DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tapout1891
Inlägg: 98
Blev medlem: 2012-04-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: TUMBA
Kontakt:

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Tapout1891 »

Detta har inget med fotboll att göra, kolla runt i samhället
Så ser ni att detta händer flera gånger i månaden, om det så rör sig om
Politik/sport/parkeringsbråk/svartsjuka/allmän irritation och vissa fall bara våldskåta.
I detta fall använder man fotbollslaget som en Sköld. Det gör det inte sportrelaterat.
Stefan Isaksson finns inte längre, för att några idioter ska kunna sprida skräck i den tänkta fienden.
I detta fall den som inte håller på samma lag.
Och då funkar vilken supporter som helst!

Svenskar/européer folk av världen har tyvärr blivit härdade
Av allt som händer.
Förstå mig rätt, jag skyller inte på filmer.
Men filmer bilder har en viss påverkan på sinnet!
Detta är långt ifrån enda anledningen, men vi ska inte peka hit o dit
Det kan man göra hur länge som helst.
"A fast body-contact game played by men with clubs in their hands and knives laced to their feet.” - Paul Gallico
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Zephyrox »

Man läser lite var stans att vi nu ska sträva efter någon kramgo relation med våra motståndare. Att målet skulle vara djurgårdare och aik fans dricker öl med varandra under matchen och sen önskar varandra lycka till. Det här tror jag ALDRIG kommer hända! Och frågan är om vi ens vill det? Risken är stor att om vi strävar efter det kommer det inte bli någon förändring alls istället. Vi måste sätta upp rimliga mål!

Jag är uppväxt med att inte tycka om aik och de flesta djurgårdare i min omgivning gör inte det heller.
Hade Sverige haft en konflikt med Norge så anser jag att det är varje enskild individs ansvar att försöka vara storsint, att inte hata norrmän för dom lider på samma sätt som vi gör. Och de flesta vill nog slippa denna konflikt på samma sätt som oss. Genom att vara storsint i den situationen skulle en konflikt kunna trappas ner. Sträcka ut en hand helt enkelt.
Men det här är sport, en lek, därför behöver jag inte vara storsint. Jag kan spara det till något viktigare. Jag kan erkänna för mig själv och andra vad jag egentligen tycker. Det är att när någon förolämpar min "andra familj" eller ens får oss att förlora, så tycker jag inte om dom!

Men därifrån, att fysiskt vilja skada en annan person är något HELT annat! Om man smakar på maten och inser att man inte tycker om den, är det rimligt att bli rabiat och slänga ut tallriken genom fönstret?
En Vi & Dom känsla har inget med våld att göra. Vuxna människor måste kunna hålla isär dessa två annars är det här bara början på ett mycket större samhällsproblem!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av mforce »

Ja, det är en vi och dom-känsla. Men ibland är det nog vettigt att stanna upp och inse att skillnaden är, i stort sett, andra sånger och färgen på tröjan.
Jag tycker inte om Aik, men några människor som jag älskar håller på dom.
Alltför många driver det här till något som liknar religiös fanatism och det skrämmer mig.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

mforce skrev:Ja, det är en vi och dom-känsla. Men ibland är det nog vettigt att stanna upp och inse att skillnaden är, i stort sett, andra sånger och färgen på tröjan.
Jag tycker inte om Aik, men några människor som jag älskar håller på dom.
Alltför många driver det här till något som liknar religiös fanatism och det skrämmer mig.
Helt enig
Alla dessa vilsna unga arga män som ständigt hittar nya anledningar att "känna sig provocerade"

Denna säsong tänker jag endast gå på matcher med låg attraktionskraft/publikintresse.
Sååå fantastiskt less på att dumskallarna vinner varje gång
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Boharta
Inlägg: 110
Blev medlem: 2012-07-08

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Boharta »

Nu är jag inte tillräckligt ung för att veta allt, som Oscar Wilde sa, men jag har aldrig förstått det där med att man måste hata det andra laget. All lyckad förändring börjar med ett enda litet steg. En enkel åtgärd som faktiskt är genomförbar är att svenska klackar skippar alla hatramsor och hatsånger.
Div1Norra
Inlägg: 94
Blev medlem: 2012-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Div1Norra »

Lee Harvey Oswald skrev:
mforce skrev:Ja, det är en vi och dom-känsla. Men ibland är det nog vettigt att stanna upp och inse att skillnaden är, i stort sett, andra sånger och färgen på tröjan.
Jag tycker inte om Aik, men några människor som jag älskar håller på dom.
Alltför många driver det här till något som liknar religiös fanatism och det skrämmer mig.
Helt enig
Alla dessa vilsna unga arga män som ständigt hittar nya anledningar att "känna sig provocerade"

Denna säsong tänker jag endast gå på matcher med låg attraktionskraft/publikintresse.
Sååå fantastiskt less på att dumskallarna vinner varje gång
Jag tog med 4-åringen på pannkaksparty på DIF-Häcken förra säsongen. Det blev en riktig succe som han fortfarande minns. Om det blir nåt liknande i år kanske jag tar mig samman. Får hålla tummarna att dårarna håller sig undan och inte gör pannkaka även av en sån sak....
ciirree
Inlägg: 6638
Blev medlem: 2013-07-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Västerås

Re: DIF Fotboll

Inlägg av ciirree »

Jag är uppväxt med orden att vi i DIF "hatar AIK". Men jag är försiktig med ordet hata. Jag är mer en sån person som säger, "nej, AIK gillar vi inte!".

Jag har vänner som är AIKare från födseln och vi har endå festat tillsammans. Vi driver alltid med varandra och skojar men jag skulle aldrig kunna hota, slå eller vara aggressiv mot en person bara för att denna håller på "fel" lag. Jag har aldrig och kommer aldrig förstå innebörden av det.
medu82
Inlägg: 703
Blev medlem: 2013-04-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: DIF Fotboll

Inlägg av medu82 »

ciirree skrev:Jag är uppväxt med orden att vi i DIF "hatar AIK". Men jag är försiktig med ordet hata. Jag är mer en sån person som säger, "nej, AIK gillar vi inte!".

Jag har vänner som är AIKare från födseln och vi har endå festat tillsammans. Vi driver alltid med varandra och skojar men jag skulle aldrig kunna hota, slå eller vara aggressiv mot en person bara för att denna håller på "fel" lag. Jag har aldrig och kommer aldrig förstå innebörden av det.

Jag är inte uppväxt med att hata aik, det fick jag lära mig i skolan tack vare alla aikare som hoppade på mig när jag var yngre enbart för att jag hejjade på DIF (som en vän säger "Det är inte lätt att växa upp i Väsby o vara gårdare" )

MEN däremot så är min äldsta och bästa vän aikare och ett större del utav släkten mm, jag hatar inte dem för att de är aikare...
Även fast hata är ett starkt ord så hatar jag aik, men respekterar de som är aikare...
Kanske fel tidpunkt att erkänna att man hatar aik, men skulle jag säga att jag inte gör de så skulle jag hyckla, MEN däremot så tycker jag att man kan skära ner på hatet utåt och mera håna med glimten i ögat...
"Som att vara nykär, vänta på nästa gång man träffas och sedan vara lycklig några minuter innan man börjar oroa sig för om man säger och gör rätt och sedan gå och längta efter nästa date utan att veta vem som skulle ringa." - minalman
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Praetori »

Kokar vi ner VI och DOM känslan som är en viktig del i tävlingsandan för lagsporter så hittar vi även grogrunden för problemet.
De andra, motståndarna är lätta att demonisera. Man märker det på ordvalet. Vinner vi en match är VI bäst, gör grabbarna bort sig på isen eller plan så är DE förjävla dåliga.

Förmodligen helt omöjligt att ändra på och frågan är om sporten inte skulle tappa lite av sin själ om nerven och de sportsliga motsättningarna inte skulle existera. Vi väljer alltid sidor om det finns några sådana för så fungerar människan.

Det faktiska problemet är dock ett helt annat. Idrott är inkluderande och inbjudande, som sig bör, och har styrt upp oräkneliga människors liv genom tex ungdomsverksamheten och samhörigheten.
Med detta kommer dock även folk som inte kan sköta sig. Vi inkluderar även de som trots alla uppmaningar och chanser inte står för samma värdegrund som övriga supporters. De känner sig hemmastadda bakom vår sköld och så pass "inkluderade" att många av dem till och med anser sig förmer, att de är riktiga supporters och att huvuddelen av "alla andra" är oinitierade medgångare och klackturister. Åsikten i sig kan man inte gör så mycket åt men för att komma åt problemet så måste VI inte längre inkludera de som hatar, hotar och begår våldsbrott i föreningens namn. Så länge de känner sig som VI så känner de sig ha fog för sitt uppförande, så länge som de är en del i gemenskapen så är det en rolig aktivitet för dem och incitamenten att sluta finns helt enkelt inte.

Samtidigt skall man inte göra misstaget att förvandla dem till DOM för det leder till precis den elitism som idrotten försöker undvika. Man måste helt enkelt klart och tydligt få dem att begripa att om man slåss eller stökar i klubbens namn så har man förbrukat förmånen att vara en del i gemenskapen VI.
Nästa gång någon stökar på läktaren och Polisen går in för att plocka idioten så borde folk istället för att "skydda" istället peka finger mot missgärningsmannen och lämna plats för att underlätta. Det är enda sättet att visa vart gränserna går.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

De personer som har minsta lilla problem att acceptera någon av reglerna i Det är nog nu publiceringen här på hemsidan måste inse att ni får hitta en annan plats för att få utlopp för era aggressioner.

DIF vill inte ha er på matcherna, fatta det en gång för alla och försvinn!
Läs igenom noga och överväg ordentligt.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
sthlm1891
Inlägg: 1000
Blev medlem: 2009-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Farsta

Re: DIF Fotboll

Inlägg av sthlm1891 »

Lee Harvey Oswald skrev:De personer som har minsta lilla problem att acceptera någon av reglerna i Det är nog nu publiceringen här på hemsidan måste inse att ni får hitta en annan plats för att få utlopp för era aggressioner.

DIF vill inte ha er på matcherna, fatta det en gång för alla och försvinn!
Läs igenom noga och överväg ordentligt.
Så om jag tycker man ska få använda pyro på arenan så är jag inte välkommen eller?

Och kan någon förklara vad "Det råder nolltolerans för beteenden som direkt eller indirekt bidrar till rädsla, hot eller våld." ska betyda...just det där med rädsla är ju lite otydligt :roll:
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Axel_K »

Lee Harvey Oswald skrev:De personer som har minsta lilla problem att acceptera någon av reglerna i Det är nog nu publiceringen här på hemsidan måste inse att ni får hitta en annan plats för att få utlopp för era aggressioner.

DIF vill inte ha er på matcherna, fatta det en gång för alla och försvinn!
Läs igenom noga och överväg ordentligt.
Jag håller med dig fullt ut, absolut!



Angående pyroteknik.
Jag vet att DIF måste skriva detta då det är förbjudet enligt svensk lag, men ifall det nu går igenom att pyroteknik får användas på arenor i Sverige - skulle du anse det okej att bränna isåfall?

Jag personligen gillar pyroteknik, jag accepterar att DIF inte vill ha pyroteknik på läktaren då det är förbjudet enligt svensk lag. Men jag ser pyroteknik som en konst, inte en som en våldsakt - men ENDAST ifall utövarna har kunskap och gör det på ett bra sätt!

Jag tycker att de borde utbilda personer i aktiva grupperingar, införa licens på att få använda pyroteknik (bengaler + rökbomber, inte bangers), kontrollera alla som har med sig bengaler och räkna alla bengaler som tas in på arenan.
Efter matchen så räknar de antalet bengaler som brunnit, ifall antalet överstiger det antal de personer med licens anmält så kollar de igenom bilder efteråt och ser vilka som utövat en bengalbränning. Då det råder maskeringsförbud så kan man alltså se deras ansikten, personerna med licens har ingenting att "oroa sig för" och då behöver de inte maskera sig heller.
De ser vem det var som inte hade en licens och brände av - gör en "personlig bestraffning" och absolut inte en kollektiv bestraffning.

Tror ni att detta skulle vara möjligt?


Jag kan ha formulerat någonting på fel sätt så att det misstolkas, fråga gärna vad jag menar ifall ni märker av något sådant.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

sthlm1891 skrev: Så om jag tycker man ska få använda pyro på arenan så är jag inte välkommen eller?

Och kan någon förklara vad "Det råder nolltolerans för beteenden som direkt eller indirekt bidrar till rädsla, hot eller våld." ska betyda...just det där med rädsla är ju lite otydligt :roll:
Du är fri att tycka vad du vill så klart, men DIF som arrangör vill inte ha sånt på arenan.
Enkelt, lägg ner..... eller elda hemma
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Praetori »

sthlm1891 skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:De personer som har minsta lilla problem att acceptera någon av reglerna i Det är nog nu publiceringen här på hemsidan måste inse att ni får hitta en annan plats för att få utlopp för era aggressioner.

DIF vill inte ha er på matcherna, fatta det en gång för alla och försvinn!
Läs igenom noga och överväg ordentligt.
Så om jag tycker man ska få använda pyro på arenan så är jag inte välkommen eller?
Jo, så länge du inte kör bengaler och dylikt när klubben bett om att man ger fan.
Jag älskar också pyrotekniken och de tifon som genomförs med bra sådan är sjukt imponerande.
MEN man måste inse att med konfetti, flaggor och dylikt samt andra oinvigda (om det är spontant eller oreglerat) utgör en hysterisk risk. Jag gillar pyroteknik men under kontrollerade former och jag vill aldrig se att någon blir skadad för att de vill gå och heja på Djurgården.

Min förhoppning är att man skulle kunna ha en dedikerad och planerad pyroteknikgrupp (betänk att vi länge körde med pyro när spelarna åkte in på isen ur tunneln) som kan förgylla tillställningarna men det lär bara vara svårare att få till så länge folk smugglar in eget brännbart på läktaren.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: DIF Fotboll

Inlägg av seppuko »

Lee Harvey Oswald skrev:
sthlm1891 skrev: Så om jag tycker man ska få använda pyro på arenan så är jag inte välkommen eller?

Och kan någon förklara vad "Det råder nolltolerans för beteenden som direkt eller indirekt bidrar till rädsla, hot eller våld." ska betyda...just det där med rädsla är ju lite otydligt :roll:
Du är fri att tycka vad du vill så klart, men DIF som arrangör vill inte ha sånt på arenan.
Enkelt, lägg ner..... eller elda hemma
Helt rätt. Om man legaliserar bengaler (på fotbollsarenor då) under säkra former får man ändra rubriceringen. Men jag instämmer i allt annat. Men sen är jag en sån supporter som aldrig sjungit med i en hatramsa. För mig och för många andra är det här och har alltid varit en självklarhet. Att pika och ge gliringar till motståndarlagens supportrar är inte hat. Vet man inte om linjen får man kanske hålla tyst tills man lär sig.

Däremot skulle jag gärna vilja vet hur de tänker sig följa upp till exempel maskeringsförbudet match till match, så att det inte blir bara ett par tecken på en hemsida.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Skriv svar