Skott på mål/utanför mål för DIF 2014/2015

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Skott på mål/utanför mål för DIF 2014/2015

Inlägg av Sjöwall »

Kommer att uppdatera detta efter varje match, här nedan följer fenwick shot charts för Djurgårdens matcher denna säsong. Blå staplar indikerar PP för Djurgården, Mörkblå staplar indikerar 5v3-spel för Djurgården. Svarta streck är periodpauser, blå/orangea streck är mål.

Omgång 1: DIF - VLH 13/9
Bild

Omgång 2: LHC - DIF 15/9
Bild

Omgång 3: DIF - LIF 17/9
Bild

Omgång 5: DIF - FBK 25/9
Bild

Omgång 6: ÖHK - DIF 27/9
Bild
Senast redigerad av Sjöwall den 2014-09-20 17:39:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av android »

Kul, det ska bli kul att följa. Kommer du göra några analyser också eller är det upp till betraktaren att tolka?

Varifrån hämtar du datan?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av Sjöwall »

android skrev:Kul, det ska bli kul att följa. Kommer du göra några analyser också eller är det upp till betraktaren att tolka?

Varifrån hämtar du datan?
Jag kommer lägga in analyser när jag har tillräckligt med data. Datan får jag genom att kolla på matcherna/matchloggar!
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av mb81 »

Härligt!!!
Vad används infon mest till? Vilka slutsatser och möjligen taktiska förändringar kan tänkas att man gör tack vare infon?
Man ser ju när en match kanske vänder eller när man har ett stort övertag. Typ vi mot Leksand i mitten på andra.
Användarvisningsbild
Paerka
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-10-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av Paerka »

Sånt här uppskattas
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av android »

Sjöwall skrev:
android skrev:Kul, det ska bli kul att följa. Kommer du göra några analyser också eller är det upp till betraktaren att tolka?

Varifrån hämtar du datan?
Jag kommer lägga in analyser när jag har tillräckligt med data. Datan får jag genom att kolla på matcherna/matchloggar!
Ok. Inbillar jag mig eller kunde man få ut fler Game reports från swehockey tidigare år?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av Sjöwall »

android skrev:
Sjöwall skrev:
android skrev:Kul, det ska bli kul att följa. Kommer du göra några analyser också eller är det upp till betraktaren att tolka?

Varifrån hämtar du datan?
Jag kommer lägga in analyser när jag har tillräckligt med data. Datan får jag genom att kolla på matcherna/matchloggar!
Ok. Inbillar jag mig eller kunde man få ut fler Game reports från swehockey tidigare år?
Det kunde man men bara för HockeyAllsvenskan. HockeyAllsvenskan har alltså bättre statistikunderlag än SHL.
Användarvisningsbild
Jerka
Inlägg: 304
Blev medlem: 2011-03-21
Säsongskort: Ja
Ort: Sollentuna

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av Jerka »

Härligt initiativ! Kommer följa denna tråd.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av Jim Morrison »

För mig är det obegripligt att DIF inte anställt en analytiker ännu. Ligans i särklass fattigaste lag borde definitivt ligga lite mer i framkant vad gäller modern ishockey. Speciellt om man tänker på vilket kaos det varit i den här organisationen med degradering osv. Finns så många bortglömda spelare som får komma till ljuset med detta. Visst erbjöd du dig med en vän DIF att analysera en hel säsong, gratis? Sjöwall alltså.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av SirDIFalot »

Jim Morrison skrev:För mig är det obegripligt att DIF inte anställt en analytiker ännu. Ligans i särklass fattigaste lag borde definitivt ligga lite mer i framkant vad gäller modern ishockey. Speciellt om man tänker på vilket kaos det varit i den här organisationen med degradering osv. Finns så många bortglömda spelare som får komma till ljuset med detta. Visst erbjöd du dig med en vän DIF att analysera en hel säsong, gratis? Sjöwall alltså.
NHL-klubbarna börjar göra det. I Sverige har ingen gjort det vad jag vet, DIF har alltid varit ledande i utvecklingen av hockey på svensk mark, vore kul om man gick i bräschen här också. Vi har inte riktigt resurserna för att konkurrera med dom andra stora än. Säger inte att vi är Oakland Athletics. Men lite nytänk skulle inte skada. Nu är jag inte helt och hållet pro corsi, fenwick, pdo, qoc etc. Men det är ändå framtiden och det finns en anledning att fler och fler NHL-lag börjar använda sig av det.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av Jim Morrison »

Ja, alltså. När man är ett sådant extremt lågbudgetlag som DIF är så måste man börja komma på nya idéer. Som har gjorts förut. Detta system jämnar ut spelfältet lite mer och man får fakta man faktiskt kan ta på. Inte bara chansningar. Jag tror definitivt detta är framtiden för hockey och det kommer att göra pengar något mindre viktigt.

Skulle för övrigt vilja veta Högströms CF/CA%. Tror han måste ligga väldigt bra till där.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Sv: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av Sjöwall »

Jim Morrison skrev:För mig är det obegripligt att DIF inte anställt en analytiker ännu. Ligans i särklass fattigaste lag borde definitivt ligga lite mer i framkant vad gäller modern ishockey. Speciellt om man tänker på vilket kaos det varit i den här organisationen med degradering osv. Finns så många bortglömda spelare som får komma till ljuset med detta. Visst erbjöd du dig med en vän DIF att analysera en hel säsong, gratis? Sjöwall alltså.
Challe var tyvärr inte intresserad. Avvisade oss flera gånger som att det vi pratade om var nonsens.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9542
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Sv: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av Jim Morrison »

Sjöwall skrev:
Jim Morrison skrev:För mig är det obegripligt att DIF inte anställt en analytiker ännu. Ligans i särklass fattigaste lag borde definitivt ligga lite mer i framkant vad gäller modern ishockey. Speciellt om man tänker på vilket kaos det varit i den här organisationen med degradering osv. Finns så många bortglömda spelare som får komma till ljuset med detta. Visst erbjöd du dig med en vän DIF att analysera en hel säsong, gratis? Sjöwall alltså.
Challe var tyvärr inte intresserad. Avvisade oss flera gånger som att det vi pratade om var nonsens.
Mm. Det jag var rädd för. Väääldigt många gubbar och gubbiga åsikter i DIF-ledningen. Och nu har man anställt den gubbigaste av dom alla för att han har ett 'gott hockeyöga'. Ta och prata med Jocke Eriksson när han blir sportchef nästa säsong. Han lär vara mer öppen och resonlig.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Godnoken
Inlägg: 820
Blev medlem: 2012-09-15

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av Godnoken »

Sån här typ av spelarstatistik är för den icke-hockeykunnande känner jag mest.
Visst att det är enklare att hitta guldkornen i andra sporter, speciellt de icke-fysiska. Men det här är ishockey. Det är fysiskt. Det är extremt mycket mentalt. Statistiken säger inte mycket såvida det inte går att få statistik på varje skär på isen.

I nuläget gör en analytiker ingen skillnad. Det krävs oerhört mycket information och statistik för att man skall få någon nytta utav det. Dock så är det ju inget fel med att börja jobba med det, speciellt om någon skulle göra det gratis.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av mb81 »

Helt sinnessjukt att vi inte redan jobbar med statistikanalys.
Sen så är hockeystatistik sjukt mycket mer komplex än baseball.
Liverpool försökte väl i fotbollen och misslyckades stort.
Skriv svar