SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Davva
Inlägg: 135
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av Davva »

Jag undrar hur ruskigt bra tekare Jocke egentligen är? Han blir ju bortplockad varannan gång känns det som.

Om man skulle räkna alla dessa bortplockningar som en förlorad tek, vad skulle han ha för procent då? Eller, om man vill vara snäll, räkna bortplockningarna som förluster om också ersättande spelare förlorar teken. Det borde ju vara en mer rättvisande siffra på en tekares sanna effektivitet.

Men antar att dataunderlag saknas för denna uträkning..?
Användarvisningsbild
Lidingö DIF
Inlägg: 775
Blev medlem: 2011-01-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Från Ön

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av Lidingö DIF »

5 mot 3, 6 mot 3, 10 mot NOLL spelar ingen som helst roll. Det kladdas, felpassas och fiddlas med pucken i en aldrig sinande kavalkad av utstuderat hockeymord. Allt genomfört i stilla ketchup-hastighet.

Nästa match ska jag ta med min portabla blodtrycksmätare och mäta av trycket när det blir PP för jag börjar allvarligt tro att jag utsätter mig för hälsorisker under DIFs PP eskapader.
"Man får spela sarg ut också" - Wikegård 2019 04 16
DIFtorped
Inlägg: 142
Blev medlem: 2012-03-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av DIFtorped »

Lidingö DIF skrev:5 mot 3, 6 mot 3, 10 mot NOLL spelar ingen som helst roll. Det kladdas, felpassas och fiddlas med pucken i en aldrig sinande kavalkad av utstuderat hockeymord. Allt genomfört i stilla ketchup-hastighet.

Nästa match ska jag ta med min portabla blodtrycksmätare och mäta av trycket när det blir PP för jag börjar allvarligt tro att jag utsätter mig för hälsorisker under DIFs PP eskapader.
Ungefär så ja! Hur i helvete kan man missa målet så många gånger som igår e fan en gåta!

Fuskbygge sa någon, nja detta är väl ungefär vad vi har råd med, jag tippade oss tia efter serien och då tippade jag med hjärtat inte hjärnan, sedan hade jag gärna behållit Johner.
Manijock
Inlägg: 7836
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av Manijock »

DIF-DIF skrev:
BigJ skrev: Deras andra mål, måste också sägas, var mycket skickligt gjort. Tellan räddade först men pucken studsade ut och Modokillen lyckades inte bara få till en träff till, trots att han var trängd utan dessutom få upp den över Tellans axel som det såg ut.
Vad jag såg trillade pucken in ovanför Tellans benskydd. Det ser inte ut som att Tellan håller sin stolpe utan får någon form av rotation när han tar den första pucken. I min värld en målvaktstavla.

Jag kan förvisso ha upplevt situationen fel men oavsett om jag gjorde det eller inte tycker jag att Tellans formkurva inte har varit den bästa efter jul.
Jag satt i perfekt vinkel(mitt ibland en massa Modorövar), och du har helt rätt. Ingen vidare träff alls från Modoiten. Han vispar till den men Tellan sitter och drömmer istället för att stänga stolpen. Enda sättet att få in pucken där SKA vara precis under ribban eller via den. Inte en decimeter ovanför isen. Han kändes väldigt klen genom hela matchen. Var lätt att flytta på, kastade sig nästan ut med arslet först i flera backskott. Ullmark tog sina skott även om de inte var bra. Det gjorde inte Tellqvist.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17535
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av SirDIFalot »

Jättekonstigt agerat av Tellqvist. Som att han trodde att Djuse inte hade pucken eller något. Satt en decimeter ifrån stolpen med båda knäna under sig och med ryggen i linje med stolpen. Helmärkligt.

Hoppas Mantas programenligt står mot Frölunda borta.
Expert.
Manijock
Inlägg: 7836
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:Jättekonstigt agerat av Tellqvist. Som att han trodde att Djuse inte hade pucken eller något. Satt en decimeter ifrån stolpen med båda knäna under sig och med ryggen i linje med stolpen. Helmärkligt.

Hoppas Mantas programenligt står mot Frölunda borta.
Om inte annat för att inte knäcka honom helt nu inför slutspurten. Kommer att gå undan mot Frölunda. Tellan är en smart kille, han är medveten om hans misstag och grunnar sig säkert gråhårig idag.
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av Henke_F »

pulverapa skrev:Han som drog ett rapp mellan benen på vår kille, kan vi förvänta oss ett par matchers avstängning?
Det måste ju vidare till disciplinnämnden, sånt hör inte hemma på en hockeyplan eller någon annanstans.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av minalman »

android skrev:Ändå en kul match igår. Vi ser ut att vara på uppgång och kunde vi bara gjort lite mål så hade vi vunnit.

Nu jagar vi ikapp Luleå dom sista matcherna. I slutspelet kan allt hända. Får vi bara tillbaka lite skadade spelare så blir det en rolig avslutning på säsongen.
Bild
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av Henke_F »

Praetori skrev:
Davidsson skrev:Det känns som lagledningen med Säcken i spetsen sakta med säkert raderat spelarnas förmåga att ta egna beslut, som inte följer ledningen idéer om spelsystem. I egen zon tar vi ofta helt horribla beslut som spelarna själva måste se är fel men som trots allt är 'i linje' med hur säcken vill vi ska spela.

"Gör jag som jag är tillsagd att göra, hur korkat det än är i just denna specifika situation, så gör jag ju inget fel".

Fan vad invecklat detta blev. :roll: Nåväl, ut med Säcken till kommande säsong.
Problemet är ju snarare just det att spelarna inte gör vad de skall i varje situation. Vi är stressade framåt och hur snabbt Sören, Saviano mfl åker så åker motståndarnas backar lika fort, fast baklänges eftersom de alltid har några meter tillgodo och motståndarforwards backcheckar hem direkt. Inget avstånd mellan lagdelarna för Sören &Co att utnyttja medan vi själva jämnt och ständigt begår den synden.

Gå tillbaka om du har möjlighet och titta på hur vi spelade de inledande 10-15 matcherna. Vi spelade INTE på några lika villkor någonstans utan krigade till oss poäng genom att spela sjukt disciplinerat kombinerat med en nästan komisk effektivitet när chanserna väl kom. Lite kom utav tur men det mesta var ett resultat av att varenda tjomme var med och spelade efter spelsystemet från toppforward till målvakt.

Nu är det i och för sig tydligt att vi ofta är sönderlästa offensivt men det betyder inte att det är en bra idé att börja lira på känn eftersom laget inte ens är intränat i den typen av spel och därmed så uppstår de till synes idiotiska luckor som motståndarna så skoningslöst utnyttjar.
Högström skall inte gå efter sin gubbe ner bakom mål eftersom han från det ögonblicket egentligen tillhör någon annan och detsamma kan sägas om backar som tvingas gå ut upp till sargkanten för att täcka upp för en alibispelande forward som hoppas få dra iväg i raketfart i en kontring istället för att tydligt markera till backen att ytan är täckt.

Vi är livrädda för att skjuta och när skotten väl kommer så är de lik förbannat utanför eller som oftast på en täckande motståndare.
Kontentan av det hela är att det går på tok för långsamt och då pratar jag inte om omställningarna. Det är helt meningslöst att slå ett stressat och oprecist första pass till en spelare som måste lägga all energi på en åkning som i 99% av fallen inte resulterar i ett skit, då spelar vi precis det spel som motståndarna vill. Betydligt bättre då att endast lira pucken i de solklara lägena och annars låta pucken jobba, motståndarna backa hem och börja därifrån.
När vi har numerärt övertag i egen zon och därmed kan passa vettigt så minskar effektiviteten från motståndarnas forecheck och väljer de att som det då blev i början att gå högt med hela laget så är det just i det läget när deras backar kliver fram som passet till Sören, Saviano mfl gör störst nytta och farligheterna uppstår.

Nej det tempo som efterfrågas kan vi endast uppnå när varje gubbe kan lita på att varje annan gubbe därute vet exakt vart hans lagkamrater förväntas vara och därmed alltid har ett alternativ klart redan innan han tar emot pucken, då behöver man inte vänta de där 2-3 sekunderna som blir så frustrerande och lättläst innan passet går.

Det fetmarkerade: Är ju just det som skiljer högsta serien mot de lägre, att alla spelare i högsta serien skall ha det i sig och tar snabbare beslut. Tyvärr har vi inte många högstaliga-spelare, vilket lyser igenom allt som oftast. I "Elitserien" så måste du typ redan veta vad du skall göra med pucken när du får den. Att vi klarat oss ändå så pass bra vi gjort är nog för att nivån inte är den bästa i SHL.

Är lika typ när vi skall rensa pucken ur egen zon, det skall fipplas med pucken en 2-3ggr så den ligger rätt på bladet (som någon knattelirare) innan man klarar av att skjuta istället för att ladda skott i steget och mer direktskjuta. Precis lika är det när vi skall gå på returer framför mål. Alltid felvända och det blir mer att vi står som fastfrusna och bara tittar på. Står man och skymmer målisen och pucken går förbi en så måste man ju fan vända på sig så fort man kan för att kunna hugga på eventuell retur. (..vi brände ett sånt läge igår).


Sen en sak jag tänkt på som man nästan ser några ggr per match är att vi spelar fast oss i egen zon i vissa "stillastående uppspel" där vi hade löst det väldigt enkelt genom att passa tillbaks i rundeln bakom mål där fösta passen kom ifrån och tagit om försöket på andra sidan. Tycker nästan det ser löjligt ut ibland och börjar fundera om det är någon tränarorder att dom inte får spela tillbaka pucken en extra gång och ta om uppspelet.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av ciirree »

SirDIFalot skrev:Jättekonstigt agerat av Tellqvist. Som att han trodde att Djuse inte hade pucken eller något. Satt en decimeter ifrån stolpen med båda knäna under sig och med ryggen i linje med stolpen. Helmärkligt.

Hoppas Mantas programenligt står mot Frölunda borta.
Även om Tellan agerade konstigt där så måste man väl belasta backen lite också. Falk var det väl? Han måste ju försöka trycka bort Djuse bättre än så, och dessutom ska spelaren som kommer bakom kassen och sedan ligger på isen knappast få slå in sin egen retur.
Samtidigt precis som du nämner, Tellan måste ha den stolpen.

Jag skulle vilja se mer Mantas nu. Inte bara som avlastning. Gör han bra ifrån sig, låt han fortsätta. Tellan har knappast knipit förstaspaden efter hans dalande form.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av minalman »

Att Tellan skulle sumpa något när han fått stå sysslolös långa stunder är mer eller mindre oundvikligt. Jag sa det precis före till bänkgrannen. Felet som orsakade förlusten låg inte på den planhalvan.
Egentligen skulle Modos mål två varit ett tröstmål mot slutet när vi redan ledde med typ 4-1.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av Jepe »

Åkte inte Högström på nått liknande igår mot Modo som inte anmälts? http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a ... 0299087.ab
2014-04-07, vad hände?
DIF-DIF
Inlägg: 62
Blev medlem: 2015-01-20
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av DIF-DIF »

minalman skrev:Att Tellan skulle sumpa något när han fått stå sysslolös långa stunder är mer eller mindre oundvikligt. Jag sa det precis före till bänkgrannen. Felet som orsakade förlusten låg inte på den planhalvan.
Egentligen skulle Modos mål två varit ett tröstmål mot slutet när vi redan ledde med typ 4-1.

Tellan tog ett riktigt kanonskott i axelhöjd och ett friläge i första perioden så han gjorde ju bra ingripanden också men 2-1 målet var lik förb---at en tavla. (Sen håller jag förstås med om att vi med det spelövertag vi hade borde vunnit ändå)

När vi ändå är inne på baklängesmålen ställer jag mig lite frågande till att Hossa får så himla mycket beröm för första målet. Ska man tro på pressen snurrade han upp hela djurgårdsförsvaret medan det egentligen var en back som ramlade och han råkade bli fri.
(Han visade förvisso att han kan ta tillvara på de chanser han får vilket är mer än man kan säga om våra spelare.)
Zyn79
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-12-18

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av Zyn79 »

Tellan gjorde en tavla igår. Men vad gjorde resten av laget då? En Bioduk? Husfasad?
B.I.B.A
Inlägg: 2834
Blev medlem: 2009-08-06

Re: SHL: Djurgårdens IF - Modo 10/2 2015

Inlägg av B.I.B.A »

android skrev:Nu jagar vi ikapp Luleå dom sista matcherna. I slutspelet kan allt hända. Får vi bara tillbaka lite skadade spelare så blir det en rolig avslutning på säsongen.
Haha älskar folk som säger "väl i slutspelet kan allt hända" och faktiskt tror på det. Vi skulle bli så totalt uppätna av de bra lagen.
Avgå Jocke.
Skriv svar