DIF Fotboll

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

Alkoholen sänker tröskeln. Helt rätt. Men gäller det tröskeln för att våga snacka med en brud i baren, eller tröskeln för att inneboende aggressioner mot andra lag ska sippra fram?
Det måste någon gång kunna handla om tröskeln för att våga krama en snubbe från det andra supportergänget och önska lycka till på matchen. Att gå tillsammans i tåget inför årets första match.

Var kommer aggressionen mot andra lags supporters från? Det är den stora frågan, som samhället/sociologi-forskningen måste svara på.
Hur har just fotbollen hamnat där och hur tar den sig därifrån? Svaret på den frågan är lösningen vi söker.

Förbud är inte det rätta svaret. Intresse och förståelse för andra kan däremot vara det.
Det låter säkert som en naiv utopi, men tänk tanken om femtusen Djurgårdare sovit över hemma hos varsin Helsingborgsfamilj före matchen?
Och sedan bjudit tillbaka med samma gästfrihet vid returen.
Det kommer aldrig att hända, men det vore ganska vackert.

Edit: Jag vet... Det finns t.o.m. riskmatcher under Gothia Cup.
Senast redigerad av minalman den 2014-03-31 22:12:00, redigerad totalt 1 gånger.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
_Skogis
Inlägg: 261
Blev medlem: 2006-03-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08-land

Re: DIF Fotboll

Inlägg av _Skogis »

Nu vill jag inte utmåla vissa lag värre än andra, men det är detta jag försöker förmedla:
"– Han ville krama våra spelare för att han tyckte att de är så fina, säger AIK:s ordförande Johan Segui till SportExpressen.se."

Hur i he...te kan man nonchalera problemet på detta sätt? Nästa ohyra kan ha en kniv på sig och inte ha någon lust att kramas!
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Leksand
Inlägg: 183
Blev medlem: 2012-03-28

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Leksand »

pulverapa skrev:
_Skogis skrev:Jag orkar inte längre! Jag har brunnit för idrotten i allmänhet och Djurgården i synnerhet i över 40 år!

Måttet är rågat och nu är Djurgårdsfamiljen drabbad av det meningslösa våldet! Det är nu vår tid att ställa oss upp och säga: Detta accepterar VI inte och VI kommer att städa upp i våra egna led! Något vi alla måste ställa upp på, vi som även är medlemmar har en plikt att gå på årsmöten och se till att vi får den styrelsen och de stadgar som håller idrotten ren från sådan här ohyra!

Speciellt när det finns ohyra i våra egna led som påstår att de utsätter andra för meningslöst våld i Djurgårdsfamiljens namn!
Jag håller med, det borde rensas i de egna leden. Men problemet är att jag inte känner till någon som stökar och håller på. Inte en enda. Så är det nog för många. Det känns som att det rör sig om grupperingar där folk skyddar varandra.
Inom de egna leden.

Skulle inte gå så långt som att påstå att de vanliga supportrarna omfamnar firmorna, men något egentligt avståndstagande handlar det inte om heller. I fallen med Hammarby och AIK är de dock en såväl integrerad som accepterad de av supporterkulturen, så där kommer de aldrig hända någonting överhuvudtaget.

Enda föreningen som fortfarande har chansen att göra något åt saken, och därmed visa vägen för de andra, är DIF. Lång väg att gå där också, för få av er vågar stå upp mot DFG, men kortare väg än för AIK, Hammarby och Göteborg (resten, undantaget möjligen Malmö, gör bara som GBG- och Stockholmslagen gör).
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Jepe »

28 årig man har överlämnat sig till polisen i Helsingborg http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18642143.ab
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
18DIF91
Inlägg: 671
Blev medlem: 2011-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av 18DIF91 »

Zephyrox skrev:Alkoholens vara eller icke vara känns meningslöst att diskutera när dessa grupper planerar i veckor hur de ska mötas och slåss. Dom tar sig dit först och främst för att slåss, då kvittar det väl om man kan köpa öl eller inte?

Tror inte firmorna bryr sig om vilken veckodag det är dags att slåss på.

Tillåt bengaler så det inte finns någon vettig anledning att maskera sig längre. Dom som bränner pyro idag kommer inte sluta för dom ser inte sig själva som huliganer (med all rätt!)
Sen kan man gå hårt fram mot dom som fortfarande maskerar sig!

Edit.
En sak till, det här var inget slagsmål (box, fight eller nån annan matcho beteckning). Det var en feg misshandel! Det hoppas jag firmorna ser. Var dom där för att slåss så misslyckades dom!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Beror lite på, ett alkoholförbud under match skulle månne kunna stävja mycket av stöket runt omkring och lugna sådana situationer.

Dessutom skulle det kanske även lugna så kallade "repressalieaktioner" från överförfriskade fans.

Sen är väl nackdelen att det är inget som hindrar folk från att köpa dricka på systemet och dricka innan matchen, så på så sätt blir det ju ingen poäng med förbudet egentligen.

Och att ha alkotest på folk som skall in på matcherna hade ju tagit en evighet också.
Alltid Oavsett.
Användarvisningsbild
mforce
Inlägg: 535
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av mforce »

På söndagen slås en supporter ihjäl i Helsingborg. Därefter sluter fotbollssverige upp och säger att det får vara nog. Ett dygn senare spelas en match i Solna där det flyger bengaler på barn (säger en del), knallskott slängs och någon försöker ta sig in på plan. Man klarar inte av att bete sig som folk ens efter det som precis hänt.
Ledsen allsvenskan, jag kommer inte att köpa det ni har att sälja i år, inte intresserad av att gå dit och vara del av det.
Div1Norra
Inlägg: 94
Blev medlem: 2012-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Div1Norra »

Nej. Om jag var tveksam igår är jag säker nu. Blir nog inte ens TV för min del längre. Finns just nu ingenting av värde i produkten svensk fotboll.

Samtidigt som jag är så fruktansvärt ledsen över att behöva skriva just detta. Det man borde göra är ju att engagera sig än mer. Och så kanske det blir för min del nu. Måste bara fundera på hur. Jag tänker på den där hjälten i röd jacka som sprang runt vid hörnflaggan under Tele2-derbyt i höstas. Hade inte han varit där hade den matchen aldrig spelats klart...
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: DIF Fotboll

Inlägg av minalman »

Div1Norra skrev:Nej. Om jag var tveksam igår är jag säker nu. Blir nog inte ens TV för min del längre. Finns just nu ingenting av värde i produkten svensk fotboll.
När man som tv-publik kan se att fotbollsälskare som Lasse Granqvist och Hasse Backe i CMore-studion på Kamratvallen helst önskar sig därifrån och inte vet vad de ska säga, då har allsvenskan tappat det mesta av sitt marknadsvärde.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Div1Norra
Inlägg: 94
Blev medlem: 2012-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Div1Norra »

pulverapa skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tycker nog pulverapa går alldeles för långt i de flesta av sina förslag. Inga matcher längre på helger.. Då ger vi vika för våldet. Låter dom vinna.

Jag tror mest det handlar om supporteruppfostran. Vi måste uppfostra varandra på läktaren i hur man beter sig, på och utanför läktaren. Och kanske sluta hetsa upp matcherna på samma sätt som vi har förut. 90% klarar av det och taggas till av det. Resten gör tydligen inte det och går över gränsen istället så fort det är stormatch.

Är lösningarna nya lagstiftningar, bara vardagsmatcher och stoppad alkoholförsäljning. Nä, då kan vi lika gärna lägga ner. Lagstiftningar? Ja, beror väl på vad. Inga matcher fre-sön? Aldrig i livet. Ingen alkholförsäljning på eller runt om arenan? Tror inte det är genomförbart eller något som är bra att ta till. Själv dricker jag aldrig alkohol i samband med matcher, och väldigt sällan överhuvudtaget. Men nej, det tycker jag inte är en bra idé.
Som sagt, jag står inte bakom alla de där förändringarna, men jag försöker i alla fall komma med förslag på hur man kan stävja våldet, förslag som kan vara värda att utvärdera. Jag tycker inte att mina förslag är att ge efter, för mig är de att förebygga. I alla fall på kort sikt. I det längre perspektivet måste föräldrar och samhället ta ansvar för nästa generation djurgårdare, barn upp till 15 år, och få dem att förstå att våld inte accepteras överhuvudtaget. Här kan ju firmorna och annat löst folk som tycker det är kul med våld och vandalisering lägga ner omedelbart.
Kan man inte se det precis tvärtom? Att göra som nu, dvs bara stå och se på när vansinnesdåd efter vansinnesdåd får ske i samband med våra arrangemang är ju ännu värre kan jag tycka. Nu låter vi ju dem hålla på och blundar mest för problemen.
Jag håller helt med om vikten av supporteruppfostran och har inga ytterligare åtgärdsförslag själv just nu. Men jag skulle verkligen inte ha något emot att gå och se DIF - AIK kl 09.00 en söndagmorgon om jag slapp avbrutna matcher och alla idioter på och omkring arenan. För mig som småbarsfar är ju kl 9 ändå rena eftermiddagen 8)
Användarvisningsbild
dif_uk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2012-11-05
Ort: Newcastle/Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av dif_uk »

Det verkar som vissa tror att TV-spel kan vara en orsak till läktarvåld...

http://www.gamereactor.se/nyheter/15240 ... c71521443c
Djurgårdens IF finns även i Newcastle
Användarvisningsbild
DIFz
Inlägg: 50
Blev medlem: 2014-03-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av DIFz »

En människa(?) på Facebook skriver detta sjuka:
"människor är patetiska seriöst den där jävla djurgården pappan som dog seriöst ja fattar inte att de är så jävla mycket skriverier om de de händer något varje dag livet är ju så men när en som ja ha på min fb gråter för en människa hon inte känner seriöst och andra som gråter tycker synd om de men va fan så sjukt vem bry sig om en dör eller två spela roll om de var djurgårdare fast bra ändå haha så sluta böla för en som dog skaffa er ett jävla liv seriöst"

HUR kan en människa vara så fruktansvärt likgiltig och dessutom bli arg över folks sorg? Har ni någon vettig förklaring?
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: DIF Fotboll

Inlägg av Praetori »

DIFz skrev:En människa(?) på Facebook skriver detta sjuka:
"människor är patetiska seriöst den där jävla djurgården pappan som dog seriöst ja fattar inte att de är så jävla mycket skriverier om de de händer något varje dag livet är ju så men när en som ja ha på min fb gråter för en människa hon inte känner seriöst och andra som gråter tycker synd om de men va fan så sjukt vem bry sig om en dör eller två spela roll om de var djurgårdare fast bra ändå haha så sluta böla för en som dog skaffa er ett jävla liv seriöst"

HUR kan en människa vara så fruktansvärt likgiltig och dessutom bli arg över folks sorg? Har ni någon vettig förklaring?
Ja om det är ett direkt citat så rör det sig om någon minderårig alternativt en duktigt svagbegåvad individ. Vissa som lider vill gärna framstå som likgiltiga eller rent av provocerande för att få fram någon reaktion från omgivningen. Hat föder hat som man säger och det stämmer även i överföring av tankar och idéer.


Just därför är idrotten traditionellt en stöttepelare där alla kan samlas kring något gemensamt där man lämnar olikheter och hat utanför, med gemensamma regler som alla deltagare på planen ställer upp på. Man kan visa känslor och blir förbannad inom gränserna på planen eller banan som en del i tävlingsmomentet men sedan stannar alla spelare kvar och skakar hand med varandra efter matchen, tackar sina fans för stödet och laget delar sin passion med åskådarna.

Som exempel har vi en statsminister som tillsammans med sin politiske ärkefiende i en fd partiledare på vänsterkanten kan sjunga och stötta för samma sak under en hel match, där är de bröder istället för meningsmotståndare och när de är närvarande så ser jag själv dem i första hand som supporters oavsett om vad jag har för åsikter om dem i övrigt. När man träffar någon på tu man hand så brukar idrotten vara ett förenande intresse oavsett vilket lag man håller på.
Däri ligger delar av idrottens styrka.

Men det finns alltid individer som inte kan hantera detta och som mer än förbrödring känner ett hat som de måste rikta mot någon.
Det blir så enkelt att packa ihop motståndarna till ett enkelt litet paket och rikta all sin ilska, missnöje och hat mot en symbol istället för andra människor och när du har en hel klack runtomkring dig som stämmer upp i samma sånger så infinner sig tryggheten av att ha tusentals vid din sida.
Häri ligger delar av misären som vi har i dagens supporterkultur och den biten som vi måste angripa.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
DIFz
Inlägg: 50
Blev medlem: 2014-03-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av DIFz »

Bra skrivet!
Ja detta rör sig om en 30årig man som verkar otroligt irriterad på just detta nu.
Själv trodde jag inte att jag skulle få se något sånt här efter den hemska tragedin.. Antagligen räckte inte ens detta för vissa individer.
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF Fotboll

Inlägg av förevigtdjurgården »

DIFz skrev:Bra skrivet!
Ja detta rör sig om en 30årig man som verkar otroligt irriterad på just detta nu.
Själv trodde jag inte att jag skulle få se något sånt här efter den hemska tragedin.. Antagligen räckte inte ens detta för vissa individer.
30-årig man?

Skulle gissat på en femtonårig dum brud.
Vila i Frid, DIF Hockey.
Användarvisningsbild
DIFz
Inlägg: 50
Blev medlem: 2014-03-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Sv: DIF Fotboll

Inlägg av DIFz »

förevigtdjurgården skrev:
DIFz skrev:Bra skrivet!
Ja detta rör sig om en 30årig man som verkar otroligt irriterad på just detta nu.
Själv trodde jag inte att jag skulle få se något sånt här efter den hemska tragedin.. Antagligen räckte inte ens detta för vissa individer.
30-årig man?

Skulle gissat på en femtonårig dum brud.
Ja, jag hade önskat att så var fallet. Då hade det varit något mer hoppfullt för dennas framtid.
Skriv svar