Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Sv: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av ciirree »

Arkju skrev:
ciirree skrev:
mutation skrev:Förhoppningsvis är det nåt så enkelt så att han hade lovat att spela med dem långt tillbaka och att han inte kan dra sig ur det såhär sent. Men visst, absolut inte helt optimal situation. Särskilt inte för lagmoralen.
Det står ju på deras sida att ett flertal spelare dragit sig ur så det kunde säkert Samme också gjort om han velat.
Kanske skatteskäl som är anledningen då.
Förra säsongen hade han ett kontrakt värt 3 MUSD. Om han genomför någon aktivitet med Djurgården (träna med laget, spela träningsmatcher osv) så kommer Skatteverket och vill ha 57% av de pengarna på en gång istället för någonstans kring 20% som man får skatta i USA. Viss skillnad om man får behålla ca 1,3 MUSD eller 2,4 MUSD efter att skatten är betald.

Vare sig Samuelsson eller Djurgården kommer att bekräfta att det är av den här anledningen som han inte tränar med klubben än eftersom Skatteverket då kanske skulle få för sig att hävda att Samuelsson redan nu är "obegränsat skattskyldig i Sverige".

Kan vi sluta spekulera i andra mer eller mindre otroliga orsaker till att han inte tränar med laget nu?

Edit: Tror inte heller att vi behöver oroa oss för eventuell påverkan på lagmoralen då jag är övertygad om att spelarna är väl införstådda med vad det här beror på.
Du behöver inte bli så irriterad.
Det är många här inne, inkl mig själv som inte alls har koll på detta med skatteskäl hit och dit. Och det är inte direkt vanligt att man går ut med info på hemsidan om detta heller.

Om det nu är så att man inte kan berätta på hemsidan varför så kan någon kanske förklara här istället. Men som sagt, hur ska vi ovetandes, veta?
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 428
Blev medlem: 2011-04-10

Re: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av John Terry »

Men tror folk på riktigt att det kan var så att Samuelsson helt sonika inte vill ansluta till laget för att han är lat eller så? För det är vad som insinueras hos en del.

En 37-åring som överlevt i NHL i 15 år drygt...

Ja mitt inlägg innan var inte seriöst.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av android »

Folk fattar väl att hockeyspelare är som vilken knegare som helst? Inte fan orkar man flänga upp till Luleå direkt efter semestern, Samuelsson är en senior i sin bransch och kan med gott samvete jobba hemifrån då och då. Inga konstigheter. Som vilken knegare som helst ju.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9489
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av Jim Morrison »

android skrev:Folk fattar väl att hockeyspelare är som vilken knegare som helst? Inte fan orkar man flänga upp till Luleå direkt efter semestern, Samuelsson är en senior i sin bransch och kan med gott samvete jobba hemifrån då och då. Inga konstigheter. Som vilken knegare som helst ju.
Haha, ja, varför ska Samme till Norrland och flänga? Sånt där gör SHL-lirare ;)
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Godnoken
Inlägg: 820
Blev medlem: 2012-09-15

Re: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av Godnoken »

John Terry skrev:Men tror folk på riktigt att det kan var så att Samuelsson helt sonika inte vill ansluta till laget för att han är lat eller så? För det är vad som insinueras hos en del.

En 37-åring som överlevt i NHL i 15 år drygt...

Ja mitt inlägg innan var inte seriöst.
Tur. Men ändå. Var lite mer tydligare med sarkasmen annars så sprids snart "ryktena" ute på stan också..
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Användarvisningsbild
Arkju
Inlägg: 257
Blev medlem: 2012-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vendelsö

Re: Sv: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av Arkju »

ciirree skrev:
Arkju skrev:
ciirree skrev:
mutation skrev:Förhoppningsvis är det nåt så enkelt så att han hade lovat att spela med dem långt tillbaka och att han inte kan dra sig ur det såhär sent. Men visst, absolut inte helt optimal situation. Särskilt inte för lagmoralen.
Det står ju på deras sida att ett flertal spelare dragit sig ur så det kunde säkert Samme också gjort om han velat.
Kanske skatteskäl som är anledningen då.
Förra säsongen hade han ett kontrakt värt 3 MUSD. Om han genomför någon aktivitet med Djurgården (träna med laget, spela träningsmatcher osv) så kommer Skatteverket och vill ha 57% av de pengarna på en gång istället för någonstans kring 20% som man får skatta i USA. Viss skillnad om man får behålla ca 1,3 MUSD eller 2,4 MUSD efter att skatten är betald.

Vare sig Samuelsson eller Djurgården kommer att bekräfta att det är av den här anledningen som han inte tränar med klubben än eftersom Skatteverket då kanske skulle få för sig att hävda att Samuelsson redan nu är "obegränsat skattskyldig i Sverige".

Kan vi sluta spekulera i andra mer eller mindre otroliga orsaker till att han inte tränar med laget nu?

Edit: Tror inte heller att vi behöver oroa oss för eventuell påverkan på lagmoralen då jag är övertygad om att spelarna är väl införstådda med vad det här beror på.
Du behöver inte bli så irriterad.
Det är många här inne, inkl mig själv som inte alls har koll på detta med skatteskäl hit och dit. Och det är inte direkt vanligt att man går ut med info på hemsidan om detta heller.

Om det nu är så att man inte kan berätta på hemsidan varför så kan någon kanske förklara här istället. Men som sagt, hur ska vi ovetandes, veta?
Sorry, ser nu att mitt inlägg kan tolkas som lite hårdare än vad jag tänkte.

Jag är inte irriterad, mer trött eftersom forumet allt som oftast fylls av hyfsat osannolika spekulationer som sen snabbt blir någon form av etablerad sanning eftersom folk är för lata (i en del fall korkade) för att tänka själva. Min tanke var alltså att vara övertydlig med det mest sannolika skälet till att situationen ser ut som den gör så att det blev tvärstopp i konstiga mytbildningar. Det gör att det kanske är lite hårdare skrivet än absolut nödvändigt.

För att fortsätta vara tydlig och undvika att trampa på tår i onödan så räknar jag inte in dig bland de som är för lata eller korkade.
:)
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Sv: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av ciirree »

Arkju skrev:
ciirree skrev:
Arkju skrev:
ciirree skrev:
mutation skrev:Förhoppningsvis är det nåt så enkelt så att han hade lovat att spela med dem långt tillbaka och att han inte kan dra sig ur det såhär sent. Men visst, absolut inte helt optimal situation. Särskilt inte för lagmoralen.
Det står ju på deras sida att ett flertal spelare dragit sig ur så det kunde säkert Samme också gjort om han velat.
Kanske skatteskäl som är anledningen då.
Förra säsongen hade han ett kontrakt värt 3 MUSD. Om han genomför någon aktivitet med Djurgården (träna med laget, spela träningsmatcher osv) så kommer Skatteverket och vill ha 57% av de pengarna på en gång istället för någonstans kring 20% som man får skatta i USA. Viss skillnad om man får behålla ca 1,3 MUSD eller 2,4 MUSD efter att skatten är betald.

Vare sig Samuelsson eller Djurgården kommer att bekräfta att det är av den här anledningen som han inte tränar med klubben än eftersom Skatteverket då kanske skulle få för sig att hävda att Samuelsson redan nu är "obegränsat skattskyldig i Sverige".

Kan vi sluta spekulera i andra mer eller mindre otroliga orsaker till att han inte tränar med laget nu?

Edit: Tror inte heller att vi behöver oroa oss för eventuell påverkan på lagmoralen då jag är övertygad om att spelarna är väl införstådda med vad det här beror på.
Du behöver inte bli så irriterad.
Det är många här inne, inkl mig själv som inte alls har koll på detta med skatteskäl hit och dit. Och det är inte direkt vanligt att man går ut med info på hemsidan om detta heller.

Om det nu är så att man inte kan berätta på hemsidan varför så kan någon kanske förklara här istället. Men som sagt, hur ska vi ovetandes, veta?
Sorry, ser nu att mitt inlägg kan tolkas som lite hårdare än vad jag tänkte.

Jag är inte irriterad, mer trött eftersom forumet allt som oftast fylls av hyfsat osannolika spekulationer som sen snabbt blir någon form av etablerad sanning eftersom folk är för lata (i en del fall korkade) för att tänka själva. Min tanke var alltså att vara övertydlig med det mest sannolika skälet till att situationen ser ut som den gör så att det blev tvärstopp i konstiga mytbildningar. Det gör att det kanske är lite hårdare skrivet än absolut nödvändigt.

För att fortsätta vara tydlig och undvika att trampa på tår i onödan så räknar jag inte in dig bland de som är för lata eller korkade.
:)
Haha lugnt.

Kan du, eller någon annan här inne kanske skriva några rader vad som gäller vid flytt hem till Sverige/skattepengarna så vore det toppen :)
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av pulverapa »

ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Sv: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av ciirree »

Sköning haha
1962FenderStrat
Inlägg: 931
Blev medlem: 2012-09-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Woodland Hills, California

Re: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av 1962FenderStrat »



:shock:
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9489
Blev medlem: 2009-12-01

Re: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av Jim Morrison »

Bild
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av ciirree »

Ooh bibeln. Fan vd jag längtar till den. Bästa på försäsongen :D

Beställde nu. Orka vänta. Haha
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av Andy »

Fantastiskt att vi som nybliven SHL-klubb lyckades landa denna värvning! En fröjd att se Samuelsson!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Magnutz
Inlägg: 12172
Blev medlem: 2010-04-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Söder om Hovet

Re: Sv: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av Magnutz »

Andy skrev:Fantastiskt att vi som nybliven SHL-klubb lyckades landa denna värvning! En fröjd att se Samuelsson!
Mycket tack vare Jocke Eriksson om jag förstått saken rätt
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Sv: Mikael Samuelsson klar för Djurgården

Inlägg av seppuko »

Magnutz skrev:
Andy skrev:Fantastiskt att vi som nybliven SHL-klubb lyckades landa denna värvning! En fröjd att se Samuelsson!
Mycket tack vare Jocke Eriksson om jag förstått saken rätt
Typ enbart :)
Men all in all är det bara att tacka SSK som gjort sig obekväm med Jocke och nu då i längden även Samme :)
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Skriv svar