Vad tycker ni om matcharrangemanget?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
fschlau
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-10-04

Inlägg av fschlau »

håller med dig, tycker djurgården ska köpa en ny och skicka räkningen! inte första gåmngen den strular
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

Det vore en välgärning om all musik togs bort det kan jag hålla med om fullständigt. Skippande av nationalsång likaså. All form av löjlig underhållning som inte har med hockey att göra kan skalas bort. I periodpauser bör man endast ha intervjuer med spelare / ledare eller varför inte fans? Koncentration bör ligga på själva hockeyn, vill man ha mer stämning kanske man bör överväga att flytta till Hovet då detta är mera av en hockeyarena och då vi ändå inte säljer ut Globen görs det inte heller några ekonomiska förluster vid en flytt.

Frågan är om inte alla som jobbar med DIF hockey borde lägga ner sin tid, engagemang och hjärta på att försöak förstärka laget istället för att förbättra arrangemangen. Det bästa sättet att få mer publik är att plocka mer poäng svårare än så är det inte...
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Hej Jenny,

Först och främst – tack för frågan som självfallet borde ha ställts långt mycket tidigare.

Innan jag kommer in på ett mer konkret svar vill jag bara som bakgrund säga att jag själv följt DIF-hockey i typ 25 år nu. Jag har gått från Hard Core suporter på ståplats via slipsarna på kundträff för att slutligen landa på ”familjeläktaren”. Tror därför att jag har ett ganska brett perspektiv på frågan.

Olika besökare i Globen har olika förväntningar. Barnfamiljerna vill ha sitt, slipsarna på kundbesök, småungarna i klacken, det äldre klackfolket och de riktigt bitna hockeynördarna vill ha sitt. Börja med att ta fasta på det som förenar och det som fört alla till Globen – ishockey och DIF.

Raset började när fokus fördes mer från DIF och hockeyn till förmån för evenemanget och ”helhetsupplevelsen”. Djurgården skall stå i centrum! Ni på kansliet har inte förstått vad vi suportar vill ha, ni har inte heller lyssnat på vad vi har att säga. Till sist har vi hamnat i en ond cirkel där varje försök att locka tillbaks publiken bara resulterat i nya felsatsningar på arrangemangen som skrämt bort fler fans osv. Det känns dock som om något positivt hänt de senaste åren.

Rent konkret innebär det tex att DIF skall hyllas i varje ögonblick och att laget skall lyftas fram av kringarrangemangen. Detta innebär konkret att:

- Motståndarna skall smyga in i mörkret för att sedan få se Järnkaminerna fara in på isen i eld, rök och till jublet av tusentals suportrar. Introt skall lyfta våra grabbar och våra fans samtidigt som det skal inge respekt hos motståndarna.

- Speakern ska vara partisk. Det skall höras på hans tonläge vad han tycker om domsluten.

- Musiken skall vara partisk och psyka motståndarna. När motståndarspelare blir utvisade skall ”du käre lille snickerboa”, ups I did it again eller motsvarande låt spelas.

- Jubotronen och musiken skall stötta och inte dämpa våra fans ramsor. Ekar en ramsa i Globen skall musiken vara tyst – har motståndarsuportrarna övertaget skall de överröstas av skräning musik.

- Skall det visas bilder på jumbotronen så skall de visa DIF:s mål eller snygga tacklingar där motståndarna får käka plank. Tveksamma domslut mot DIF skall köras om och om igen (gärna i slow motion).

Dessutom är det viktigt att slå fast att när DIF lirar i Globen så skall hela Globen genomströmmas av kärlek till våra färger. Globen skall smyckas med flaggor och förvandlas till ett monument över vår storhet. Detta kan ske bland annat:

- Genom intervjuer med gamla hockeyprofiler.

- Genom att andra DIF föreningar (fotboll och konståkning har redan nämnts) kommer och visar upp sig.

- Genom att smycka globen i våra färger.

- Genom att i utsmyckning och aktiviteter ta tillvara på vår gamla och stolta historia.

- Matchens knattar måste givetvis vara från DIF och som tidigare nämnts ALDRIG från AIK eller Hammarby. Vi är DIF och inget annat!

Fokus skall vid sidan av DIF ligga på hockey så självklart:

- Skall det om man har något Jippo ha anknytning till hockey tex vara knattehockey, eller varför inte en match på 5 minuter mellan DIF:s veteraner och något av de äldre juniorlagen.

- Skall radiosportens utsända intervjuas.

- Skall det finnas utrymme för mycket hockeytugg och statistik.

I övrigt när det gäller arrangemanget tycker jag att:

- Nationalsången skall vara klar och framföras av övertygade DIF-artister eller okända talanger (typ musikklasser) Loa Falkman i DIF-tröja är ALLTID välkommen och uppskattad.

- DIF skall anfalla mot vår egen klack i 1 och 3.

- De sektioner som är tomma skall täckas över så att det inte känns så tomt. Täckningen skall givetvis vara röd, gul och blå…

- Stötta en ideell TIFO-grupp och arbeta tillsammans med Järnkaminerna för att skapa bra TIFO:n i Globen – garanterat bästa sättet att höja stämningen!

- Locka tillbaks klacken till hockey! Det kan bara ske genom dialog.

SAMMANFATTNINGSVIS:

Globen skall vara VÅR. Vi ska älska att vara där, vi ska känna oss hemma och blotta faktum att Globen är vår skall få våra killar att prestera bra på isen. Motståndarnas suportrar och spelare skall känna sig ovälkomna och små där inne – det skall vara svårt att möta ett taggat DIF på hemmaplan.

Alla arrangemang skall kretsa kring DIF och hockey – det är ju därför vi är där.

Vore också trevligt att få ett kvitto på att du Jenny tagit del av våra synpunkter och att höra vad du tycker.
Användarvisningsbild
Suz
Inlägg: 208
Blev medlem: 2005-09-29
Ort: En leksings mage.
Kontakt:

Inlägg av Suz »

Jag skulle bara vilja ge ANDY en stor kram för hans analys och hans bra ideer. Såg framför mig en match när jag läste ditt inlägg och rös!

Nu när Fotbollen tar slut imorgon :cry: så hoppas jag att en stor del av publiken kommer tilbaka :) men jag kan förstå att det har varit litre segt på den fronten det blir dyrt att gå på båda.

ANDY en sak till du har himla snygga hjärnceller. :lol:
ÄLSKA DIF MEST NÄR DE
FÖRTJÄNAR DET MINST!
pekka21
Inlägg: 572
Blev medlem: 2005-10-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Norrtälje

BÄTTRE STÄMNING!!!

Inlägg av pekka21 »

NATIONALSÅNGEN SKA SJÄLVFALLET VARA KVAR. DET KAN INTE BLI MER SVENSKT ÄN SÅ. SEN VAD DET SKA VARA FÖR MUSIK SÅ HAR VI ALLA OLIKA MUSIK SMAK MEN EN KOMPRIMISS ÄR VÄLL ALDRIG FEL. FORTSÄTT ATT GÅ PÅ DIFS MATCHER OCH SJUNG FÖR FULLA MUGGAR!1
Användarvisningsbild
Håkan Södergren
Inlägg: 47
Blev medlem: 2005-10-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Håkan Södergren »

Klockrent Andy!!!

Jenny, pls lyssna på kloka Andy, han beskriver exakt så som det borde vara när man går och tittar på Djurgården i Globen.
Användarvisningsbild
Altono
Inlägg: 37
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Altono »

Hallå Jenny!

Lyssna och lär av Andy!
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Tack för alla glada tillrop!

Vore kul att få ett kvitto från DIF/Jenny på att man lästa alla våra kloka förslag. Kan dom dessutom säga vad dom tycker vore det ännu bättre.
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mforce »

Andy har massvis med bra förslag, dock har jag några invändningar.

Personligen förstår jag inte vad nationalsången har att göra med en elitseriematch i hockey att göra, men många verkar vilja ha kvar den så kör på då. Men jag tycker mest att det är tramsigt och pretentiöst på något vis.

Att DIF Hockey ska blanda sig i hur TIFOn ska utformas tycker jag strider lite mot själva TIFOts idé. Det handlar väl om hur fansen hyllar sitt lag? Om DIF Hockey blandar sig i hur de ska hyllas blir det nästan pinsamt. Visst de får gärna hjälpa till med mer pekunjära insatser i form av bidrag för att skapa flaggor osv. Men det kanske var det Andy menade.

Mina egna förslag:
- Ståplats även för bortapubliken. Många bortalag lockar med sig imponerande klackar, varför inte ställa dem rakt emot vår? (givetvis för att vi förlorar benhårt, men det kanske kan locka till större uppslutning till vår egen)

- Gör som tv gör i periodpauserna, låt en expert analysera spelet i jumbotronen och visa höjdpunkter från andra matcher. DIF Hockey tjänar ändå inget på att folk handlar kaffe i pausen så man kan väl lika gärna hålla folk kvar på läktaren. Förmodligen väldigt kostsamt, men, men...
Simbup
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-10-26

Inlägg av Simbup »

Philly Flu skrev:
AJron skrev: Måste även fråga om det är en omöjlighet att få se DIF spela i blårandigt? skulle vara rätt kul att se samtidigt som tröjorna matchar flera på läktarna.
Nä, DIF i randigt. Där går väl ändå gränsen. Vad är nästa steg? Att spelarna skall kasta sig på isen och ta sig för smalbenet och grina i varje byte. Hockey är hockey och spelar man hockey har man en hockeytröja på sig - och den är aldrig randig.

Matcharrangemanget i övrigt bör fokuseras på intresserad hockeypublik där huvudsyftet med besöket i Globen är att se på matchen som DIF skall vinna.
Exakt, det är hockeyn som är viktig och några jäkla fotbollströjor vill jag absolut inte se. Roligt skrivet om att kasta sig och hålla för smalbenet också :D

Känns som många på det här forumet vill skrika, drick öl, äta tjock korv och klaga på att det är hip hop, punk eller vad det nu är för musik de inte gillar.

Jag tycker det är nice med en skön familjär stämning, typ som att gå på bio fast mycket roligare.

Nationalsången är bra men första versen räcker.

Knattehockey är också bra.

Konståkning skulle också vara kul, ni som inte gillar det kanske kan uppskatta de söta damerna (eller herrarna).

Välproducerade reportage på jumbotronen skulle vara kanon i pauserna, spelarintervjuer, reportage från träningar, reportage från bortamatcher, reportage från veckans nhl (om man vill kan man fokusera på före detta djurgårdare men det är inte viktigt för mig), spelare kan visa snygga dragningar eller straffar som kanske är för svåra för att dyka upp i matcher små hockeytrick liksom.

Gammalt historiskt dravel är ointressant men det verkar ju som att många andra gillar det och jag tycker i och för sig att det där introt med tidigare framgångar är rätt så schysst.

Alla reportage bör innehålla mycket spelsekvenser. Blir det för dyrt att producera kan ni lika gärna köpa in färdigt material från hockeykväll, canalplus eller någon annan tv-kanal.

Sammanfattningsvis vill jag se så mycket bra hockey som möjligt, både på isen och på jumbotronen. Bra ishockey är till och med viktigare än vilken logo spelarna har på sina tröjor.
Hockey är coooolt!
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

[quote="mforce"] Andy har massvis med bra förslag, dock har jag några invändningar.

Personligen förstår jag inte vad nationalsången har att göra med en elitseriematch i hockey att göra, men många verkar vilja ha kvar den så kör på då. Men jag tycker mest att det är tramsigt och pretentiöst på något vis.

Att DIF Hockey ska blanda sig i hur TIFOn ska utformas tycker jag strider lite mot själva TIFOts idé. Det handlar väl om hur fansen hyllar sitt lag? Om DIF Hockey blandar sig i hur de ska hyllas blir det nästan pinsamt. Visst de får gärna hjälpa till med mer pekunjära insatser i form av bidrag för att skapa flaggor osv. Men det kanske var det Andy menade
.

[quote]

Exakt det jag menade. Lite eknomiskt stöd, kanske hjälp med lokaler för att måla banderoller, förvaringsutrymme osv. Men framför allt stöd i form av att en TIFO-grupp känner sig välkomna och uppskattade.
geezeus
Inlägg: 9
Blev medlem: 2005-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Västerort

Sämsta arrangemanget någonsin???

Inlägg av geezeus »

Lördagskväll i globen...
Tomt och ödsligt förutom bortasupportrarna.

"Hyllingarna" till Fotbollshjältarna: Det är lyteskomik att släppa in slipsnissar i lågskor på isen...

Vem var mannen i röd regnrock som pratade med klacken och vad ville han???

Skylten som sa att enligt beslut från Djurgårdens IF så är rökrutan stängd...

VEM I Djurgårdens IFs beslut?
Jag vill ha ett namn.

Arrangemanget är nu så uselt att jag inte vågar bjuda med mig gäster till Globen. Vi får åka till Södertälje i stället...

Geeze
Simbup
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-10-26

Inlägg av Simbup »

Beslutet att ta bort rökrutor togs antagligen av Djurgården Hockeys allra allra smartaste representant. Globen är en idrottsarena och ingen askkopp.
Hockey är coooolt!
Användarvisningsbild
Rash
Inlägg: 713
Blev medlem: 2005-07-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Simbup skrev: Sammanfattningsvis vill jag se så mycket bra hockey som möjligt, både på isen och på jumbotronen. Bra ishockey är till och med viktigare än vilken logo spelarna har på sina tröjor.
Simbup, om bra hockey är viktigare än laget på isen så kanske du kan göra som geezeus å ta pendeln till tälje?

Tycker matcharrangemangen som finns idag är helt ok. Som Andy sa, det finns ju en hel del olika intressegrupper man ska underhålla.

En sak jag saknar är målvaktsracen, så hänsynslöst roligt!
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mforce »

Måste ge lite positiv feedback till matcharrangemanget. Tycker att det mesta är bra. Höjdpunkter är knattehockey och matchprogrammet som innehåller mycket läsvärt samt väl presenterad matchinformation. Men var inte nöjda med det, fortsätt i den här stilen.
Skriv svar