Daniel Brodin till Djurgården

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av sm910 »

Hjärtat får gå före hjärnan när man utbrister ett underbart!
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4778
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av diftobbe89 »

Fan på tiden att vi blir ett hårdare DIF, Brodin och Hank är en bra början, men mer att vänta hoppas jag.

Välkommen hem!!
Spela fult
Användarvisningsbild
mårten
Inlägg: 820
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sverige

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av mårten »

Gillar denna värvning skarpt, välkommen hem Brodin
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av Kall-El »

SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:Brodin som topp 6 forward?

Ungefär lika galet som alla dillen om att Ölvestad skulle varit kvalificerad för de uppgifterna under sin karriär.

Brodin in som tilltänkt ersättare åt en spelare som Ahlén eller Alvarez och jag hade inte sagt något om signing alls. Nu skall han alltså vara en del av en producerande lina, vilket jag tvivlar på hans kvalitéer räcker till för.
Ölvestad visade väl ändå att han kunde ta en roll som bra komplement i en offensiv kedja?


För övrigt var Cehlins tre säsonger (varav två som junior) i DIF starkare Points/60-mässigt än alla Brodins säsonger på A-lagsnivå.

Nu är det väl visserligen rätt troligt att vi inte bygger laget utefter en klassisk top 6, bottom 6.

Enligt mig nej. För mig var Ölvestad en klassisk brunkare som gjorde på tok för lite poäng för att vara "top-6". Däremot hade han like Emil Bergström ett hjärtat utan like för klubben, vilket tyvärr enligt mig gjorde att han inte bedömdes helt efter sina sportsliga kvalitéer.

Hade du satt en spelare som en Hank i den omgivning Ölvestad ofta spelade med är jag rätt övertygad om att Hank gjort ungefär lika många poäng han med. Tror för övrigt också att Brodin ligger på ungefär samma nivå som Ölvestad när det kommer till att göra poäng, i liknande omgivning. Om vi skall snacka powerforward som hör hemma i en "topplina" menar jag att man måste titta på spelare likt Kjellberg, alltså en spelare som kombinerar fysik med poängplockande.

Sedan kan man självfallet satsa på tre jämnare linor, men då känns samtidigt risken rätt stor att vi får precis som denna säsong "mellanmjölk" i dessa linor, ett icke fungerande PP och sedan en brunkarlina som i många matcher offensivt överglänste de andra tre linorna.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av SirDIFalot »

Kall-El skrev:
SirDIFalot skrev:
Kall-El skrev:Brodin som topp 6 forward?

Ungefär lika galet som alla dillen om att Ölvestad skulle varit kvalificerad för de uppgifterna under sin karriär.

Brodin in som tilltänkt ersättare åt en spelare som Ahlén eller Alvarez och jag hade inte sagt något om signing alls. Nu skall han alltså vara en del av en producerande lina, vilket jag tvivlar på hans kvalitéer räcker till för.
Ölvestad visade väl ändå att han kunde ta en roll som bra komplement i en offensiv kedja?


För övrigt var Cehlins tre säsonger (varav två som junior) i DIF starkare Points/60-mässigt än alla Brodins säsonger på A-lagsnivå.

Nu är det väl visserligen rätt troligt att vi inte bygger laget utefter en klassisk top 6, bottom 6.
Sedan kan man självfallet satsa på tre jämnare linor, men då känns samtidigt risken rätt stor att vi får precis som denna säsong "mellanmjölk" i dessa linor, ett icke fungerande PP och sedan en brunkarlina som i många matcher offensivt överglänste de andra tre linorna.
Jag ser inte den risken som särskilt stor. Framför allt inte om dom tre främsta kedjorna har alla styrkan på centerpositionen. Sen tar vi spetsen från varje kedja och slänger in i PP. I år hade vi ju noll spets utöver Sörensen och Samuelsson.
Expert.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av sensei »

Mycket bra.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av JohanPez »

Haha Kall-El du är bara för mycket. Ölvestad kan man inte bedöma enbart utifrån hans poäng. Hans glöd smittade av sig på laget i allmänhet och sina kedjekamrater i synnerhet. Dessutom var han viktig för att trötta ut, irritera och desarmera våra motståndare.

Tydligaste exemplet som talar till hans fördel var i kvarten mot Luleå när han kom tillbaka. Det var som natt och dag.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av pulverapa »

Känns som om Brodin kan bli en till Sören vad Pascal Dupuis var till Crosby för några år sedan. Ett väldigt bra komplement helt enkelt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:Känns som om Brodin kan bli en till Sören vad Pascal Dupuis var till Crosby för några år sedan. Ett väldigt bra komplement helt enkelt.
Dupuis har genom hela karriären gjort mycket poäng på den speltiden han fått, lite tvärtom med Brodin. Men jag tror också att han likt... Ölvestad kanske kan bli ett bra komplement med rätt LW och C bredvid sig.
Expert.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av Kall-El »

JohanPez skrev:Haha Kall-El du är bara för mycket. Ölvestad kan man inte bedöma enbart utifrån hans poäng. Hans glöd smittade av sig på laget i allmänhet och sina kedjekamrater i synnerhet. Dessutom var han viktig för att trötta ut, irritera och desarmera våra motståndare.

Tydligaste exemplet som talar till hans fördel var i kvarten mot Luleå när han kom tillbaka. Det var som natt och dag.
Visste att det inte skulle ta många minuter innan någon förblindad skulle protestera högljutt.

Jag skrev aldrig att Ölvestad var en dålig spelare, jag skrev inte heller att vi inte skulle ha honom i truppen. Jag skrev inte heller att han saknade positiva egenskaper. Allt jag konstaterad var bara att han för mig inte hade tillräckligt med kvalité för att spela topp 6. De där egenskaperna som du nämner menar jag för övrigt hör hemma just i "botten 6" skiktet där man har plats för spelare som bidrar med energi och som visar hjärta. I dagens DIF har vi ett antal spelare som verkligen visar hjärta i Ahlén, Honken och Hank. Dessa spelare har liknande egenskaper som Ölvestad, enda skillnaden är att de fått "rätt arbetsuppgifter" i förhållande till sitt hockeykunnande.

Då skall det dessutom sägas att jag är svag för den typen av spelare, men de hör inte hemma i "producerande linorna", om de inte klarar av att producera mer poäng kanske skall tilläggas.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17511
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:Mycket bra.
Har inte sett dig kommentera Anton Hedman-ryktet än. Just din syn på den potentiella värvningen vore roligt att få... :)
Expert.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av JohanPez »

Och jag menar att han inte går att jämföra med Hank eller Ahlén. En rivig spelare som sätter in en offensiv tackling och vinner puck är minst lika viktig som vingen på motsatt sida som har näsa för mål.
Donkels
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2011-10-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av Donkels »

Välkommen tillbaka Daniel
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:Mycket bra.
Har inte sett dig kommentera Anton Hedman-ryktet än. Just din syn på den potentiella värvningen vore roligt att få... :)
Jag är supernöjd över att vi letar efter en sådan spelare, det är inget snack om. Dessutom utöver Brodin som nyförvärv! Det känns mycket bra. Om allt går i lås så kommer det bli oerhört trevligt att vistas på hovet i höst.

Är lite orolig för Ahlén dock. Jag älskar honom. Men han har vart lite för långsam på rören för SHL om man skall vara tokärlig. Där är svaret varför 4:e formationen stundtals vart "osynlig" tror jag. Går det att förbättra under sommaren med nytt förtroende? Hoppas det.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Daniel Brodin till Djurgården

Inlägg av ciirree »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:Mycket bra.
Har inte sett dig kommentera Anton Hedman-ryktet än. Just din syn på den potentiella värvningen vore roligt att få... :)
Jag är supernöjd över att vi letar efter en sådan spelare, det är inget snack om. Dessutom utöver Brodin som nyförvärv! Det känns mycket bra. Om allt går i lås så kommer det bli oerhört trevligt att vistas på hovet i höst.

Är lite orolig för Ahlén dock. Jag älskar honom. Men han har vart lite för långsam på rören för SHL om man skall vara tokärlig. Där är svaret varför 4:e formationen stundtals vart "osynlig" tror jag. Går det att förbättra under sommaren med nytt förtroende? Hoppas det.
+1
Skriv svar