Marcus Nilson klar för Djurgården

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Don66-2
Inlägg: 576
Blev medlem: 2009-01-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Don66-2 »

Kall-El skrev:
sm910 skrev:Fack säljer makt som sin produkt, att de inte sällan "tar över" fall torde ju de flesta som haft med fackförhandlingar att göra kunna vittna om. Det ligger ju i deras intresse att kunna visa upp både makt och att få markera mot arbetsförhållande de finner felaktiga. Därmed inte sagt att arbetstagaren, eller Nilson i det här fallet, skulle motsätta sig det. Vägrade han hade det såklart inte blivit något. Sanningen ligger ju högst troligen mellan de båda extremerna att det enbart skulle vara facket eller enbart skulle vara Nilson som ville driva fallet.

Att DIF nu också går ut och insinuerar att skulden skulle ligga på Unionen är fegt. Djurgården brast markant i sin roll som professionell arbetsgivare, och varje spelare som inte bara älskar sin förening utan dessutom har mod att göra sig impopulär för något man vet är rätt hade drivit de här arbetsfrågorna till sin spets. Varför? För att precis som alla säsongsklippare vet, så betyder inte kärlek, "alltid oavsett", att okritiskt svälja all skit - kärlek är att göra vad som är bäst för den andre i längden. Den kortsiktiga smällen av en förlorad rättstvist, är mycket mindre än den långsiktiga förödelse som följer av en så amatörmässig inkompetens i sin arbetsgivarroll som dåvarande DIF gav uttryck för. Att älska är inte att att låta sitt barn springa runt med en sax, att älska är att ta ifrån barnet saxen oavsett om barnet börjar galltjuta en stund.

Invändningen att Nilson bara skulle gjort det för pengarna, torde domens efterspel kunna tala tillräckligt tydligt för sig självt mot.
Om Nilson nu inte gjorde detta för pengarna borde han skänkt bort varenda krona han fick in till DIF ungdom. NU verkar det snarast som han kommer ta ut dessa pengar i lön och om så skulle vara fallet kan jag bara dra slutsatsen att pengarna var viktigare än principen i detta fall.
Om han nu spelar för pengar som DIF redan var skyldig honom sedan tidigare så innebär det ju att han spelar gratis nu.
Användarvisningsbild
Roppan
Inlägg: 191
Blev medlem: 2011-03-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Roppan »

Debacle skrev: Vi målar upp en situation där du jobbar för ett företag som ägs av låt oss säga en familjemedlem eller en vän till dig. Du brinner verkligen för det här företaget och du blir själv sedan befordrad till en av de ytterst ansvarig i ledningsgruppen. Företaget börjar helt plötsligt gå dåligt, mycket på grund över vad du själv presterat och får helt plötsligt en grov ekonomisk smäll där man är tvungen att skära ned. Du är tyvärr en av dom som är tvungen att lämna för att företaget just inte kan ha kvar dig. Skulle du då om du tjänat i runda slängar 10 miljoner om året i 7-8 år utomlands ha mage att stämma företaget för att de sagt upp dig felaktigt? Du skulle inte känna en viss sympati och empati med dom som fortfarande jobbar där, där du själv är en av de yttersta anledningarna till att allt hände?
Det är klart att jag skulle överväga flera scenarion, men jag skulle aldrig tillåta mig själv bli överkörd.. bara för att. Sen beror det till mångt och mycket på hur jag behandlades också. Marcus har en uppfattning kring det där, hans uppfattning var att han fick sparken. Han fick aldrig något kontraktsförslag, och han satt aldrig i diskussioner med Challe eller Djurgården kring vilka eventuella summor han skulle kunna tänka sig för. Hans passerkort till gymmet låstes och ditten och datten. Djurgården Hockey har betett sig klumpigt förut, rätt så nyligen mot Douglas Murray(och då lägger jag inte ens någon värdering i huruvida man borde signat honom på något sätt eller ej). Vad jag menar är att det inte är första gången man beter sig osmidigt/klumpigt och skapar dåliga relationer med spelare.

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... ycksokare/

Att Marcus inte är någon girig person, och att han aldrig var ute efter pengarna, tycker jag redan framgått. Det skrev Otto tidigt, det sade han själv.. och det gick Karel själv ut och sade i media DIREKT efter att domen föll. Och det är vad man säger nu också. Rykten florerar dessutom att han skickade in pengarna han fick rätt till i DIFs ungdomsverksamhet.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av sm910 »

Kakaboll skrev:Tycker det är hysteriskt kul att vissa försvarar Nilson och har full förståelse för honom när han blev besviken på DIFs agerande, ansåg att dom gjorde fel och valde att stämma som följd av det.

Men samtidigt tycker samma personer att supportrar som är besvikna på DIFs agerande och anser att dom gjort fel när dom värvade Nilson och vill protestera genom att inte gå på matcher, höja sina röster under matcher eller klippa sina kort för att visa missnöje saknar hjärta, inte är riktiga fans för att dom inte kan släppa det och att dom borde fokusera på helheten och stödja DIF ändå för att man alltid oavsett ska vara på deras sida.
Vore din beskrivna person en hycklare? Ja. Men jag har inte sett många argumentera för de två motsägelsefulla ståndpunkterna, de som argumenterar för att Nilson gjorde rätt genom rättsprocessen för att komma tillrätta med DIFs fel är vad jag sett sällan samma personer som argumenterar för att vi okritiskt ska svälja allt vad DIF gör utav blind lojalitet. Den tidigare gruppen anser ju att DIF agerade fel under Nilson-perioden, så de står ju knappast för uppmuntran till blind lojalitet till varje sittande DIF-ledning. Den senare gruppen brukar å sin sida komma med argument som "det är dumt att vara långsint", "det har runnit så mycket vatten under åarna", "alla förtjänar en andra chans" osv.

Gruppen som inte är 100% anti-MN är inte någon homogen massa. Själv försvarar jag, rent av uppmuntrar, missnöjdas rätt att göra sina röster höjda och försöka förändra. Däremot tycker jag formen att skrika ut hat och invektiv under matchdag är olämplig och destruktiv, eftersom man åsidosätter det konstruktiva föreningsdemokratiska samtalet och den rationella argumentsprövningen som grund för föreningsgemensamma beslut till förmån för enskilda individers självpåtagna rätt att ta Djurgårdens väl som gisslan för att driva igenom sin ståndpunkt. Klippa säsongskort och liknande däremot, det är såklart upp till var och en om man tycker det leder till något.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Jösses, innan detta var jag ganska säker på att vi skulle klara oss kvar. Nu har den känslan vänt helt, är tveksam till att vi kommer klara oss i huvudtaget. Varför ta risken i huvudtaget, fattar inte alls!? Jag är inte särskilt sur på mackan för pengarna, jag är jävligt sur för att han gömde sig och inte sa ett ord direkt efter förlusten som betydde degradering. Medan spelare som Otto och Fimpen var ute direkt och pratade. Ne nu känns det jävligt jobbigt!
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Husmusen »

Roppan skrev:
Det är klart att jag skulle överväga flera scenarion, men jag skulle aldrig tillåta mig själv bli överkörd.. bara för att. Sen beror det till mångt och mycket på hur jag behandlades också. Marcus har en uppfattning kring det där, hans uppfattning var att han fick sparken. Han fick aldrig något kontraktsförslag, och han satt aldrig i diskussioner med Challe eller Djurgården kring vilka eventuella summor han skulle kunna tänka sig för. Hans passerkort till gymmet låstes och ditten och datten. Djurgården Hockey har betett sig klumpigt förut, rätt så nyligen mot Douglas Murray(och då lägger jag inte ens någon värdering i huruvida man borde signat honom på något sätt eller ej). Vad jag menar är att det inte är första gången man beter sig osmidigt/klumpigt och skapar dåliga relationer med spelare.

http://www.expressen.se/sport/hockey/el ... ycksokare/

Att Marcus inte är någon girig person, och att han aldrig var ute efter pengarna, tycker jag redan framgått. Det skrev Otto tidigt, det sade han själv.. och det gick Karel själv ut och sade i media DIREKT efter att domen föll. Och det är vad man säger nu också. Rykten florerar dessutom att han skickade in pengarna han fick rätt till i DIFs ungdomsverksamhet.

Det där med passerkortet är ju ett missförstånd. Marcus har själv medgivit det.

"– I efterhand har jag förstått att det berodde på att det var hockey-VM, och att inga spelare kunde komma in. Men det visste jag inte då."
Senast redigerad av Husmusen den 2015-01-13 13:36:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9487
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev:
Jim Morrison skrev:Tankar från Otto;

http://www.hockeysverige.se/2015/01/13/ ... um=twitter
Modigt och ärligt av honom.

Folk som var i omklädningsrummet sist han var här har inte mycket gott av säga tyvärr.
Man får väl hoppas att Marcus blivit lite mer ödmjuk under dom här åren och efter vad som har hänt, både med hans karriär och det här debaclet.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
sm910
Inlägg: 482
Blev medlem: 2013-06-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av sm910 »

Kall-El skrev:
sm910 skrev: [...]
Invändningen att Nilson bara skulle gjort det för pengarna, torde domens efterspel kunna tala tillräckligt tydligt för sig självt mot.
Om Nilson nu inte gjorde detta för pengarna borde han skänkt bort varenda krona han fick in till DIF ungdom. NU verkar det snarast som han kommer ta ut dessa pengar i lön och om så skulle vara fallet kan jag bara dra slutsatsen att pengarna var viktigare än principen i detta fall.
Ja, hur lönesituationen ser ut nu är något jag hoppas få svar på ikväll. DIF skrev att han spelade för låg lön i sitt första meddelande, från supporterhåll att han spelade för skadeståndspengarna. (Pang och Adolfsson, om jag inte minns fel, vilket jag antar är vad de fått för info från DIF på deras inför-avstämning med supportergrupperingarna.) Nu verkar allt raderat från bägge sidor?
Uppgifterna innan dess har ju inte varit särskilt tydliga heller - ett tag lät det att han skulle få det i aktier i DIF Hockey, ett annat att det skulle plöjas ner i ungdomssektionen.

Hursom, det blir ju lite sak samma vilket som. Spelar han för skadeståndspengarna spelar han ju "gratis" nu, spelar han för vanlig "lön" förmodar jag att det som tidigare sagts om skadestånd stämmer. I slutändan kommer ju samma mängd pengar Djurgården till gagn från Nilson.
Användarvisningsbild
Roppan
Inlägg: 191
Blev medlem: 2011-03-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Roppan »

Husmusen skrev: Det där med passerkortet är ju ett missförstånd. Marcus har själv medgivit det.

"– I efterhand har jag förstått att det berodde på att det var hockey-VM, och att inga spelare kunde komma in. Men det visste jag inte då."
Det är nog många saker som är missförstånd. Hur som helst har många saker skötts oprofessionellt i den här föreningen.

Jag hoppas iaf att det går bra för Marcus Nilsson, och för Djurgården Hockey. Jag hoppas att han får avsluta i Djurgårdströjan på ett värdigt sätt, vilket jag starkt misstänker är vad han vill uppnå med den här övergången.. för en Djurgårdare är han. Och jag hoppas att folk inte skriker att han är en hora när han spelar i våra färger. Och jag hoppas att så få som möjligt, helst ingen, känner att situationen är så hopplös och tragisk att säsongskorten måste klippas sönder. Hoppas du inte samma saker?
Kakaboll skrev:Tycker det är hysteriskt kul att vissa försvarar Nilson och har full förståelse för honom när han blev besviken på DIFs agerande, ansåg att dom gjorde fel och valde att stämma som följd av det.

Men samtidigt tycker samma personer att supportrar som är besvikna på DIFs agerande och anser att dom gjort fel när dom värvade Nilson och vill protestera genom att inte gå på matcher, höja sina röster under matcher eller klippa sina kort för att visa missnöje saknar hjärta, inte är riktiga fans för att dom inte kan släppa det och att dom borde fokusera på helheten och stödja DIF ändå för att man alltid oavsett ska vara på deras sida.
Folk får göra precis vad de vill. Jag kunde inte bry mig mindre om någon klipper sitt säsongskort. Har sett det förut, har haft kompisar som gjort det också vissa säsonger.. och sen ångrat sig och betalat en hundring för ett nytt plastkort. Jag har full förståelse för att folk reagerar, att folk blir besvikna.. och jag har full förståelse att någon annan kanske ser mer objektivt på det och har någon slags förståelse för att det blev som det blev.
Användarvisningsbild
Husmusen
Inlägg: 261
Blev medlem: 2011-09-28
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Husmusen »

Roppan skrev:
Det är nog många saker som är missförstånd. Hur som helst har många saker skötts oprofessionellt i den här föreningen.

Jag hoppas iaf att det går bra för Marcus Nilsson, och för Djurgården Hockey. Jag hoppas att han får avsluta i Djurgårdströjan på ett värdigt sätt, vilket jag starkt misstänker är vad han vill uppnå med den här övergången.. för en Djurgårdare är han. Och jag hoppas att folk inte skriker att han är en hora när han spelar i våra färger. Och jag hoppas att så få som möjligt, helst ingen, känner att situationen är så hopplös och tragisk att säsongskorten måste klippas sönder. Hoppas du inte samma saker?
Att mycket sköts oprofessionellt i den här föreningen håller jag med om. För att uttrycka sig milt så kan man säga att ledningen saknar fingertoppskänsla.

Nu när Marcus Nilson är värvad hoppas jag självklart att det kommer gå bra för honom och för DIF. Att vara kritisk till värvningen betyder inte att man skriker okvädesord från läktaren och hoppas på att han misslyckas och drar föreningen med sig.

Det ska bli spännande att se i efterhand vad den här värvningen har haft för effekter på tex gruppen och fansen/publik.
Benjamin L. Willard
Inlägg: 1546
Blev medlem: 2012-10-04
Ort: Saigon... shit; I'm still only in Saigon...

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Benjamin L. Willard »

Någon som vet vart man kan följa presskonferensen?
Nilsrock
Inlägg: 10
Blev medlem: 2014-05-07

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Nilsrock »

Benjamin L. Willard skrev:Någon som vet vart man kan följa presskonferensen?
http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... ns-direkt/
sköndal
Inlägg: 70
Blev medlem: 2015-01-12

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av sköndal »

Husmusen skrev: Det ska bli spännande att se i efterhand vad den här värvningen har haft för effekter på tex gruppen och fansen/publik.
Skulle vilja säga att den här tråden i sig är en försmak på vad det kommer att innebära när det gäller fans och publik.
Användarvisningsbild
Roppan
Inlägg: 191
Blev medlem: 2011-03-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Roppan »

Husmusen skrev: Att mycket sköts oprofessionellt i den här föreningen håller jag med om. För att uttrycka sig milt så kan man säga att ledningen saknar fingertoppskänsla.

Nu när Marcus Nilson är värvad hoppas jag självklart att det kommer gå bra för honom och för DIF. Att vara kritisk till värvningen betyder inte att man skriker okvädesord från läktaren och hoppas på att han misslyckas och drar föreningen med sig.

Det ska bli spännande att se i efterhand vad den här värvningen har haft för effekter på tex gruppen och fansen/publik.
Jag hoppas lite naivt och rosafluffigt att värvningen blir bra. Att historian får ett lyckligt slut. Marcus Nilson gick från Djurgårdshjälte(någon nämnde tröjhissning tidigare, och ärligt talat - anser någon på fullaste allvar att han är så jävla mycket mindre DIF än Ölvestad, Otto m fl - om man bortser från den här tråkiga fadäsen som blev) till en bespottad girig judas. Är helt övertygad om att det var därför, OCH BARA DÄRFÖR, han ringde till Djurgården och initierade den här kontakten. Pressen ligger på Marcus, han är såklart fullt medveten om sin status just nu.. och det ligger i hans intresse mer än någon annans att det här blir bra.

Ur ett supporterperspektiv är jag tveksam, och FULLT förstående till att folk blir upprörda. Ur ett annat perspektiv där jag ligger mitt supporterengagemang lite åt sidan(för till skillnad från styrelsemedlemmar, tränarstab, fotbolls- och hockeyspelare i klubben kommer jag alltid vara den här klubben trogen) så tror och hoppas jag det blir bra för alla.
Erik af Sibirien
Inlägg: 281
Blev medlem: 2007-08-21

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Erik af Sibirien »

sköndal skrev:
Erik af Sibirien skrev:
sköndal skrev:Oavsett om det var Nilson eller facket som var drivande i stämningen så ligger ju den stora skulden i den frågan på DIF Hockey. Helt otroligt amatörmässigt att man kan skriva ett kontrakt där man inte bemödar sig att skriva in ordentligt att det bara gäller vid fortsatt spel i Elitserien. Det handlar om EN rad, det är 30 sekunders jobb för att slippa hela den här historien som skadar klubben så enormt. Hoppas verkligen att de sett till att bli noggrannare med kontrakten efter den händelsen.
Kontraktet var väl t.o.m. baserat på Elitseriens kontraktsmall, d.v.s. frågan var större än D.I.F. och Nilson, vilket också styrker teorin om att facket drev frågan hårt.
Tycker ärligt talat inte det spelar någon roll om det var någon mall som ingen vet hur många som använder. Skriver man ett kontrakt värt miljontals kronor är det klubbens ansvar att se till att det är hållbart också. Ingen slump att det händer oss och inte typ SAIK eller FBK.
Självklart är den som skriver på kontraktet ansvarig, men en kontraktsmall för en "branschorganisation", eller vad SHL kan liknas vid, är ändå tillräckligt viktig för att facket skall intressera sig för den.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Marcus Nilson klar för Djurgården

Inlägg av Mattias_87 »

MN ser helt förstörd ut :/
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar