Jag tror du missförstod vad jag menade. De befintliga reklamytorna och exponeringen ökar ju med ett damlag också vilket gör det lättare att sälja reklamen, inte att vi skulle sälja dubbelt så mycket reklam.Kall-El skrev:
För att ett företag skall gå in och sponsra ett lag eller evenemang krävs det att företaget syns i media eller blir synligt för evenemangets besökare. Om damlaget inte syns i media eller för den delen har någon publik att tala om har jag ofantligt svårt att se något företag vara det minsta intresserat att lägga upp några extra pengar för att ha synas i samband med de matcherna.
Att ha mer av något som det inte finns något intresse för har jag för övrigt svårt att se göra det enklare för någon säljare att sälja att lediga reklamytor.
Självklart kan man inte prissätta damlagets annonsplatser som herrarnas utan de måste i så fall paketeras tillsammans. Vissa platser kanske man vill hålla separata för att försöka locka specifika varumärken som har smalare målgrupper och inte vill lägga fullt så mycket pengar men att ens knyta de kontakterna och utvidga sponsor och affärsnätverket ger synergieffekter, det handlar bara om att hantera det rätt. Rättigheterna för reklam och TV inom damhockeyn är i princip helt oexploaterade så det finns stora möjligheter att dra in stålar den vägen om man bara satsar rätt.
Chansen att dra till sig ett flertal större sponsorer (och där med med konkurrens kunna höja priserna på annonsplatserna) ökar ju om vi har flera lag och vi kommer dessutom att vara intressantare för bolag med bredare målgrupper eller företag med interna policyregler om tex sådant som jämställdhetskrav vid annonsering mm (det där är en helt egen häxkittel i det moderna Sverige vill jag lova).
Ja men här finns det större problem eftersom det rör sig om olika bolag och då blir det inte helt lätt med den ekonomiska biten. Säkert inget som inte går att lösa men det är betydligt knepigare än att integrera damhockeyn som ju ligger under samma förening.Kall-El skrev: Vad som däremot borde ske är ett samarbete mellan DIF fotboll och hockey. Kanske rent av en gemensam säljavdelning för där skulle man nog kunna dra nytta av varandra.