DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: DIF i Media

Inlägg av Staten »

Jepe skrev:Förstår verkligen inte allas snack om Jakobs. Vad skulle han tillföra? Jakobs är en spelare som är väldigt beroende av sin omgivning, en sån där spelare som presterar när laget går bra men försvinner helt när det får tungt. Med tanke på att Guter redan hade kontrakt så känns det väldigt onödigt att först betala Leksand för att ta över honom helt, samt sedan skriva kontrakt med en spelare som till sättet är identiskt med en vi redan har (Guter).
Att göra sig av med Jakobs var inte fel i sig (och inte Nils heller för den delen), problemet är vad de ersattes med.
ReikMax
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-06-09

Re: DIF i Media

Inlägg av ReikMax »

Någon med Aftonbladet Plus som vill dela med sig av Jonas Finn Olsson's version?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... easer=true
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17529
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF i Media

Inlägg av SirDIFalot »

ReikMax skrev:Någon med Aftonbladet Plus som vill dela med sig av Jonas Finn Olsson's version?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... easer=true
Luleå mot Djurgården i kväll – ett klassiskt prestigemöte.

Sportbladet minns tillbaka när det urartade för 14 år sedan. Samtliga spelare utom en stormade isen för att delta i jätteslagsmålet som slutade med åtta matchstraff.

– Äntligen får jag ge min version av vad som hände, säger bråkets upphovsman, Djurgårdens Jonas Finn Olsson.

Det är den 5 december 2000 och mötet Luleå–Djurgården är en grinig tillställning. 3.25 in på andra perioden exploderar känslorna vid en icing.

Luleås målvakt Jarmo Myllys har pucken vid klubban när Djurgårdens forward Jonas Finn Olsson åker fram emot honom.

Exakt vad som sätter igång ett av svensk hockeys värsta slagsmål genom tiderna råder det än i dag oenighet kring. Klart är i alla fall att samtliga spelare flyger in på isen utom Djurgårdens Johan Garpenlöv, som redan sitter i utvisningsbåset.

– Självklart hade jag velat ha varit på isen och stöttat mina lagkamrater, men jag vågade inte hoppa in från utvisningsbåset eftersom det ger så lång avstängning, säger Johan Garpenlöv.

– Det började med att de körde över Myllys, i den vevan blev det tumult, säger Luleås hetsporre Thomas ”Bulan” Berglund i dag.

– Finn Olsson åkte förbi Myllys och slog till på hans klubba. Då ropade vår målvakt efter Finn Olsson och han vände sig om och åkte in i Myllys. Jag var precis bredvid och såg till att få tag i Finn Olsson. Sedan var kalabaliken igång, för ett helt gäng hoppade in från båsen, säger ”Bulans” dåvarande lagkamrat Fredrik Svensson.
”Då måste man få stryk”

TV4:s intervju med Luleås Thomas Berglund efter matchen är i dag en Youtube-klassiker.

”Det är deras... jag vetifan vad han heter, det är nån nykomling som åker in och försöker vara kaxig. Går man på vår målvakt, då måste man få stryk, alltså”, sa Berglund om Finn Olsson i intervjun.

I Sportbladet dagen efter kunde man läsa att Jonas Finn Olsson ”gick under isen”. Nu skrattar han gott åt det när Sportbladet får tag i honom.

– Får jag äntligen, 14 år efteråt, chansen att berätta hur det egentligen gick till? Ur mitt sätt att se det har Myllys alltid varit ganska lätt att få igång. Vi låg under och min baktanke var att få Myllys ur balans. Det stod i tidningarna att jag slog på honom, på hans arm eller plock, men så var det inte. Men jag tog pucken från honom efter en icingpuck och då tände han till. Sedan var det igång. Men det blev ju lite större än vad jag hade tänkt mig...

Isen i Delfinen förvandlades till rena slagfältet och kaoset pågick i över tio minuter. När krutröken hade lagt sig delade domaren Thomas ”Kuben” Andersson ut åtta matchstraff, fyra till vardera lag. Jarmo Myllys, Fredrik Svensson, Lars Edström och Sami Mettovaara i Luleå. Jonas Finn Olsson, Marcus Kristoffersson, Mikael Magnusson och Mathias Tjärnqvist i Djurgården.
?Ett inferno”

Totala antalet utvisningsminuter: 250.

– Jag stod i ett harem där jag kände mig som en boxningssäck. Jag och Myllys åkte ihop med varandra och sedan var det rätt många Luleåkillar som naturligtvis försvarade sin målvakt. Då stod mina lagkamrater upp, så det blev ett väldigt inferno, säger Jonas Finn Olsson.

– Jag hade en batalj med Fredrik Svensson, och han kan ju ta för sig. Det var en bra motståndare. Jag klarade mig undan ganska bra, även om han är bättre på att slåss...

När disciplinnämnden hade sagt sitt stängdes Svensson, Myllys och Finn Olsson av i två matcher var.

– Det fanns ett antal retstickor på isen vid det tillfället, så det var inte helt lätt att plocka ut vilka som skulle få matchstraff. Det var lite som att dra i tombolan, säger domaren Thomas ”Kuben” Andersson.
”Målvakter lite för sockersöta”

Både Berglund och Finn Olsson tror att man skulle bestraffas hårdare för liknande slagsmål i dag.

– Jag kan tycka att det borde vara fler såna här moment i dagens hockey. Det är speciellt när målvakter är inblandade, de är lite för sockersöta, säger Jonas Finn Olsson.

– Det är kul med lite känslor och jag tror att det är många som tycker om att se sånt. Lite slagsmål förgyller tillvaron. Det är en del av showen, men tyvärr håller det på att falla bort eftersom man får böter för allt möjligt, säger Thomas Berglund.

Luleå vann den aktuella matchen med 6–3, men Djurgården fick sista ordet.

– Vi fick tillfälle att slå ut Luleå i semifinalen och sedan vann vi SM-guld. Så vi fick skratta sist, säger Jonas Finn Olsson.
Expert.
Bluebrigade08
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-05-22
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av Bluebrigade08 »

En sak jag regerat på är att difhockey dam får väldigt stor uppmärksamhet på våran hemsida, finns verkligen intresset att läsa om dem?
Vila i frid Blue Brigade STHLM 08-13
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: DIF i Media

Inlägg av DIF_Soldier »

Bluebrigade08 skrev:En sak jag regerat på är att difhockey dam får väldigt stor uppmärksamhet på våran hemsida, finns verkligen intresset att läsa om dem?
Det heter ju "difhockey.se".
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
4.9.5
Inlägg: 722
Blev medlem: 2013-11-16
Säsongskort: Ja
Ort: Solna(tattare)

Re: DIF i Media

Inlägg av 4.9.5 »

Bluebrigade08 skrev:En sak jag regerat på är att difhockey dam får väldigt stor uppmärksamhet på våran hemsida, finns verkligen intresset att läsa om dem?
och felet med det är
Jag är en förbannad jävla pessimist jag vet,

One man does not simply "dömma ut Djurgården"

Brase yourself - The Djurgården fans is coming
Bluebrigade08
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-05-22
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av Bluebrigade08 »

4.9.5 skrev:
Bluebrigade08 skrev:En sak jag regerat på är att difhockey dam får väldigt stor uppmärksamhet på våran hemsida, finns verkligen intresset att läsa om dem?
och felet med det är
Sa inte att det var nåt fel, men för egen del har jag noll intresse av damhockey. Men det kanske finns många här som är intresserad av att läsa om det?
Vila i frid Blue Brigade STHLM 08-13
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: DIF i Media

Inlägg av JohanPez »

Intresse byggs ju över tid, de försöker väl så gott de kan att göra just detta. På sikt kommer de säkert att få en egen del på hemsidan men jag ser inte det konstiga i att försöka marknadsföra en nystartad sektion till så många som möjligt.
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: DIF i Media

Inlägg av Túrin Turambar »

Jag läser åtminstone det mesta om damhockeyn för att hålla lite koll.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: DIF i Media

Inlägg av Jepe »

Har hört flera olika anledningar till att folk är irriterade på att damhockeyn tar plats:

• man känner att infon om A-laget är alldeles för dålig på hemsidan
• en del tror att damhockeyn "tar" pengar från tex spelarbudgeten till A-laget samt resurser till juniorverksamheten
• känner att damhockeyn är inköpt, den är "inte vår". Att de hellre hade sett en damsatsning som startade från scratch.

Som sagt, detta är en del av sakerna som folk sagt när vi diskuterat damhockeyn.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
sparwen
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-29
Kontakt:

Re: DIF i Media

Inlägg av sparwen »

Bluebrigade08 skrev:En sak jag regerat på är att difhockey dam får väldigt stor uppmärksamhet på våran hemsida, finns verkligen intresset att läsa om dem?
Kan bara tala för mig och jag har intresse av det och tycker det är intressant och kul att läsa om dem.
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
ANTECKNINGSBLOCK
Inlägg: 239
Blev medlem: 2011-11-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av ANTECKNINGSBLOCK »

Bluebrigade08 skrev:En sak jag regerat på är att difhockey dam får väldigt stor uppmärksamhet på våran hemsida, finns verkligen intresset att läsa om dem?
Självfallet inte.
Hade intresset funnits så hade DIF dam haft mer än närmast sörjande på sina matcher.
Det är 100% politiskt/pk eller vad man ni vill kalla det, intresset för damhockey är ungefär lika stort som Djurgårdares allmänna intresse för typ DIF bouleförening.

ib4 flame
Bluebrigade08
Inlägg: 187
Blev medlem: 2013-05-22
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av Bluebrigade08 »

Ja det känns i jämställdhetens Sverige att det är väldigt pk med damhockeyn, det är säkert en av andledningar till att de får utrymme på hemsidan.
Vila i frid Blue Brigade STHLM 08-13
Användarvisningsbild
sparwen
Inlägg: 145
Blev medlem: 2014-04-29
Kontakt:

Re: DIF i Media

Inlägg av sparwen »

Räcker det inte med att det finns intresse för att det ska skrivas om dem? Måste det vara tillräckligt stort också?

Det är väl enklare för de som inte vill läsa att inte läsa än för oss som vill läsa att läsa om det inte ens finns något att läsa?
Using Tapatalk
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: DIF i Media

Inlägg av Túrin Turambar »

Håller helt med sparwen!

Hur ska intresse kunna skapas om de inte uppmärksammas heller?

Jag tycker att DIF har gjort ett bra jobb med att inkorporera laget i föreningen, på hemsidan och i den allmänna djurgårdarsvängen. Det kan säkert bära frukt i förlängningen.
Skriv svar