Slutspelsformat 2016

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
gost
Inlägg: 26
Blev medlem: 2013-03-13

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av gost »

Tycker fortfarande att WB/LB skulle kunna fungera bra, då kan man ge de som placerar sig etta och tvåa i tabellen efter serien en fördel genom att börja spela winnersbracket semifinal.
1 -2 WB semi
3-6 WB kvart
7-10 LB
11 - 12 Trevlig sommar
13 - 14 Negativt kval.
Många streck att slåss om.
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av sthlm1891 »

gost skrev:Tycker fortfarande att WB/LB skulle kunna fungera bra, då kan man ge de som placerar sig etta och tvåa i tabellen efter serien en fördel genom att börja spela winnersbracket semifinal.
1 -2 WB semi
3-6 WB kvart
7-10 LB
11 - 12 Trevlig sommar
13 - 14 Negativt kval.
Många streck att slåss om.
Men varför ska vi hålla på och krångla till det? vad var felet med att ha 1-8 till kvartsfinal? blir bara löjligt om det ska bli massa playin och brackets osv.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av sm910 »

Axel_K skrev:Jag måste hålla med om det.

Däremot i en turnering som typ CHL kan jag se WB/LB. Men när lagen slagits om placeringarna i 55 omgångar, varför låta alla ha chansen på guldet?
Tycker det är fel med play-in också.
Kör man WB/LB bör det rimligtvis kombineras med en klar minskning av antalet omgångar, säg typ en halvering och istället hemma/borta serie varpå WB/LB tar vid. Det skulle ju dessutom ha fördelen att man får fler matcher mot lag som man kan anta är ungefär på ens egen nivå, tighta duster med slutspelskaraktär, och färre seriematcher mot lag man antingen blir överkörd av eller kör över själv utan större spänning.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av Sjöwall »

Fan va legit att jag drog igång en diskussion om winner/loser-bracket
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1835
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av Andspe »

Är det inte så att man vill ha så många matcher som möjligt? Jag tänker att om man tar sig direkt till semi så förlorar man ganska mycket intäkter.. eller?
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av Kall-El »

Finns det inte en risk med att möta "samma motstånd för ofta"?

Kommer inte det betyda att intresse kring att möta just det laget sjunker vilket i sin tur leder till lägre publiksiffror? ( Tänk er när vi hade derbygrupperna typ? )
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av Axel_K »

Andspe skrev:Är det inte så att man vill ha så många matcher som möjligt? Jag tänker att om man tar sig direkt till semi så förlorar man ganska mycket intäkter.. eller?
TV-avtal enligt placering kanske?
50% av TV-avtalet delas upp på "intresse"-sättet, där den klubb som drar flest tittare får mest pengar osv.
50% av TV-avtalet delas ut beroende på placering.

Detta skulle inte påverka oss väldigt mycket ifall vi skulle ligga långt ner då vi skulle få lite från del 2 men mycket från del 1.

Ett lönetak skulle motarbeta kommundoping och att smålagen som ligger i toppen pga kommundoping får ännu större budget.
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av Think if... »

Tycker att det är rimligt att spela om platserna. Åka ur direkt är helt meningslöst. Eftersom då kvalserien gav så mycket publikt och spänningsmässigt borde man väl snarare ha utökat den och gjort det lättare att ta sig mellan HA/SHL. jag skulle kunna tänka mig att de fyra sista lagen i SHL får kvala mot 1 och 2:an fr HA...
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
kablo003
Inlägg: 62
Blev medlem: 2009-10-31

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av kablo003 »

Det nya med Play-In i att desperat försöka få till 2-3 matcher till för några lag tycker jag gör att man ytterligare tar udden av grundseriens redan alldeles för stora lunk-känsla.

Med 14 lag och endast 8 slutspelsplatser blir varje match i grundserien viktigare och därmed serien mer spännande sett över hela säsongen. Men det är klart att risken finns att det blir för stort gap mellan slutspelslagen och resterande lag och därmed ännu mer "lunk".
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av Kalliasson »

kablo003 skrev:Det nya med Play-In i att desperat försöka få till 2-3 matcher till för några lag tycker jag gör att man ytterligare tar udden av grundseriens redan alldeles för stora lunk-känsla.

Med 14 lag och endast 8 slutspelsplatser blir varje match i grundserien viktigare och därmed serien mer spännande sett över hela säsongen. Men det är klart att risken finns att det blir för stort gap mellan slutspelslagen och resterande lag och därmed ännu mer "lunk".
Kan jämföras med fotbollen som har varit serielunk för Djurgårdens del ända sedan 2010 då man tidigt tappar till toppen men är för bra för botten. Så det slutar med att man härjar i mittenland hela säsongen.
Det finns väl några få undantag iofs.

Ingen aning vad jag ville ha sagt med det här. Något i stil med att jag gillar slutspel. Men absolut, att ta bort play-in skulle nog gynna hockeyns spänning något i den ständiga serielunken.
Användarvisningsbild
kablo003
Inlägg: 62
Blev medlem: 2009-10-31

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av kablo003 »

Kalliasson skrev:
kablo003 skrev:Det nya med Play-In...
Kan jämföras med fotbollen som har varit serielunk för Djurgårdens del ända sedan 2010 då man tidigt tappar till toppen men är för bra för botten. Så det slutar med att man härjar i mittenland hela säsongen.
Det finns väl några få undantag iofs.

Ingen aning vad jag ville ha sagt med det här. Något i stil med att jag gillar slutspel. Men absolut, att ta bort play-in skulle nog gynna hockeyns spänning något i den ständiga serielunken.
Skillnaden mot fotbollen är ju att ända ner till plats 8 ger slutspel, såklart, vilket gör att jämförelsen haltar.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Slutspelsformat 2016

Inlägg av minalman »

Fotboll handlar inte om placering utan om bengaler.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av JohanPez »

Fotboll är inte ett grundämne. Fördelningen vad som ingår i benämningen är upp till betraktaren.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av Axel_K »

JohanPez skrev:Fotboll är inte ett grundämne. Fördelningen vad som ingår i benämningen är upp till betraktaren.
Gillar den förklaring, naturvetenskapligt lagd. Så det ska vara!
:D :D
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Slutspelsformat 2016

Inlägg av Think if... »

JohanPez skrev:Fotboll är inte ett grundämne. Fördelningen vad som ingår i benämningen är upp till betraktaren.
+1
Using Tapatalk
Skriv svar