SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: SHL 2014-15

Inlägg av BigJ »

Till Kalliason:
Vi vet inte att så inte var fallet, övrigt håller jag helt med om.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SHL 2014-15

Inlägg av SirDIFalot »

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/

Ros och grabbarna har granskat kommundopingen. Stoppel uttalar sig.
Expert.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: SHL 2014-15

Inlägg av minalman »

SirDIFalot skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/

Ros och grabbarna har granskat kommundopingen. Stoppel uttalar sig.
Och Wennerholm redovisar sitt förakt för Djurgården i öppen dager. Han tycker vi ska ge oss på DN-galan i stället för SHL, när vi pekar på de orättvisa förhållandena.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av Morwin »

minalman skrev:
SirDIFalot skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/

Ros och grabbarna har granskat kommundopingen. Stoppel uttalar sig.
Och Wennerholm redovisar sitt förakt för Djurgården i öppen dager. Han tycker vi ska ge oss på DN-galan i stället för SHL, när vi pekar på de orättvisa förhållandena.
han är ju lika pinsam som vanligt.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av pulverapa »

Jag fattade inte resonemanget alls från Wennerholm. Totalt obegriplig artikel. Vad är hans poäng? Ärkepajas.
Användarvisningsbild
MarcusDaze
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2013-03-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Mariestad / Leirvik, Norge

Re: SHL 2014-15

Inlägg av MarcusDaze »

pulverapa skrev:Jag fattade inte resonemanget alls från Wennerholm. Totalt obegriplig artikel. Vad är hans poäng? Ärkepajas.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sm910 »

SirDIFalot skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/

Ros och grabbarna har granskat kommundopingen. Stoppel uttalar sig.
Har hemma en mapp med likt aftonbladet begärda handlingar för samtliga SHL/HA-klubbar som rör avtal, bidrag och annat som jag i alla fall hoppas är en rätt fullständig samling. Flera frågetecken infinner sig direkt på deras granskning - varför räknas sponsring från kommunala bolag in i när vi pratar t.ex. Skellefteå, men inte Frölunda? Varför nämns inte Frölundas mångmiljonvinst (vi pratar 20-30 miljoner) på överlåtelserna av aktier fram och tillbaks med Förvaltnings AB Framtid/Higab till i år? Vår deal med Mälarhöjden, minns jag inte fel reglerade vi fortfarande vår skuld till kommunen som sista år i år? Det här reportaget luktar en aning fjäsk för storstadsklubbarna och våra supportrar...
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sm910 »

pulverapa skrev:Jag fattade inte resonemanget alls från Wennerholm. Totalt obegriplig artikel. Vad är hans poäng? Ärkepajas.
Wennerholm tror att korruption, mutor och riktat stöd till enskilda näringsidkare (dvs, kommunal doping av klubbar) för att få dem att stanna, verka och gå med vinst gynnar den kommunala tillväxten. Därför, för Wennerholm är så skev att hans perspektiv är "vad är bra för kommunerna" snarare än "vad är bra för svensk ishockey", försvarar han förfarandet och tycker att vi också ska idka samkväm med våra lokala politiker. För vadfan, vi bedriver ju svensk ishockey som ren välgörenhet för att landsbygden ska leva, inte för att vi gillar att se bra ishockey där duktiga klubbar gör upp mot varandra efter egen förmåga! Som vanligt har Wennerholm dessutom fel rent faktiskt, det finns massvis med internationell forskning på området som visar att kommunalt stöd till elitlag inte skapar kommunal tillväxt och nyligen kom en svensk forskningsrapport (http://www.oru.se/Extern/Institutioner/ ... 202014.pdf) som kollade bland annat just hur kommunalt stöd till våra ishockeyföreningar i Sverige påverkade dessa kommuners tillväxt. (Hint: Negativt.)

Det finns bara en grupp i samhället som kommunalt stöd gynnar - förutom de vuxna människor som går på hockey i dessa orter och seriöst tycker det är moraliskt riktigt att beskatta övriga kommunbefolkningen för att finansiera deras fredagsnöje - och det är lokalpolitikerna. Bröd och Skådespel har alltid varit ett sätt att hålla befolkningen glad när man inte kan erbjuda ordentlig, gedigen service i enlighet med ens uppdrag. Vi ser det i diktaturer där statlig underhållning ska hålla massorna från att revoltera mot hungersnöden. Vi ser det i Karlstad där man ersätter Färjestad med mångmiljonbelopp för sviktande publiksiffror men vägrar låta äldre få vara utomhus mer än 1h/vecka(!), Vi ser det i Leksand där man lägger ner kommunal verksamhet och säljer Trottoarer, vi ser det i Skellefteå där man stängt 25 skolar sen millenieskiftet p.g.a. kommunala besparingar men inte har några problem med att hyra ut sin arena för en spottstyver eller låta SAIK få pengarna för namngivandet av kommunens arena. Lokalpolitikerna får känna sig som gudar, allsmäktiga skapare av ortens "stolthet", och rösterna väller in för ett sm-guld syns trots allt så mycket mer tydligt än en kvalitetsförsämring i vården.

Kommunerna ekonomi går åt skogen (hej robin hood-skatt!) och Svensk hockey blir inget mer än dålig kopia av tv4:as gamla program "Stadskampen" mellan kommunala "flaggskepp". Men Wennerholm är glad och nöjd, för det handlar ju bara om att vi Stockholmare är avundsjuka. För det är klart, det kittlar gött att den produkt han livnär sig vid att skriva blaj om dopas ekonomiskt och blåses upp till ett stort luftslott av andras skattepengar, då är det härligt att sitta vid köttgrytorna. Makt korrumperar.
Senast redigerad av sm910 den 2015-03-07 11:03:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av android »

sm910 skrev:
SirDIFalot skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/

Ros och grabbarna har granskat kommundopingen. Stoppel uttalar sig.
Har hemma en mapp med likt aftonbladet begärda handlingar för samtliga SHL/HA-klubbar som rör avtal, bidrag och annat som jag i alla fall hoppas är en rätt fullständig samling. Flera frågetecken infinner sig direkt på deras granskning - varför räknas sponsring från kommunala bolag in i när vi pratar t.ex. Skellefteå, men inte Frölunda? Varför nämns inte Frölundas mångmiljonvinst (vi pratar 20-30 miljoner) på överlåtelserna av aktier fram och tillbaks med Förvaltnings AB Framtid/Higab till i år? Vår deal med Mälarhöjden, minns jag inte fel reglerade vi fortfarande vår skuld till kommunen som sista år i år? Det här reportaget luktar en aning fjäsk för storstadsklubbarna och våra supportrar...
Har du en, enligt dig, korrekt sammanställning?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sm910 »

android skrev:
sm910 skrev:
SirDIFalot skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/

Ros och grabbarna har granskat kommundopingen. Stoppel uttalar sig.
Har hemma en mapp med likt aftonbladet begärda handlingar för samtliga SHL/HA-klubbar som rör avtal, bidrag och annat som jag i alla fall hoppas är en rätt fullständig samling. Flera frågetecken infinner sig direkt på deras granskning - varför räknas sponsring från kommunala bolag in i när vi pratar t.ex. Skellefteå, men inte Frölunda? Varför nämns inte Frölundas mångmiljonvinst (vi pratar 20-30 miljoner) på överlåtelserna av aktier fram och tillbaks med Förvaltnings AB Framtid/Higab till i år? Vår deal med Mälarhöjden, minns jag inte fel reglerade vi fortfarande vår skuld till kommunen som sista år i år? Det här reportaget luktar en aning fjäsk för storstadsklubbarna och våra supportrar...
Har du en, enligt dig, korrekt sammanställning?
Jag har inte sammanställt handlingarna utan har allt som lösa dokument, jag har funderat på att någon gång slänga upp det hela på en enkel hemsida och rakt av låta handlingarna stå för sig själva klubb för klubb för en enkel överblick men aldrig fått tummen ur. Korrekt är ett relativt begrepp här eftersom jag inte är journalist med tid att ingående granska om det finns mer bortom vad jag hittar och begär av kommunerna eller resurser att överklaga till domstol de gånger man väljer beslutar att maska uppgifter i handlingarna, men jag tror det är en hyfsat fullständig samling. De överlag enskilt viktigaste bitarna för att överblicka flödet från kommun till klubb är ju i regel de olika formerna av uppförande, drift och hyra av hallarna.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Mattias_87 »

Nu saknar jag bara en liten granskning för vad varje klubb har i total lönebudget. Borde inte vara så svårt?
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2014-15

Inlägg av sm910 »

Mattias_87 skrev:Nu saknar jag bara en liten granskning för vad varje klubb har i total lönebudget. Borde inte vara så svårt?
Det är ju inte offentliga uppgifter och heller inget som en del klubbar vill skylta med offentligt eller säga helt sanningsenligt. Att få det sammanställt och framförallt säkerställt är under de förutsättningarna knappast lätt ens för en journalist.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Re: SHL 2014-15

Inlägg av BigJ »

sm910 skrev:
pulverapa skrev:Jag fattade inte resonemanget alls från Wennerholm. Totalt obegriplig artikel. Vad är hans poäng? Ärkepajas.
Wennerholm tror att korruption, mutor och riktat stöd till enskilda näringsidkare (dvs, kommunal doping av klubbar) för att få dem att stanna, verka och gå med vinst gynnar den kommunala tillväxten. Därför, för Wennerholm är så skev att hans perspektiv är "vad är bra för kommunerna" snarare än "vad är bra för svensk ishockey", försvarar han förfarandet och tycker att vi också ska idka samkväm med våra lokala politiker. För vadfan, vi bedriver ju svensk ishockey som ren välgörenhet för att landsbygden ska leva, inte för att vi gillar att se bra ishockey där duktiga klubbar gör upp mot varandra efter egen förmåga! Som vanligt har Wennerholm dessutom fel rent faktiskt, det finns massvis med internationell forskning på området som visar att kommunalt stöd till elitlag inte skapar kommunal tillväxt och nyligen kom en svensk forskningsrapport (http://www.oru.se/Extern/Institutioner/ ... 202014.pdf) som kollade bland annat just hur kommunalt stöd till våra ishockeyföreningar i Sverige påverkade dessa kommuners tillväxt. (Hint: Negativt.)

Det finns bara en grupp i samhället som kommunalt stöd gynnar - förutom de vuxna människor som går på hockey i dessa orter och seriöst tycker det är moraliskt riktigt att beskatta övriga kommunbefolkningen för att finansiera deras fredagsnöje - och det är lokalpolitikerna. Bröd och Skådespel har alltid varit ett sätt att hålla befolkningen glad när man inte kan erbjuda ordentlig, gedigen service i enlighet med ens uppdrag. Vi ser det i diktaturer där statlig underhållning ska hålla massorna från att revoltera mot hungersnöden. Vi ser det i Karlstad där man ersätter Färjestad med mångmiljonbelopp för sviktande publiksiffror men vägrar låta äldre få vara utomhus mer än 1h/vecka(!), Vi ser det i Leksand där man lägger ner kommunal verksamhet och säljer Trottoarer, vi ser det i Skellefteå där man stängt 25 skolar sen millenieskiftet p.g.a. kommunala besparingar men inte har några problem med att hyra ut sin arena för en spottstyver eller låta SAIK få pengarna för namngivandet av kommunens arena. Lokalpolitikerna får känna sig som gudar, allsmäktiga skapare av ortens "stolthet", och rösterna väller in för ett sm-guld syns trots allt så mycket mer tydligt än en kvalitetsförsämring i vården.

Kommunerna ekonomi går åt skogen (hej robin hood-skatt!) och Svensk hockey blir inget mer än dålig kopia av tv4:as gamla program "Stadskampen" mellan kommunala "flaggskepp". Men Wennerholm är glad och nöjd, för det handlar ju bara om att vi Stockholmare är avundsjuka. För det är klart, det kittlar gött att den produkt han livnär sig vid att skriva blaj om dopas ekonomiskt och blåses upp till ett stort luftslott av andras skattepengar, då är det härligt att sitta vid köttgrytorna. Makt korrumperar.
Mycket bra skrivet!!
Hur någon kan tycka att det är ok att skattepengar går till högavlönade hockeyspelare är en gåta.

Att SHL inte tar tag i problemet kan jag iofs förstå, utan dessa kommunpengar bli ligan naturligtvis betydligt sämre men moraliskt är det förkastligt.

Själv tror jag det bästa vore om SHL jagar mer sponsring från företag centralt och att det sedan delas ut med samma summa till varje klubb, detta görs ju redan nu men jag menar i ännu större omfattning. Sedan sätts ett tak för vad varje klubb får dra in själva i ett förhållande mot de fasta kostnader man har för hallhyra etc. Ju jämnare förutsättningar ju jämnare serie rent teoretiskt.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

SHL 2014-15

Inlägg av minalman »

Någon som följde frågestunden med Ros i AB? Otroligt trånghuvade människor som ställer upp bakom sina klubbars förhållande till respektive kommun. Finns det ingen tänkande varelse ute bland bönderna som inser att kommunpengar är deras egna pengar? Det måste vara det yttersta beviset på att alla utom de som bor i Stockholm är helt marinerade av Sveriges bidrags/transfereringssystem. "Om kommunen betalar är det gratis för mig".
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
barrskog
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-24

Re: SHL 2014-15

Inlägg av barrskog »

sm910 skrev: Har hemma en mapp med likt aftonbladet begärda handlingar för samtliga SHL/HA-klubbar som rör avtal, bidrag och annat som jag i alla fall hoppas är en rätt fullständig samling. Flera frågetecken infinner sig direkt på deras granskning - varför räknas sponsring från kommunala bolag in i när vi pratar t.ex. Skellefteå, men inte Frölunda? Varför nämns inte Frölundas mångmiljonvinst (vi pratar 20-30 miljoner) på överlåtelserna av aktier fram och tillbaks med Förvaltnings AB Framtid/Higab till i år? Vår deal med Mälarhöjden, minns jag inte fel reglerade vi fortfarande vår skuld till kommunen som sista år i år? Det här reportaget luktar en aning fjäsk för storstadsklubbarna och våra supportrar...
Skicka till RP på hockeysverige så kanske vi får en vettig granskning.
Låst