års tid har lag haft hög press mot oss och vi har inte kunnat få till ordnade uppspel. Nu är det vår tur att stressa högt och få lite lugn och ro där bak.

Oerhört imponerad av Linus Hultström. Klass rakt igenom.
1962FenderStrat
Inlägg: 931
Blev medlem: 2012-09-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Woodland Hills, California

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av 1962FenderStrat »

Sjukt otippat att en junior, #44, var den bästa på planen.
hai_mundas
Inlägg: 30
Blev medlem: 2009-07-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av hai_mundas »

En räddningsprocent på Tellqvist på 86,36% är otroligt låg. Får verkligen hoppa att detta endast var en engångsföreteelse. För oss som gillar statistik så är väl ca 91% lågt räknat vad en målvakt måste rädda för att räknas ha gett sitt lag en chans att vinna. Eller som det kallas quality start. http://www.habseyesontheprize.com/2013/ ... ity-starts

Jag tror tyvärr inte Armalis håller på SHL nivå så jag håller tummarna för att Tellqvist glänser i nästa match.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av Mattias_87 »

Jag är också lite rädd för att Tellqvist bästa dagar är räknade. Det började efter jul förra säsongen och nu fortsatte det.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7168
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL Omgång 1: Linköping - Djurgårdens 16/9

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

android skrev:Ser fram emot BOMBOM BOUCHARDs utlåtande om detta blir en bra säsong eller inte.
Anar en viss ironi här, men jag bjuder ändå på ett svar.

Jag fick en bra känsla. I stort sett lika nöjd med denna förlust som Hv-premiären under silveråret.

Finns en del likheter:

- Bra fart och ett aggressivt spel.
- Ett par ungtuppar som överraskar och tar för sig (Vejdemo, Press)
- Spelare som ser bättre ut än säsongen före (Alvarez, Ljungh, Ahlen)
- Nyförvärv som höjer kvalitén (Sallinen, Hultström)
- Vi är med och tävlar om poängen på "lika villkor", vi backar inte hem och väntar på misstag

Ah, det får räcka.
Eller just det, Thoresen kommer att höja sig bara han får fler matcher i kroppen och då blir vi ännu bättre som lag.

Tycker vi var förtjänta av minst en pinne till. Tveksamma domslut, oskärpa i avsluten och ett mindre bra ingripande av Tellan, gjorde att vi förlorade borta mot ett lag som vi förra säsongen blev rejält frånåkta av långa stunder.
4 segrar kvar
Skriv svar