DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av mforce »

så länge det är förbjudet så är väl maskeringen den enda lösningen.
Jättebra inställning! Det är väl typ det här som bevisar varför satsningen på att göra fotboll säkert aldrig kommer lyckas. Typ, jag går med på alla regler utom den här, för jag håller inte med. Och då måste jag bryta mot den och samtidigt mot en regel till.
När jag läser något sådant är uppgivenheten inte långt borta. Det finns en lösning till, ge fan i det.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Zephyrox skrev: 1.När vi ändå håller på kan vi väl passa på att göra nått åt världssvälten,
2. kanske bota cancer också?


Annars kan vi dra gränsen vid våld. Brukar du våld på något sätt är du inte önskvärd!
Det behöver inte vara krångligare än så.
99% skulle sluta upp bakom den doktrinen och vi skulle faktiskt kunna åstadkomma något!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

1.Blir svårt när det är pengar som styr.
2.Man är på god väg, vänta 20-30 år till.

Tycker du glömmer en viktig punkt eller iaf frågeställning.
Måste man vara dum i huvudet för att titta på sport, eller skulle såna evenemang rent ut av kunna passa även tänkande individer?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

mforce skrev:
så länge det är förbjudet så är väl maskeringen den enda lösningen.
Jättebra inställning!
Det är väl typ det här som bevisar varför satsningen på att göra fotboll säkert aldrig kommer lyckas. Typ, jag går med på alla regler utom den här, för jag håller inte med. Och då måste jag bryta mot den och samtidigt mot en regel till.
När jag läser något sådant är uppgivenheten inte långt borta. Det finns en lösning till, ge fan i det.
Helt klar en generationsfråga, många unga idag (på gott och ont så klart) vägrar foga in sig i leden.
Argument som -Jag känner inte för det där jag har inte valt det där osv är vanligt förekommande för att kringgå demokratiskt fattade beslut.

Ingenting varar för evigt som bekant.
Tror den läktarkultur vi haft i fotbollen sedan Riskkapitalets ingång tidigt 2000-tal är på väg att ritas om.
Folk kommer bli besvikna, känna sig trampade på, bevakade, motarbetade osv och slutligen ta steget tillbaka.

Gick på fotboll på Stadion under 80 & 90-talet, det var då mellan 3000-4500 betalande beroende på motstånd.
Man kan inte säga att det var drag på läktarna då precis, men nog fan var förståelsen för spelet fotboll djupare förankrat hos publiken.
Idag går många på match bara för stämningen, eldningen eller att skapa kaos och få rubriker själva.
Vill inte ta de bittra unkna orden –Det var bättre förr i min mun, men ibland är det nära…
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Erik af Sibirien
Inlägg: 280
Blev medlem: 2007-08-21

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Erik af Sibirien »

18DIF91 skrev:Hugga er ramsan har ett rätt schysst flow, gillar tempot och melodin i den.

Istället för att ta bort den helt kanske man kan byta ut några textrader istället.

Tex

Allmänna
Idrottsklubben råttorna
Vi ska äga er å de vet ni om
För vi e Djurgårn's IF

Eller, så jävla bra kanske det inte var egentligen, nog bäst o ta bort den helt efter allt kommer kring.
Ingen kritik mot din poetiska ådra, men jag tror det är bättre att stryka den helt - den kom väl till som en skändning av ayk:s sång om sig själva och om man skall göra en snäll version av den, blir det lite väl mycket "Björnens vrål, björnens vrål, Lule gjorde mål..." över det hela.

Den vägen vill vi nog inte heller gå.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Zephyrox »

Just nu har hela supportersverige vaknat och alla är eniga om att våldet måste bort. Vi står tillsammans!

Ska vi fortsätta vara enade och jobba mot våldet, eller ska vi splittra oss för vi blandar in fler frågor där vi UPPENBART tycker helt olika?

Det finns självklart fler punkter som skulle behövas lösas men nu är väl ändå viktigast att ingen mer blir ihjälslagen?

Men jag skiter i det här nu, med tanke på hur dialogerna går här, hos journalister, politiker så kommer vi inte komma nånstans! Så jävla bortkastad möjlighet att göra skillnad..

Aldrig det tar 12 år till nästa gång!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Zephyrox »

Lee Harvey Oswald skrev:
Zephyrox skrev: 1.När vi ändå håller på kan vi väl passa på att göra nått åt världssvälten,
2. kanske bota cancer också?


Annars kan vi dra gränsen vid våld. Brukar du våld på något sätt är du inte önskvärd!
Det behöver inte vara krångligare än så.
99% skulle sluta upp bakom den doktrinen och vi skulle faktiskt kunna åstadkomma något!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

1.Blir svårt när det är pengar som styr.
2.Man är på god väg, vänta 20-30 år till.

Tycker du glömmer en viktig punkt eller iaf frågeställning.
Måste man vara dum i huvudet för att titta på sport, eller skulle såna evenemang rent ut av kunna passa även tänkande individer?
"Alla som inte tycker som jag är dumma i huvudet!"
Bra inställning, vi löser säkert mycket så..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Stulle »

Zephyrox skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
Zephyrox skrev: 1.När vi ändå håller på kan vi väl passa på att göra nått åt världssvälten,
2. kanske bota cancer också?


Annars kan vi dra gränsen vid våld. Brukar du våld på något sätt är du inte önskvärd!
Det behöver inte vara krångligare än så.
99% skulle sluta upp bakom den doktrinen och vi skulle faktiskt kunna åstadkomma något!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

1.Blir svårt när det är pengar som styr.
2.Man är på god väg, vänta 20-30 år till.

Tycker du glömmer en viktig punkt eller iaf frågeställning.
Måste man vara dum i huvudet för att titta på sport, eller skulle såna evenemang rent ut av kunna passa även tänkande individer?
"Alla som inte tycker som jag är dumma i huvudet!"
Bra inställning, vi löser säkert mycket så..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag hade den uppfattningen att gränsen redan var dragen vid våld, men jag kanske har fel?
Med tanke på hur många gånger som fotbollen och hockeyn samt järnkaminerna gått ut och fördömt våld på och omkring DIFs evenemang så trodde jag i alla fall att det var uppenbart.

Det handlar om självrannsakan hos individen. De som vill slåss kommer slåss oavsett om Beatric Ask står och gläfser i tv om att förbjuda bortasupportrar eller maskering och bengalbränning på läktaren.

En massa kan naturligtvis göra större påverkan än enskilda individer men i slutändan så måste dessa personer se sig själva i spegeln och inse att de gör med skada än nytta.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

Våld är väl redan förbjudet? Har för mig det.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av mforce »

Lee Harvey Oswald skrev:
Zephyrox skrev:
1.När vi ändå håller på kan vi väl passa på att göra nått åt världssvälten,
2. kanske bota cancer också?

Annars kan vi dra gränsen vid våld. Brukar du våld på något sätt är du inte önskvärd!
Det behöver inte vara krångligare än så.
99% skulle sluta upp bakom den doktrinen och vi skulle faktiskt kunna åstadkomma något!!


Sent from my iPhone using Tapatalk



1.Blir svårt när det är pengar som styr.
2.Man är på god väg, vänta 20-30 år till.

Tycker du glömmer en viktig punkt eller iaf frågeställning.
Måste man vara dum i huvudet för att titta på sport, eller skulle såna evenemang rent ut av kunna passa även tänkande individer?


"Alla som inte tycker som jag är dumma i huvudet!"
Bra inställning, vi löser säkert mycket så..
Jag tror inte du har förstått. Majoriteten har tröttnat på allt som för med sig en otrygg känsla av att gå på fotboll. Det innebär inte att allt utom våld är okej. Det handlar om en attitydförändring. Och det gör man inte i en handvändning, det är nog alla med på. Men nu drar man upp riktlinjer för vad som är okej och vad som inte är det.
Många tycker nog att lite pyro och lite hat inte är så farligt. Och att det i sig medför en direkt fara kan nog ingen vetenskapligt bevisa. Men för många innebär det en tillräcklig olustkänsla för att man inte vill gå på fotboll.
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Zephyrox »

Våld har självklart alltid varit förbjudet men uppenbarligen har det förbudet inte varit förankrat hos alla!

Har ni missat det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Axel_K »

Lee Harvey Oswald skrev:
Zephyrox skrev: 1.När vi ändå håller på kan vi väl passa på att göra nått åt världssvälten,
2. kanske bota cancer också?


Annars kan vi dra gränsen vid våld. Brukar du våld på något sätt är du inte önskvärd!
Det behöver inte vara krångligare än så.
99% skulle sluta upp bakom den doktrinen och vi skulle faktiskt kunna åstadkomma något!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

1.Blir svårt när det är pengar som styr.
2.Man är på god väg, vänta 20-30 år till.

Tycker du glömmer en viktig punkt eller iaf frågeställning.
Måste man vara dum i huvudet för att titta på sport, eller skulle såna evenemang rent ut av kunna passa även tänkande individer?
2. Det är närmre än så! Läste att de räknar att ha en medicin klar om 3-4 år! (Läste på nyheterna igår)
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Stulle »

Zephyrox skrev:Våld har självklart alltid varit förbjudet men uppenbarligen har det förbudet inte varit förankrat hos alla!

Har ni missat det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag skulle snarare tro att de flesta som utövar våld mycket väl är medvetna om att det är förbjudet/olagligt men att vissa helt enkelt skiter i det av olika anledningar.

Det är en tuff nöt att knäcka.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
pulverapa
Inlägg: 4815
Blev medlem: 2010-03-31
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av pulverapa »

Zephyrox skrev:Just nu har hela supportersverige vaknat och alla är eniga om att våldet måste bort. Vi står tillsammans!

Ska vi fortsätta vara enade och jobba mot våldet, eller ska vi splittra oss för vi blandar in fler frågor där vi UPPENBART tycker helt olika?

Det finns självklart fler punkter som skulle behövas lösas men nu är väl ändå viktigast att ingen mer blir ihjälslagen?

Men jag skiter i det här nu, med tanke på hur dialogerna går här, hos journalister, politiker så kommer vi inte komma nånstans! Så jävla bortkastad möjlighet att göra skillnad..

Aldrig det tar 12 år till nästa gång!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Våld och framförallt vandaliseringen måste bort. Vandalisering är ett enormt stort problem när DIF är ute och reser i landet.
Användarvisningsbild
Arkju
Inlägg: 257
Blev medlem: 2012-02-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vendelsö

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Arkju »

Jag kan bara tala för mig själv men för min del så har intresset för att följa fotbollen försvunnit helt och hållet. Efter att ha gått på Stadion sen Glenn Myrthil sparkade in bollar i div 2 (hette det väl då?), ha följt med ut till råttis som säsongare, tagit med sonen till sektion E på stadion för hans första fotbollsmatcher finns det efter de senaste säsongernas mängd med strul, stök, avbrutna matcher osv ingen som helst lust att gå på fotboll igen.
Det är ett antal händelser som fått mig att ta det här beslutet:

1. Aggressiva personer på läktaren. I det tydligaste fallet en person som under matchen mot Göteborg på Tele2 förirrade sig in på familjeläktaren och började tjafsa med en person som satt med en Göteborgshalsduk men för övrigt var extrem lugn och tyst även när Göteborg gjorde mål. Övriga Djurgårdare på familjeläktaren sa åt den uppenbart påverkade och tjafsande Djurgårdaren att försvinna, vilket han inte ville lyssna på. Istället gick han och satte sig bakom mig och min son på en ledig stol. Efter ytterligare tjafs mot den lugna Göteborgaren sa de som han satt sig bredvid åt honom en gång till, men då började han slåss med de istället. I tumultet får min son en spark i magen av den här personen, visserligen inte med flit men det förändrar inte fakta. Min 10-åriga son får på familjeläktaren en spark från en person som säger sig hålla på Djurgården. Ordningsvakter kommer och avvisar mannen.

2. Avbrutna/inställda matcher. Jag har en begränsad mängd tid som jag kan lägga på mina fritidsintressen, intressen som på ett eller annat sätt ska ge mig något positivt tillbaka. Med avbrutna och inställda (testevenemanget på Tele2) matcher lägger jag den dyrbara tiden på något som bara gör mig arg, ledsen och frustrerad. Jag lägger hellre den tiden på att umgås med min familj och mina vänner i en omgivning som gör mig glad.

3. Stök när man ska till/från matcherna. Att man ska behöva vara osäker när man tar sig till och från matcherna är helt galet. Det slängs bangers och annat på sätt som inte på något sätt kan klassas som säkert. Vid derbyn kan man ha otur och hamna i rusningar och bråk trots att man inte på något som helst sätt vill det. Är det här en miljö som jag är beredd att ta med min familj i? Knappast! Det senaste hockeyderbyt var det en befrielse att gå från Globengaraget till Hovet, det var en sån enorm skillnad mot hur det kändes att göra samma resa på fotbollsderbyt på Tele2 då omgivningen bestod av maskerade idioter och en allmänt uppjagad folkmassa. Jag vet vilken av de upplevelserna jag är villig att vara med om igen och vilken jag aldrig mer vill uppleva. Jag ska inte behöva känna mig förflyttad tillbaka till 90-talets Balkan när jag ska gå på en Djurgårdsmatch. På Balkan hade jag iaf hjälm, skyddsväst och var beväpnad när jag utsattes för stenkastning, bombhotades och blev beskjuten (det sistnämnda har inte hänt än vid match iofs).

4. Min sons reaktion på de maskerade personer som brände bengaler på sista stadionmatchen. Även om jag kan förklara för honom varför de maskerar sig så försvinner inte hans (och därmed min) känsla av otrygghet för det. Jag litar inte heller på att de som står med tända bengaler har vett nog att hantera de på rätt sätt.

Jag kan tänka mig att komma tillbaka när jag sett att det fungerar under en längre tid. De närmsta matcherna är inte när vi ser hur det här kommer att fungera, det avgörs under längre tid. Jag är full av beundran för er som trots all skit fortsätter att gå även på fotbollen, jag orkar och vill inte längre.

TL;DR:
Jag orkar och vill inte längre gå på fotbollen, jag är tillbaka när idioterna under tid bevisat att de inte är fullt lika mycket idioter längre.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Zephyrox skrev:
"Alla som inte tycker som jag är dumma i huvudet!"
Bra inställning, vi löser säkert mycket så..

Sent from my iPhone using Tapatalk
Egentligen inte riktat till dig, du verkar inte ens nära att klassas som korkad.

Men samma argument är ju precis det som vissa använder för att fortsätta sprida aggressiv hotfull stämning från läktarplats.
DIF sätter upp förhållningsregler för vilken sorts publik som är lämpad att besöka våra matcher, på det svarar vissa:
-Vi vill elda iaf, fast DIF inte vill, då måste vi ju tyvärr ignorera maskeringsförbudet.
-Utan att ”hata” motståndaren går vi miste om den kanske viktigaste grundstenen i supporterskap, vi mot dom

Återigen, ni som går på match bara för att synas själva, revanschera er för en trasig barndom eller bara rent allmänt tycker det är tufft med kriminella inslag vid DIF-matcher.
Det är inte er DIF letar efter när man vill kränga blijetter!
Capish?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar