Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
diftobbe89
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av diftobbe89 »

Av vilken anledning är Cehlin intressant? Dålig senast han var här, påminner om en menlös mix av Heinerö och Guter. Verkar väl mest hoppa mellan AHL och ECHL som väl är samma nivå som Allsvenskan och division 1 ungefär. Tack men nej tack.
Spela fult
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Se på spelare som Anton Rödin och Cehlin. Liknande karriärer och statistik. Båda var lika bra i JVM. Och nu är en av dom dominant i SHL. Tror fortfarande Sillen kan bli en väldigt bra SHL-spelare, tycker han har alla verktyg för det.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

diftobbe89 skrev:Av vilken anledning är Cehlin intressant? Dålig senast han var här, påminner om en menlös mix av Heinerö och Guter. Verkar väl mest hoppa mellan AHL och ECHL som väl är samma nivå som Allsvenskan och division 1 ungefär. Tack men nej tack.
Cehlin har väl varit skadad en längre period? Minns jag helt galet eller opererade han sig inte för nåt för ett tag sen(orkar inte googla)?
Då är det väl inte så konstigt om han får en mjukstart?
Cehlin är väl bra mycket mer talangfull än Guter och Heinerö. Har ändå producerat ok i ahl.
Sen är jag osäker om vi ska in honom nästa säsong iaf. Kanske behövs bättre spelare på de positionerna vi kommer behöva förstärka på.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Rödin är ju mer komplett på alla plan och har alltid känts som en ganska bra SHL spelare, men bryt med Guter och plocka hem Sillen så köper jag det.

Norman känns som en rätt go tillbaka värvning dock, gärna på ett 3års kontrakt eller liknande, Gillade hans oblyga inställning och hårda arbete både framåt och bakåt.
Spela fult
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Tony Mårtensson är min förhoppning att vi lyckas sno åt oss. Vore ett drömkap
mb81

Inlägg av mb81 »

Alltid lika kul när man ska försöka bygga nästa års lag. Lite tidigt kanske än så länge med risk att jinxa hela skiten men visst fan ska vi spela i elitserien nästa år också!

Det första vi får göra är ju att kolla vad vi faktiskt har och vad vi kommer tappa.

Målvakter
Tellan
Mantas
Söderström

Spännande att se Söderström. Borde kunna få en förstaspade i ett allsvenskt lag nästa år. Kanske går han tom om Mantas? Hur kommer Mantas utvecklas? Kan Tellan fortsätta producera på lika hög nivå?
Nästa säsong borde vara sista året vi kan ha alla tre av de här målvakterna. Sen måste någon av de här tre tyvärr bort. Men det är ett ännu senare positivt problem.

Backar
Högström
Holm
(Nordlund)
Norell
Englund
Ollas Mattsson
Falk
Westlund

Deilert har ett år till på kontraktet men tror han kommer försvinna till en klubb i allsvenskan redan efter jvm. Fernholm har också ett år kvar men räknar med att han inte kan spela mer. Arnesson drar till NHL. Norells kontrakt går ut men tror vi lånar honom av Chicago nästa år. Kändes så på Stoppel också. Nordlund är jag 50/50 till. Tycker han varit bra men kanske att vi skulle kunna byta upp oss till nåt ännu bättre där.
Det är alltså 7 eller 8 backar. Tycker iaf vi ska ha 9 kontrakterade backar. Backen som framförallt ska in är en back på gränsen av landslagsklass som dessutom är duktig i pp. Tror vi måste leta i nordamerika efter denna back(kallar denna back B1).

Centrar

Ljungh
Runken

Tror Jocke och Honken slutar. Behöver alltså in två nya centrar. Den första vill jag är typ Lander/Ante/Mårtensson eller liknade. Alltså ren klass typ topp 5 bästa spelare i hela serien! Fjärde centern ser jag gärna en duktig tekare som kan göra en del minuter i bp. En spelare jag är nyfiken på är SSKs(om de nu inte går upp). Stor, tekar bra, producerar en del(ffa på allsvensk nivå) och förmodligen rätt billig och bra ålder.

Forwards
Sörensen
Fällström
Guter
Heinerö
Hank
Ahlén

Tror Samuelsson slutar. Saviano finns ingen plats för om man inte byter ut honom mot Ahlén men det blir dyrare. Han börjar dessutom bli gammal. Basse får inte förlängt om han inte gör en sanslöst grym avslutning på säsongen och är helt skadefri.
Alvarez har ett år kvar på kontraktet men tycker vi ska försöka bryta det så vi får plats med en riktigt vass sniper istället. Kanske bryta redan denna säsong om Guter och Basse blir skadefria och vi värvar en center. Då blir det trångt bland forwardsen. Finns säkert någon satsande allsvensk klubb som är intresserad nu i januari.
Ahlén får vara kvar. Billig och gör plats för bättre spelare till toppkedjorna.
Stoppel snackar om att några juniorer kommer presenteras snart med a-lagskontrakt. Räknar med Bernhardt, Vejdemo och Löfquist. Troligt att nån av dessa blir utlånad till allsvenskan.
Det som behöver värvas är framförallt 2 forwards varav en ska vara en toppklass sniper med shl-mått mätt(kalla denna F1) och en till forward(F2) god för 35+ poäng.
Eventuellt en forward till skulle behövas men jag vill ge juniorerna chans att få speltid som extraforwards eller kanske peta någon i tredje eller fjärdekedjan.

Mao borde laget se ut typ såhär om jag fick bestämma.

Tellan
Mantas

B1-Högström
Englund-Nordlund/Ny
Norell-Holm
Ollas Mattsson

Falk och Westlund som reserver men lär säkert spela massor ändå. Alltid nån skadad ju.

Sörensen-Lander-Fällström
F1-Ljungh-F2
Heinerö-Runken-Guter
Ahlén-Edblom-Hank
Junior

Spela in juniorerna som inte är utlånade till allsvenskan som extraforwards. Blir inte förvånad om någon kan ta plats i tredjekedjan tex.

Tror inte på byta ut halva laget utan bygga vidare sakta men säkert med några spetsvärvningar. Detta lag kommer inte bli sjukt mycket bättre än årets men hittar vi rätt värvningar samtidigt som de unga utvecklas rätt ska vi kunna bli ett stabilt mittenlag iaf.

Förlåt för en jävla massa svammel men hade tråkigt på jobbet!
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Tycker det scenariot på lag känns både rätt troligt och intressant, naturligtvis ska både Hank och Ahlén gnugga vidare i fjärde till så pass billiga i drift och bra ålder och riktiga Järnkaminer, viktigt att inte kasta bort.

Tror också Honken och Jocke slutar och det känns ändå rätt, alternativet på fjärde centern känns bra.

Behålla enheldel och sedan in med spets är nog rätt väg att gå.

Edit: Honken JR skulle vara en bra PP back att få tillbaka, möjlig ersättare för Nordlund.
Spela fult
mb81

Inlägg av mb81 »

diftobbe89 skrev:Tycker det scenariot på lag känns både rätt troligt och intressant, naturligtvis ska både Hank och Ahlén gnugga vidare i fjärde till så pass billiga i drift och bra ålder och riktiga Järnkaminer, viktigt att inte kasta bort.

Tror också Honken och Jocke slutar och det känns ändå rätt, alternativet på fjärde centern känns bra.

Är ju inte helt säker på Ahlén och han kanske blir petad av en junior innan säsongen är slut men han är billig och gör att vi har stålar till en bra målskytt istället.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Om inte Holm och Nordlund förbättrar sig avsevärt under våren bör båda ersättas samma sak kan sägas om Deilert.

Fernholm tror jag tyvärr inte heller kommer komma tillbaka.

Undrar om det går att locka hem en kille som Norman....
mb81

Inlägg av mb81 »

Kall-El skrev:Om inte Holm och Nordlund förbättrar sig avsevärt under våren bör båda ersättas samma sak kan sägas om Deilert.

Han har ett år kvar på kontraktet i Skellefteå. Sen ser jag gärna honom i DIF.

Deilert är nog inte kvar säsongen ut ens om jag får gissa. Efter jvm ryker han tippar jag. Holm och Nordlund känns det som du bestämt dig för att de är dåliga och ska bort.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

mb81 skrev:
diftobbe89 skrev:Tycker det scenariot på lag känns både rätt troligt och intressant, naturligtvis ska både Hank och Ahlén gnugga vidare i fjärde till så pass billiga i drift och bra ålder och riktiga Järnkaminer, viktigt att inte kasta bort.

Är ju inte helt säker på Ahlén och han kanske blir petad av en junior innan säsongen är slut men han är billig och gör att vi har stålar till en bra målskytt istället.
Tror ledningen är rätt överrens om att skriva ett nytt avtal med Ahlén, det känns som både han och Hank är rätt uppskattade, båda gör det ändå bra och kommer knappast bli sämre, sedan spelar prislappen rätt stor roll som du säger och det är inte i fjärde-line vi behöver in och justera i första hand, enligt mig, och juniorer kommer som sagt finnas att tillgå ja.
Spela fult
1962FenderStrat

Inlägg av 1962FenderStrat »

SirDIFalot skrev:Inte för att vara bakåtsträvande. Men forwardsgenerationen med Josefson, Krüger, Brodin, Cehlin och Norman tycker jag att vi ska försöka ta till vara på. Krüger blir såklart kvar i NHL och förmodligen JJ också.

Men dom tre efter det tycker jag absolut inte vi ska dissa bara för att dom valde att spela kvar i högsta ligan när vi åkte ur. Jag tror mycket väl att Jimmie, Otto, Falk och grabbarna hade gjort detsamma i deras ålder. Det vore tragiskt om vi slängde bort en potentiell framtida stomme med djurgårdsfostrade spelare för att vi är tjuriga för att dom valde att inte spela allsvensk hockey.

Första gången jag håller med dina resonemang, tycker helt klart vi ska titta på de 3 sistnämnda. Framförallt Brodin, skulle bli bra ersättare till Ahlén. Står Josefson utan NHL-kontrakt nästa år så är det bara hosta upp cash. Vi skulle verkligen behöva någon av hans kaliber som första center. eller Ante...
1962FenderStrat

Inlägg av 1962FenderStrat »

Kall-El skrev:Om inte Holm och Nordlund förbättrar sig avsevärt under våren bör båda ersättas samma sak kan sägas om Deilert.

Holm & Nordlund kommer givetvis vara kvar. Har vi sett samma matcher? Holm har ju varit skadad nästan hela säsongen, det kan man knappast klandra honom för.

Deilert spelar troligtvis inte i DIF i vår.
olympusPr1me

Inlägg av olympusPr1me »

1962FenderStrat skrev:

Holm & Nordlund kommer givetvis vara kvar. Har vi sett samma matcher? Holm har ju varit skadad nästan hela säsongen, det kan man knappast klandra honom för.

Hur kan Holm vara skadad halva säsongen om han har spelat 26 matcher av 30?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

1962FenderStrat skrev:

Tycker inte Holm eller Nordlund räcker till, i alla fall inte om vi har som målsättning att hamna högre upp än att undvika de två sista platserna. Skall vi förbättras måste en del backar bytas ut mot bättre och för min del är det ganska enkelt att peka ut vilka backar som man enklast och till minst extra kostnad kan göra en uppgradering på.

Sedan kanske man inte kan byta ut alla på över en sommar, men man borde försöka uppgradera några av dem.
Låst