Ett år med Särkijärvi

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Blårand
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-07-24

Ett år med Särkijärvi

Inlägg av Blårand »

Det kan finnas anledning att se tillbaka hur läget var för ett år sedan. Inget snack om att gå upp i elitserien med ett lag som bara spelade oavgjort. Den 30 januari förkunnas på hemsidan att det skett vissa förändringar i organisationen. Med Säcken tog laget nio raka vinster, direktplats i kvalet och flyttades upp tack vare att AIK i sista matchen inte rådde på Rögle.

Med detta lag av medelbra allsvensk klass och utan pengar gick man upp i Elitserien. En riktigt bra målvakt värvades samt ett fd NHL-proffs. Men skulle det räcka till mer än en plats i bottenträsket?

Ja, ett tag låg laget fyra i SHL. Fortfarande är chanserna till slutspel större än att hamna i kvalserien. Den senaste värvningen av ytterligare en gammal stjärna tyder på det.

Men den största förtjänsten har nog Särkijärvi. Han gjorde, som det brukar heta, en skillnad. Och bara en sådan sak som att inte kritisera sin företrädare utan istället välkomna honom tillbaka och se honom som en tillgång visar på en psykologisk styrka som nog inte är så vanlig i de här kretsarna.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av minalman »

Blårand skrev:Det kan finnas anledning att se tillbaka hur läget var för ett år sedan. Inget snack om att gå upp i elitserien med ett lag som bara spelade oavgjort. Den 30 januari förkunnas på hemsidan att det skett vissa förändringar i organisationen. Med Säcken tog laget nio raka vinster, direktplats i kvalet och flyttades upp tack vare att AIK i sista matchen inte rådde på Rögle.

Med detta lag av medelbra allsvensk klass och utan pengar gick man upp i Elitserien. En riktigt bra målvakt värvades samt ett fd NHL-proffs. Men skulle det räcka till mer än en plats i bottenträsket?

Ja, ett tag låg laget fyra i SHL. Fortfarande är chanserna till slutspel större än att hamna i kvalserien. Den senaste värvningen av ytterligare en gammal stjärna tyder på det.

Men den största förtjänsten har nog Särkijärvi. Han gjorde, som det brukar heta, en skillnad. Och bara en sådan sak som att inte kritisera sin företrädare utan istället välkomna honom tillbaka och se honom som en tillgång visar på en psykologisk styrka som nog inte är så vanlig i de här kretsarna.
Håller med fullständigt. Måste också lägga till att Säcken klev inte bara in och sa att "nu tar jag över". Den just nu hårt kritiserade "ledningen" måste ha cred också för att vi hamnat på rätt spår igen i och med att de tog in Säcken för att lösa uppgiften.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
bastis7
Inlägg: 2206
Blev medlem: 2005-06-28
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av bastis7 »

minalman skrev:
Blårand skrev:Det kan finnas anledning att se tillbaka hur läget var för ett år sedan. Inget snack om att gå upp i elitserien med ett lag som bara spelade oavgjort. Den 30 januari förkunnas på hemsidan att det skett vissa förändringar i organisationen. Med Säcken tog laget nio raka vinster, direktplats i kvalet och flyttades upp tack vare att AIK i sista matchen inte rådde på Rögle.

Med detta lag av medelbra allsvensk klass och utan pengar gick man upp i Elitserien. En riktigt bra målvakt värvades samt ett fd NHL-proffs. Men skulle det räcka till mer än en plats i bottenträsket?

Ja, ett tag låg laget fyra i SHL. Fortfarande är chanserna till slutspel större än att hamna i kvalserien. Den senaste värvningen av ytterligare en gammal stjärna tyder på det.

Men den största förtjänsten har nog Särkijärvi. Han gjorde, som det brukar heta, en skillnad. Och bara en sådan sak som att inte kritisera sin företrädare utan istället välkomna honom tillbaka och se honom som en tillgång visar på en psykologisk styrka som nog inte är så vanlig i de här kretsarna.
Håller med fullständigt. Måste också lägga till att Säcken klev inte bara in och sa att "nu tar jag över". Den just nu hårt kritiserade "ledningen" måste ha cred också för att vi hamnat på rätt spår igen i och med att de tog in Säcken för att lösa uppgiften.
Många supportrar skrek på den lösningen långt innan styrelsen och Challe tog det beslutet, så det va ju ingen raketforskarlösning direkt av vår lille ledning.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av Mattias_87 »

Säcken är förmodligen den bästa värvning ledningen gjort på många många år. Vi hade aldrig gått upp till SHL utan honom och vi hade definitivt inte legat där vi ligger i år med en annan tränare.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn
Inlägg: 3315
Blev medlem: 2009-02-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Jag har skrivit det förr: Säcken är värd en stor staty i brons utanför Hovet. Det skulle jag gladeligen skänka pengar till.

En legend är vad han är!
Blårand
Inlägg: 67
Blev medlem: 2012-07-24

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av Blårand »

Roligt att några hakade på. Nu är det dags att gå från person till princip. Vad är det som gör en bra ledare? Hur lyfter man ett lag? Hur klarar man att få 18- och 38-åringar att dra åt samma håll och ha samma inställning fast de är i början och slutet på karriären?

Särkijärvi har lyckats med detta. Glöm inte att han var med och lade grunden till Skellefteås guldlag. En annan framgångsrik tränare är väl Kenta Johansson i Örebro. De har en del gemensamt. Kent född 56, Hans 57. Säsonger som spelare i DIF: Kent 4, Hans sju (minst). 1982 spelade de tillsammans.

Man kan undra om deras gemensamma bakgrund är en av förklaringarna till deras framgång?
Praetori
Inlägg: 13762
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av Praetori »

Blårand skrev:Roligt att några hakade på. Nu är det dags att gå från person till princip. Vad är det som gör en bra ledare? Hur lyfter man ett lag? Hur klarar man att få 18- och 38-åringar att dra åt samma håll och ha samma inställning fast de är i början och slutet på karriären?

Särkijärvi har lyckats med detta. Glöm inte att han var med och lade grunden till Skellefteås guldlag. En annan framgångsrik tränare är väl Kenta Johansson i Örebro. De har en del gemensamt. Kent född 56, Hans 57. Säsonger som spelare i DIF: Kent 4, Hans sju (minst). 1982 spelade de tillsammans.

Man kan undra om deras gemensamma bakgrund är en av förklaringarna till deras framgång?
Vad de båda delar är en otroligt viktig ledaregenskap om man jobbar i utsatta positioner (vilket hockeycoach är jämfört med näringsliv) och det är personlig integritet.
Att ta ansvar och att vara beredd att stå upp för sina beslut utan att låta andra människor inkräkta med tolkningsföreträde är guld värt. Har man då dessutom torrt på fötterna och kan förmedla det hela med en ödmjukhet som inte är kompromissande på fel sätt så lyssnar andra intelligenta människor instinktivt på vad man har att förmedla.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av sm910 »

Särkijärvi bör absolut hyllas! Mina ord skulle inte kunna fånga den tacksamhet jag känner för vad han gjort under det här året, så jag nöjer mig med att bara säga tack!

Kenta Johansson däremot har jag lite svårt för, efter att han när han var i Frölunda gick ut och sa att han verkligen hoppades att våra spelare skulle vara skadade efter att Tolsa hade delat hjärnskakningar till Ölvestad och Daniel Tjärnqvist. Jag förstår förvisso att han förmodligen "bara" menade att eftersom Frölunda hade åkt på utvisningar för det så hoppades han att det inte var filmningar, men det var ändå över min gräns för vad som är acceptabelt att säga i en intervju. Olyckligt formulerat eller ej.
m0ng00se
Inlägg: 1478
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av m0ng00se »

Han verkar vara en jäkel på att sätta ord på känslor och kanalisera dem mot ETT mål vilket jag torr är viktigt i brokig grupp/lag. Han verkar också vara en jäkel på laborera med många ingående parametrar men sen ändå lyckas förmedla vad som är viktigt här och nu till gruppen

säcken for president!:)
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av Rocky3000 »

SkönaDjurgårn skrev:Jag har skrivit det förr: Säcken är värd en stor staty i brons utanför Hovet. Det skulle jag gladeligen skänka pengar till.

En legend är vad han är!
Ett mycket bra initiativ! Heja, heja!
Bild
Användarvisningsbild
Think if...
Inlägg: 471
Blev medlem: 2014-03-17
Ort: Stockholm, Sweden
Kontakt:

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av Think if... »

Visst är det så att Hans "majestät" Särkijärvi har en J20-fallskärm i sitt kontrakt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Ett år med Särkijärvi

Inlägg av Stulle »

SkönaDjurgårn skrev:Jag har skrivit det förr: Säcken är värd en stor staty i brons utanför Hovet. Det skulle jag gladeligen skänka pengar till.

En legend är vad han är!
Vi får väl hoppas att statyn fortfarande står när säsongen är över :)
Jag är inte arg, och inte besviken.
Skriv svar